تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۳۶
کد مطلب : ۴۱۶۸۹۵
عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس؛

مواردی از مالیات در کمیسیون تلفیق از قلم افتاد/ اقدامات خلاف رویه تاجگردون در رسیدگی به بودجه

۴
۰
مواردی از مالیات در کمیسیون تلفیق از قلم افتاد/ اقدامات خلاف رویه تاجگردون در رسیدگی به بودجه
کبنا ؛عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس با بیان اینکه دریافت مالیات از اقشار ضعیف جامعه اشتباه است می‌گوید: چرا افرادی که درآمدهای بالایی در حوزه فرهنگ به جیب می‌زنند نباید مالیات بدهند؟
 دریافت مالیات یکی از منابع جایگزین نفت در بودجه سال ۹۹ است که به معنای افزایش مبلغ دریافتی از مالیات دهندگان فعلی نیست. ظاهرا نیت دولت آن است که مالیات بنگاه‌های تولیدی تقلیل یابد، اما پایه‌های جدیدی هم تعریف کرده است. 
فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد اعلام کرده که قوه مجریه بنا دارد که برای سال آتی ۱۶۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی در نظر بگیریم این در حالی که معافیت‌های مالیاتی داده شده به برخی اقشار مانند هنرمندان هم موجی از اعتراضات را در جامعه بوجود آورده است. 
از دیگر موضوعاتی که از دغدغه‌‌های اقشار ضعیف جامعه محسوب می‌شود موضوع مسکن، یارانه و تورم ناشی از نقدینگی 2 هزار هزار میلیارد تومان است. 
برای بررسی این موضوع با عباس گودرزی عضو کمیسیون اجتماعی که هم اکنون عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 99 است گفت‌وگو کردیم. 
** دریافت مالیات از ثروتمندان بخشی از خلق منابع جدید اداره کشور
وی درباره نحوه محاسبه و تخصیص مالیات از اقشار پردرآمد جامعه در لایحه بودجه سال آینده اظهار داشت:‌ واقعیت این است که ما باید همواره تلاش کنیم تا قانون‌گذاری‌مان به نفع اقشار متوسط و مستضعفین جامعه باشد به خصوص در شرایط فعلی جامعه تلاش کنیم به نحوی منابع و مصارف را تعیین و تعریف کنیم که باری از روی دوش ضعفا و محرومان جامعه برداریم و دغدغه اول ما باید حمایت از این اقشار باشد.

وی افزود: اگر بنا است منابع جدیدی در بودجه سال آتی خلق کنیم باید به سراغ افراد متمکن و ثروتمندان جامعه که از توان مالی بالایی برخوردار هستند برویم و اگر این موضوع را درست بررسی کنیم نیازی نیست تا این اندازه اوراق تعریف کنیم و منابع تکراری هر سال را دوباره در بودجه درج کنیم.
عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس ادامه داد: امروز در کشور افرادی هستند که از طریق گردش اقتصادی جامعه پول‌های کلان به جیب  زده و سودهای سرشار به طرف‌شان سرازیر می‌شود در حالیکه طبق قانون باید مالیات آن را بپردازند اما از این کار سر می‌زنند.
گودرزی گفت:‌ در حال حاضر یک کارمند که ماهیانه حدود 3.5 تا 4 میلیون حقوق می‌گیرد فوراً و قبل از پرداخت حقوق، مالیات از  آن کسر می‌شود؛ این در حالی است که افرادی که درآمدهای هنگفتی دارند هیچ مالیاتی پرداخت نمی‌کنند که این به دور از عدالت است.
** باید به سمت حذف یارانه پنهان برویم 
وی افزود: به عنوان مثال افرادی واحدهای مسکونی زیادی را احتکار کرده‌اند به طوری که صاحب 500 تا هزار و بلکه هزاران واحد مسکونی هستند و حتی این مساکن را وارد بازار اجاره هم نمی‌کنند و این افراد در واقع به سوداگری مشغول بوده و به خاطر افزایش‌ قیمت‌ها، سودهای هنگفتی را به جیب می‌زنند که مالیات هم پرداخت نمی‌کنند.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس ادامه داد: اشخاصی که خودروهای لوکس میلیاردی سوار می‌شوند و از بنزین مستضعفین که فاقد خودرو هم هستند استفاده کرده و دور دور می‌کنند و دارای خانه‌ای چندصد میلیاردی هستند که با افزایش به یکباره هزار میلیارد تومان می‌شود در جامعه مسابقه اشرافیت راه انداخته‌اند؛  اینها بیشترین حجم استفاده از یارانه پنهان را به خود اختصاص می‌دهند که ضروری است مالیات‌‌شان را پرداخت کنند.
** دریافت مالیات از اقشار ضعیف با عدالت منافات دارد
گودرزی اضافه کرد: برخی افرادی سرمایه‌ خود را به بخش تولید آورده و با وجود مشکلات فراوان مانند تهیه مواد اولیه، شرایط سخت تحریم‌ها و ... اما مالیات بر ارزش افزوده و همه عوارض قانونی را پرداخت می‌کنند، اما برخی دیگر سرمایه‌ 100 و 200 میلیاردی خود را در بانک‌ بدون پرداخت ریالی مالیات، فریز کرده و سود می‌گیرند؛ چرا فردی که پولش در خدمت تولید و کشور است مالیات و عوارض قانونی می‌دهد اما طرف مقابل که سودهای ماهیانه‌ میلیونی می‌گیرد، ریالی مالیات نمی‌دهد؟
وی با بیان اینکه اگر مالیات را فقط برای اقشار متوسط و کم‌درآمد جامعه تعریف کنیم با عدالت منافات دارد، گفت: عدالت این است که باید مالیات و عایدی بر درآمد افراد ثروتمند و پردرآمد جامعه گرفته شود و برای رفاه عموم جامعه هزینه شود. 

