تاریخ انتشار
دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۷
کد مطلب : ۴۱۶۷۹۳
خبرهای کهگیلویه و بویراحمد:

40 هکتار کهگیلویه و بویراحمد بیان شد / دختران دیشموکی امیدوار می‌شوند / سرمایه گذاری بیش از ۲۳ هزار میلیارد ریالی ستاد اجرایی امام (ره) در استان

۰
40 هکتار کهگیلویه و بویراحمد بیان شد / دختران دیشموکی امیدوار می‌شوند / سرمایه گذاری بیش از ۲۳ هزار میلیارد ریالی ستاد اجرایی امام (ره) در استان
کبنا ؛خطر بیابان شدن استان کهگیلویه و بویراحمد، امیدواری دختران دیشموکی با وعده استاندار و سرمایه گذاری بیش از ۲۳ هزار میلیارد ریالی ستاد اجرایی امام (ره) در کهگیلویه وبویراحمد بخشی از خبرهای امروز (30 بهمن ماه 98) است.

استانی که 40 هکتار آن بیابان شده
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان حتی یک هکتار هم بیابان نداشت اما هم اکنون ۴۰هزار هکتار بیابان دارد.
«گودرز باقری فرد» افزود: ۴۰۰۰ هکتار جنگل کاری با بذر تاکنون در سطح عرصه های منابع طبیعی استان انجام شده است همچنین ۳۰۰۰ هکتار مرتع کاری با بذر در سطح استان اجرا شده که بیشتر در راستای توسعه گیاهان دارویی از جمله داروهای آنغوزه و باریجه بوده است.
وی اظهارکرد: از مجموع مرتع کاری با بذر انجام شده در استان ۲۳۰۰ هکتار گیاهان دارویی بوده است.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۴۰۰ هکتار نهال کاری در سطح استان انجام شده است که در صورت تامین اعتبار این میزان به ۷۰۰ هکتار خواهد رسید.
باقری فرد تصریح کرد: علاوه بر نهال کاری انجام شده، در راستای پویش ملی نهال کاری هم زمان با سراسر کشور در روز ۱۴ آذرماه ۱۴۰ هزار نهال در قالب ۳۲۰ هکتار در مناطق سردسیری استان گونه های بلوط، بنه، زالزالک و گلابی وحشی و در مناطق گرمسیری گونه های کنار، کهور و اکالیپتوس کاشت شد.
وی ادامه داد: پوشش به تراکم جنگل در استان نسبت به سال ۴۸ بهتر شده اما وضعیت تصرفات بیشتر شده است.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: بهره برداران و کشاورزان استان در سال گذشته با فروش نزدیک به ۱۱ تن شیرآبه "آنغوزه" ۵ میلیارد تومان فروش و درآمد داشتند.
باقری فرد تصریح کرد: در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد یک میلیون و ۴۲۶ هزار هکتار جنگل و مرتع وجود دارد که از این میزان ۴۰ هزار هکتار بیابان، ۷۷۴ هزار هکتار جنگل و ۵۵۲ هزار هکتار مرتع است.
وی در خصوص این میزان بیابان در استان تاکید کرد: به علت خشکسالی و شرایط حاد منطقه جنوب غرب استان از جمله گچساران و بهمئی این شرایط به وجود آمد.
ایسنا نوشت: معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در گذشته استان کهگیلویه و بویراحمد حتی یک هکتار هم بیابان نداشت، اظهار کرد: مرتعی بودن، سست بودن خاک، اکوسیستم شکننده، تبخیر بالا و فرسایش خاک از مهم ترین دلایل تبدیل ۴۰ هزار هکتار مرتع استان به بیابان هستند.

یک درخت بلوط با ۲۰ سانتیمتر قطر چند ساله است؟
 معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: یک درخت بلوط حداقل ۵۰ سال طول می کشد تا به ثمر برسد.
«گودرز باقری فرد» افزود: جهت حفاظت، صیانت و بهره برداری از منابع طبیعی نیازمند نگاه فرابخشی هستیم چرا که اداره منابع طبیعی به تنهایی جوابگو نیست و باید حمایت و تقویت شود.
