کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تحرکات و فعالیت‌های انتخاباتی در کهگیلویه و بویراحمد (قسمت بیست و ششم)؛

بررسی آخرین وضعیت انتخابات در سه حوزه انتخابیه

7 بهمن 1398 ساعت 16:09

 زمان زیادی برای انتظار کشیدن نمانده است هر چند همین زمان کوتاه و روزهای آخر هر کدام به اندازه یک ماه و گاهی یک سال برای هواداران و نامزدها خواهد گذشت ولی هر چه است یک ماه پر از استرس و فشار خواهد بود.


این مطلب بر اساس داده‌های رسانه‌ای و برخی بررسی‌های میدانی نوشته شده است و هیچ قطعیتی در تحلیل و پیش بینی ندارد. ضمن آن که ما قصد نداریم به صورت آماری و یا حتی تعیین جایگاه نامزدها در هر حوزه انتخابیه بپردازیم. بلکه به صورت کلی ودر مواردی با ارائه برخی فکت ها قصد داریم به تحلیل شرایط کلی انتخابات در کمتر از یک ماه مانده به 2  اسفند بپردازیم.
هر چند در سه حوزه انتخابیه کماکان صحبت از امیدواری به بازگشت برخی نامزدهای رد صلاحیت شده وجود دارد ولی مشخص نیست اگر چنین اتفاقی بیفتد تاریخ اعلام آن ۱۱ بهمن خواهد بود و یا باز هم باید منتظر بمانند؛ چرا که هر اندازه تاریخ اعلام آن به داراز بکشد اثرگذاری نامزدهای تأیید صلاحیت شده سخت و سخت‌تر خواهد بود. نزدیکان و رسانه‌های وابسته به «رضا دهبانی پور» خبر از خبرهای خوشی می‌دهند که در راه است. هم چنین برخی از نزدیکان کامرانی نیز این امیدواری را دارند که وی بعد از بررسی شکایات و اعلام نتایج صلاحیتش تأیید شود.
البته شورای نگهبان طی بیانیه‌ای بر همه گمانه زنی‌های بیرونی خط بطلان کشید و اعلام کرد که خوش بینی‌ها و پیش بینی‌ها  صرفاً برآیند ذهنی افراد و رسانه‌ها است و هیچ چیز قطعی نیست. با این وجود تأیید صلاحیت هر کدام از این دو نامزد اصلاح طلب می‌تواند سبب برخی تغییرات جزیی و حتی کلی در سطح حوزه انتخابیه کهگیلویه بزرگ شود. در کهگیلویه بر خلاف دو حوزه انتخابیه دیگر در استان هیچ نامزد اصلاح طلبی نتوانست از مرحله تأیید صلاحیت‌ها به سلامت عبور کند و در حال حاضر یک رقابت مطلقاً اصولگرایی در این شهرستان در جریان است. البته برخی منتقدین و هم چنین فعالین جریان‌های عدالتخواهی این دو نامزد را چندان در تعاریف اصولگرایی تعریف نمی‌کنند و معتقدند که این دو را نمی‌توان با شاخص‌های اصولگرایی کاملاً منطبق دانست.
تا همین جای کار بخش زیادی از اصلاح طلبان میانی حوزه انتخابیه به سمت موحد و «هاشمی پور» رفته‌اند و برخی از آنها با این دو عکس یادگاری انداخته‌اند. تعدادی اما هنوز منتظر اعلام صلاحیت‌ها هستند که البته تأیید هر کدام از این دو به منزله اجماع کامل بازماندگان اصلاح طلب نیست و این دو چهره می‌توانند بخش‌هایی از رأی اصلاح طلبان را به شرطی که هنوز به سمتی گرایش پیدا نکرده باشند جذب کنند. دهبانی پور در روزهای آخر مانده به اعلام تأیید صلاحیت‌ها از شرایط خوبی برخوردار بود و با حمایت و همراهی محمود منطقیان در حال افزایش پایگاه رأی بود. بازگشت وی به صحنه انتخابات می‌تواند به آراء  موحد و بویژه عدل هاشمی پور ضربه وارد کند و بخشی از ساکتین اصلاح طلب را نیز مجبور به همراهی نماید.
 در روزهای اخیر هاشمی پور فعال‌تر شده است و به نظر می‌رسد وی یک سیر صعودی خوبی داشته است. این دو در هر صورت یک رقابت کاملاً نزدیک خواهند داشت. اما مهم‌ترین عامل در نتیجه نهایی این دو سرنوشت حدود 30 هزار رایی است که در دور قبل به نام علی کامرانی در صندوق ریخته شد.
