تاریخ انتشار
شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۷
کد مطلب : ۴۱۸۵۹۱
در خانه بمانیم؛

بخاطر خودتان به سفر نروید

۰
بخاطر خودتان به سفر نروید
کبنا ؛ویروسی که جان ندارد اما تخت پادشاهیش را در بیشتر شهرهای ایران پهن کرده؛ آسان و بی سر و صدا به همه جا سرک کشیده و ایرانیان را اسیر خود کرده به طوری که به عنوان مثال تنها طی دو روز تعداد مبتلایان در استان مازندران را از 121 نفر به 606 نفر رسانده است.
از چین به قم و تهران آمد و سپس در کسری از ثانیه به کمک میزبانانش از نقطه ای به نقطه دیگر حرکت کرده است و حالا نه تنها در تهران بلکه در شهرهای شمالی و استان‌هایی همچون مازندران اصفهان و مرکزی جا خوش کرده و انگار خیال رفتن ندارد.
سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت ایران از مردم خواسته اند از خانه هایشان تکان نخورند چه برسد به آنکه در آستانه نوروز و به رسم هزار ساله شان خیال دید و بازدید و سفر کردن به شمال و شهرهای توریستی همچون یزد، اصفهان و شیراز به سرشان بزند.
گفته اند حتی به فرض در کپسول شیشه ای باشند و از ماشین شان بیرون هم نروند و تنها مبدا تا مقصد را طی کنند باز هم عامل انتقالند و بلای جان شهروندان ان شهر.
دلیل شان هم خیلی روشن است و ساده؛ این ویروس به شدت واگیر دار است و کم از سارس، آنفلوآنزای H۱N۱ و ابولا ندارد و انسان کش است.
مگر آنان که خیلی خوش شانسند و جوان بدون بیماری زمینه ای همچون ناراحتی های ریوی و دیابت، بنابراین بر طبق این هشدارها استانداران چند استان و بخصوص استانهای گیلان و مازندران و از آن سو شهرهای توریستی پس از آنکه برخی به هشدار توجه نکرده اند و با تعطیلی مدارس شروع به سفر کرده اند، خود دست به کار شدند و عذر گردشگران را خواسته اند و جلوی ورودشان را با وجود اصرارشان به ادامه راه گرفته اند.
چرا که نه امکانات پذیرایی از مبتلایان را دارند و نه می خواهند افزایش تصاعدی مبتلایان سرشان هوار شود.
از همه بالاتر جان عزیز است و آنان نگران قربانی شدن عزیزانشان تنها به خاطر حرکت از همه جا بی خبرانی است که به مخاطرات کار خطرناکشان پی نبرده اند و عزم خود را برای سفرهای نوروزی جزم کرده اند.
تا این لحظه شهرها و استان‌هایی که ممنوعیت سفر اعلام کردند شامل یزد، گیلان، فارس، قزوین، زنجان، اردبیل، کرمان، اصفهان، گلستان، سمنان، لرستان، گلستان، مازندران، کرمانشاه، بندر گناوه، خراسان رضوی، منطقه آزاد ارس، منطقه آزاد ماکو، کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان بوده است.
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000418/nf00418591-1.jpg
نوروز به فارس نیایید
 معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس تاکید کرد که انجام هرگونه فعالیت گردشگری تا زمان رفع مخاطرات مربوط به شیوع کروناویروس، در این استان ممنوع است.
عبدالرضا قاسمپور در جلسه ستاد پیشگیری از شیوع کرونا ویروس در استان فارس، تصریح کرد که فارس برای نوروز سال ۹۹ امکان پذیرایی از مسافران را نخواهد داشت لذا هموطنان به این استان سفر نکنند.
جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا با بیان اینکه مجموعه های میراث تاریخی و گردشگری در جهت پیشگیری از ویروس کرونا تعطیل است، ادامه داد: محدودیت ورود مسافران نوروزی به استان فارس را داریم و کنترل های لازم در ورودی استان و شهر شیراز انجام خواهد شد و بازرسان و ناظران دانشگاه علوم پزشکی استان در تمام ورودی های استان مستقر هستند و با همکاری نیروی انتظامی و پلیس راهور و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای ، کنترل های لازم را انجام می دهند و افراد مشکوک قرنطینه خواهند شد.
