تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۳۳
کد مطلب : ۴۱۸۸۴۳
خبرهای کهگیلویه و بویراحمد:

سفرهای نوروزی و خطر مرگ کرونایی / سیستم ایمنی خود را با فکرهای منفی به کرونا تضعیف نکنیم

۰
سفرهای نوروزی و خطر مرگ کرونایی / سیستم ایمنی خود را با فکرهای منفی به کرونا تضعیف نکنیم
کبنا ؛ویروس کرونا روز به روز در حال افزایش است و مسئولان کهگیلویه و بویراحمد دست به دست هم داده اند که این ویروس مرگبار را ریشه کن کنند.

 کهگیلویه و بویراحمدی‌ها مراقب شیادان فضای مجازی باشند
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد گفت: باتوجه به شیوع ویروس کرونا و شرایط کنونی، فرصتی برای شیادان و یا همان کلاهبرداران ایجاد شده تا این افراد از طریق فضای مجازی و اینترنتی، از بی اطلاعی کاربران دنیای اینترنت سوءاستفاده کنند.
 سید عیسی حسنی اظهار داشت: به منظور پیشگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا، اصنافی که به هر گونه‌ای ممکن است در گسترش این ویروس مؤثر باشند، تعطیل می‌شوند و بنابراین بیشتر مردم تمایل به خرید از طریق اینترنت و فضای مجازی دارند.
 وی افزود: مردم استان در این ایام، باید مراقب کلاهبرداران اینترنتی و دام گسترها در فضای مجازی باشند تا در دام آن‌ها نیفتند.
 معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: هر گونه خرید در پهنای وب و اینترنت، از طریق سایت‌ها و کانال‌های مجاز و متصل به شبکه شاپرک، صورت گیرد و از خرید در سایت‌ها، کانال‌ها و فروشگاه‌هایی که اعتبار آنها مورد شک و تردید است، بپرهزند.
 حسنی با اشاره به دیگر شیوه کلاهبرداران مبنی بر جمع آوری کمک‌های مردمی با سوء استفاده از احساسات دینی و عاطفی مردم، بیان کرد: تاکنون پویش‌ها و دعوت‌هایی در فضای مجازی، برای جمع آوری کمک‌های نقدی مردم، با ارسال شماره حساب و کارت‌های بانکی، برای تهیه ملزومات بهداشتی صورت گرفته است.
وی تأکید کرد: لازم است مردم پیش از هرگونه اقدامی از اعتبار سنجی و صحت ادعای مالکان حساب‌های مذکور از طرق قانونی یا مراجع رسمی، همچون پلیس فتا یا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر نهادهای متولی، اطلاعات کسب کرده و پس از اطمینان مبادرت به انتقال وجه به این حساب‌ها کنند.
 
 سفرهای نوروزی و زنگ خطر اپیدمی ویروس کرونا در کهگیلویه و بویراحمد
گزارش افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا، بستری بودن تعداد زیادی بیمار در بیمارستان‌ها، بی توجهی ساکنان منطقه به هشدارهای بهداشتی و مسافران نوروزی که این روزها وارد کهگیلویه و بویراحمد می‌شوند زنگ خطر اپیدمی ویروس کرونا در این استان را به صدا درآورده است.
 هر چند همه واحدهای خدماتی پذیرایی از گردشگران شامل اسکان مدارس، رستوران‌ها، هتل‌ها، قهوه خانه‌ها و مسافرخانه تعطیل شده و حتی برپایی چادر در مناطق طبیعی کهگیلویه و بویراحمد ممنوع است اما بازدیدی میدانی در سطح شهرهای استان بویژه مناطق گرمسیری نشان می‌دهد خودروهای زیادی با پلاک استان‌های دیگر در شهرها تردد می‌کنند که باعث نگرانی شهروندان شده است.
