تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۰۶:۴۵
کد مطلب : ۴۱۸۴۸۹
همه‌ی اتفاقات انتخابات یازدهم در کهگیلویه و بویراحمد (قسمت دوم؛ بویراحمد)؛

تحلیل و بررسی؛ انتخابات، انتخابات مهدی روشنفکر بود / قیام حاشیه علیه متن / پایانی بر همه برنامه‌ها و اهداف حلقه نزدیک به باقر موسوی / منتظریان چهار سال آینده جدی‌ترین چهره انتخابات است

۵۱
۳
تحلیل و بررسی؛ انتخابات، انتخابات مهدی روشنفکر بود / قیام حاشیه علیه متن /  پایانی بر همه برنامه‌ها و اهداف حلقه نزدیک به باقر موسوی / منتظریان چهار سال آینده جدی‌ترین چهره انتخابات است
کبنا ؛حوزه انتخابیه بویراحمد را باید پیچیده‌ترین حوزه انتخابیه استان دانست. چهار مدعی در این حوزه حضور داشتند اما از ابتدا مشخص بود ستاره اقبال مهدی روشنفکر بسیار بلندتر از آن است که به سادگی بتوان آن را به سمت افول سوق داد. حساسیت‌ها در این حوزه بیش از سایر نقاط استان بود و اوج این حساسیت‌ها به حضور احد جمالی معاون سیاسی و امنیتی و رئیس ستاد انتخابات استان در محل فرمانداری بویراحمد در شب قبل از آغاز رأی گیری بر می‌گردد که بدون شک ناشی از فشارهای زیاد رسانه‌ها و طرفداران برخی کاندیدا از جمله هوادران مهدی روشنفکر و بواسطه ترس از تکرار تجربه‌ی مدیریت انتخاباتی کاظم‌نظری در دوره قبل بود که معتقد بودند نظری و تیم‌انتخاباتی اش امانت داری را به خوبی در دوره دهم ادا نکردند.
تیم مدیریتی استان و در رأس آنها حسین‌کلانتری استاندار و احد جمالی معاون سیاسی و امنیتی‌اش که کل رزومه و کارنامه خود را بر روی این انتخابات گذاشته بودند و شبانه روز درگیر این موضوع بودند به خوبی توانستند رضایت معترضین دوره قبلی را بدست بیاورند و یک انتخابات آرام و بدون حاشیه را برگزار نمایند. استان با وجود کاهش چشمگیر در زمینه مشارکت عمومی باز هم توانست رتبه اول مشارکت در میان سایر استان‌ها را بدست بیاورد.
در بویراحمد و دنا شکست خورده اصلی انتخابات یازدهم‌مجلس را باید غلام محمد زارعی دانست. وی در نهایت با یک شکست بزرگ صحنه انتخابات استان را ترک کرد. شاید اگر زمان به عقب بر می‌گشت زارعی ترجیح می‌داد اصلاً نامزد نمی‌شد و شبیه بزرگواری عطای ثبت نام برای پنجمین بار را به لقایش می‌بخشید. ولی او خود را حتماً از شانس‌های اصلی می‌دانست که باز هم ثبت نام کرد. ولی قرار گرفتن در رتبه چهارم برای زارعی پایانی بسیار گران و تلخ بود. زارعی بعد از دو شکست از هدایتخواه در سال 1390 موفق شد با کسب بیش از 80 هزار رأی به مجلس راه پیدا کند. تحولات از سال 1390 تا 1394 آن آراء بالا را به چهل هزار رساند و حالا آن چهل هزار رأی به زیر سی هزار رأی سقوط کرد تا زارعی قانع شده باشد که انتخابات بویراحمد و دنا دیگر جایی برای مانور دادن وی ندارد.
هر اندازه پدیده انتخابات
قبلی مهدی روشنفکر بود و در این دوره هم بر خصوصیات و ابعاد آن پدیده افزوده شد پدیده‌ی نوظهور این انتخابات را باید نادر منتظریان نام نهاد. منتظریان در آخرین دقایق نامنویسی در انتخابات با همراهی تعدادی از حلقه‌ی سنتی اصولگرایان بویراحمد ثبت نام کرد. همگان وی را نفر چهارم انتخابات با رایی در حدود حداکثر 20 هزار رأی می‌دانستند. اما هرچقد به روز رأی گیری نزدیک‌تر می‌شدیم مشخص می‌شد که منتظریان یک رقیب جدی است و حتی این امیدواری را بوجود آورده بود که بتواند پیروز انتخابات باشد. منتظریان البته کمی تنها بود وی به امید حمایت اصولگرایان سنتی از جمله ستار هدایتخواه نامزد شده بود اما نامزدی هدایتخواه در تهران و رایزنی برای قرار گرفتن در لیست باعث شده بود منتظریان تنها باشد. منتظریان بدون سرو صدا کار خود را انجام می‌داد و نتایج روز آخر نشان داد که منتظریان را باید در چهار سال دیگر جدی‌ترین چهره انتخابات دانست.