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000418/nf00418591-3.jpg
ورود مسافران به کهگیلویه و بویراحمد ممنوع شد
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای حفظ سلامت شهروندان مجبور شدیم محدودیت تردد و انسداد در برخی محورها به ویژه محورهای اصلی استان ایجاد کنیم.
" حسین کلانتری " در خصوص اقدامات انجام شده در استان برای مقابله با ویروس کرونا، افزود: ورودی‌های اصلی استان از جمله محورهای "اصفهان_یاسوج" و "شیراز_یاسوج" بر روی خودروهای با پلاک های مربوط به استان‌های درگیر با کرونا که وضعیت مناسبی ندارند، مسدود می شود.
وی با تاکید بر اینکه تیم های غربالگری دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و همچنین نیروهای انتظامی در این محورها مستقر است، اظهارکرد: خودروهایی که دارای سرنشین های بومی هستند پس از انجام معاینه اولیه در صورت عدم وجود علائم بیماری مجوز ورود به استان را می گیرند و کسانی که تست آن‌ها مثبت اعلام شود، قرنطینه خواهند شد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: افراد مبتلا به ویروس کرونا حتما در مکان‌های مشخص شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی به مدت دو هفته قرنطینه می شوند و پس از سپری شدن این مدت در صورت تایید سلامت آنان از سوی دانشگاه مجوز ورود آن‌ها به استان صادر می شود.
جلوگیری از ورود گردشگران به منطقه آزاد اروند در خوزستان
رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان با اشاره به جلوگیری از ورود گردشگران به منطقه آزاد اروند، از تعطیلی اماکن و بازارهای این منطقه به منظور پیشگیری از گسترش ویروس کرونا خبر داد.
دکتر شکرالله سلمان‌زاده، با اشاره به وضعیت دو هفته بحرانی پیش رو، بیان کرد: وضعیت شیب کروناویروس در این دو هفته به همکاری مردم بستگی دارد؛ اگر چرخه انتقال ویروس قطع شود، قطعا بیماری به سرعت کنترل می‌شود.
رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان با اشاره به بیانیه ستاد بحران منطقه آزاد اروند مبنی بر تعطیلی اماکن به ویژه بازارها و آرایشگاه‌ها در این منطقه افزود: این تصمیم بسیار خوب بود اما قطعاً روند اجرای کامل این تصمیم چند روز طول می‌کشد.
وی گفت: تصمیم گرفته شده که فعلا گردشگران وارد منطقه آزاد اروند نشوند؛ این تصمیم بسیار خوب است زیرا ممکن است آلودگی از استان‌های دیگر به این مناطق وارد شود. با توجه به اینکه مخالف هرگونه تجمع در این ایام هستیم، تعطیلی بازارها بسیار تاثیرگذار است. خوشبختانه روند  تعطیلی آغاز شده و امیدواریم تا یکی دو روز آینده کامل شود.
استقرار مهمان در سواحل و پارک‌های بوشهر ممنوع/ضرورت ادامه کنترل ورودی های استان
استاندار بوشهر در نشست ستاد استانی مقابله با کرونا با تاکید بر نظارت جدی بر واحدهای تولیدی مواد ضدعفونی کننده در استان اظهار کرد: سازمان صمت ضمن نظارت جدی بر میزان تولید اقلام مورد نیاز بر توزیع مناسب اقلام در مراکز بهداشتی هم نظارت داشته باشد.
وی افزود: در راستای جلوگیری از تجمع در اماکن مختلف برای مقابله با کرونا، تمام مهمانسراهای ادارات در استان حق پذیرش مهمان را تا اطلاع ثانوی ندارند. همچنین هر گونه پذیرایی در ادارات استان ممنوع خواهد بود و مدیران اجرایی مسئول اجرای این مصوبه هستند.