 از آنجا که بیشتر مسافرانی که به کهگیلویه و بویراحمد سفر می‌کنند از استان‌های با آمار بالای ویروس کرونا چون تهران، قم، اصفهان، خوزستان و فارس هستند و این افراد بیشتر به عنوان مهمان شهروندان این استان در واحدهای مسکونی شخصی اقامت می‌کنند امکان تلخ‌تر شدن بهار امسال به دلیل اپیدمی ویروس کرونا در این خطه وجود دارد.
 شهروندان معتقدند که حذف سفرهای نوروزی ضرورتی حیاتی برای پیشگیری از انتشار و شیوع بیشتر ویروس کرونا در کشور و استان گردشگرپذیر کهگیلویه و بویراحمد است.
 آنان می گویند: در شرایطی که فعالان عرصه سلامت به ویژه پزشکان و پرستاران با تلاش شبانه روزی، محروم بودن از دیدن فرزندان و خانواده خود در برخی موارد و در محیطی بسیار سخت برای نجات بیماران کرونایی تلاش می‌کنند لغو سفرهای نوروزی کار سختی برای سایر هموطنان نیست.
 شمار فراوانی از ساکنان استان بر این عقیده‌اند همان طور که اصناف با وجود سرمایه گذاری، بدهی‌های بانکی و اقساط اقدام به تعطیلی بازار کرده‌اند تا سهمی در کنترل این ویروس مرموز داشته باشند همه ایرانیان وطن دوست باید با ماندن در خانه و خودداری از سفر در تعطیلات نوروز به مهار ویروس کرونا کمک کنند.
 از آنجا که به گفته متخصصان ۸۰ درصد از عوامل کنترل ویروس کرونا به مشارکت مردم و ۲۰ درصد به مداخلات نظام سلامت وابسته است به نظر می‌رسد شهروندان باید در این روزهای کرونایی از دعوت و پذیرش مهمان خودداری کنند تا تجربه تلخ استان‌های با وضعیت قرمز در کهگیلویه و بویراحمد تکرار نشود.
 هر چند این روزها مسئولان شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی بیشتر شهرهای گرمسیری با به صدا درآوردن آزیر قرمز در سطح بیشتر شهرها تلاش می‌کنند تا توصیه‌های لازم را برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا انجام دهند اما به نظر می‌رسد برای ممنوع کردن ورود گردشگران نوروزی به کهگیلویه و بویراحمد باید چاره اندیشی جدی شود.
 استاندار کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: مسافرانی که از مناطق مختلف کشور به این استان سفر می‌کنند در ایستگاه‌های غربالگری تب سنجی می‌شوند و در صورت بالا بودن تب به مدت چهارده روز قرنطینه می‌شوند و افرادی که قرنطینه می‌شوند باید هزینه اقامت و درمان خود را پرداخت کنند.
 حسین کلانتری افزود: هیچ نوع پذیرش مسافر تا پس از کنترل کامل ویروس کرونا در استان صورت نمی‌گیرد.
 کلانتری تاکید کرد: هم اکنون ۱۱ ایستگاه غربالگری ویروس کرونا در ورودی شهرها و جاهای ضروری استان مانند فرودگاه در حال انجام سنجش تب متقاضیان برای شناسایی افراد مشکوک به ویروس کرونا هستند.
 سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج هم گفت: بر اساس یافته‌های جدید آزمایشگاهی شمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در این استان به ۲۶ مورد رسیده که ظرف سه روز گذشته تاکنون ۱۵ نفر اضافه شده است.
 محمد بانشی اظهار داشت: شیب صعودی این ویروس همچنان ادامه دارد و ظرف ۱۵ روز آینده شدت بیشتری خواهد گرفت.
وی این روند افزایشی را زنگ خطری برای این استان دانست و گفت: بدون شک با ادامه چنین روند و کم توجهی و عدم رعایت مسائل بهداشتی و همچنین پرهیز از سفرهای غیر ضرور این آمار در روزهای آینده افزایش خواهد یافت.
