تاریخ انتشار
جمعه ۱ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۴۵
کد مطلب : ۴۱۹۰۳۳

«98» سال پرحادثه فوتبال ایران؛ از پاتک فیفا به اساسنامه فدراسیون تا رفت‌وآمدهای پرهزینه و تباهی سکوها

۰
«98» سال پرحادثه فوتبال ایران؛ از پاتک فیفا به اساسنامه فدراسیون تا رفت‌وآمدهای پرهزینه و تباهی سکوها
کبنا ؛

فوتبال محبوب ترین ورزش ایران و جهان با انتشار ویروس کرونا در روزهای آخر سال 1398 تعطیل شد و حتی یورگن کلوپ سرمربی محبوب لیورپول که تیمش بعد از 30 سال در آستانه قهرمانی لیگ فوتبال جزیره بود در مورد تعطیلی فوتبال به خاطر مقابله با کرونا گفت: «قطعا ما نمی خواهیم در یک استادیوم خالی بازی کنیم و نمی خواهیم بازی ها یا مسابقات به حالت تعلیق درآید، اما اگر این کار باعث شود یک فرد سالم بماند، فقط یک نفر، ما بدون هیچ سوالی این کار را انجام خواهیم داد.»
جام ملت های اروپا 2020 یکسال به تعویق افتاد جام ملت های آفریقا لغو شد و بسیاری از لیگ های معتبر فوتبال جهان از جمله لیگ برتر ایران هم به خاطر این ویروس منحوس به تعطیلی کشیده شد.
به این ترتیب سال 98 برای محبوب ترین رشته ورزشی جهان با تعطیلی و خانه نشینی برای همه ستاره های فوتبال ایران و جهان به پایان رسید اما فوتبال کشورمان در سالی که گذشت روزهای پرحادثه ای را شاهد بود. از انتخاب دو سرمربی جدید برای تیم ملی گرفته تا جدایی سرمربیان خارجی باشگاه های بزرگ و پرهواداری مثل استقلال، پرسپولیس و تراکتور تبریز. البته سالی که گذشت شاهد اتفاق منحصر به فرد دیگری هم در فوتبال ایران بودیم و آن هم تغییر مدیران عامل حداقل 8 باشگاه لیگ برتری کشورمان بود. پرسپولیس، استقلال، سپاهان ، ذوب آهن، پیکان، سایپا، فولاد خوزستان، ماشین سازی باشگاه هایی بودند که مدیران خود را تغییر دادند. رئیس فدراسیون فوتبال استعفا کرد و انتخابات ریاست این فدراسیون هم با نامه فیفا به تعویق افتاد.
با هم اتفاقات مهم و ویژه سال 98 فوتبال ایران را  بدون قصد ارزیابی عملکرد مدیران فوتبال مرور می کنیم. 
* سومین قهرمانی متوالی پرسپولیس

اولین اتفاق جالب توجه فوتبال در سال 1398  هت تریک سرخپوشان پایتخت در قهرمانی لیگ برتر بود. 26 اردیبهشت 98 پرسپولیس توانست با پیروزی یک بر صفر مقابل پارس جنوبی در شهر جم استان بوشهر  به سومین عنوان پیاپی قهرمانی خود در لیگ برتر برسد. برانکو و شاگردانش سومین جام قهرمانی لیگ برتر را هم بالای سر بردند تا رکوردی منحصر به فرد از خود به جای بگذارند. هت تریک قهرمانی سرخپوشان تهرانی آنها را در فوتبال ایران ماندگارتر از همیشه کرد. این آخرین قهرمانی پرسپولیس با برانکو در لیگ برتر بود که در کنار خلیج فارس جشن گرفته شد.البته پرسپولیس  و برانکو یک ماه بعد در اهواز فینال جام  حذفی را هم فتح کردند و برانکو با این جام قهرمانی و فتح سوپرجام غزل خداحافظی را خواند و از جمع سرخپوشان جدا شد. 
*جدایی شفر از استقلال