محمد بهرامی باز هم شکست خورد اما این شکست به تلخی شکست‌های قبلی نبود. وی در سال 1390 تقریباً بدون هدف پیروزی ثبت نام کرده بود و رأی نسبتاً آبرومندانه‌ای در کنار دو رقیب قدرتمند آن دوره یعنی زارعی و هدایتخواه بدست آورد. وی اما در سال 1394 یک شکست سنگین متحمل شد. در حالی که بهرامی به لطف رابطه نزدیک با محمدرضا عارف در لیست امید قرار گرفته بود و زمان زمان اصلاح طلبان بود در رتبه چهارم قرار گرفت. آن نتیجه این گمانه را بوجود آورده بود که بهرامی بعید است دیگر در انتخابات نامزد شود و هیچ نشانه‌ای نیز از این موضوع دیده نمی‌شد ولی با این وجود وی در تابستان امسال بود که تحرکات خود را شروع کرد. خیلی‌ها دلیل این تحرکات را ایستادن و انتقام گیری بهرامی از باقر موسوی در معرفی اردوان ایزدپناه دانستند. ایزدپناه خود نیز فعالیت جدی را در عرصه انتخابات آغاز کرد و توانست حمایت‌هایی نیز بدست آورد ولی رد صلاحیت وی پایانی بود بر همه برنامه‌ها و اهداف حلقه نزدیک به باقر موسوی.
رد صلاحیت ایزدپناه این احتمال را بوجود آورد که رأی وی به سمت بهرامی برود ولی آن رأی تماماً اصلاح طلبانه نبود و بخشی از آن قومی بود که بخش قومی آن به
سمت نادر منتظریان رفت و حتی بعدها مشخص شد از رأی ایزدپناه بخش‌هایی به سمت مهدی روشنفکر رفته است.
در روزهای اوج انتخابات تقریباً پیروزی مهدی روشنفکر محرز شده بود اما تردید اساسی در مشخص شدن نفر دوم وجود داشت. هر سه گزینه و طرفدارانشان برای خود شانس قائل بودند اما در نهایت روشن شد که بهرامی رأی بیشتری از منتظریان و زارعی دارد. این رأی بهرامی بزرگترین موفقیت انتخاباتی وی تاکنون بوده است ولی مشخص نیست آیا وی به پشتوانه این رأی یک بار دیگر نامزد خواهد شد یا خیر. نامزدی دوباره بهرامی در انتخابات در بویراحمد و دنا و با وجود دو رقیب قدرتمند در دور آینده یعنی روشنفکر و منتظریان‌کمی بعید می‌نماید.
تحلیل پدیده مهدی روشنفکر هرگز در این مقال کوتاه نمی‌گنجد، وی از کجا شروع کرد؟ با چه روشی ادامه داد؟ به کجا رسید؟ و تا کجا ادامه خواهد داد؟ موضوعات قابل بحثی هستند که هر کدام نیاز به یک تحلیل مفصل و جداگانه دارند.
روشنفکر در سال ۱۳۹۴ با ایستادن در مقابل حلقه مرکزی اصولگرایان فعالیت خود را شروع کرد. وی از همان ابتدا متهم به ایستادن در سمت رأی قومی و منطقه‌ای بود اما روشنفکر خود آن رأی را بخشی از طرفداران واقعی و دلسوز نظام و انقلاب می‌دانست که به جهت آنکه علیه حلقه قدرت و ثروت ایستاده است مدام مورد انگ زنی قرار می‌گیرد. کمتر کسی در دور قبل آن مقدار از رأی برای روشنفکر متصور بود ولی روشنفکر نه تنها رأی خوبی بدست آورد که اعتراضات وی به نحوه برگزاری انتخابات و سلامت آن موئد آن بوده که روشنفکر برای خود شانس پیروزی قائل بوده است. پایان آن انتخابات آغاز یک کارزار کاملاً جدی انتخاباتی برای مهدی روشنفکر بود وی از همان روز فردای انتخابات دهم‌مجلس فعالیت خود را گسترش داد و این فعالیت هم محدود به برخی رفتارها همچون حضور در مراسمات و دیدار چهره به چهره با مردم و یا برخی مصاحبه‌ها، اظهار نظرها و یا بیانیه نویسی بود. یک ویژگی خوب مهدی روشنفکر آن بود که خیلی دیر اما در موضوعات مهم و با دقت ورود می‌کرد و با یک قدرت رسانه‌ای قوی اعلام حضور می‌کرد.