وی اظهارکرد: جنگل های حوزه زاگرس(بلوط) حفاظتی هستند و مهمترین مزیت این جنگل ها تولید آب، حفظ خاک و تعدیل آب و هواست.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: ارزش و اثرات جنگل های زاگرس قابل حساب نیست چرا که در ذخایر منابع آبی و تعدیل درجه حرارت موثرند. مردم به صورت سنتی از میوه این جنگل ها استفاده می کنند جنگل نشینان نیز از چوب خشک آن ها بهره می برند.
باقری فرد تصریح کرد: قانون مجوزی برای تولید صنعتی چوب و میوه جنگل های حفاظتی بلوط نداده است، یک درخت بلوط حداقل ۵۰ سال طول می کشد تا به ثمر برسد بنابراین قانون اجازه استفاده تجاری و صنعتی از این جنگل ها را نداده است چون زمان زیادی برای جایگزین شدن نیاز دارد.
وی ادامه داد: یک درخت بلوط با قطر ۱۸ تا ۲۰ سانتی‌متری حداقل ۱۰۰ سال عمر دارد بنابراین این درخت به راحتی قابل احیا نیست.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد یک میلیون و ۴۲۶ هزار هکتار جنگل و مرتع وجود دارد که از این میزان ۴۰ هزار هکتار بیابان، ۷۷۴ هزار هکتار جنگل و ۵۵۲ هزار هکتار مرتع است.

کشف بیش از 844 میلیون ریال کالای قاچاق در گچساران
فرمانده انتظامی شهرستان گچساران از کشف کالاهای قاچاق به ارزش 844 میلیون و و ۳۵۵ هزار ریال از دو دستگاه خودروی سواری در این شهرستان خبر داد.
 به نقل از پایگاه خبری پلیس، سرهنگ سید محمد موسوی  از کشف کالاهای قاچاق به ارزش ۸۴۴ میلیون و ۳۵۵ هزار ریال از دو دستگاه خودروی سواری در این شهرستان خبر داد.
وی در تشریح این خبر اظهار داشت: در پی دریافت خبری مبنی بر انتقال محموله ای کالای قاچاق در محور دیلم به گچساران رسیدگی موضوع در دستور کار مأموران پلیس آگاهی این فرماندهی قرار گرفت.
 فرمانده انتظامی گچساران افزود: مأموران حین انجام کنترل خودرهای عبور به ۲ دستگاه خودروی سواری مشکوک شدند و آن ها را متوقف کردند.
موسوی تصریح کرد: مأموران در بازرسی از این خودروها انواع پوشاک و فندک فاقد هرگونه اسناد مثبت گمرکی کشف و ضبط کردند.
فرمانده انتظامی شهرستان گچساران با اشاره به این که کارشناسان ارزش کالا های کشف شده را ۸۸۴ میلیون و ۳۵۵ هزار ریال اعلام کرده اند خاطرنشان کرد: متهمان در این راستا دستگیر و به مرجع قضائی تحویل و خودروها نیز به پارکینگ منتقل شد.

امیدواری دختران دیشموکی با وعده استاندار
حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد در ادامه سلسله دیدارهای خود با مسئولان در تهران این بار با  محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) دیدار و گفتگو کرد.
وی در این دیدار بر ظرفیت های اقتصادی، کشاورزی و انرژی استان تاکید کرد و گفت: زمینه رشد و توسعه در کهگیلویه و بویراحمد فراهم است.
کلانتری تسریع در تکمیل مجتمع تولیدی و فرآوری گیاهان دارویی گچساران را خواستار شد و افزود: این پروژه تاکنون ۵۷ درصد پیشرفت داشته و حجم سرمایه گذاری آن بالغ بر ۳۲۰ میلیارد ریال است. 
وی عنوان کرد: با بهره برداری از این طرح زمینه اشتغال حدود ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم مهیا می شود.
نماینده ارشد اجرایی استان اظهار داشت: کهگیلویه و بویراحمد دارای بیش از ۴۰۰ گونه گیاه دارویی از مجموع ۲ هزار گونه گیاهی موجود در ایران است و ظرفیت تبدیل شدن به قطب تولید گیاهان دارویی را دارد.