وینفرد شفر که توانسته بود استقلال را در سال 97 به قهرمانی در جام حذفی برساند در سال 98  نتوانست تا آخر فصل سرمربی استقلال بماند و در 5 مسابقه پایانی فصل و مسابقه در لیگ قهرمانان آسیا فرهاد مجیدی به عنوان سرمربی موقت آبی پوشان منصوب شد. شفر از استقلال به فوتبال امارات رفت ولی او هم مثل اکثر خارجی های فوتبال ایران از استقلال شکایت کرد همانطوریکه برانکو از پرسپولیس شکایت کرد! در واقع این مساله نشانگر این بود که مدیران باشگاهی فوتبال ایران توجهی به قراردادهای امضا شده به ویژه با بازیکنان و مربیان خارجی ندارند. فرقی نمی کند این مربی سه بار تیمی را قهرمان کرده باشد یا فقط یکبار این تیم را به روی سکوی قهرمانی فرستاده باشد.
* ویلموتس جانشین کی روش شد

مهم ترین حادثه فوتبال ایران در عرصه ملی در اول خرداد 1398 رخ داد. زمانی که خبر رسمی انتخاب مارک ویلموتس به عنوان سرمربی جدید تیم ملی اعلام شد. مرد خوش اخلاق و خندان بلژیکی جانشین کی روش همیشه  عصبانی شد. مربی که خیلی ها تصور می کردند می تواند از میراث کی روش به خوبی محافظت کند اما ماه عسل ویلموتس و فوتبال ایران خیلی زود به پایان رسید. تیم ملی البته با هدایت او توانست با 5 گل تیم سوریه را در دیداری دوستانه شکست بدهد. بعد از آن  هم ویلموتس همراه تیم ملی در مقدماتی جام جهانی 2022 هنگ کنگ و کامبوج را هم شکست داد تا همه برایش حسابی سوت و کف بزنند اما باخت به بحرین در منامه و شکست دور از انتظار مقابل عراق حسابی فوتبالدوستان ایرانی و مسئولان فدراسیون را از نتایج به دست آمده عصبانی کرد. بخصوص اینکه ویملوتس قبل از مسابقه با عراق که شاید سرسخت ترین رقیب ما در این گروه بود بحث جدایی خود را مطرح کرد و تا زمانی که دستمزدش را به صورت نقدی در ترکیه دریافت نکرد حاضر نشد روی نیمکت تیم ملی حاضر شود! هرچند حضورش خیلی مثمر ثمر هم نبود و باخت به عراق سرنوشت صعود تیم ملی را برای صعود به جام جهانی و حتی جام ملت های آسیا به خطر انداخت. 
آخرین برد تیم ملی با ویلموتس به بازی با کامبوج در ورزشگاه آزادی بر می گردد که بانوان فوتبالدوست نیز درورزشگاه آزادی حضور داشتند و ملی پوشان 14 بر صفر حریف را درهم کوبیدند. در نهایت ویلموتس بعد از بازی با عراق از تیم ملی ایران جدا شد و با وجود دریافت دستمزد خود از ایران به فیفا شکایت کرد که فدراسیون فوتبال معتقد است این شکایت راه به جایی نخواهد برد و مربی بلژیکی حتی باید بخشی از پول دریافت کرده را بازگرداند.
* استراماچونی به استقلال آمد

25 خرداد استراماچونی بعد از کش و قوس فراوان سرمربی استقلال شد و هدایت آبی پوشان ایران را برعهده گرفت. او به نشریه گازتا ایتالیا گفت:  «وقتی که باشگاه استقلال با من تماس گرفت چیزی درباره‌ی این باشگاه نمی‌دانستم و به همین خاطر به پیشنهاد آنها توجه نکردم، ولی وقتی اصرار این باشگاه را دیدم تصمیم گرفتم به این تیم بروم و پیشنهاد آنها را بررسی و توافق کردیم.»
استراماچونی روزهای پر فراز و نشیبی در استقلال پشت سر گذاشت و با وجود اینکه در هفته های ابتدایی لیگ نتوانست خوب نتیجه بگیرد اما در نهایت استقلال نوینی را ساخت که هواداران این تیم از دیدن بازی شان لذت بردند اما استقلال روزهای پرهیاهویی را پشت سرگذاشت. هواداران با هر نتیجه ای که تیم استراماچونی می گرفت علیه مدیریت باشگاه شعار سر می دادند! در نهایت هم این مربی ایتالیایی در آذر ماه از استقلال جدا شد و 12 آذر فرهاد مجیدی برای دومین مرتبه در سال 98 سرمربی استقلال شد. 
* فینال جنجالی جام حذفی