مهم‌ترین اتفاق برای روشنفکر که تقریباً پیروزی‌اش را قطعی جلوه می‌داد به تصمیم
اشتباه و احساسی شورای اصولگرایان در تابستان بر می‌گردد که یک نیروی غیر سیاسی و ناپایدار به نام کریم فرخیانی را به عنوان نامزد خود معرفی کردند. قاضی ناشناخته‌ای که صرفاً به جهت هم تباری با روشنفکر معرفی شده بود. اما این قاضی مرد میدان سیاست نبود و از همان روز اول تا زمانی که در روز 22 بهمن با واسطه برخی از بزرگان منطقه‌ای نزدیک به روشنفکر وی را به نزد روشنفکر بردند تا با هم روبوسی کنند نشان از عمق درماندگی اصولگریان بویراحمد را می‌داد و نشان داد که آنها چقدر ناسیاسی بوده‌اند. معرفی کریم فرخیانی یعنی خارج شدن هدایتخواه از صحنه رقابت انتخابات و این بهترین اتفاق برای روشنفکر بود. خیلی زود بخش زیادی از اصولگرایان اطراف هدایتخواه به همین بهانه به مهدی روشنکفر پیوستند و بعدها این جریان هرگز نتوانست به یک گزینه جمع کننده برسد تا که در نهایت قرعه فال به نام نادر منتظریان افتاد و وی نیز حضور خوبی در صحنه انتخابات داشت این حضور خوب آن اندازه نبود که پیروزی روشنفکر را به چالش بکشاند.
البته این‌نکته که بر فرض اگر فرخیانی معرفی نمی‌شد و گزینه دیگری می‌آمد و یا اصلاً خود هدایتخواه حضور پیدا می‌کرد نیاز به تحلیل مفصل و جداگانه دارد و هیچ بعید نیست که با همه احتمالات در گذشته باز هم‌این روشنفکر که قرعه فال از ابتدا به نامش بوده است.
روشنفکر تیم رسانه‌ای قدرتمندی داشت این تیم بسیاری از خلاءهای اطراف روشنفکر را پوشش می‌داد. هم چنین بخش زیادی از این تیم متوجه مردم بود و مردم خود اکثراً در نقش حامی، ستاد، ناظر انتخابات و رسانه انتخابات ظاهر می‌شدند. این سطح از علاقه و تعصب مردم به یک نامزد از ابتدا و بویژه در دوره‌ای که مشارکت به حداقل رسیده بود در نوع خود جای تأمل و برسی روانشناسانه و جامعه شناسانه دارد.
طرفداران روشنفکر را باید متعصب‌ترین و وفادارترین طرفداران یک‌نامزد در طول تاریخ انتخابات مجلس در کهگیلویه و بویراحمد دانست. این طرفداران شلوغ‌ترین و بزرگترین همایش‌های مردمی و انتخاباتی تاریخ انتخابات را برای روشنفکر رقم‌زدند. گردهمایی آنها در روز افتتاح ستاد روشنفکر در خیابان تختی یاسوج و در
سخنرانی‌های وی در پاتاوه، لوداب و یاسوج و جشن‌پیروزی طرفدارانش در سرنجلکل حتی به اخبارهای شبکه ملی نیز رسید.
پیروزی روشنفکر و پدیده شدن وی را باید بیش از هر چیز محصول جوانان همراه و خستگی ناپذیر اطراف وی دانست که در چهارسال گذشته با کوچکترین چشمداشت به خلق این حماسه بزرگ برای وی کمک کردند جوانانی که پیش از این در جریان‌ها و حلقه‌های سیاسی در استان حضور نداشتند و با روشنفکر ظهور کردند و همچنان در کنار وی هستند.
اتفاقات بویراحمد و دنا و پیروزی مهدی روشنفکر و طرفدارانش را بسیاری‌ها قیام حاشیه عله متن تعبیر کرده‌اند. حاشیه‌ای که در این مقطع زمانی صرفاً و صرفاً دنبال پیروزی بود و به این مهم نیز دست یافتند تا بویراحمد وارد یک دروه کاملاً جدید شود.