در گچساران هنوز هم موضوع تأیید صلاحیت تاجگردون محل مناقشه و بحث است. نه تأیید صلاحیت تاجگردون و نه هیچ کدام از سایر نامزدهای تأیید صلاحیت شده نمی‌تواند حتی تا بعد از انتخابات از اعمال تصمیم مجدد شورای نگهبان مطمئن باشند و ممکن است هر لحظه شورای نگهبان به یک تصمیم جدید برسد. ولی هر چه است فعلاً و با سختی و مشقت فراوان تاجگردون تأیید صلاحیت خود را گرفت. ورود دادستان گچساران به وضعیت جنجالی و پر تنش گچساران فعلاً جو رقابت و خط نشان کشیدن سید قدرت حسینی و تاجگردون را آرام کرده است  و از آن قشون کشی‌ها و کاروان‌های قبلی خبری نیست. برخی مطلعین رقابت اصلی را میان تاجگردون و سید قدرت حسینی می‌دانند ولی طرفداران زینل زاده نیز شانس زیادی برای نامزد خود قائل هستند. در روزهای اخیر احتمالاتی از تأیید صلاحیت هومان عسکری به گوش می‌رسد. برخی‌ها تأیید صلاحیت عسکری را یک آسیب به پایگاه رأی تاجگردون در میان قشقایی‌ها می‌دانند.
در بویراحمد اما همچنان شرایط پیچیده است و نمی‌توان براحتی وضعیت را تبیین کرد. شرایط روشنفکر در این حوزه انتخابیه به نسبت سایر نامزدها با توجه به رأی ثابتی که دارد از آسیب پذیری کمتری برخوردار است ولی با این وجود وی در تلاش است که بر  رأی خود بیفزاید. بعد از اعلام تأیید صلاحیت‌ها و در روزهای گذشته به گواه برخی امارهای میدانی «غلام محمد زارعی» رشد بسیار خوبی داشته است و حالا به عنوان یک طرف کاملاً جدی انتخابات به حساب می‌آید. برخی‌ها رقابت نهایی را میان زارعی و روشنفکر می‌دانند. برخی نیز این شانس را متوجه بهرامی می‌دانند و معقتدند که اگر اصلاح طلبان پشت سر بهرامی قرار گیرند او می‌تواند یک سر رقابت نهایی باشد. در این حوزه انتخابیه همچنان امیدواری از تأیید صلاحیت ایزدپناه وجود دارد. بازگشت وی بیشترین نفع را متوجه روشنفکر خواهد کرد. اگر ایزدپناه در نهایت به صحنه بر نگردد حمایت حامیان وی از جمله «سید باقر موسوی» اگر اتفاق بیفتد بسیار تعیین کننده خواهد بود. حمایت تشکیلاتی اصلاح طلبان در این حوزه و هم مثل کهگیلویه در صورت عدم بازگشت ایزدپناه و دهبانی پور به احتمال زیاد غیر تشکیلاتی و به صورت فردی خواهد بود ولی اگر اصلاح طلبان در بویراحمد به صورت تشکیلاتی تصمیمی اتخاذ کنند می‌تواند اثرگذار باشد. هر چند برخی‌ها معتقدند هر تصمیم و رأی نهایی شورای اصلاح طلبان که حالا وجود ندارد نمی‌تواند کامل و با همراهی همه باشد و شرایطی مشابه چهار سال پیش را پدید خواهد آورد.
آنچه که از دل این تحلیل بیرون می آید آن است که با وجود پیش بینی از شرایط سخت دو نماینده فعلی استان در مجلس شورای اسلامی یعنی عدل هاشمی پور و غلامحمد زارعی در روزهای اخیر این دو خود را احیا کرده‌اند و به عرصه رقابت بازگشته‌اند و حتی این گمانه را برای برخی پدید آورده‌اند که این ترکیب فعلی شانس تکرار را دارد. ولی با این وجود دو رقیب قدرتمند یعنی موحد در کهگیلویه و روشنفکر در بویراحمد به سختی این دو را تهدید می‌کنند و برخی طرفداران موحد و روشنفکر معقتندند که نه تنها نمایندگان فعلی شانسی در مقابل گزینه‌هایشان ندارند که آن‌ها می‌توانند با فاصله پیش بروند. طرفداران زینل زاده و سید قدرت هم ادعای مشابهی دارند و می گویند که تاجگردون راه سختی در پیش دارد و آنها شانس بیشتری دارند.
 زمان زیادی برای انتظار کشیدن نمانده است هر چند همین زمان کوتاه و روزهای آخر هر کدام به اندازه یک ماه و گاهی یک سال برای هواداران و نامزدها خواهد گذشت ولی هر چه است یک ماه پر از استرس و فشار خواهد بود.


کد مطلب: 417064

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/417064/بررسی-آخرین-وضعیت-انتخابات-سه-حوزه-انتخابیه

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1