استاندار بوشهر با تاکید بر اینکه کنترل ورودی های استان باید با جدیت ادامه داشته باشد، از تلاش های نیروهای هلال احمر و علوم پزشکی در کنترل مبادی ورودی استان قدردانی کرد.
مقام عالی دولت در استان بوشهر تاکید کرد: فرمانداران استان مکلفند نسبت به پیش بینی یک مکان ویژه قرنطینه در شهرستان‌ها اقدام کرده تا موارد مبتلای احتمالی در این مکان ها قرنطینه شوند.
وی با بیان اینکه ایجاد هر گونه کمپ شهرداری ها تا اطلاع ثانوی ممنوع است، گفت: استقرار مهمان در سواحل و پارک های استان تا اطلاع ثانوی ممنوع خواهد بود و شهرداری با همکاری نیروی انتظامی موظفند برای اجرای این مصوبه اقدام کنند.
اصناف شیراز نوروز ۹۹ کشیک ندارند
رئیس اتاق اصناف مرکز فارس گفت: در راستای مصوبات ستاد دائمی خدمات سفرهای استان، اصناف شیراز کشیک نوروزی ویژه مسافران و گردشگران در نوروز ۹۹ ندارند.
سید محمود هاشمی شنبه ۱۷ اسفند در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اتاق اصناف مرکز استان فارس همکاری خود را با دانشگاه علوم پزشکی شیراز به منظور مقابله و پیشگیری از شیوع بیماری کرونا ادامه خواهد داد، اظهار کرد: اصناف شیراز با محوریت اتحادیه‌های صنفی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهند و تاکنون تصمیمی برای تعطیلی صنوف نگرفته است.
او با بیان اینکه تاکنون بیش از ۵۱ مورد بهداشتی در بیش از ۱۰ مکاتبه کتبی از سوی اتاق اصناف مرکز استان فارس برای ابلاغ به اعضا به ویژه صنوف هدف شیراز از طریق اتحادیه‌های صنفی مرتبط ابلاغ شده است، ضمن تبریک پیشاپیش نوروز با عذرخواهی از هموطنان عزیز افزود: با توجه به مصوبات ستاد اجرایی دائمی خدمات سفر استان فارس و دستورات این ستاد در شهرستان شیراز مبنی بر محدودیت‌های سفر و تعطیلی مراکز گردشگری از جمله هتل‌ها، مسافرخانه و میهمانپذیرها در مرکز استان فارس این اتاق بر خلاف سنوات گذشته کشیک نوروزی ۹۹ اصناف شیراز نخواهیم داشت.
رئیس اتاق اصناف مرکز فارس با بیان اینکه شیرازی‌ها میهمان نوازند و منتظر حضور میهمانان هموطن بعد از ریشه کن شدن بیماری کرونا و قرار گرفتن در وضعیت عادی هستیم، خاطرنشان کرد: البته کشیک اصناف شیراز برای بحران‌های احتمالی و بلایای طبیعی همچون سیل پنجم فروردین ماه شیراز با دستگاه‌های مربوطه برقرار است و آمادگی هر گونه ارائه خدمات و کالا را به همشهریان خود در ایام نوروز دارند.
او ضمن اعلام آمادگی کامل ادامه همکاری اصناف شیراز در کمیته پیشگیری از شیوع بیماری کرونا اتاق اصناف مرکز فارس با دانشگاه علوم پزشکی و دیگر دستگاه‌های مرتبط همچون گذشته، از شهروندان به ویژه کسبه و بازاریان شیراز خواست ضمن اجتناب از هر گونه سفرهای غیر اضطراری در واحدهای صنفی خود، بیش از گذشته موازین بهداشتی را در واحدهای صنفی خود رعایت کنند.
امسال پذیرای میهمانان نوروزی نیستیم
استاندار کرمانشاه گفت: کرمانشاه امسال پذیرای میهمانان نوروزی نیست.
هوشنگ بازوند در نشست ستاد اجرایی خدمات سفر که امروز(۱۷ اسفند) برگزارشد، با تاکید بر اینکه کرمانشاه امسال پذیرای میهمانان نوروزی نیست، اظهارکرد: در این راستا به آموزش و پرورش اعلام کرده‌ایم که هیچگونه مکان و یا مدرسه‌ای را برای پذیرش میهمانان نوروزی مهیا نکند.