 
عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس خاطرنشان کرد: باید دانست که این معادله منطقی 2-2 تا چهار تا است زیرا این افراد پول‌های کلانی از گردش اقتصادی کشور به جیب می‌زنند؛  چرا که آن کارگر، معلم، کارمند، صنعتگر، تولیدکننده، نیروی خدماتی شهری در شهرداری، راننده تاکسی، کشاورز و ... اگر فعالیت نکنند طبعاً این گردش اقتصادی در کشور حاصل نخواهد شد.
** در کمیسیون تلفیق مواردی از مالیات از قلم افتاده
گودرزی گفت: در کمیسیون تلفیق در بحث رسیدگی به درآمدهای مالیاتی پیشنهادهای خوبی مطرح است مبنی بر اینکه اقشاری که فرار مالیاتی دارند یا خوداظهاری‌شان متناسب با درآمدهای بالای آنها نباشد در این ارتباط باید قانون وضع کنیم و وظیفه دولت است که این مالیات را از آنها بگیرد.
وی با ذکر این مطلب گفت:‌ متأسفانه در لایحه بودجه مواردی مالیاتی زیادی از قلم افتاده که اگر از فرارها و معافیت‌های مالیاتی غلط جلوگیری کرده و منابع جدید مالیاتی تعریف کنیم دیگر نیازی به اعداد و ارقام‌‌های بالای اوراق برای انتشار نباشد و در واقع بتوانیم مصارف‌مان را به معنای حقیقی کلمه مستقل از نفت تعریف کنیم البته به شرط اینکه به نفع اقشار متوسط به پایان جامعه باشد.
** عدم انطباق بودجه 99 با شرایط تحریمی
 عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس درباره اینکه چه الزاماتی برای لایحه بودجه متصور است، عنوان کرد: من به کلیات بودجه رأی ندادم به دلیل اینکه اصلاحات ساختاری شایسته‌ای در این بودجه وجود ندارد و معتقدم که این بودجه متناسب با شرایط تحریم نبوده و منابع درآمدی جدید قابل توجهی هم در آن دیده نشده است.

