تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۳
کد مطلب : ۴۱۷۹۵۲

قدرت‌نمایی کاندیداها برای رسیدن به صندلی‌های سبز بهارستان

۰
قدرت‌نمایی کاندیداها برای رسیدن به صندلی‌های سبز بهارستان
کبنا ؛ شمارش معکوس برای برگزاری یازدهمین دوره انتخابات خانه ملت آغاز شده است و نامزدها تلاش می کنند به شکل های مختلف در میان رقبا خودی نشان دهند تا بتوانند بیشترین آرا را به سمت خود بکشانند.
این روزها در نقاط مختلف کشور فرقی نمی کند در شهر یا روستا، مردم حال و هوای متفاوتی دارند و بازار برگزاری جلسات و محافل و برنامه های مختلف نامزدها داغ داغ است، گویی هر دوره رسم و آیین تبلیغات هم متفاوت می شود شاید در گذشته نامزدها صرفا به چسباندن پوستر و تصاویر خود در گوشه گوشه شهر و روستا قناعت می کردند اما اکنون به مدد فضای مجازی و البته ایده های جدید،  نوع تبلیغات نیز مدرن شده است و فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به دلیل کم هزینه بودن با اقبال نامزدها روبرو است.
همین فضای مجازی شاید راه را برای تخلفات باز کرده باشد زیرا برخی از نامزدها قبل از ساعات اولیه روز ۲۴ بهمن و آغاز رسمی تبلیغات به صورت های مختلف فعالیت خود را شروع کرده بودند و در محافل نیز بساط تبلیغ و معرفی ها به راه بود و بنا به عقیده کارشناسان فضای مجازی روش مناسبی برای جذب آرای خاکستری و البته حذف تبلیغات کاغذی در راستای حفظ محیط زیست است.
با رونمایی از نامزدها هر کس سعی داشت به گونه ای متفاوت در میدان رقابت برای خود حاضری بزند، برخی با برپایی مراسم باشکوه، زنگ تبلیغات را با رنگ و لعاب خاص به صدا درآوردند تا توجه عموم را جلب کنند، عده ای پوستر و تصویر خود را روی خودروی شخصی نصب کرده و در نقاط مختلف شهر جولان دادند تا اعلام حضور کنند و برخی نیز با دادن چای و شیرینی و جمع کردن افراد در ستاد انتخاباتی آغاز ماراتن تبلیغات را به رخ کشیدند.
به مدد فضای مجازی بسیاری از شهروندان ناخواسته از سوی طرفداران نامزدها به عضویت گروه های و شبکه های اجتماعی درآمدند و از این طریق با نامزدهایی که شاید تاکنون نام آنها را نشنیده بودند آشنا می شوند.
شاید خلاقیت در ارائه تبلیغات حرف اول را بزند چرا که بهره گرفتن از ایده های نو و جذاب به طور قطع می تواند افراد بیشتری را برای رای دادن به نامزد مورد نظر پای صندوق رای بیاورد اما در این میان قومیت  ها و اقوام نیز به شیوه خاص خود از تبلیغات استفاده کرده اند و در بیشتر ستادها در نقاط ترک نشین و کردنشین با صدای بلند آهنگ های حماسی به زبان کردی، ترکی و فارسی پخش می شود.
در استان ها و شهرهایی که بافت قبیله ای حاکم است و ایل و طایفه حرف اول را در تعیین نامزد مورد نظر می زند نیز جنب و جوش خاصی وجود دارد و هر قوم تلاش می کند تا ویژگی های کاندیدای مطرح خود را تشریح کرده و آرای بیشتری را به سمت او بیاورد و همه چیز گویای آن است که نامزدها و طرفدارانشان با جدیت سعی دارند تنور انتخابات را گرم نگه دارند.