 روشنفکر اصرار زیادی داشته و دارد تا خود را فارغ از مرزبندی‌های مرسوم بداند با این وجود گفته می‌شود پیش از این نشست‌هایی میان روشنفکر و محمدباقر قالیباف که در آستانه ریاست مجلس است برگزار شده است. بنابراین روشنفکر از لحاظ جریانی بی طرف نیست اما ترکیب هوادارانش وی را مجبور به رعایت برخی نکات خواهد کرد از جمله اینکه وی متناسب با دولت‌ها تصمیم گیری خواهد کرد و جز این راهی ندارد. یک سال و چند ماه از عمر این دولت باقی مانده است و طبیعی است که تغییرات و تحولات به حداقل می‌رسد. در این مدت کوتاه او این فرصت را دارد که از نیروهای نزدیک به دولت که از حامیان وی بوده است حمایت کند. بهترین اتفاق برای روشنفکر در انتخابات سیزدهم ریاست جمهوری بر روی کار آمدن دولتی از جنس محمد باقر قالیباف است چرا که دولت نزدیک به حلقه هدایتخواه کار وی را کمی سخت خواهد کرد هر چند در صورت روی کار آمدن دولت آن مدلی باز هم روشنفکر به جهت نمایندگی فرصت مقاومت و لابی با سایر نمایندگان را دارد.
نوع تعامل روشنفکر با دو نماینده دیگر استان نیز بسیار مهم و در آینده استان تأثیر گذار خواهد بود. زمانی روشنفکر در کهگیلویه عضو حلقه‌های نزدیک به محمد موحد بوده است ولی اینکه حالا در پوزیشن نمایندگی مجلس رابطه این دو چگونه خواهد بود مشخص نیست بویژه که طرفداران مشترک زیادی این دو در هر دو حوزه انتخابیه
دارند. روشنفکر قبل از این رابطه نزدیکی با عدل هاشمی پور نیز داشت. هم چنین گفته می‌شود روشنفکر رابطه خوبی قبل از این با غلامرضا تاجگردون نماینده بسیار ذی نفوذ گچساران و باشت برقرار کرده است. اما احتمالات پیش روی به گونه‌ای است که احتمالاً تاجگردون قدرت سابق را در آینده نخواهد داشت. نکته مهم آنکه حذف و شکست بزرگ زارع بیش از هر چیز محصول گفتمانی بود که بر بازگشت عزت بویراحمد تاکید داشت و تیم روشنفکر نیز بر روی این مورد مانور می‌دادند و خود وی نیز با وجود تلاش برای عدم ورود به جنگ کلامی رو در رو با رقبا در نهایت با ادبیاتی شدید به زارع حمله کرد که زارع در سخنرانی روز آخر پاسخ وی را داد و مدعی شد که کینه روشنفکر به جهت عدم موفقیت در بدست آوردن مدیر کلی آموزش و پرورش بوده است و وی نیز در آن موضوع نقشی نداشته است.
توقعات و انتظارات زیادی در انتظار مهدی روشنفکر است. بخش زیادی از جامعه به وی رأی داده‌اند و رقبای اصولگرایش از همین حالا شمشیر را برای وی از رو بسته‌اند نگاهی به بیانیه‌های پسا انتخاباتی منتظریان و هدایتخواه این موضوع را به خوبی نشان می‌دهد. روشنفکر نیز نشان داده است برخی رفتارها و کارها را خوب بلد است. دیدارهای روزهای گذشته وی نشان می‌دهد که وی برنامه بلند مدتی برای خود تعریف کرده است و نمی‌خواهد بر خلاف موج تبلیغاتی که خیلی زود علیهش شروع شده است نماینده تک دوره‌ای باشد. دیدارهای مبتکرانه‌ای که خیلی سریع توسط محمد موحد تکرار شد تا قدرت و اعتبار نمایندگی مجلس در کهگیلویه و بویراحمد بیش از پیش به نمایش در آید.
انتخابات، انتخابات مهدی روشنفکر بود و سال نیز سال وی بود و آینده شهرستان نیز کاملاً در انتظار و مستعد سند خوردن به نام وی است او حالا بیش از هر چهره سیاسی دیگر در استان‌در معرض دیدن و قضاوت مردم است.