12 خرداد یکی از عجیب ترین فینال های جام حذفی فوتبال کشور برگزار شد. در حالیکه دو تیم پرسپولیس و داماش گیلانیان به فینال رسیده بودند اما برگزاری این فینال حواشی و جنجال های بسیاری به همراه داشت. داماش گیلانیان تیم دسته دومی توانست خود را به فینال برساند و افتخار بزرگی برای خود رقم زده بود اما ناهماهنگی و عدم کنترل دقیق ورود تماشاگران در ورزشگاه شهدای فولاد باعث شد که تیم داماش گیلانیان در میدان  حاضر نشود و بازی ساعت 21 آغاز نشد. مدیرعامل باشگاه نیز به خواست 500 تماشاگر داماشی اجازه بازی به تیمش را نداد و گفت تا زمانی که طرفدارنش در جایگاه مورد نظر مستقر نشوند حاضر به بازی نیست! تمامی سکوهای ورزشگاه در اختیار تماشاگران پرسپولیس قرار داده شده بود و اکثر آنها نیز بدون تهیه بلیت و از روی نرده ها خود به داخل ورزشگاه رسانده بودند. 
در نهایت بعد از 2 ساعت معطلی و زمانی که همه فکر می کردند بازی لغو شده با حضور تماشاگران داماش در ورزشگاه مسابقه آغاز شد و پرسپولیس با یک گل برنده این فینال جنجالی شد. هرچند قبل از آغاز مسابقه و زمانی که مسئولان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ در ورزشگاه در تلاش بودند که بازی به هر ترتیب ممکن برگزار شود یک خبر از تهران منتشر شد که سعید فتاحی رئیس مسابقات سازمان لیگ برکنار شده است!  به هر حال در آن شب سرخپوشان جام قهرمانی دیگری را نیمه شب بالای سر بردند. 
 بعد از ماجراهای فینال حذفی کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال حکمی سنگین صادر کرد که بر اساس آن« حیدر بهاروند رییس سازمان لیگ فوتبال به ۵ سال محرومیت از کلیه فعالیت‌های فوتبالی و جریمه نقدی محکوم شده است. سعید فتاحی مسوول برگزاری رقابتهای سازمان لیگ نیز به ۲ سال محرومیت و جریمه نقدی و هم‌چنین عبدالکاظم طالقانی رییس هیات خوزستان و عضو هیات رییسه فدراسیون فوتبال نیز به جریمه نقدی محکوم شده است.کمیته اخلاق فدراسیون فوتیال هم‌چنین الطافی مدیرعامل و حاجی پور، مالک باشگاه داماش گیلان را نیز به ۶ ماه محرومیت از تمامی فعالیتهای فوتبالی و پرداخت جریمه نقدی محکوم کرد.»
این حکم البته توسط کمیته استیناف فدراسیون فوتبال شکسته شد اما تا مدت ها نحوه برگزاری فینال جام حذفی مورد نقد و گفت و گوی اهالی فوتبال بود.
* جام قهرمانی آئین نامه ای پرسپولیس

پرسپولیس توانست در کسب جام دبل بکند قهرمان لیگ برتر و جام حذفی شود و همین مساله باعث شد که مسابقه سوپرجام برگزار نشود و برای دومین سال متوالی سوپر جام را مال خود کند. البته سال 97 به دلیل حاضر نشدن استقلال قهرمان سوپرجام شده و در سال 98 اعلام شد که در آئین نامه جدید مسابقات مصوب شده از این پس هر تیمی قهرمان لیگ و جام حذفی شود در آنصورت به صورت اتوماتیک قهرمان سوپرجام هم خواهد شد. به این ترتیب برانکو آخرین جام را هم برای پرسپولیس بدون برگزاری مسابقه به دست آورد. این جام البته در روز پنجشنبه 9 آبان 98 و بعد از بازی با ماشین سازی تبریز به پرسپولیس اهدا شد و در آن روز دیگر برانکو سرمربی پرسپولیس نبود و گابریل کالدرون آرژانتینی جانشین او شده بود.
*دنیزلی سرمربی تراکتور تبریز شد