 بانشی تصریح کرد: مردم، رسانه‌ها، علما و روحانیون و سایر اصحاب فرهنگ و هنر و دانشگاه‌ها باید همچنان با عزمی راسخ‌تر از گذشته دانشگاه علوم پزشکی و سایر متولیان امر را برای آگاه سازی و فرهنگ سازی مردم در رعایت مسائل بهداشتی یاری دهند.
 وی از شهروندان خواست تعطیلات نوروز امسال را در خانه‌های خود بمانند و از پذیرش مهمان از استان‌های دیگر خودداری کنند.

کرونا فرصتی برای گسترش آموزشهای فضای مجازی
 فضای مجازی همواره برای دانش آموزان یک تهدید جدی محسوب می‌شد اما با انتشار ویروس کرونا و تعطیلی مدارس این فضا به فرصتی برای ارائه آموزش‌های درسی تبدیل شده است.
 با شیوع ویروس کرونا مدارس سراسر کشور تا پایان امسال تعطیل شد اما با هدف تداوم امر تعلیم و تربیت راه‌اندازی سامانه‌های آموزشی و اجرای طرح مدرسه مجازی و آموزش الکترونیکی دانش‌آموزان از سوی آموزش و پرورش مناطق مختلف آغاز شد.
 طی چند هفته اخیر آموزش از طریق فضای مجازی با تشکیل کارگروه‌های مختلف از سوی معلمان برای پایه‌های تحصیلی مختلف اولویت نظام آموزشی کشور شده است.
 این روزها بحث آموزش آنلاین، آفلاین، محتوای الکترونیکی، مدرسه مجازی، کلاس اینترنتی، فضای دیجیتالی، آموزش تحت وب و آموزش تلویزیونی در فضای مجازی یک بحث رایج و برای همه به دغدغه‌ای قابل قبول تبدیل شده است و خانواده‌ها از این فرصت با تأمین تجهیزات مورد نیاز برای ارتقا سطح تحصیلی دانش آموز خود به نحو احسن استفاده می‌کنند.
با توجه به گسترش روز افزون اینترنت و نیاز جامعه وبخصوص دانش آموزان به این فضا برای ارتقا سطح تحصیلی خود استفاده از این فضا در این مواقع که پدر و مادرها در کنار دانش آموزان هستند بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
 به گفته بیشتر کارشناسان کاهش اتلاف زمان و یادگیری حداکثری از مهم‌ترین مزایای آموزش‌های مجازی برای دانش آموزان محسوب می‌شود.
 نسرین غلامی که دارای یک دانش آموز در پایه اول ابتدایی است در این رابطه گفت: با اعلام تعطیلی مدارس یکی از دغدغه‌های اصلی پدر و مادرها ارائه آموزش‌های درسی درست به دانش آموزان بود.
 وی گفت: در هفته اول که هیچ خبری از آموزش فضای مجازی نبود با دردسرهای زیاد دانش آموز را وادار به درس و مشق می‌کردم.
غلامی اضافه کرد: از زمان شروع آموزش‌های مجازی با تشکیل گروه رابطه خوبی بین والدین و معلم کلاس در فضای مجازی تشکیل شد.
وی با اشاره به اینکه ارائه آموزش در کلاس درس قابل مقایسه با فضای مجازی نیست گفت: این نوع آموزش سختی‌های خاص خود را نیز دارد.
غلامی عدم آشنایی دانش آموز با این راهکار، اختلال در سرعت اینترنت، حواس پرتی دانش آموز و سروصدای دیگر اعضای خانواده را از مهمترین مشکلات این طرح اعلام کرد.
 وی بیان کرد: نیاز است آموزش وپرورش با توجه به ماندن خانواده‌ها در خانه برای شکست ویروس کرونا در تعطیلات عید این آموزش‌ها را نیز ادامه دهد.
 روابط عمومی آموزش و پرورش کهگیلویه اظهارداشت: با همه گیر شدن ویروس کرونا و تعطیل شدن فضای فیزیکی مدارس فعالیت‌های هدفمندی در حوزه آموزش مجازی انجام شد.