چهار سال به سرعت چشم بر هم‌زدنی خواهد گذشت اما قضاوت‌ها به سادگی و راحتی زمان‌نخواهد بود و فراز و فرود هدایتخواه، زارعی و مهم‌تر از همه عدل هاشمی پور از یک طرف و سرنوشت خاص موحد تا این دوره از طرف دیگر بدون‌از تعارف و با بی رحمی در جلوی چشم‌ و نگاه هر نماینده‌ای است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

کدا
Iran, Islamic Republic of
تا حایی ما می دانیم ایشون معرفی شده جهبه پایداریه واز طرفی با توحه به ارتباط نزدیک خلقی پور با قالیباف ایشون پیش وی نفوذی نخواهد داشت
سکوت
Iran, Islamic Republic of
جناب تحلیلگراز اون65000نفری که رای ندادن بترس که دوره بعد سرنوشت انتخابات را رقم میزنند
Iran, Islamic Republic of
همون ٦٥تا هم اغلبشون دهدشتي ها وگچساران ها بودند كه رفتند دهدشت وگچساران....قطعا خيلي هاشون در جبهه روشنفكر خواهند بود
Iran, Islamic Republic of
جناب سکوت از آنروزی بترس ک65000 حدود 60درصدش به آقای روشنفکر رای بدهند.
همشهری
Iran, Islamic Republic of
بابا با این تحلیلت مردم بخاطر کرونا شرکت نکردند و اله رای بهرامی خیره کننده بود
Iran, Islamic Republic of
وای چه رای وآن هم ... که همه می دانند
سعیدی
Iran, Islamic Republic of
بابا اقای بهرامی این 5 هزار نفری که اضاف اوردهم روصندوقها بادانشجویان .به اون نشونی که اقای زر... را دراکبراباد چندتا خانم در شهرستان .چند اقاباخانمدرمدرسه بلهزار بالا .واقای/ در دلیرچ با چندین .هرچند که شماها که خودتون به خواب زدید هرگزبیدار نمیشید .بهرامی هربار که بیاد 5 هزار اضافه کن
بویر احمد
Iran, Islamic Republic of
سلام
اولا یک روز قبل از انتخابات آقای دکتر یزدانپناه گفتن که کرونا وارد استان شده که باید از طریق مراجع قانونی پیگیری بشه همین حرف یزدانپناه باعت شد ۴۰هزار نفر از مردم بزرگ و بافرهنگ خود شهر یاسوج مرکز در اننخابات شرکت نکنن حالا میگیم ۲۰هزار نفرش نخواستن رای بدن ولی ۲۰هزار نفر دیگه تحت تاثیر قرار گرفتن .....دوم اینکه انتخابات بویراحمد سفلی و بویر احمد علیا شد طایفه ای شد همه اینو روز انتخابات و از شمارش صندوق ها فهمیدن اصلا گویا هست اگر آقای زارعی و منتظریان و بهرامی یک نفرشان کنار می کشید مطمن باشید یکی از این سه نفر پیروز انتخابات بود .....
سوم طرفداران آقای / روز انتخابات رو تبدیل کرده بودن به یه . خیابانی شما اگر روز انتخابات از صندوق های درون شهر یاسوج بازدید می کردین متوجه میشدین حضور مردم کم هست یکی از دلایلشم باز همین لشکر کشی ها خیابانی بود ....
بنظره بنده آقای روشنفکر در این چهار سال به طرفدارنش ثابت خواهد کرد. ....
آقای منتظریان اتفاقا آقای هدایتخواه خانه به خانه چهره چهره باهاش رفتن برا جذب آرا اتفاقا رای خیلی کمی آورد ....بنظره من دور بعد آقای بهرامی پیروز قطعی انتخابات هست چرا چون آقای روشنفکر بسیار بسیار ضعیف در کارهای اجرایی مردم دیگه می بینن ومیان به همون کارنامه درخشان بهرامی رای میدن ....
ما مردم تنها انتظارمون از قوه قضاییه اینه که آقای دکتر یزدانپناه که نسبت فامیلی نزدیک به آقای روشنفکر دارن چرا یک روز قبل انتخابات گفتن چرا نزاشتن مردم بیان پای صندوق رای از کبنا خواهش میکنم این موضوع رو پیگیری کنن بنده هم تهران دارم پیگیری میکنم باتشکر ..........