در 23 خرداد مصطفی دنیزلی سرمربی تراکتور تبریز شد تا تیم کهکشانی تبریزی ها را رهبری کند. این مربی ترکیه ای در حالی سرمربی تراکتور شد که صحبت از گزینه هایی چون فیلیپ اسکولاری برزیلی و علی دایی و حتی برانکو ایوانکوویچ مطرح شده بود. دنیزلی البته 16 آذر ماه از تراکتور جدا شد و ساکت الهامی مربی ایرانی جانشین او شد و نتایج بسیار خوبی هم با سرخپوشان تبریزی گرفت و توانست تراکتور را دوباره به جمع مدعیان بازگرداند.دنیزلی با بهانه های واهی از تراکتور تبریز جدا شد.
* تاخیر دوماهه در شروع لیگ

اتفاقات رخ داده در فینال جام حذفی به اندازه ای بزرگ و تاثیرگذار بود که باعث شد وزارت ورزش، فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ تا مدت ها درگیر حواشی و اتفاقات آن بازی باشند. در نهایت مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال اعلام کرد تا زمانی که ورزشگاه ها به طور کامل تجهیز نشوند و مجهز به دوربین ها مدار بسته، بلیت فروشی الکترونیک، صندلی های شماره دار نشوند لیگ برتر نوزدهم را آغاز نخواهد کرد. باشگاه ها ابتدا تصور کردند که این مساله خیلی جدی نیست و لیگ به موقع شروع خواهد شد اما در نهایت همه باشگاه ها مجبور شدند در ورزشگاه های خانگی خود تغییرات مثبت و موثری ایجاد کنند تا بازی ها در امنیت بهتری برگزار شود. هرچند منتقدان مدعی هستند که همین تاخیر در شروع لیگ بهانه ای برای تیم های باشگاهی عربی شد تا بتوانند میزبانی تیم های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا را به راحتی بگیرند اما نباید فراموش کرد که اگر همین پافشاری رئیس فدراسیون فوتبال وسازمان لیگ بر تجهیز ورزشگاه ها نبود شرایط برگزاری مسابقات لیگ برتر بسیار وخیم می شد ولی با سخت گیری هایی که انجام شد بخشی از ورزشگاه های لیگ برتر و حتی لیگ دسته اول ما تا حدی تکمیل شد.
* معرفی برترین های فوتبال ایران در لیگ هجدهم

مراسم برترین های لیگ برتر هجدهم فصل 98-97 نیز 2 شهریور 98 در هتل اسپیناس تهران برگزار شد. پرسپولیس تقریبا تمامی عناوین برترین ها را درو کرد. علیرضا بیرانوند دروازه بان ملی پوش پرسپولیس هم برترین بازیکن سال شد. سایر عنواین به شرح زیر است:
مرد سال: علیرضا بیرانوند