همین فضای مجازی شاید راه را برای تخلفات باز کرده باشد زیرا برخی از نامزدها قبل از ساعات اولیه روز ۲۴ بهمن و آغاز رسمی تبلیغات به صورت های مختلف فعالیت خود را شروع کرده بودند و در محافل نیز بساط تبلیغ و معرفی ها به راه بود و بنا به عقیده کارشناسان فضای مجازی روش مناسبی برای جذب آرای خاکستری و البته حذف تبلیغات کاغذی در راستای حفظ محیط زیست است.برخی نامزدهای انتخابات در استان های عشیره ای و قبیله ای نیز برای پیروزی در این رقابت دست به کار شده اند تا از این طریق رای بیشتری جمع کنند.این افراد تلاش دارند با پر رنگ کردن نسبت خود به یک طایفه بخشی از آرا را به نفع خود رقم بزنند و برخی نیز ایل و طایفه خود را بالاتر دانسته و خود را مستحق پیروزی می دانند.
شهرداری ها مکان های مشخصی را برای تبلیغات نامزدها با عنوان تبلیغات پاک در نظر گرفته اند اما برخی نامزدها در یک حرکت اخلاقی و شاید بتوان گفت برای اینکه خود را دوستدار محیط زیست نشان دهند اعلام کرده اند به منظور حفظ و پاکیزگی شهر، قصد پوستر چسبانی ندارند و تبلیغات خود را تنها از طریق برپایی ستاد، سخنرانی در نقاط مختلف شهر و فضای مجازی انجام می‌دهند.
اما در عین حال همچنان بسیاری از نامزدها به شیوه سنتی چسباندن پوستر بر درخت‌ها و دیوارها فعالیت خود را آغاز کرده و بدون توجه به مقررات، نسبت به الصاق پوستر و اقلام تبلیغاتی در معابر عمومی از جمله دیوارهای مدارس، ایستگاه‌های اتوبوس، علایم راهنمایی و رانندگی، دیوار بانک‌ها، پست‌های برق و مخابرات، باجه‌های تلفن شهری، صندوق‌های پست، پل‌های عابر پیاده سیمای شهر را نازیبا کرده اند.
ستادهای انتخاباتی سعی در اعلام برنامه ها، بیان سوابق کاری، و شعارهای داوطلبان دارند و آنان که نمایندگان دوره پیشین مردم در مجلس شورای اسلامی بودند شاید ژست متفاوت تری در میان دیگر رقبا به خود گرفته و خود را وکلای به حق مردم در دوره پیش رو می دانند اما داوطلبان تازه نفس نیز با بیان شعارها و فکرهای جدید، خود را محق تر در این حضور دانسته و سعی می کنند نظر مردم را جلب کنند.
برخی نامزدها شور و هیجان بیشتری دارند و تلاش دارند به هر قیمتی شده خود را به صندلی های سبز بهارستان برسانند و با نصب پوستر، برپایی جلسات سخنرانی و مشخص کردن ستادهای تبلیغاتی، برنامه‌های خود را برای مردم بازگو می کنند و شاید در این میان پا را از حد و حدود قانونی فراتر گذاشته و در مکان هایی خارج از آنچه برای تبلیغات در نظر گرفته شده اقدام به نصب پوستر کنند که البته این حرکات از چشمان تیزبین ستاد انتخابات و مسوولان ناظر دور نمانده و به سرعت برخورد شده است.

از هرچه بگذریم نمی توان از سفره های رنگارنگ کاندیداها گذشت، این روزها با توجه به رقابت تنگاتنگ، برخی نامزدها با برپایی سفره های پر زرق و برق تر، سعی دارند افراد بیشتری را نمک گیر کنند و البته برخی از ستادهایی که مقابل هم قرار دارند در چشم و هم‌چشمی و رقابت با یکدیگر، هرلحظه صدای بلندگوی ستادهای خود را بیشتر می کنند.
به مدد فضای مجازی بسیاری از شهروندان ناخواسته از سوی طرفداران نامزدها به عضویت گروه های و شبکه های اجتماعی درآمدند و از این طریق با نامزدهایی که شاید تاکنون نام آنها را نشنیده بودند آشنا می شوند.
اما در این بین و شور و اشتیاق حاکم بر تبلیغات یک موضوع بسیار خودنمایی می کند و آن حضور کمرنگ نامزدهای زن در برخی شهرها است و شاید به دلیل دشواری در تامین هزینه ستادهای تبلیغاتی این نامزدها از جنب و جوش زیادی برخوردار نیستند حتی در فضای مجازی نیز زنان چندان جدی گرفته نمی شوند و آنها از فهرست احزاب و گروه های سیاسی جا مانده اند.