 ادریس کشاورز با اشاره به اینکه با تشکیل کارگروهای مختلف محتواهای آموزشی و تربیتی خوبی برای استفاده بهتر دانش آموزان در فضای مجازی تأمین شد گفت: این فعالیت‌ها به دانش آموزان نشان داد اگرچه این روزها مدارس تعطیل است اما آموزش تعطیل نیست.
 وی اظهار کرد: آموزش‌های مجازی در مقاطع تحصیلی با تشکیل گروه‌های مختلف بین والدین و دانش آموزان بصورت مجازی، تصویری، پی دی اف و پخش فیلم انجام می‌شود.
 کشاورز تصریح کرد: فعالیت همه گروه‌ها نیز از طریق تیم‌های تخصصی در آموزش و پرورش رصد و راهکارهای لازم نیز ارائه می‌شود.
 وی ویژگی‌های مدرسه مجازی را شامل محدود نبودن به زمان، افزایش خود کنترلی دانش آموزان، ایجاد مسوولیت‌پذیری بیشتری برای آنها و امکان استفاده معقول و منطقی‌تر از فضای مجازی اعلام کرد.
 کشاورز افزود: با برنامه ریزی‌های انجام شده این آموزش‌ها در ایام عید نیز ادامه خواهد داشت.
 وی بر ماندن در خانه برای جلوگیری از ویروس کرونا از سوی والدین و دانش آموزان تاکید کرد و گفت: آموزش‌های لازم مقابله با ویروس کرونا نیز از طریق فضای مجازی نیز به دانش آموزان و والدین ارائه می‌شود.
 روابط عمومی آموزش و پرورش از همه والدین خواست با استفاده از این فرصت برای ارتقا سطح تحصیلی دانش آموزان با آموزش و پرورش همکاری کنند.
 بیش از ۲۱ هزار دانش آموز در مقاطع تحصیلی مختلف در دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه مشغول تحصیل هستند.

 سیستم ایمنی خود را با اشتغال ذهنی مکرر به کرونا تضعیف نکنیم
 خطر گسترش روزافزون و افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در سطح جامعه و برخی ابهام‌ها و اضطراب‌ها در نتیجه شایعات ناشی از عدم اگاهی و دانش کافی در مورد این بیماری، بهداشت روانی مردم و خانواده‌ها را بیش از خود ویروس به خطر انداخته و بسیاری از مردم به شدت تحت تأثیر التهابات و عوارض روحی و روانی آن قرار گرفته‌اند.
 این در حالی است که بارها کارشناسان و جامعه پزشکی اعلام کرده‌اند که افزایش اضطراب‌ها و بر هم خوردن سیستم روانی به اختلال در سیستم ایمنی بدن منجر می‌شود و در نیتجه خطر بروز بیماری را در فرد افزایش می‌دهد.
به همان میزان که ضروت توصیه‌های ایمنی و بهداشت فردی و جسمی را برای جلوگیری از شیوع دامنه این ویروس و یا در خانه ماندن را به شهروندان توصیه می‌کنیم باید مراقبت‌های بهداشت روانی جامعه و چگونگی مقابله با موقعیت‌های اضطراب آور ناشی از این ویروس را مرتب به مردم و بویژه جامعه خطرپذیر همچون کودکان و سالمندان گوشزد کرد.
کارشناس واحد بهداشت روان در دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه می‌گوید: هر یک از ما به شکل متفاوتی به استرس و حوادث ناگوار واکنش نشان می‌دهیم و آگاهی به نشانه‌های جسمی و ذهنی اضطراب نخستین گام در مدیریت آن است.
 سید حبیب الله تقوی نژاد تصریح کرد: تحریک‌پذیری، عصبانیت و از کوره در رفتن، بی‌خوابی و کابوس، ترس، خستگی، سردرد، عدم تمرکز، اسپاسم عضلانی، تپش قلب، حالت تهوع و سایر مشکلات گوارشی از علائم اضطراب است.