بهترین مربی: «برانکو ایوانکوویچ» از پرسپولیس
بهترین مهاجم: لوسیانو پریرا از فولادخورستان و کی‌روش استنلی از سپاهان
بهترین دروازه‌بان: علیرضا بیرانوند از پرسپولیس
بهترین مدافع: سیدجلال حسینی از پرسپولیس
بهترین هافبک: مهدی کیانی از سپاهان
بهترین باشگاه: پرسپولیس
بازیکن اخلاق: پیام نیازمند از سپاهان
اخلاق‌مدارترین باشگاه: پیکان تهران
پدیده سال: اللهیار صیادمنش از استقلال، فنرباغچه
بهترین هیات فوتبال: بوشهر
بهترین داور: علیرضا فغانی
بهترین کمک‌داور: محمدرضا منصوری
بهترین داور فوتبال ساحلی: حمید مقدم‌متین
لیگ دسته اول
«ابراهیم شکوری» سرپرست دبیرکلی فدراسیون، جوایز این بخش را اهداء کرد.
بهترین باشگاه: گل‌گهرسیرجان
بهترین مربی: «وینگو بگوویچ»
آقای گل: پیمان رنجبری و شهریارمغانلو
بهتری بازیکن: شهریار مغانلو
لیگ‌های دسته دو و سه
جوایز این بخش توسط «آرش برهانی» مهاجم اسبق استقلال و تیم ملی اهداء شد.
آقای گل لیگ سه: امیرحسین نوایی
آقای گل لیگ دو: سجاد اخباری
لیگ زنان
جوایز این بخش را «لیلا صوفی‌زاده» نایب رییس فعلی و «فریده شجاعی» نایب رییس سابق زنان فدراسیون اهداء کرد.
بهترین بازیکن: «زهرا سرگلی»
بهترین گلزن: «زهرا قنبری»
بهترین داور: « سلطنت نوروزی»
بهترین کمک‌داور: «انسیه خبازه مافی‌نژاد»
بهترین تیم: شهرداری بم
رده‌های سنی
جوایز این بخش از سوی «مجتبی جباری» هافبک سابق استقلال و تیم ملی به بهترین‌ها اهدا شد.
آقای گل نونهالان: «امیرمحمد پورسلحشور»
آقای گل نوجوانان: «ابوالفضل بابایکتا»
آقای گل جوانان: «علی عالی‌نژاد»
آقای گل امید: «امید لطفی»
برترین باشگاه: فولادخوزستان
فوتبال ساحلی
در این بخش جوایز از سوی «فرشاد فلاحت‌زاده» و« بهزاد داداش‌زاده» داده شد.
بهترین دروازه‌بان: حمید بهزادپور
بهترین بازیکن: محمد معصومی‌زاده
آقای گل: فاروق پسندیده
بهترین باشگاه: ‌پارس جنوبی جم
جایزه ویژه فدراسیون فوتبال از سوی «مهدی تاج» به «محمد صالحی» پیشکسوت استقلال و مربی تیم‌های  به پاس سال‌ها تلاش در امر بازیکن سازی اهداء‌ شد.
* محرومیت تیم های ایرانی از میزبانی اسیایی

اواخر دی ماه کنفدراسیون فوتبال آسیا در تصمیمی عجیب و حیرت آور که تحت تاثیر لابی های برخی کشورهای عربی گرفته شده بود اعلام کرد تیم های ایرانی از میزبانی در لیگ قهرمانان آسیا محرومند! اتفاقی بسیار تلخ برای استقلال و شهر خودرو رخ داد و این دو تیم که در پلی آف مسابقات حضور داشتند مجبور شدند که هر دو بازی خود در این مرحله را خارج از ایران برگزار کنند با این حال استقلال و شهر خودرو با وجود این ظلم آشکار در حق شان توانستند قابلیت و توانایی بالای فوتبال ایران را به نمایش بگذارند و به مرحله گروهی صعود کنند و به این ترتیب ایران در مرحله گروهی 4 تیم در لیگ قهرمانان آسیا دارد. هرچند تصمیم غیر ورزشی کنفدراسیون فوتبال آسیا تیم های ایرانی را تا پای تحریم و کنار کشیدن از مسابقات برد اما در نهایت کنفدراسیون فوتبال اسیا بعد از سفر مدیران باشگاه های ایرانی به همراه معاون وزیر ورزش به مالزی تصمیم گرفت که فقط دور رفت مسابقات  تیم های ایرانی میهمان باشند و در دور برگشت میزبانی به آنها اعطا شود که در نهایت هم شیوع انتشار کرونا باعث شد که هفته های سوم و چهارم لیگ قهرمانان آسیا به تعویق بیفتد! اکنون نیز همه چیز زیر سایه انتشار ویروس منحوس کرونا قرار گرفته است و قرار است این مسابقات به صورت تک بازی در مرداد ماه برگزار شود!
* حسرت 48 ساله المپیک برای فوتبال ایران