البته قرار نگرفتن اسامی زنان در برخی موارد در فهرست احزاب و گروه های سیاسی نیز مقوله ای قابل تامل است چرا که از یک سو زنان نامزد انتخابات مجلس ریسک قرارگیری در فهرست احزاب را نمی پذیرند و از سوی دیگر نیز احزاب و گروه های سیاسی به دلیل اقبال کم رای دهندگان به زنان تمایل چندانی برای قرار دادن اسامی آنها در فهرست شان در حوزه های انتخابیه ندارند.
بخشی از تبلیغات انتخاباتی نامزدها به ویژه از سوی افرادی که یک یا چند دوره طعم تکیه زدن بر کرسی نمایندگی در خانه ملت را چشیده اند نیز رنگ و بوی متفاوتی دارد و آنها با انتقاد از عملکرد دولت و مصادره کارهای اجرایی در شهر و استان خود سعی دارند تا کفه آرا را به سمت خود سنگین کنند.
همچنین عده ای از نامزدها نیز سوار بر اسب مراد شده و با روستاگردی و محله گردی دست روی طرح هایی می گذارند که سال ها نیمه  کاره باقی مانده و عنوان می کنند که در صورت ورود به مجلس گره مشکلات را باز خواهند کرد. این نامزدها وعده تکمیل و گره گشایی از طرح هایی را به مردم می دهند که پیش از این سرنوشت شان از نظر ضرورت و صرفه اقتصادی در هاله ای از ابهام قرار گرفته بود.
تعدادی از نامزدها نیز با بهره گرفتن از موضوعاتی که آحاد جامعه نسبت به آن حساس بوده و برایشان دارای اهمیت است سعی در تاخت و تاز در میدان رقابت و جا گذاشتن رقیب دارند از جمله این موارد اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین، سختی گیری در حوزه درآمدهای مالیاتی و جلوگیری از واردات برخی محصولات لوکس است مصوباتی که پیش از این در چارچوب اقتصاد مقاومتی و مقابله با تحریم ها وضع و به اجرا گذاشته شده است.
ستادهای تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی نیز با چای، شیرینی و شکلات از مردمی که از درب ستاد آن ها عبور می کنند پذیرایی می کنند و برگزاری نشست های سخنرانی، پخش سرودها و آهنگ هایی با گویش محلی و  شاد و سر بریدن قربانی مقابل ستادها توجه رهگذران را به سمت خود جلب می کند و آنان که هنوز تصمیمی برای شرکت در انتخابات نگرفته اند نیز با تامل از کنار این همه شور و هیجان عبور می کنند و شاید تلنگری باشد تا در نهایت به یک تصمیم مشخص برسند.
تعدادی از خودروهای متعلق به هواداران نامزدهای انتخاباتی مجلس یازدهم نیز این روزها غرق در عکس و پوستر بوده و در خیابان های سطح شهر و یا روستاها در حال تردد هستند و از این طریق تبلیغات سیار انجام می دهند.
در این هیاهوی تبلیغات تصویری، شعارها و وعده های نامزدها نیز جالب توجه است به گونه ای که برخی از آنها در شعارهایشان آینده ای رویایی و ایده آل برای کسانی که به آنها رای می دهند ترسیم کرده اند که چندان واقعی و قابل دسترس نیست.
«اندیشه جوان فردای جوان، رای تو - سعی من = فردای بهتر ما، انتخاب نسل جوان تحقق گام دوم انقلاب، فریادگر مدبر، اشتغال - رونق تولید و فضای کسب و کار - پیشرفت، بیایید صدای مظلومیت شهرمان بیکارترین شهر کشور را فریاد بزنیم، شعاری ندارم می خواهم عمل کنم، برای شما و با شما می مانم» از جمله شعارهای تبلیغاتی نامزدهای انتخابات مجلس است.
