تاریخ انتشار
شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۴۰
کد مطلب : ۴۱۸۵۷۴
کبنا گزارش می‌دهد /

خطر کرونا در کمین روستاهای کهگیلویه و بویراحمد / مسئولان پای کار هستند، مردم رعایت مسائل بهداشتی را ضروری بدانند

۰
خطر کرونا در کمین روستاهای کهگیلویه و بویراحمد / مسئولان پای کار هستند، مردم رعایت مسائل بهداشتی را ضروری بدانند
کبنا ؛در روزهای اخیر برخی اقدامات پیشگیرانه در سطح  مرکز بهداشتی انجام پذیرفته است اما تمرکز اغلب برنامه‌ها در شهرها بوده است در راستای اجرای عملیات پیشگیری از ابتلا و جلوگیری از گسترش و سرایت ویروس کرونا در کشور و روستاهای استان دهیاران به عنوان مسئول پدافند غیر عامل انتخاب شدند و رعایت دقیق موضوعات بهداشتی و نکات ایمنی برای دهیاران ضروری است.
در حالی که از دهیاران انتظار می‌رود  نسبت به ضد عفونی و گندزدایی اماکن عمومی ابصورت روزانه  اقدام کنند و علاوه بر آن برنامه ضد عفونی، گندزدایی و آهک پاشی جداول و جوی‌های، وسایل حمل و نقل عمومی در روستاها بصورت حداقل دو روز یک بار  در دستور کارشان داشته باشند. اما استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل حجم بالای محرومیت در مناطق روستایی و بعضاً صعب العبور بودن روستاها  بر روی یک شمشیر دولبه قرار دارد. از یک روستاها به سبب جدافتادگی نوعی ضریب مصونیت در مقابل بیماری کرونا خواهند داشت و از طرف دیگر اگر بیماری در مناطق روستای شیوع پیدا کند به دلیل سطح بهداشت پایین‌تر روستاها خطر بیماری برای ساکنان دوچندان خواهد شد.
روستاهای دور افتاده به دلیل ارتباط محدودتر با رسانه‌های ارتباط جمعی و نبود اینترنت در مقابل بیماری کرونا و اقدامات پیشگیرانه سخت‌تر پیگیری می‌شود، برای آگاه سازی مردم نسبت به این بیماری فعالیت‌های میدانی از جمله گفت وگو چهره به چهره و... و تا حد زیادی می‌توان آگاهی مردم نسبت به ویروس افزایش داد.
یکی از مواردی که بحران کرونا در روستاها را جدی می‌کند حجم ارتباط گسترده روستایی، تعدد مناسبات و مناسک محلی ست که تا حدودی در شهرها از میان رفته‌اند، مراسمات فاتحه خوانی و ...همچنان در روستاها با تراکم جمعیتی بالا انجام می‌پذیرد و چنین رسم و رسومی می‌تواند خطر جدی برای روستائیان قلمداد کرد
روستاها امروزه بیشتر دارای جمعیت‌های سالخورده و سالمند می‌باشند که آسیب پذیر ترین گروه سنی در مقابل بیماری کرونا می‌باشند.
بنظر می‌رسد با توجه به شرایط خاص کنونی و شیوع ویروس کرونا استانداری و دانشگاه علوم پزشکی استان و ... بنا به مؤلفه‌های فرهنگی، اجتماعی و بهداشتی حاکم بر روستاها نیاز است بیش از پیش به اقدامات پیشگیری در روستاها توجه داشته باشند.
مناطق حاشیه‌ای و روستاها گندزدایی می‌شوند
 معاون عمرانی استاندار کهگیلویه وبویراحمد نیز از ایجاد هماهنگی و هم اندیشی دهیاران و مجموعه شهرداری‌های شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر برای ساماندهی، گندزدایی و ضدعفونی در راستای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا خبر داد.
 عزیز فیلی افزود: بیش از ۶۰۰ دهیاری در سطح روستاهای استان با اعلام آمادگی و ارائه آموزش‌های لازم با همکاری دانشگاه علوم پزشکی آماده آموزش به مردم، تأمین بخشی از امکانات و لوازم بهداشتی و همچنین گندزدایی از معابر و مکان‌های شلوغ و پرتردد در سطح روستاها شده‌اند.