وی افزود: همچنین کلیه میهمانپذیرهای دولتی نیز در این ایام تعطیل هستند و مورد رصد قرار می‌گیرند تا پذیرش هیچ میهمانی از خارج از استان نداشته باشند.
استاندار کرمانشاه اضافه کرد: شهرداری هم نباید اقدامی برای راه اندازی کمپ‌های گردشگری برای اسکان مسافرین نوروزی در پارک‌ها داشته باشد.
وی با تاکید براینکه شهرداری روزانه و بصورت منظم نظافت شهر را مورد توجه جدی قرار دهد، متذکر شد: به منظور پیشگیری و کنترل بیماری کرونا باید در این مدت روزانه دوبار نسبت به جمع آوری زباله‌های سطح شهر اقدام کند.
بازوند در ادامه روستاها را از مراکز مورد توجه گردشگران در سفر به کرمانشاه اعلام کرد و گفت: هرچند اعلام کرده‌ایم امسال پذیرش گردشگر نداریم، اما گاها ممکن است روستاهایمان میهمان افرادی از استان‌های دیگر بویژه استانهای درگیر کرونا باشند که برای دیدن اقوامشان به این روستاها سفر می‌کنند.
استاندار کرمانشاه بابیان اینکه دهیاران متولیان پدافند غیرعامل در روستاهای استان هستند، افزود: از دهیاران انتظار داریم با مشاهده چنین مواردی به وظیفه خود به عنوان متولی پدافند غیرعامل در روستا عمل کنند.
وی یادآورشد: درصورتی که ضرورت داشته باشد، باید دستورالعمل‌های لازم در خصوص پیشگیری و مقابله بابیماری کرونا از سوی دانشگاه علوم پزشکی تهیه شود تا آن را به دهیاران ابلاغ کنیم.
بازوند در ادامه به احتمال به اوج رسیدن بحران کرونا در استان طی روزهای آینده اشاره کرد و گفت: باتوجه به اینکه دانشگاه علوم پزشکی در صف مقدم مبارزه با این بیماری در استان است، بنابراین همه دستگاه‌های اجرایی باید امکانات خود را در صورتی که دانشگاه علوم پزشکی اعلام نیاز کند، در اختیار آن قرار دهند.
استاندار کرمانشاه اضافه کرد: استانداری و همه دستگاه‌های اجرایی به عنوان پشتیبان حمایت‌های جدی را از دانشگاه علوم پزشکی در مبارزه با بیماری کرونا خواهند داشت.
رفت‌وآمد از مسیر استان‌های درگیر به عسلویه ممنوع شود
استاندار بوشهر با بیان اینکه کنترل ورودی ها را به صورت جدی ادامه می دهیم، گفت: یکی از موارد مثبت ویروس کرونا در فرودگاه عسلویه غیربومی بود و از طریق همین تب سنجی شناسایی و به سمت بیمارستان خلیج فارس هدایت شد.
عبدالکریم گراوند در نشست ستاد مقابله با کرونا عنوان کرد: در ارتباط با عسلویه دو مورد وجود دارد و ما باید پیشنهادات خود را به وزارت نفت و ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا ارائه بدهیم. پیشنهاد ما به ستاد این بوده که رفت و آمد را از مسیر استان های درگیر به عسلویه ممنوع شود. حتی پیشنهاد ما این است که به مدت دو هفته پرواز استان هایی که آلودگی بالایی دارند به سوی عسلویه قطع شود.
مقام عالی دولت در استان بوشهر اضافه کرد: همچنین کارکنان شیفتی و افرادی که در محل مستقر هستند تا عید کار خود را ادامه دهند و پس از پایان تعطیلات عید، شیفت و جابجایی همراه با کنترل های دقیق انجام شود. بالاخره افرادی که از مناطق آلوده می آیند باید ۱۴ روز قرنطینه باشند چون این بیماری تا ۲ هفته قابل تشخیص نیست و افراد نیز دو هفته بیشتر سرکار نیستند پس بهترین کار این است که وزیر محترم نفت تدبیری بیاندیشد که اجازه جابجایی نیرو را ندهند.
