تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۱۹
کد مطلب : ۴۱۸۶۰۱
سید شمس الدین هاشمی رئیس پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد:

خیز فناوران کهگیلویه و بویراحمد برای گذر از بحران کرونا ( + فیلم )

۰
خیز فناوران کهگیلویه و بویراحمد برای گذر از بحران کرونا  ( + فیلم )
کبنا ؛شیوع ویروس کرونا با همه پیچیدگی‌هایش در سراسر جهان، تمامی علوم را به سمتی برده که برای درمان، پیشگیری از ابتلا، و شیوع این ویروس ایده‌هایی مطرح کنند و حالا ۲ شرکت مستقر در پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد برای گند زدایی محیط‌های آلوده و پر خطر با استفاده از پهباد و ساخت تب سنج‌های الکترونیکی با کیفیت بالا اعلام آمادگی کرده‌اند.
   
 در زمان وقوع بحران همه اعضای یک سیستم با حفظ مسئولیت و وظایف خود، به کمک حل بحران می‌آیند و گذر از بحران را در اولویت خود قرار می‌دهند. ممکن است تلاش‌های آن‌ها بتواند در عبور از بحران مؤثر باشد و شاید هم صرفاً جنبه آزمون و خطا و عیب یابی یک فناوری را داشته باشد. استفاده از علم و فناوری و دانش تولید شده در شرکت‌های فناور نیز از این قانون مستثنی نیست. شرکت‌های فناور کهگیلویه و بویراحمد این روزها در کنار فعالیت‌های خود بخشی از تمرکزشان را روی کمک به استان و کشور برای گذر از بحران گذاشته‌اند.
 اعلام آمادگی پهباد ساخت کهگیلویه و بویراحمد
  شرکت صنعت آوران رایان سازنده پهباد های سمپاش و کشاورزی، از روز نخست شیوع ویروس کرونا در کشور اعلام آمادگی کرده که ظرفیت خود را در اختیار استان بگذارد تا به گذر از وضعیت بحرانی استان کمک کند و با انجام این اقدام نو همزمان با دنیا یک فناوری را مورد آزمون و خطا قرار دهد.
 البته استاندار کهگیلویه و بویراحمد در نشستی که هفته گذشته برگزار شد گفته بود: برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و گند زدایی محیط‌های آلوده و پر خطر از پهبادهای ساخته شده توسط شرکت مستقر در پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد استفاده خواهیم کرد که عملی شدن این صحبت استاندار می‌تواند به رشد و بالنده شدن فناوران نوپای استان کمک کند.
 در حال حاضر کشورهای چین و کره و جنوبی به عنوان دو قدرت پیشرو جهان در فناوریهای نوین و البته دو کشوری که آمار ابتلا به ویروس و مرگ و میر در آنها به نسبت سایر کشورها بالاست، برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و گند زدایی محیط‌های آلوده و شهری پهباد های خود را به پرواز درآورده‌اند. اقدامی که در استان گلستان نیز در حال انجام است.
 با اینکه هنوز نه چین و کره‌ای‌ها و نه گلستانی‌ها گزارشی از عملکرد پهبادها در گند زدایی محیط‌های پر خطر ارائه نکرده‌اند اما چنین به نظر می‌رسد که تداوم استفاده پهبادها دست کم در چین و کره جنوبی نشانه‌ای از عملکرد قابل قبول این پرنده‌های آهنین کوچک باشد.
 مزایای گند زدایی محیط‌های پرخطر با پهباد
 اما استفاده از پهبادها چه مزایا و امتیازاتی نسبت به گند زدایی به سبک سنتی و با استفاده از خودروهای بزرگ و آتش نشانی دارد؟ این موضوعی است که مدیرعامل شرکت صنعت آوران رایان درباره آن می‌گوید: هر کدام از این روشها مزایایی دارد اما استفاده از پهبادها سرعت عمل را بالاتر می‌برد وبه صورت مداوم می‌توان از آنها استفاده کرد.