وی تاکید کرد: با راه اندازی این کارخانه زمینه اشتغال و صادرات گیاهان دارویی در استان فراهم می شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: براساس تفاهم نامه منعقد شده بین استانداری کهگیلویه و بویراحمد و رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) مقرر شد پرژوه مجتمع تولیدی و فرآوری گیاهان دارویی گچساران تا پایان سال به بهره برداری برسد.
کلانتری بر تخصیص تسهیلات تکمیلی جهت توسعه تولید گیاهان دارویی و تسریع در روند اجرای این کارخانه تاکید کرد.
وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص افزایش تخصیص اعتبار و تکمیل پروژه ها که با مشارکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در دست اجرا است تاکید کرد و گفت: انتظار می رود سرعت تکمیل پروژه های عمرانی و اشتغال زا افزایش یابد تا مردم زودتر از این ظرفیت ها بهره‌مند شوند.
کلانتری میزان سرمایه گذاری طرح های توانمندسازی اقتصادی استان از سوی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام را بیش از ۲۳۷ میلیارد تومان برشمرد و گفت: ۷ پروژه زیر مجموعه اقتصادی در این طرح ها پیش بینی شده که در صورت بهره برداری از آنها زمینه اشتغال بیش از ۴ هزار نفر در استان فراهم می شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: اجرای طرح های توانمندسازی اقتصادی و مشارکت با کارآفرین با اولویت کارهای خرد متوسط در مناطق لنده، چاروسا، دیشموک، باشت، لوداب،بهمیی و سایر مناطق استان با الگوی بنیاد برکت با اعتبار بالغ بر یک هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال عملیاتی می شود.
وی افزود: این بنیاد در حوزه عمرانی و زیربنایی با اعتبار بالغ بر ۶۸۰ میلیارد ریال در زمینه ساخت خانه بهداشت، مسجد، مدرسه، آسفالت راه روستایی، کتابخانه، اصلاح شبکه آبرسانی و... مشارکت دارد.
کلانتری در بخش دیگری از سخنانش حامل خبر خوشی برای دختران دیشموک بود.
وی گفت: براساس انعقاد تفاهم نامه بین استانداری و رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) عملیات اجرایی احداث مجتمع خوابگاه شبانه روزی دخترانه دیشموک تا پایان امسال آغاز می شود.
کلانتری خاطرنشان کرد: این مجتمع تا سال آینده به بهره برداری خواهد رسید که امید است با راه اندازی آن بخشی از مشکلات دختران دانش آموز در این منطقه برطرف شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: این مجتمع با حمایت خیر خوش نام «محمد ناصر نیکبخت» احداث خواهد شد که این خیر زمین مورد نظر را اهدا کرده و بخشی از اعتبار را نیز تامین نموده و رئیس ستاد فرمان اجرایی حضرت امام (ره) نیز  برای تامین اعتبار این مجتمع آموزشی قول مساعد دادند.
محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) بر راه اندازی و تکمیل این خوابگاه دانش آموزی تاکید کرد و گفت: تلاش می کنیم تا هرچه زودتر این مجتمع به دختران دیشموک اهدا شود.
وی ضمن تقدیر از دغدغه مندی و پیگیری های مکرر استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در خصوص تکمیل پروژه های این ستاد در استان تعامل و همکاری لازم را خواهیم داشت و به طور قطع از تمام توان خود برای تحویل دادن این پروژه ها به مردم  استان کهگیلویه و بویراحمد استفاده می کنیم.


راهکارهای مقابله با آلودگی هوا در گچساران
شهرستان نفتخیز گچساران که در جنوب کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد به دلیل وجود تاسیسات نفتی از سویی و قرار داشتن در دروازه استان خوزستان در معرض تهدیدهای آلودگی هوا قرار دارد که این مهم ضرورت مشارکت مردم و دستگاه های اجرایی برای مقابله با این تهدیدها را دو چندان کرده است.
بیست و نهم دی ماه تا پنجم بهمن که به عنوان هفته هوای پاک نامگذاری شده است فرصتی برای پرداختن به تهدیدها و راهکارهای مقابله با آلودگی هواست.
شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران یکی از شرکت‌های مهم زیر مجموعه شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب ایران با بهره گیری و توانمندی از ۱۰ واحد بهره برداری، پنج کارخانه نمک‌زدایی در مدار، ۲ کارخانه نمک‌زدایی در دست اقدام، ۱۱ ایستگاه فشار و تزریق گاز، سه مجتمع بزرگ پالایشگاهی گاز و گازمایع، سیستم گاز آغار و دالان مشتمل بر ۱۲ دستگاه شیرگاه و لخته گیر مایع و چندین واحد آزمایشگاه شیمیایی، ۶ واحد آبرسان، حدود ۱۱۰ تفکیک گر سرچاهی و بوستری، ۳ ایستگاه برق فشار قوی و بیش از ۶۷۰۰ کیلومتر خطوط لوله از قطر ۴ تا ۵۲ اینچ دارد.
هر فردی روزانه حدود ۲۲ هزار بار تنفس می‌کند و ۱۵ کیلوگرم هوا نیاز دارد، شاید انسان بتواند چند هفته‌ای بدون غذا و مدت کمی هم بدون آب زنده بماند، اما آدمی بدون هوا حتی نمی‌تواند چند دقیقه‌ای زنده باشد.
در صورتی‌ که غلظت آلاینده‌ها فراتر از ظرفیت تصفیه ریه باشد، وارد خون می‌شود و عوارض قلبی و تنفسی مانند اختلال در انتقال اکسیژن به بافت‌های بدن، افزایش ضربان قلب، سکته قلبی ، کاهش ظرفیت شش‌ها، آسم، برونشیت و درنهایت به بیماری سرطان ریه ختم می‌شود.
اکنون بحران آلودگی هوا نه‌ تنها، کلانشهرها بلکه شهرهای کوچک را هم تهدید می‌کند که این پدیده سهم عمده‌ای در به خطر انداختن سلامت جسم و روان شهروندان دارد.
بررسی آمار موجود نشان می دهد آلودگی هوا سالانه حدود هشت ‌میلیارد دلار خسارت وارد می‌کند و با توجه به آمار سازمان جهانی بهداشت که مربوط به سال ۲۰۱۵ میلادی است در ایران سالانه ۳۳‌ هزار و ۵۰۰ مورد مرگ به دلیل آلودگی هوا اتفاق افتاده که علت مرگ ۷۱ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر آلودگی هوا تشخیص داده شد.
معاون نظارت و پایش محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: شهرستان گچساران به دلیل وجود تاسیسات نفتی از سویی و قرار داشتن در دروازه استان خوزستان به عنوان یکی از کانون های ریزگردها در معرض آلودگی هوا قرار دارد.
عبدال دیانتی نسب اظهار داشت: بررسی های نشان می دهد که امسال ۶ روز با پدیده ریزگرد در این شهرستان ثبت شده است.
وی افزایش فضای سبز را نخستین گام برای کاهش اثرات ریزگردها بر محیط زیست و سلامت انسان عنوان کرد.
وی استفاده بیشتر از تزریق گاز به جای سوزاندن و بکارگیری تجهیزات مدرن در صنعت نفت را از راهکارهای کاهش آلایندگی های نفتی بر بدن انسان دانست.
معاون نظارت و پایش محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: معاینه به موقع خودروها، استفاده ازناوگان حمل و نقل عمومی به جای خودروهای تک سرنشین و استفاده از دوچرخه از راهکارهای مشارکت شهروندان در کاهش آلودگی های هواست.
مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران حفظ محیط زیست را با اهمیت خواند و از کاهش پرداخت حق آلایندگی این شرکت در ۲ سال گذشته خبر داد.
هوشنگ صیدالی، اظهارداشت: رعایت مسائل زیست محیطی از جمله اقداماتی است که همواره در این شرکت مورد توجه قرار می‌گیرد.
وی با اشاره اینکه در زمینه احیاء چاه‌های نفتی تحت مدیریت این شرکت از تکنولوژی‌های روز استفاده شده است، گفت: تلاش می شوددر این راستا از به‌وجود آمدن هرگونه آلودگی جلوگیری شود.
مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران همچنین جمع آوری فلرهای نفتی را یکی از سیاست‌های شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران عنوان کرد و گفت: این امر را یک مسئولیت اجتماعی می‌دانیم و تلاش می‌شود تا روزی شاهد پایان کار فلرها باشیم.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست گچساران گفت: ۲۱ واحد تولیدی و صنعتی آلاینده در این شهرستان امسال به دلیل رعایت نکردن مسائل زیست محیطی اخطار گرفتند.
ولی رمضانی افزود: این واحدها شامل ۱۲کارخانه سنگ شکن، سه بیمارستان، چهار کارخانه آسفالت و ۲کشتارگاه دام است.
وی بیان کرد: کارشناسان این اداره در  گشت و پایش سنگ‌شکن‌های منطقه به دلیل رعایت نکردن استانداردهای زیست‌محیطی (پخش و پراکنش گرد و غبار به محیط پیرامون) به این واحدها اخطار دادند. 
رمضانی ابراز کرد: اخطار به این واحدها در راستای اجرای مفاد قانون مدیریت پسماند و به دلیل پراکنده شدن ضایعات این واحدها در محیط زیست داده شد.
وی اظهار داشت: در صورتی ‌که واحدهای تولیدی و صنعتی نسبت به اصلاح و بازسازی سامانه تصفیه پسماند اقدام نکنند، برابر قانون از فعالیت آنها جلوگیری می‌شود.
رمضانی ابراز کرد: کارشناسان محیط زیست این شهرستان به طور مستمر از واحدهای تولیدی مستقر در این شهرستان به ویژه واحدهای تولید آسفالت، سنگ شکن و دکل‌های ملی حفاری بازدید کرده و در صورت مشاهده هر نوع آلودگی، واحد مورد نظر را موظف به استانداردسازی و دفع خطر آلاینده ها می کنند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست گچساران گفت: ۲۰ واحد تولیدی آلاینده سال گذشته در گچساران اخطار زیست محیطی گرفتند.
 ۱۷ سنگ شکن، ۱۶ واحد گاوداری شیری صنعتی و نیمه صنعتی، ۳۴ واحد تولیدی مرغ و سه بیمارستان در این شهرستان فعال است.
کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۶ روز با پدیده ریزگرد در شهرستان گچساران به ثبت رسیده است گفت: این پدیده امسال نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش چشمگیر یافته است.
فاطمه مقدسی کیا اظهار داشت:در مدت مشابه سال ۱۳۹۷، ۴۶ روز با پدیده ریزگرد در این شهرستان گزارش شده است.
وی بیان کرد: روزهای با پدیده ریزگرد امسال گچساران در ماه های اردیبهشت، شهریور و مهر به ثبت رسیده است.
کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: میزان دید افقی در شرایط عادی ۱۰ هزار متر است و کمتر از آن پدیده ریزگرد محسوب می شود.
از سال ۱۳۹۲ تا پایان آذر سال ۱۳۹۷، ۶۰۸ روز با پدیده ریزگرد در سه شهر بزرگ دوگنبدان، یاسوج و دهدشت ثبت شد که شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران با ۲۸۲ روز بیشترین آلودگی هوا را تجربه کرده است.
همسایگی با استان خوزستان و وجود تأسیسات نفتی، گچساران را در شرایط آلایندگی‌های زیست محیطی قرار داده است.
رئیس اداره آموزش اداره کل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: امسال ۳۰ هزار نفر ساعت آموزش زیست محیطی در مدارس،مراکز پیش دبستانی،جوامع محلی نزدیک مناطق حفاظت شده و مناطق عشایری در استان برگزار شده است.
راحله باقری افزود: براساس برنامه ریزی انجام شده قرار است که ۱۰هزار نفر ساعت آموزش دیگر تا پایان امسال در کهگیلویه و بویراحمد برگزار شود.
وی با اشاره به اینکه فرهنگسازی برای صیانت از محیط زیست باید از سنین پیش دبستانی آغاز شود ابراز داشت: دوره های آموزشی به صورت غیرمستقیم از طریق آموزش فرهنگیان و مستقیم در قالب طرح ساعتی با محیط بانان برگزار می شود.