وی افزود: عسلویه ایران کوچکی است که از همه مناطق کشور در این منطقه حضور دارند و از همه جا کارمند و کارگر وجود دارد. خواهشی که داریم این است که جابجایی نیرو را تا پایان تعطیلات عید به تاخیر بیاندازند.
گردشگران و مسافران به چهارمحال و بختیاری سفر نکنند
استاندار چهارمحال و بختیاری از ممنوعیت ورود گردشگران و مسافران به این استان تا اطلاع ثانوی خبر داد و گفت: از مردم درخواست می‌شود به این استان سفر نکنند.
اقبال عباسی ۱۷ اسفندماه در  جلسه ستاد استانی پیشگری و مقابله با ویروس کرونا در چهارمحال و بختیاری از ممنوعیت ورود گردشگران و مسافران به این استان تا اطلاع ثانوی خبر داد و اظهار کرد: از مردم درخواست می‌شود به این استان سفر نکنند زیرا ما در حال حاضر آمادگی اسکان و پذیرایی از مسافران را نداریم.
استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: مبادی ورودی استان از امروز کنترل می‌شود و مقابل ورود خودروهایی که متعلق به این استان نباشند و برای گردش و مسافرت قصد دارند به این استان وارد شوند گرفته و خودروی رانندگانی که از این دستور سرپیچی کنند به پارکینگ منتقل می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه چهارمحال و بختیاری یک استان ترانزیتی است، خاطرنشان کرد: ورود خودروهای باری که دارای مجوز حمل و بارنامه هستند بلامانع است.
عباسی با اشاره به تبعات کرونا ویروس بر جامعه، یادآور شد: در حال حاضر تمامی امکانات کشور بر روی مسئله درمان متمرکز شده است، اما نباید از تبعات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی این ویروس غافل شد.
استاندار چهارمحال و بختیاری با تأکید بر اینکه پذیرش و اسکان مسافران در مهانسراهای دولتی، زائرسراها، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، ویلاها و خانه‌های اجاره‌ای ممنوع است، اضافه کرد: فرمانداران نیز می‌توانند ورودی‌های شهرستان‌های خود را بنا بر تشخیص کنترل و از ورود مسافران و گردشگران به اماکن تفریحی و توریستی ممانعت کنند.
عباسی با بیان اینکه ساعات کاری ادارات به روال سابق بازگشته است، عنوان کرد: مدیران دستگاه‌های اجرایی باید در محل خدمت خود مستقر باشند و بدون هماهنگی نباید محل خدمت را ترک کنند.
استاندار چهارمحال و بختیاری با تأکید بر اهمیت گندزدایی و ضدعفونی مکان‌های عمومی و معابر، گفت: این مسئله باید بیش‌تر از گذشته مدنظر قرار بگیرد، می‌توان در همین راستا از تجهیزات سم‌پاشی دستگاه‌های اجرایی مانند جهادکشاورزی، مدیریت بحران و ... نیز استفاده کرد.
وی با بیان اینکه برگزاری هرگونه تجمع، مجالس و محافل شادی و عزا ممنوع است، عنوان کرد: امامزادگان و اماکن متبرکه نیز تعطیل شود، مردم باید بدانند امن‌ترین مکان برای آن‌ها خانه است، توصیه می‌شود در این دوران در خانه بمانند.
عباسی با اشاره به اهمیت تأمین اقلام دارویی و تجهیزات حفاظتی برای کادر درمان، توضیح داد: باید اعتبار مورد نیاز برای خرید این اقلام از سوی سازمان برنامه و بودجه در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار بگیرد، هیچ‌گونه نگرانی بابت کمبود اعتبار وجود ندارد.
وی اظهار کرد: مصوبات ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا نباید مغایر با مصوبات ستاد ملی باشد، برای تعطیلی هتل‌ها و مسافرخانه‌ها در جلسه‌ای با حضور وزرای مرتبط تصمیم‌گیری و به استان‌ها ابلاغ می‌شود.