 وی معتقد است که در شرایط بحرانی افراد واکنش‌های متفاوتی مانند اضطراب، اشتغال ذهنی مکرر با مساله، سردرگمی و دوگانگی، یا احساس کرختی دارند به خاطر داشته باشید در بحران‌ها به طور معمول اتفاق‌ها غیرطبیعی هستند اما در بسیاری اوقات واکنش‌های افراد طبیعی است.
 وی ادامه داد: هرگز به خودتان یا دیگران برچسب ضعیف بودن یا غیرطبیعی بودن در مقابل این ویروس نزنید و باید به این فکر کرد کاری که شما انجام می‌دهید شجاعانه، ایثارگرانه و بسیار ارزشمند است.
 تقوی در ادامه توصیه کرد: در محل کار، از روش‌های ساده و قابل اجرا برای کاهش تنش و استرس ناشی از بروز بیماری استفاده کنید.
 وی معتقد است که حرکات کششی و نرمش، چند دقیقه قدم زدن در فضای باز، تمرین تنفس عمیق، چند دقیقه گوش کردن به موسیقی آرام‌بخش یا نیایش کردن می‌تواند به کاهش تنش‌ها در مقابل این بیماری و یا هر موقعیت استرس زایی کمک کند.
این کارشناس بهداشت روانی می‌افزاید: سعی کنید لحظاتی هر چند کوتاه ذهنتان را از کار و یا نگرانی‌ها دور کنید.
 کارشناس واحد بهداشت روان مرکز بهداشت کهگیلویه وبویراحمد ابراز داشت: وقتی کار نمی‌کنید و در خانه هستید، تا حد امکان برنامه معمول و روزمره قبلی خود را حفظ کنید و نقش خود را به عنوان عضوی از خانواده ایفا کنید، به سرگرمی‌ها و علایق خود بپردازید.
 وی گفت: ورزش کنید، کارهایی را که برای شما آرامش‌بخش است روزانه در برنامه خود بگنجانید.
 تقوی نژاد عنوان کرد: فرهنگ حمایت و کار تیمی را در محل کار و منزل همچنان با جدیت و بیشتر از گذشته تقویت کنید و افرادی که با آنها کار می‌کنید را بشناسید.
 وی توصیه کرد: صحبت‌های خود را تنها به موضوع بحران و ویروس کرونا محدود نکنید و در مورد موضوع‌های دیگر نیز صحبت کنید و یکدیگر را مورد حمایت قرار دهید.
 وی تاکید می‌کند که چه در خانه و یا در محل کار، مدام حال همدیگر را بپرسید، افراد معمولاً هنگام استرس زیاد با خطاهای کوچک دیگران برخوردهای بیش از اندازه می‌کنند، به یکدیگر بازخورد مثبت بدهید و تلاش و جدیت افراد را تشویق کنید.
تقوی ابراز داشت: در زمینه مواجهه با اخبار به ویژه از منابع غیرموثق و در فضای مجازی دقت کنید و گرفتار برخی شایعات و دروغ پرواکنی ها در مورد این ویروس نشوید، مرور لحظه‌ای و مکرر شبکه‌های مجازی می‌تواند استرس شما را بیشتر کرده و زمان استراحت شما را که برای بازیابی توان و انرژی نیاز دارید، و بهترین عامل برای مقابله با بیماری است را محدود کند.
  کارشناس برنامه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اضافه کرد: در هر بحرانی موارد زیادی پیش می‌آید که خارج از کنترل ماست سعی کنید فقط بر مواردی که در کنترل شماست تمرکز کنید و بیش از حد به بخش‌هایی از بحران که کنترلی بر آن ندارید، فکر نکنید.
 وی یادآور شد: باید توجه داشته باشید که در اینگونه مواقع دغدغه‌ها و نگرانی‌های خانوادگی را باید مدیریت کرد.
تقوی تصریح کرد: از خودتان مراقبت کنید اما بدون استرس و تا جایی که امکان دارد خواب و استراحت کافی داشته باشید تغذیه سالم را فراموش نکنید، مصرف کافئین را محدود کنید و از نوشیدن مایعات کافی نیز غافل نشوید.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1