رئیس اداره آموزش اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: حذف ظروف یکبار مصرف،کاهش مصرف کاغذ،پیشگیری ازرهاسازی زباله ها،استفاده از دوچرخه و خودروهای حمل و نقل عمومی  از مهمترین مواردی است که باید برای آن برنامه ریزی شود.
سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران گفت: کاشت ۱۶ هزار اصله نهال در عرصه های منابع طبیعی این شهرستان از برنامه های مهم برای توسعه فضای سبز است.
منصور عباسی افزود: براساس این طرح ۵۳ هکتار از منابع ملی این  شهرستان نهال کاری شد.
وی اظهار کرد: این نهال ها از گونه بادام و کنار است که با آب و هوای منطقه سازگاری دارند.
شهرستان ۱۲۶ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

سرمایه گذاری بیش از ۲۳ هزار میلیارد ریالی ستاد اجرایی امام (ره) در کهگیلویه وبویراحمد
حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد در سلسله دیدارهای هفتگی خود با مقامات و مسئولان کشوری ، وزرا و معاونان رئیس جمهوری و هلدینگ های اقتصادی این بار با محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برای توسعه این استان دیدار و گفت و گو کرد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این دیدار میزان سرمایه گذاری طرح های اقتصادی ستاد اجرایی فرمان امام در این استان را افزون بر ۲۳ هزار میلیارد ریال در قالب هفت پروژه مهم اقتصادی عنوان کرد.
کلانتری روز دوشنبه در این زمینه گفت: در این دیدار خواستار تسریع در اجرای این طرح ها شد و گفت: با اجرای این پروژه ها زمینه بیش از ۴ هزار شغل مستقیم فراهم خواهد شد.
کلانتری تسریع در تکمیل مجتمع تولیدی و فرآوری گیاهان دارویی گچساران را خواستار شد و افزود: این پروژه تاکنون ۵۷ درصد پیشرفت داشته و حجم سرمایه گذاری آن بالغ بر ۳۲۰ میلیارد ریال است.
وی عنوان کرد: با بهره برداری از این طرح زمینه اشتغال حدود ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم فراهم می شود.
وی بر تخصیص تسهیلات تکمیلی جهت توسعه تولید گیاهان دارویی و تسریع در روند اجرای این کارخانه تاکید کرد.
کلانتری اظهار داشت: کهگیلویه و بویراحمد دارای بیش از ۴۰۰ گونه گیاه دارویی از مجموع ۲ هزار گونه گیاهی موجود در ایران است و ظرفیت تبدیل شدن به قطب تولید گیاهان دارویی را دارد.
وی تاکید کرد: با راه اندازی این کارخانه زمینه اشتغال و صادرات گیاهان دارویی در استان فراهم می شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: اجرای طرح های توانمندسازی اقتصادی و مشارکت با کارآفرین با اولویت کارهای خرد متوسط در مناطق لنده، چاروسا، دیشموک، باشت، لوداب، بهمئی و سایر مناطق استان با الگوی بنیاد برکت با اعتباری افزون بر یک هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال عملیاتی می شود.
این بنیاد در حوزه عمرانی و زیربنایی با اعتباری بالغ بر ۶۸۰ میلیارد ریال در زمینه ساخت خانه بهداشت، مسجد، مدرسه، آسفالت راه روستایی، کتابخانه، اصلاح شبکه آبرسانی مشارکت دارد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: براساس تفاهم نامه منعقد شده بین استانداری کهگیلویه و بویراحمد و رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) مقرر شد پروژه مجتمع تولیدی و فرآوری گیاهان دارویی گچساران تا پایان سال به بهره برداری برسد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد همچنین در این دیدار با توجه به کمبودها، مشکلات و چالش های فرهنگی و آموزشی در بخش دیشموک شهرستان کهگیلویه بر ضرورت نگاه ویژه این ستاد برای رفع این معضلات و محرومیت ها نیز تاکید کرد.