استاندار چهارمحال و بختیاری در پایان تأکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی آمادگی کامل برای شرایط بحرانی را داشته باشد، دستگاه‌های اجرایی نیز آمار مهمانسراها، خوابگاه‌ها  خود را برای ایجاد نقاهتگاه در شرایط بحرانی در اختیار دانشگاه قرار دهند.
مازندران میزبان هیچ مسافری نخواهد بود
پس از آنکه شیوع ویروس کرونا در مازندران رو به افزایش گذاشت، به دستور استاندار این استان، جلوی ورود مسافران در تمامی مبادی این استان با پلاک غیربومی گرفته می‌شود و هیچ مسافری حق ورود به مازندران را ندارد. با این  وجود طی دو روز تعداد مبتلایان به کرونا از ۱۲۱ نفر به ۶۰۶ نفر رسیده است، این بدان معنی است که پیک این بیماری را در مازندران شاهد هستیم.
حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نیز در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا با تایکد بر اینکه شرط موفقیت در کنترل ویروس کرونا در برنامه کوتاه مدت همکاری همه جانبه مردم و دستگاه‌های اجرایی با ستاد ملی مقابله با کرونا استف خاطرنشان کرد: از عموم مردم می‌خواهم که همگان باید مراقب بوده و از رفت و آمد و مسافرت‌های غیرضروری پرهیز کنیم.
آذربایجان شرقی پذیرای میهمانان نوروزی نخواهد بود
استاندار آذربایجان‌شرقی با تأکید بر خودداری مردم از سفرهای غیرضروری، اعلام کرد: استان آذربایجان شرقی در ایام نوروز پذیرای میهمانان نوروزی نخواهد بود.
محمدرضا پورمحمدی در جلسه ستاد استانی مدیریت و مقابله با کرونا، با قدردانی از جامعه فداکار و ایثارگر پزشکی و پرستاری و دست‌اندرکاران دانشگاه علوم پزشکی تبریز، گفت: بیماری کرونا، سلامت جسمی مردم را به خطر انداخته و آن‌چه امروز مهم است حفظ سلامت روحی و روانی جامعه و افزایش آمادگی در برابر این بیماری است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم در این جلسه آمار مبتلایان به بیماری کرونا را در آذربایجان شرقی، 87 نفر و تعداد فوت‌شدگان را 9 نفر اعلام کرد و گفت: 33 نفر از مبتلایان نیز پس از بهبودی از بیمارستان مرخص شده‌اند.
محمدحسین صومی با اشاره به این‌که از ابتدای اسفند، 852 نفر با علایم حاد تنفسی به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان مراجعه کرده‌اند، افزود: از این تعداد 252 نفر بستری شده‌اند و از 555 نفر تست کرونا گرفته شده است.
وی با بیان اینکه 80 درصد از مبتلایان به کرونا نیاز به بستری ندارند و با مراقبت‌های خانگی قابل درمان هستند، گفت: بر این اساس 50 مرکز سلامت در استان برای غربال‌گری کرونا تجهیز شده است و در صورتی که فرد مراجعه‌کننده نیاز به بستری داشته باشد به بیمارستان‌ها ارجاع می‌یابد.
وی با تأکید بر آمادگی همه مراکز درمانی استان، گفت: در حال حاضر ایجاد ظرفیت جدید برای پذیرش بیماران کرونا، بسیار دشوار است و به همین خاطر نیازمند استفاده از همه ظرفیت‌های بیمارستانی موجود هستیم.
با تصویب ستاد استانی مدیریت و مقابله با کرونا، محدودیت رفت‌وآمد در مبادی ورودی استان آذربایجان شرقی از امروز اعمال می‌شود.
ورود مسافران به منطقه آزاد ماکو ممنوع شد
به پیشنهاد مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو و همکاری موثر روسای شبکه بهداشت شهرستان‌های ماکو، شوط و پلدشت و فرماندهی انتظامی شهرستان ماکو، برای مهار ویروس کرونا، جاده های ورودی به منطقه آزاد ماکو به روی مسافران و ورود خودروهای غیر پلاک شهرستان های ماکو،‌ شوط و پلدشت مسدود شد.