یکی با شعار تحول آمده و دیگری می خواهد شهری آباد بسازد، یکی انگشت تهدیدش را به سمت آینده نشانه رفته و دیگری تسبیحی به دست دارد و لقب حاجی فلانی را برای خودش برگزیده است. یکی هم خواسته نوستالژی خاطرات وسایل نقلیه برون شهری را برای مردم زنده کند و پوسترهایش را برای تبلیغ به شیشه مینی‌بوس‌ها چسبانده است.

حضور در نماز جمعه، دیدار با قهرمانان ورزشی، تولید و پخش نماهنگ های تبلیغی، دیدار چهره به چهره با روستاییان، بخش دیگری از ماراتن نامزدها برای به رخ کشیدن توانایی های خود به رقبا و معرفی به مردم است  البته خیلی‌ها هم با برنامه آمده‌اند برنامه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که شاید تمامی هم و غم‌شان تحقق آن باشد.
اما ائتلاف و در لیست قرار گرفتن یا نگرفتن نامزدها نیز خود مسئله دیگری است که این روزها بسیار جلب توجه می کند برخی نامزدها یا راه به درون این ائتلاف ها نبرده اند و یا خیلی جدی گرفته نمی شوند در هر صورت حضور در یک جدول با عنوان خاص "ائتلاف" برای نامزدها نیز به یک ژست سیاسی تبدیل شده و هر کس سعی دارد تا جایی برای خود باز کند شاید بتواند از سد انتخابات عبور کرده و خود را به بهارستان برساند.
البته رد و تایید صلاحیت ها نیز برخی معادلات جریان های سیاسی را بر هم زده و باعث شده یا لیست ها را تغییر دهند و یا به صرف اینکه نامزد مورد نظرشان تایید نشده از ارائه لیست اجتناب کنند که این موضوع نیز وجه دیگری از انتخابات یازدهم را به رخ کشیده  است.
این روزها بازار تخریب رقبا نیز گرم گرم است و طرفداران هر یک تلاش می کنند تا با پیدا کردن کوچکترین نقطه ضعف، به قول معروف حریف را ضربه فنی کنند و با انتشار نقاط ضعف رقیب به ویژه در فضای مجازی و کانال های اجتماعی خود را زودتر از بقیه به خط پایان برسانند.
تبلیغاتی که فضای انتخابات را جذاب کرده است
برخی نامزدها به گونه ای متفاوت وارد میدان رقابت شده اند تا با جلب توجه نظر مردم را به سمت خود هدایت کنند، این افراد با شعارهای رنگارنگ خودنمایی می کنند از ادعای رییس شدن مجلس یازدهم، رییس جمهوری سیزدهم، دادن ۲ گاو و ۱۰ گوسفند به هر روستایی تا ایجاد ۵ هزار شغل دولتی در یک ماه و یا ۴۰ هزار شغل تولیدی در سه ماه گرفته تا یکی از کاندیداهای تایید صلاحیت شده که لباس تبلیغاتی خود را یک شلوار چریکی انتخاب کرده و برخی  طرفداران و اعضای ستاد وی نیز این پوشش را دارند که این پویش پوششی به " پلنگ" معروف شده است.
طرفدار یکی از نامزدها نیز که به "مرد برفی" معروف شده در سرمای شدید هوا برهنه شده و در برف غلط می زند و می گوید مردم به خاطر این کار او به برادرش رای می دهند.
البته رد و تایید صلاحیت ها نیز برخی معادلات جریان های سیاسی را بر هم زده و باعث شده یا لیست ها را تغییر دهند و یا به صرف اینکه نامزد مورد نظرشان تایید نشده از ارائه لیست اجتناب کنند که این موضوع نیز وجه دیگری از انتخابات یازدهم را به رخ کشیده  است.فردی هم پس از رد صلاحیت توسط شورای نگهبان در مطلبی نوشته است که پلنگ ها و دایناسورها هم تایید شده اند اما من رد صلاحیت شده ام.