Iran, Islamic Republic of
چه ميگي خداوكيلي.....درك درستي از واقعيات نداريد مجبور نيستيد سلامت مردم بهانه كنيد
دوست
Iran, Islamic Republic of
پیگیری کن هر روز پیگیری کن تا 8 سال فرصت داری
دوست عزیز از کجا معلوم اون 20 هزار نفری که رای دادن رایشان مال شما بوده . غیر از این همه مدیران کل برای شما کار می کردند یکی هم برای روشنفکر کار کرده چرا اینقدر شما ناراحتید . از طرفی صادقانه بگم 12 سال شما می گویید دور بعد اقای بهرامی است خداوکیلی مردم را اذیت نکنید طایفه بزرگ اقایی چند سال است ناچارا به بهرامی رای می دهند همش هم باخت لطفا بزارید هرجا میلشان است رای دهند
Iran, Islamic Republic of
این لشکر کشی خیابونی که فرمودین مردم بودن ،
جهت جلوگیری از خرید رای های ...تومنی
نماینده ای که با پ... میخواد بره
عاقلان دانند
Iran, Islamic Republic of
آفرین بر این تحلیل
هرآنکه آشنای دل است داند که صفای خط از صفای دل است.
Iran, Islamic Republic of
آفرین بر این تحلیل
هرآنکه آشنای دل است داند که صفای خط از صفای دل است.
Iran, Islamic Republic of
ای بابا هنوز هم با این شکستهای تاریخی باز هم بحرامی مرد مومن مسلمان از یک سورزاخ دوبار گزیده نمی شود مگر اینکه...!
Iran, Islamic Republic of
احسن الحق تحلیل درست است هرچند مقوله ای و کلامی بود
موحد زاده
Iran, Islamic Republic of
روشنفکری که لیدرش/.این افراد چطور میخواهند استان را مدیریت کنن..
Iran, Islamic Republic of
منظورت کدام افراد است؟بس کنید لطفا
آیا غیر از اینه که عمده نخبگان بویراحمد و دنا که اکنون بخاطر همان حس طایفه گرایی در پست های کارشناسی هستند طرفدار روشنفکر هستند متاسفانه در دوره های قبل بیشتر از معاون به آنها ندادند انشالاه اگر این دوره که حتما عدالت رعایت می شود خواهید دید چه نخبگان استان دارد که از آنها استفاده نمی شد
علی خورشیدی
Iran, Islamic Republic of
والا من یک جوان انقلابی و چهره خوش نام دور روشنفکر . تعدادی هم کسانی سهم خواه اصلاح طلب که اینها قطعا دنبال مسائل شخصی هستند نه خدمت و عموم مردم ...
سفلي
Iran, Islamic Republic of
راي روشنفكر فقط قومي و قبيله اي بود و/ بعضي از مسئولين امر كه زارع انها را به مقام رسانيده بود
حالا ببينم كبنا در اخر چهار سال اينده همين طور تعريف و تمجيد از روشنفكر ميكند و فعاليت ايشان در حوزه عمراني چه هست
تا ببينم هواداران كه اكثرا براي گرفتن پست و مقام و پيمان كاري از او حمايت كردند اخر چهار سال چه مقدار مي تواند راضي شان بكند
اين جماعت اكثرا همان هابودتد كه زارعي نون شان داد و به مقامشان رساند و همين كه ديدند لقمه اي چرب تر هست رهايشان كردند
من دلم براي روشنفكر با اين همه انتظارات و درخواست ها ميسوزد كه شبانه روز برايش نميزارن و خدا ميداند چند نفر را ميتونه راضي بكنه
Iran, Islamic Republic of
تو انتخابات هرچه3تا رقبا این حرفها رازدند براشون چه سودی داشت.که ازاین من بعد حرف تو به کرسی بنشینه روشنفکر حداقل باید16 سال نماینده باشد.این حرفها دردی برای شما دوا نمی کند.
Iran, Islamic Republic of
انتظار زیادی از ایشون ندارن
فقط تو داری میسوزی
بهار
Iran, Islamic Republic of
انتخابات 98 بویراحمد پدیده نداشت
سیاسیون و کاندیدا زمانی میتوان ابهت پدیده بودن را مدعی شوند که بتوانند بر خلاف تصور , تحلیل ها و پیش بینی ها نتیجه شگفت اور را رقم بزنند
اراء حاج منتظریان محصول یک جریان 40 ساله سیاسی بود. هر چند بخشی از اراء ایشان بدلیل انتساب قومیتی و غیر می باشد..... بنابراین هر بزرگوار دیگری کاندیدای جریان اصول گرا میشد اراء اینچنینی را کسب مینمود.

بنظر میرسد ایشان نخواهند توانست رقیب خطرناکی برای روشنفکر باشد.ِ
روشنفکر می بایست احتیاط بهرامی کند ..