تیم امید ایران در 25 دی ماه سال 98 هم مثل نیم قرن گذشته ناکام ماند و نتوانست به المپیک توکیو 2020 صعود کند. بعد از صعود تیم امید با هدایت کرانچار به مرحله دوم این مربی از تیم امید جدا شد و ابتدا فرهاد مجیدی سرمربی تیم امید شد و بعد هدایت این تیم به حمید استیلی سپرده شد. 
ملی پوشان امید ایران با بدشانسی در سخت ترین گروه قرار گرفت با کره جنوبی، ازبکستان و چین همگروه شد و در نهایت با تفاضل گل نتوانست به مرحله بعدی صعود کند و بعد از کره جنوبی و ازبکستان در رده سوم جدول قرار گرفت تا حسرت المپیک برای فوتبال ایران 48 ساله شود هرچند برخی از کارشناسان فوتبال معتقدند که تیم امید وظیفه اصلی اش بازیکن سازی برای تیم ملی بزرگسالان است و نباید از حذف تیم امید خیلی ناراحت باشیم هرچند اگر این تیم می توانست به المپیک راه پیدا کند قطعا موفقیت بزرگی به دست می آورد.
* تغییر مکرر سرمربیان لیگ برتری و انتخاب سرمربی جدید تیم ملی

وقتی به اسامی 16 تیم لیگ برتری نگاه می کنید متوجه یک رکورد عجیب و منحصر به فرد در لیگ برتر می شوید. به جز سایپا، فولاد خوزستان، نفت مسجدسلیمان  سایر تیم ها سرمربیان خود را تغییر داده اند. پرسپولیس رکورددار تغییر سرمربی در سال 98 است. یحیی گل محمدی سومین سرمربی سرخپوشان تهرانی است. یحیی که با شهرخودرو قرارداد داشت بعد از جدایی گابریل کالدرون به تیم پرسپولیس آمد. آن هم بعد از مذاکراتن فشرده ای که بین دو باشگاه انجام شد.
سرمربی جدید تیم ملی هم از صنعت نفت آبادان آمد و دراگان اسکوچیچ از این تیم  جدا شد و جانشین ویلموتس در تیم ملی شد هرچند این انتخاب خیلی به مذاق برخی از مربیان داخلی خوش نیامد اما اسکوچیچ با کارنامه ای نسبتا قابل قبول در فوتبال ایران هدایت تیم ملی را برعهده گرفت.
در سایر تیم ها نیز مدام شاهد تغییر و تحول سرمربیان بودیم. فرهاد مجیدی جانشین استراماچونی شد، ساکت الهامی به جای دنیزلی هدایت تراکتور را برعهده گرفت.محمود فکری جانشین رضا مهاجری در نساجی شد، مجید جلالی به جای وینگو به گل گهر سیرجان رفت. عبداله ویسی جانشین حسین فرکی در پیکان شد.احد شیخ لاری جای رسول خطیبی را در ماشین سازی تبریز گرفت. رادلوویچ به جای علیرضا منصوریان سرمربی ذوب آهن شد.
* بازی لغو شده سپاهان و پرسپولیس  و تعطیلی لیگ برتر