 
گودرزی ادامه داد: به عنوان مثال دولت تصمیم گرفت تا از هنرمندان مالیات بگیرد اما با فشار سلبریتی‌ها عقب نشست. البته آن فعال حوزه فرهنگی یا هنرمند ساده یا کتاب فروش معمولی که درآمدی ندارد مدنظر نیست، بلکه افرادی هستند که از این طریق درآمدهای میلیاردی به دست می‌آورند، طوری که طرف با اجرای کنسرت در شهرستان‌ها بلیت صندلی‌های جلوی آن را بالای 100 هزار تومان به فروش می‌رساند.
** هنرمندان ثروتمند چرا نباید مالیات بدهند؟ 
وی با طرح این سؤال که چرا هنرمندان با درآمدهای میلیاردی نباید مالیات پرداخت کنند، افزود:‌ دولت با اینکه خطاب به هنرمندان گفته بود 50 درصد درآمد‌شان معاف از مالیات باشد و 50 درصد مابقی را به صورت پلکانی که در قانون پیش‌بینی شده به عنوان مالیات اخذ شود اما با فشار از موضع خود عقب‌نشینی کرد.
وی در ادامه تأکید کرد: منظور ما آن هنرمند و فعال عرصه فرهنگ نیست که درآمدی نداشته و یا جزو افراد کم درآمد محسوب می‌شود، بلکه افرادی که درآمدهای بالایی در حوزه فرهنگ به جیب می‌زنند چرا نباید مالیات بدهند؟
**ساختار بودجه 99 هم راستا با اقتصاد مقاومتی نیست
عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس با انتقاد از اینکه با وضع سیاست‌های مالیاتی غلط نمی‌توان کشور را اداره کرد، گفت: خیلی از معافیت‌های مالیاتی غلط باید مورد بازبینی قرار بگیرد و همگان باید مالیات بر عایدی سرمایه‌ و درآمد خود را پرداخت کنند و باید طوری تدبیر کرد که ساختار بودجه به نفع ضعفای جامعه شکل بگیرد.
نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بودجه سال آینده متناسب با شرایط تحریم تدوین نشده و ساختار آن هم در راستای اقتصاد مقاومتی نیست که بنده به کلیات آن هم رأی ندادم.
** اگر از فرار مالیاتی جلوگیری کنیم حقوق بازنشستگان 3 برابر خواهد شد
گودرزی اذعان کرد:‌ معتقدم باید کاری کرد تا افرادی که حقوق پایین‌تری در جامعه دارند از افزایش حقوق بیشتری برخوردار باشند تا بتوانند به امورات زندگی‌شان رسیدگی کنند.
وی همچنین با اشاره به حقوق بسیار پایین بازنشستگان عنوان کرد:‌ دولت در لایحه بودجه 6 هزار میلیارد تومان برای حقوق بازنشستگان در نظر گرفته است که باید با توجه به رقم در نظر گرفته شده، بازنشستگان همچنان باید دغدغه معیتشی داشته باشند.
عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس تأکید کرد:‌ دولت اگر از فرارهای مالیاتی جلوگیری و منابع جدید را تعریف می‌کرد و برخی معافیت‌ها لغو می‌شد مشکل بازنشستگان حل می‌شود و می‌توانستیم دو تا سه برابر میزان فعلی منابع پرداخت حقوق بازنشستگان را تأمین کنیم.
** به رای گذاشتن یک تبصره خلاف رویه مرسوم در کمیسیون تلفیق
گودرزی در پاسخ به اینکه آیا کمیسیون تلفیق راهکاری برای کمک به اقشار آسیب پذیر جامعه در نظر دارد، گفت: پیشنهادهای خوبی را از مرکز پژوهش‌های مجلس و اندیشکده‌ها که بچه‌های متدین، متعهد، دلسوز و صاحب‌نظر در کشور هستند، تهیه و ثبت کرده‌ایم که در کمیسیون مطرح خواهد شد و امیدوارم با رأی مثبت نمایندگان و تعریف منابع جدید قدم‌های مثبت و نویدبخشی را در بودجه سال آینده به خصوص برای کمک به اقشار کم درآمد و بازنشستگان برداریم.

 
وی درباره اخذ مالیات پلکانی هم افزود: متاسفانه تبصره مربوط به اخذ مالیات پلکانی از حقوق کارمندان توسط تاجگردون رئیس کمیسیون تلفیق به رأی گذاشته شد و چون رأی نیاورد در واقع حذف شد این در حالی است که روال این گونه نیست که برای هر تبصره ما رأی‌گیری جداگانه داشته باشیم و فقط پیشنهادات الحاقی به صورت جداگانه به رأی گذاشته می‌شود و به رأی گذاشتن یک تبصره (تبصره 6) که توسط رئیس کمیسیون تلفیق انجام شد برخلاف رویه مرسوم در کمیسیون تلفیق است.
** حذف مالیات پلکانی هنوز قانون نشده
عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 99 اظهار داشت: رئیس کمیسیون تلفیق برای رأی‌گیری به مصوبه‌ای استناد کرد که اگر چه در مجلس کار تصویب آن تمام شده اما کار تأیید آن در شورای نگهبان و ابلاغ برای اجرا هنوز انجام نشده است و قانون به حساب نمی‌آید و در نتیجه این رأی‌گیری درباره حذف پلکانی عوارض محمل قانونی ندارد.
گودرزی خاطرنشان کرد: طبق آیین‌نامه کمیسیون تلفیق با پیشنهاد 51 درصد از اعضای کمیسیون می‌توان آنچه که در کمیسیون تلفیق مصوب شده را مجدد مورد بررسی و رأی‌گیری مجدد قرار داد که البته این رأی‌گیری مجدد نیازمند دو سوم آرا برای تصویب است.  (خبرگزاری فارس)
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
مگه نمیتونست همون موقع بفرمایندکه کاراقای تاج گردون خلاف است؟
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
...بابا بچه منطقه رو اینقد تخریب نکنید.به کجا میخواهید برسید..واقعا برای همه این استان متاسفم...بابا یه بچه با عرضه مال هر کجای این استان بود اگه پیشرفت کرد و یه جایی داخل این کشور رسید همه باید حمایتش کنند.نه اینکه خودمان بگردیم و داغونش کنیم.گیریم یه ادمی در تهران یه حرفی زد.ایا باید شما از روی عقده بیایید حرفاشو تبلیغ کنید؟ اگه مردی حذفش نکن و چاپش کن
Iran, Islamic Republic of
آخه خانم اذرپیک خبرندارندکه یکی ازخواهراویکی ازبرادرزاده؛سلبریتی هستند
دنا
Iran, Islamic Republic of
خودت و صبا آذرپیک.تاجگردون رو. باور کن آخرش هم قبول میشه
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1