 افشین مردانی ادامه می‌دهد: در محیط بیمارستانی و محیط هایی که احتمال آلودگی آنها بالاتر و از سویی تردد هم در آنها بیشتر است باید عملیات گند زدایی تداوم داشته باشد اما همین میزان تردد امکان ضد عفونی کردن به وسیله‌های خودروهای آتش نشانی و شبیه آن را می‌گیرد این در حالی است که پهبادها این محدودیت را ندارند و به سرعت و در هر مکانی می‌توان از آنها استفاده کرد.
 وی می‌افزاید: پهبادهای این شرکت در در بخش کشاورزی عملکرد قابل قبولی داشته است و تمامی آزمونهای کیفیت را با موفقیت پشت سر گذاشته و امیدواریم فرصت امتحان آنها در عملیات گندزدایی محیطهای پرخطر نیز فراهم شود.
ظرفیت‌های ناشناخته
ایرنا نوشت: در شرایط کنونی که شیوع ویروس کرونا شیب صعودی پیدا کرده، گند زدایی محیط‌های عمومی یکی از دغدغه‌های کلان است اما هنوز مشکلاتی نیز وجود دارد که حل آنها عزم ملی می‌طلبد اما ظرفیت‌های کشور برای حل این مسائل ناشناخته مانده است. به عنوان مثال این روزها از کیت‌های تشخیص بیماری کرونا تا تب سنج‌های الکترونیکی همه وارداتی است اگرچه ویروس کرونا جدید و ناشناخته است اما تب سنج به عنوان وسیله اولیه شناسایی بیماران کرونایی وسیله جدیدی نیست با این حال شیوع ویروس کرونا نشان داده که در کشور از ساخت محصولاتی بدون پیچیدگی تکنولوژی نیز غافل مانده بودیم و این فرصتی شده است که شرکت‌های داخلی برای ساخت این محصولات پیش قدم شوند.
 شرکت گسترش کاربرد فناوری با برند تجاری آریونت نیز از دیگر از شرکت‌های فناور کهگیلویه و بویراحمدی است که برای ساخت تب سنج‌های الکترونیکی با دقت بالا اعلام آمادگی کرده است.
 مدیرعامل این شرکت می‌گوید در گذشته شرکت آریونت در زمینه ساخت لیزر تحقیقاتی داشت و به همین دلیل طراحی‌های اولیه‌ای از تب سنج داشتیم که پس از فراخوان دولت مبنی بر استفاده از ظرفیت شرکت‌هایی که توان تولید یا تغییر ساختاری برای ساخت محصولات مبارزه با شیوع کرونا را دارند اعلام آمادگی کردیم.
 مؤمنی می‌گوید شرکت ما نمونه اولیه را ساخته و تمامی تست‌های آن نیز با موفقیت سپری شده و این نمونه صد در صد قابل رقابت با مشابه خارجی آن است ضمن اینکه قیمت آن نیز یک پنجم قیمت نمونه وارداتی است.
 وی می‌گوید با ظرفیت فعلی خودمان توان ساخت ۵۰۰ دستگاه از این تب سنج را داریم که می‌تواند استان را پوشش بدهد اما در صورت همکاری و مساعدت دولتی می‌توانیم ظرفیت تولیدمان را افزایش دهیم تا بتوانیم به کشور برای عبور از بحران کرونا کمک کنیم.
 آنچه مسلم است ویروس کرونا با همه تاثیرات روای و اقتصادی‌اش بالاخره تمام خواهد شد اما در این میان این ویروس می‌تواند بهترین زمان برای شکوفا کردن ظرفیت‌های علمی نهفته کشور باشد.
 برای نخستین بار این فرصت ایجاد شده که فناوری و فناوران عملکرد و توان خود را به نقد و آزمایش بگذارند و نباید این فرصت را از آنها دریغ کرد. زیرا استفاده از این ظرفیت‌های کوچک می‌تواند زمینه خودباوری، رشد و شکوفایی آنها را فراهم کند و همین خود نخستین گام برای حرکت به سمت استقلال اقتصادی کشور است.
دکتر سید شمس الدین هاشمی رئیس پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد در جمع خبرنگاران گفت: پارک علم و فناوری استان آمادگی دارد که برای مقابله با ویروس کرونا به کمک سایر نهادها و دستگاه‌های دولتی بیاید. و هم اکنون یکی از شرکت‌های این پارک، اعلام آمادگی کرده که تولیدات خود را افزایش بدهد و پهپادهای سمپاش هوایی تولید نماید.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
فایل های مرتبط
1