با اعلام تعطیلی مدارس و دانشگاه ها تا پایان سال و نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی، بسیاری از مردم بر خلاف توصیه کارشناسان بهداشتی مبنی بر ضرورت ماندن مردم در خانه ها، راهی مناطق توریست پذیر از جمله منطقه آزاد ماکو می شوند که افزایش این ترددها، احتمال شیوع کرونا را بیشتر از قبل کرده است.
بر همین اساس با توجه به اینکه هنوز در منطقه آزاد ماکو موردی از ابتلا به بیماری کرونا مشاهده نشده و به منظور کنترل این منطقه، ورود خودرو با پلاک غیربومی به منطقه آزاد ماکو تا اطلاع بعدی ممنوع است.
 نقل از روابط عمومی سازمان، شهروندان شهرهای ماکو، شوط و پلدشت نیز بعد از انجام عملیات پایش سلامت و غربالگری وارد منطقه خواهند شد.
همچنین کامیون های باری که سوخت و مواد غذایی فاسد شدنی به منطقه حمل می کنند اجازه ورود به منطقه آزاد ماکو را خواهند داشت.
این تصمیم با هدف کمک به مهار کرونا گرفته شده و انتظار داریم هم‌میهمان با درک دشواری این روزهای سخت، سفر به منطقه آزاد ماکو را به بعد از عبور وضعیت اضطراری فعلی موکول کنند.
همچنین مکان یابی استقرار اکیپ های بهداشت و سلامت منطقه صبح امروز با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو و روئسای شبکه های بهداشت سه شهرستان انجام شد.
حسین فرهادی بابادی مشاور استاندار ایلام نیز گفت: با توجه به دستور و تاکیدات استاندار ایلام جهت پیشگیری از بیماری کرونا برنامه های ستاد سفر های نوروزی در استان لغو می شود.
وی تصریح کرد: پذیرش و اسکان مسافران نوروزی در قالب کمپ، مدارس، ورزشگاه‌ها، مهمانسراها، مسافرخانه‌ها و امثال آن، ممنوع است.
مشاور استاندار ایلام خاطرنشان کرد: از مسافران نوروزی درخواست داریم که در جهت پیشگیری و کنترل بیماری کرونا به ایلام سفر نکنند، و باتوجه به شیوع بیماری کرونا، برنامه های ستاد تسهیل مسافران نوروزی لغو شده است و فعالیت این ستاد در ذیل ستاد پیشگیری و مبارزه با این بیماری و در جهت جلوگیری از ورود مسافران به استان در ایام نوروز سمت و سو می یابد.
بابادی اظهار کرد: با دستور استاندار در مبادی ورودی استان اکیپ های طرح غربالگری و اجرای تست کرونا  استقرار می یابند و در این طرح بدون هیچ ملاحظه ای از افرادی که به استان ورود می کنند تست کرونا گرفته می شود و کسانی که داری علائم این بیماری باشند بایست تا اعلام نتیجه آزمایش به مدت ۱۴ روز قرنطینه شوند.
این حرف و حدیث برای آن بود که تاکید شود که خطاب به ایرانیان گفته شود که" لطفا تا اطلاع ثانوی در خانه بمانید و خیال سفر را در نوروز از سر بیرون کنید چرا که حتی اگر پایتان را از ماشین تان بیرون نیاورید و تنها از مبدا به مقصد برسید، کرونا، این میهمان ناخوانده را نیز با خود منتقل کرده اید و آن وقت این شما می مانید و رنج ابتلا به ویروس، بدون امکاناتی که تنها کفاف شهروندان ساکن آن شهر را میدهد.
حال اگر خیلی خوش شانس باشید و جوان با سلول های ایمنی قوی، ممکن است جان سالم به در ببرید اما شده اید عامل مرگ تعداد زیادی از سالمندان و شهروندانی که دارای بیماری زمینه ای هستند بنابراین در یک کلام باید گفت "چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی".
برچسب ها :
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1