یک پزشک نیز که این روزها در محافل و جلسات مختلف حضور می یابد خود را اینگونه معرفی کرده است: قشر پزشک در این دوره به تحریم انتخابات اعتقاد داشته اند اما من معتقد هستم تک صدایی از " نبودن" بهتر است  و برای همین راه نیز از مال، آبرو و جانم می گذرم.
نامزد دیگری نیز آیین آغاز به کار ستاد انتخاباتی خود را با دعوت مردم به صرف شام آن هم حلیم همراه کرد و گویا هزینه زیادی هم صرف تبلیغات و راه اندازی پویش در فضای مجازی کرده است. همچنین خبر می رسد که کاندیدای دیگری از زرق و برق ها و برخی جاذبه های عامه پسند از جمله برگزاری رقص محلی و اجرای مسابقات مختلف بهره گرفته است.
یکی دیگری از نامزدها نیز در معرفی خود گفته است: بنده مستأجرم نه صاحبخانه و ۲۸ امین اثاث کشی را بعد از انتخابات خواهم داشت. فرزند بنده متولد ۶۶،  ۳۲ ساله است و فوق لیسانس حقوق دارد ولی هنوز ازدواج نکرده و بیکار است.»
وی ادامه داده است: « بنده می‌توانستم با اندک اشاره‌ای به یک وزیر او را سر کار مهمی بگذارم اما هرگز این کار را نمی کنم چون اگر خانواده ای که خود بیکار در خانه دارد وقتی بداند من هم در خانه خود یک جوان بیکار دارم کمی برای او مرهم درد می شود که نماینده شهرش درد او را لمس می کند.»

نامزد دیگری نیز ادعا کرده که بعد از عبور از سد انتخابات و رسیدن به صندلی بهارستان حقوق چهار ساله خود در مجلس را به نیازمندان اختصاص خواهد داد. وی همچنین گفته است که برای برون رفت از مشکلات باید ایل گرایی را فراموش کرده و شایسته پروری کنیم.
کاربران فضای مجازی هم در این هیاهوی انتخاب کردن و انتخاب شدن بیکار ننشسته اند و مطالب مختلفی هر روز منتشر می کنند از جمله اینکه نوشته اند:  مردم عزیز و فقیر استان آزموده را آزمودن خطاست خطاست خطاست، بیاید این بار رای متفاوتی بدهید. بیایید اگر رای دهنده هستید این بار کسی را انتخاب کنید که در اولین کلمه هر هدفش تلاش نوشته شده نه وعده دروغ یعنی من تلاش می کنم و وعده دروغ به کسی نمی دهم.
کاربران همچنین نوشته اند: نه به امتحان پس داده‌ها رای می‌دهیم، نه به لیست ها رای می‌دهیم، نه به بر هم زنندگان نظم شهر با تبلیغات نجومی رای می‌دهیم، نه به برخی اعضای سابق که با خرج های میلیاردی و شعارهای دروغین رای می‌دهیم. مقایسه می‌کنیم و به سوابق رای می‌دهیم، به تخصص و تجربه رای می‌دهیم، به ایمان و تعهد و جسارت در احقاق حق مردم رای می‌دهیم.
اما برخی شهرها نیز در سکوت تبلیغاتی به سر می برند و نامزدها به صورت محدود اقدام به فعالیت تبلیغاتی کرده اند و شور و هیجانی  در شهرها و روستاها مشاهده نمی شود و گویی نامزدها نیز چندان رغبتی به معرفی خود و داغ کردن تنور انتخابات ندارند.
در هر صورت نامزدها باید هر چه دارند در طبق اخلاص قرار داده و تا ساعت ۸ صبح روز پنجشنبه اول اسفندماه ارائه کنند تا مردم بتوانند تصمیم قطعی خود برای شرکت در انتخابات دوم اسفندماه یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را بگیرند و در نهایت افرادی با گرایش های خاص سیاسی به عنوان نمایندگان ملت راهی بهارستان خواهند شد و آنچه می تواند این سرنوشت را در مسیر درست قرار دهد، انتخاب اصلح ترین و شایسته ترین ها است تا چرخ تولید و توسعه کشور در ابعاد مختلف از حرکت بازنایستد. (ایرنا)
نام شما

آدرس ايميل شما

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1