Iran, Islamic Republic of
روشنفکر شیر زمینه بیراحمد داغشه نبینه
وت خوش بینوم مرد گرون
Iran, Islamic Republic of
عالي بود احسنت
نوری
Iran, Islamic Republic of
سلام بر مخاطب عزیز شک ندارم روشنفکر دربین موحد وتاجگردون کیش مات است
Iran, Islamic Republic of
با همین افکار خودت را قانع کن
هرچه ابام انتخابات انگ زدید خسته نشدید
ارمغانی
Iran, Islamic Republic of
به جرات می گم از آنجا که دکتر روشنفکر انسانی صادق و وارسته است ، صادقترین ، با تدبیر ترین ، بی حاشیه ترین ، با عدالت ترین ، شایسته ترین ..... افراد حلقه اطراف دکتر روشنفکر می باشند
انشاله آینده قضاوت خواهد کرد
Iran, Islamic Republic of
به تو ربطی نداره
بهروز
Iran, Islamic Republic of
تحلیل زیبا و پر محتوای بود
مردم
Romania
تنهامدیری که جرات کردوباتمام توان برای آقای روشنفکرفعالیت کرددکتریزدانپناه بود...
علی
United States
آقای دکتر روشنفکر نشان دادند بسیار با ذکاوت و با هوش هستند همینکه ایشان توانستند با کمترین هزینه و پشتوانه سیاسی و رسانه ای در این محدوده جغرافیایی با تفکر انحصارطلبانه در کمترین زمان به این تعالی برسند قطع به یقین با این اطاق فکر نخبه به نظر بنده بهترین دستاورد را برای استان رقم خواهد زد. فراموش نکنید رقیبان ایشان قویترین پشتوانه رسانه ای سیاسی مالی را با خود یدک میکشیدند
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
قدر. ترین شخص بین کاندیدا فقط منتظریان بود که میتونست مقابل تاجگردون و موحد کاری انجام بده خودم به روشنفکر رای دادم ولی در آینده چوبش را خواهم خود
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
قدر. ترین شخص بین کاندیدا فقط منتظریان بود که میتونست مقابل تاجگردون و موحد کاری انجام بده خودم به روشنفکر رای دادم ولی در آینده چوبش را خواهم خود
Iran, Islamic Republic of
شمااصلا رای ندادی
جهان
Iran, Islamic Republic of
داداش با خودت چند چندی؟
مطمئنا به آقای منتظریان رای دادی. می شناسمت.پس الکی از خودت ادای پشیمان بازی درنیار. جداقل احترام برای رای خودت قائل شو.
جهان
Iran, Islamic Republic of
داداش با خودت چند چندی؟
مطمئنا به آقای منتظریان رای دادی. می شناسمت.پس الکی از خودت ادای پشیمان بازی درنیار. جداقل احترام برای رای خودت قائل شو.
محمود
Iran, Islamic Republic of
آقای بویراحمد. اگر رقابت بویراحمد سفلی و علیا بود. چطور سه نماینده به قول شما علیایی 25 هزار رای از صندوق های بویراحمد سفلی بدست آوردن بجزء افراد سفلی مقیم یاسوج که قابل محاسبه نیست.
رضوانی
Iran, Islamic Republic of
تازه فک کنم نگاه به بقیه صندوقها نکردید اقای روشنفکر در بخش کبگیان در سپیدار حتی در مرکز شهر یا اول بود یادوم چطور میگی قبیله ای .بعدش هم شما یک نفر از طایفه اقای بهرامی نام ببرکه به اقای روشنفکر یادیگران رای داده باشن .فقط همش به بهرامی رای دادن .که اگه شایسته بود مثل اقای زارع یا همون اقای منتظریان در سفلی ارا داشت
منتقد
Iran, Islamic Republic of
کبنا خودش سردسته رسانه ای روشنفکر بوددددددد
علی
Iran, Islamic Republic of
باسلام. اولا که یکی از دلایلی که آقای زارع شرکت کرد این بود که اجازه ندهد آقای بهرامی در این انتخابات پیروز شود. همه میدانند که بهرامی چندین دوره است که با برنامه از حزب پایداری وارد صحنه میشود. اگر بویراحمد و دنا بدست حلقه اطرافش میفتاد دیگر روز خوش نمیدید. البته لازم به ذکر است مردم بویراحمد هیچوقت اجازه نخواهند داد که بهرامی در انتخابات قبول شود. اگر به حلقه اطراف بهرامی نگاه کنید به این واقعیت پی مییریم که نباید اجازه دهیم هیچوقت وکالت مردم بسپرده شود.