به دلیل شیوع ویروس کرونا هفته های بیستم و بیست و یکم لیگ برتر ایران بدون حضور تماشاگران برگزار شد از این تصمیم سازمان لیگ همه تیم ها تبعیت کردند جز سپاهان اصفهان! کادر فنی و مدیریتی سپاهان مدعی بودند که اگر بدون حضور تماشاگرانشان مقابل پرسپولیس بازی کنند حرمت این تیم رعایت نمی شود! در حالیکه در همان روزها یونتوس ایتالیا هم مجبور شد در ورزشگاه خالی از تماشاگر به میدان برود.
مسعود تابش مدیرعامل باشگاه تا ساعاتی قبل از بازی پرسپولیس در روز 4 اسفند در اصفهان در دفتر استاندار به دنبال لغو بازی بود. به این ترتیب پرسپولیس در زمان مقرر در ورزشگاه نقش جهان اصفهان حاضر شد اما سپاهان با تا خیر به ورزشگاه آمد و در نهایت هم کمیته انضباطی فدراسیون رای به پیروزی 3 بر صفر پرسپولیس داد.حکمی که مورد قبول اکثریت قریب به اتفاق اهالی فوتبال بود به جز قلعه نویی و تیمش! در عکس هم مشخص است که داوران و تیم پرسپولیس در ورزشگاه حضور دارند و آماده مسابقه هستند اما سپاهان به بهانه های عجیبی مثل ازدحام هواداران مقابل هتل دیرتر از موعد مقرر به ورزشگاه خانگی خود رسید!
اکنون هم لیگ برتر ایران مانند لیگ اکثر کشورهای جهان از جمله ایتالیا، اسپانیا، انگلیس، فرانسه، آلمان و... لغو شده است و زمان از سرگیری آن مشخص نیست و حتی احتمال نیمه تمام ماندن این مسابقات وجود دارد.
* تغییرات مدام مدیران عامل باشگاه های لیگ برتری

البته سال 98 از رکورد منحصر به فرد دیگر هم دارد و آن تغییرات زیاد مدیران عامل باشگاه های لیگ برتری است. استقلال و پرسپولیس در این عرصه هم پیشتاز بودند! هر دو باشگاه تا زمان نوشتن این گزارش( 28 اسفند ) بدون مدیرعامل بودند. انصاری فرد و فتح الله زاده استعفا کردند. در باشگاه های دیگر هم مثل سپاهان،ذوب آهن اصفهان، پیکان و سایپا تهران، نساجی مازندران، ماشین سازی تبریز، پارس جنوبی جم و فولاد خوزستان هم مدیران عامل جدیدی انتخاب شدند. 
*مهدی تاج استعفا کرد و انتخابات از سوی فیفا لغو شد

بزرگترین اتفاق فوتبال ایران هم در 8 دی رخ داد و مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال به دلیل بیماری قلبی و یک دوره بستری در بیمارستان از سمت خود استعفا کرد. به این ترتیب تاج تقریبا یکسال بعد از استعفای نایب رئیس اول خود علی کفاشیان از سمتش کناره گیری کرد تا سلامت بماند( کفاشیان 17 اسفند 97 استعفا کرده بود.)  حیدر بهاروند نایب رئیس دوم و رئیس سازمان لیگ فوتبال ایران پس از تاج سرپرستی فدراسیون فوتبال را عهده دار شد و قرار بود 25 اسفند 98 هم انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال برگزار شود.
 محمد حسین قریب، حبیب کاشانی، مهدی محمدنبی، هدایت الله ممبینی، حیدر بهاروند و عباس صوفی نامزدهای ریاست فدراسیون فوتبال بودند که صلاحیت شان تایید شده بود اما این انتخابات با نامه فیفا لغو شد.
* اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال

فیفا در نامه ای به فدراسیون فوتبال نوشت که ابتدا باید اصلاحات اساسنامه این فدراسیون انجام و سپس انتخابات فدراسیون فوتبال برگزار شود. تلاش مسئولان فدراسیون و وزارت ورزش برای برگزاری انتخابات در موعد مقرر هم نتوانست فیفا را اقناع کند و به این ترتیب ابتدا اساسنامه فدراسیون فوتبال باید تغییر کند و اصلاح شود. نکته جالب این بود که برخی از اعضا مجمع فدراسیون فوتبال تصور می کردند اساسنامه سال 1386 مورد تایید هیات وزیران و دولت قرار گرفته و اساسنامه سال 1390 تاییدیه نداردکه بعد مشخص شد هیچ کدام از این دو اساسنامه به تایید دولت نرسیده است.
به این ترتیب در سال جدید خورشیدی دو هدف بزرگ پیش روی فوتبال ایران است. اول اصلاح اساسنامه و دوم برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال تا فوتبال ایران سکاندار خود را در 4 سال آینده بشناسد.
برچسب ها :
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1