 البته تاکنون کمترین اقدامی در زمینه گندزدایی و سایر اقدامات ضروری بهداشتی در این مناطق از سوی نهادهای ذیربط از جمله شهرداری‌ها و دهیاران گزارش نشده است.
 وی تصریح کرد: هم اینک شهرهای یاسوج، دوگنبدان و دهدشت نیز یک تا دوبار توسط شهرداری‌ها و دستگاه‌های پیشرفته و نوین سپاه و تیپ مستقل ۴۸ فتح استان گندزدایی و پاکسازی شده‌اند.
 معاون مسکن و شهرسازی کهگیلویه وبویراحمد نیز وضعیت زندگی و بهداشت و بروز برخی مسائل اجتماعی در این مناطق را نامناسب توصیف کرد و گفت: برغم تلاش‌ها، برنامه‌ها و اقداماتی که ظرف سال‌های گذشته از سوی دولت در مناطق حاشیه یا و سکونتگاه‌های غیر رسمی انجام شده اما همچنان از مکان‌های پرخطر و محل بروز بسیاری از آسیب‌ها هستند.
 نوید موسوی گسترش و توسعه غیراصولی مناطق و روستاهای اطراف شهر یاسوج را به عنوان یکی از معضلات اساسی در حوزه شهرنشینی یادآورشد و گفت: ساماندهی این مناطق نیازمند اجرای مدیریت صحیح، یکپارچه، منسجم و اصولی است.
 هم اکنون برخی روستاها و مناطق حومه شهر یاسوج با وجود دسترسی به خدمات شهری و شهرداری ولی هیچ گونه مسوولیت و رعایت ضوابط و تعهدات شهری را نمی‌پذیرند.
 وی بیان کرد: این در حالی است که برخی شهرهای همجوار شهر یاسوج همچون مادوان و یا سرآبتاوه نیز با وجود داشتن شهردار مستقل ولی همچنان بسیاری از خدمات روزانه خود را از شهرداری و مدیریت شهر یاسوج دریافت می‌کنند.
 موسوی گفت: البته برخی مناطق حاشیه‌ای همچون بلهزار، مادوان، مهریان هم اینک در قالب شهر مادوان تقسیم و تعریف شده‌اند و تا حدودی وظایف و رسالت ساماندهی آنها با حوزه وزارت کشور و استانداری است.
 وی همچنین از اجرای ۱۷ پروژه با اعتباری افزون‌بر ۱۴۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات بازآفرینی شهری در شهرهای یاسوج، گچساران و دهدشت خبر داد.
 وی با اشاره به اینکه ۱۱ پروژه در یاسوج، ۴ مورد گچساران و دو پروژه در دهدشت است، گفت: اصلاح شبکه آب و فاضلاب، بهسازی و آسفالت معابرمحلات بافت فرسوده، ساماندهی پارک‌ها، جدول گذاری معابر و بهسازی کانال آب‌های سطحی از جمله این پروژه‌ها است.
 بر اساس گزارش امروز دانشگاه علوم پزشکی یاسوج همچنان تعداد موارد مثبت کرونا در استان 6 نفر است که شرایط جسمی آنها خوب است.
کریمی مدیرکل امور روستایی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در گفت‌وگو با کبنا، با بیان اینکه گند زدایی و ضد عفونی روستاها در دستور کار است، اظهار داشت: بر اساس تأکیدات استاندار محترم و مسئولان ارشد کشوری ما موضوع ضد عفونی و گندزدایی روستاها را در دستور کار قرار دادیم که برخی از روستاها کار ضد عفونی آنها انجام گرفت، و سایر روستاها هم انجام می‌گیرد.
به گزارش کبنا، با تدابیر مسئولان ارشد استان کهگیلویه و بویراحمد عملیات گندزدایی و ضد عفونی مناطق مختلف استان و شهرها در دستور کار مسئولان قرار گرفته است و همه پای کار هستند که از این شرایط کرونایی عبور کنیم. لازم است که مردم با مسئولان همکاری کنند و رعایت نکات بهداشتی را ضروری بدانند.
نام شما

آدرس ايميل شما

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1