پارس
Iran, Islamic Republic of
تبریک نگفتن آقای منتظریان به آقای روشنفکر عیارش را نشون داد اگه ده دور دیگه بیاد قبول نمیشه
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا تبریک گفت شما چشم دیدن وگوش شنیدن نداشتید....یعنی این قد تبریک منتظران براتون مهم بود
رضا
Iran, Islamic Republic of
دیگ رقابت هاتموم شد رفاقت ها شروع شد،کینه،تعصب،عقده ودشمنیاروکناربزاریدتا استان پیشرفت کنه صفاتی ک در قلب تک تک هم استانیاست آرزوی سلامتی و موفقیت واسه هرسه نماینده استان
دنا
Iran, Islamic Republic of
امثالی مثل خانم آذرگسشب مثل وحدتی مثل چرخ انداز اینا فقط .خودشان با روشنفکر بودن از بخش کبگیان فکر کنم با این وضعیت هیچ پستی نمیتونن بگیرن
سید حسن موسوی
Iran, Islamic Republic of
در جواب کامنت علی باید بگم تو‌کی باشی که نخوای بهرامی را به مجلس نبری کی به شما همچین اجازه ای را داده نظر بدی مردم بر اساس عملکرد رای خواهند داد کارنامه هر کسی معلومه که شما نظر بدی
رستم کلا
Iran, Islamic Republic of
اول که رفاقت جای رقابت را باید بگیرد دوم اگر زارع نمیومد میگفتن ترسید نیومد سوم دکتر روشنفکر کاندید همه هست و باید این چهار سال کار کنه که دپر بعدی بتونه دوباره وارد مجلس بشه چهارم مدیران فعلی در وضعیت فعلی که تحریمهای ظالمانه به شدید ترین وضعه خوب کار کردند و تشخیص ماندن و رفتن آنها با مردم هست ومعاونین همینطور ششم هر سه نماینده انصافا برای رفع بیکاری، اشتغال جوانان که آینده سازان مملکت هستند تلاش شبانه روزی کنند.
Iran, Islamic Republic of
احسنت بر دوست منصف واگاه مون
Iran, Islamic Republic of
احسنت بر دوست منصف واگاه مون
حسین
Iran, Islamic Republic of
آقای کبنا..چرابعضی ازکامنتهارانمیزنی..
بخداتوفردای قیامت جوابگوهستی
محمدی
Iran, Islamic Republic of
ظاهرا اقای منتظریان بداند تا یاران ایشان خلقی پور و حسینی باشد روی مجلس را نخواهد دید
هدایت
Iran, Islamic Republic of
چند نکته :
نگارنده فقط با توجه به مشاهدات ظاهری قلم زده
روشنفکر فقط آرا ایل و منطقه رو در غیاب عدم حضور بیش از 50هزار رأی در شهر یاسوج و حومه را که اکثرا مربوط به زارع بودند/ از طرف تشکیلات سیاسی از جمله معاون سیاسی و اجتماعی استاندار و انتخابات در بویراحمد سفلی که دوستان روشنفکر در پاتاوه ، لوداب و مارگون بوجود آورده بودند از آن خود کرد
هیچ نماینده ای در طول تاریخ بویراحمد به اندازه زارع تلاش جهت ایجاد خدمات بویژه در بویراحمد سفلی رو نداشته و به نوعی میشه گفت که کار روشنفکر در بویراحمد سفلی را راحت کرده
منتظریان و بهرامی دیگر تمام شدند . هر چه بود همین بود که ظاهر کردند .
بهرامی دیگر چیزی برای فروش ندارد و منتظریان زور آخرش رو زد
در چهار سال بعد پدیده های انتخابات کسانی دیگرهستند از جمله دکتر خرامین ، درخشنده پور ، حاج دهراب پور ، دکتر وکیلی که با ورود آنها کل معادلات بویراحمد بهم میخورد.
بیش از 30هزار نفر از رأی دهندگان به روشنفکر بویراحمد علیا بوده که قطعا با کاهش 90 درصدی مواجه می شود .50 درصد از طرفداران درجه یک روشنفکر در خود بویراحمد سفلی به علت و عوامل گوناگون از ایشان جدا خواهد شد
پس آقای روشنفکر دقیقامثل مسعود حسینی اولین بار ؤ آخرین باریه که به مجلس ورود پیدا میکنه .
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

ناراحتیم؛ از بازی ناجوانمردانه‌ای که پشت پرده صورت گرفته، عصبانی هم می‌شویم، ولی آیا ...
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
1