رئیس ستاد اجرایی فرمان امام نیز در این دیدار از احداث یک مجتمع خوابگاهی پیشرفته شبانه روزی برای دختران دانش آموز دیشموکی در کمترین زمان ممکن خبر داد.
وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص افزایش تخصیص اعتبار و تکمیل پروژه ها که با مشارکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در دست اجرا است تاکید کرد و گفت: انتظار می رود سرعت تکمیل پروژه های عمرانی و اشتغال زا افزایش یابد تا مردم زودتر از این ظرفیت ها بهره‌مند شوند.
کلانتری گفت: براساس انعقاد تفاهم نامه بین استانداری و رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) عملیات اجرایی احداث مجتمع خوابگاه شبانه روزی دخترانه دیشموک تا پایان امسال آغاز می شود.
کلانتری یادآور شد: این مجتمع تا سال آینده به بهره برداری خواهد رسید که امید است با راه اندازی آن بخشی از مشکلات دختران دانش آموز در این منطقه برطرف شود.
محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) بر راه اندازی و تکمیل این خوابگاه دانش آموزی تاکید کرد و گفت: تلاش می کنیم تا هرچه زودتر این مجتمع به دختران دیشموک اهدا شود.
وی ضمن تقدیر از دغدغه مندی و پیگیری های مکرر استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در خصوص تکمیل پروژه های این ستاد در استان تعامل و همکاری لازم را خواهیم داشت و به طور قطع از تمام توان خود برای تحویل دادن این پروژه ها به مردم استان کهگیلویه و بویراحمد استفاده می کنیم.

سرمایه گذاری بیش از ۲۳ هزار میلیارد ریالی ستاد اجرایی امام (ره) در کهگیلویه وبویراحمد
حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد در سلسله دیدارهای هفتگی خود با مقامات و مسئولان کشوری ، وزرا و معاونان رئیس جمهوری و هلدینگ های اقتصادی این بار با محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برای توسعه این استان دیدار و گفت و گو کرد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این دیدار میزان سرمایه گذاری طرح های اقتصادی ستاد اجرایی فرمان امام در این استان را افزون بر ۲۳ هزار میلیارد ریال در قالب هفت پروژه مهم اقتصادی عنوان کرد.
کلانتری گفت: در این دیدار خواستار تسریع در اجرای این طرح ها شد و گفت: با اجرای این پروژه ها زمینه بیش از ۴ هزار شغل مستقیم فراهم خواهد شد.
کلانتری تسریع در تکمیل مجتمع تولیدی و فرآوری گیاهان دارویی گچساران را خواستار شد و افزود: این پروژه تاکنون ۵۷ درصد پیشرفت داشته و حجم سرمایه گذاری آن بالغ بر ۳۲۰ میلیارد ریال است.
وی عنوان کرد: با بهره برداری از این طرح زمینه اشتغال حدود ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم فراهم می شود.
وی بر تخصیص تسهیلات تکمیلی جهت توسعه تولید گیاهان دارویی و تسریع در روند اجرای این کارخانه تاکید کرد.
کلانتری اظهار داشت: کهگیلویه و بویراحمد دارای بیش از ۴۰۰ گونه گیاه دارویی از مجموع ۲ هزار گونه گیاهی موجود در ایران است و ظرفیت تبدیل شدن به قطب تولید گیاهان دارویی را دارد.
وی تاکید کرد: با راه اندازی این کارخانه زمینه اشتغال و صادرات گیاهان دارویی در استان فراهم می شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: اجرای طرح های توانمندسازی اقتصادی و مشارکت با کارآفرین با اولویت کارهای خرد متوسط در مناطق لنده، چاروسا، دیشموک، باشت، لوداب، بهمئی و سایر مناطق استان با الگوی بنیاد برکت با اعتباری افزون بر یک هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال عملیاتی می شود.
این بنیاد در حوزه عمرانی و زیربنایی با اعتباری بالغ بر ۶۸۰ میلیارد ریال در زمینه ساخت خانه بهداشت، مسجد، مدرسه، آسفالت راه روستایی، کتابخانه، اصلاح شبکه آبرسانی مشارکت دارد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: براساس تفاهم نامه منعقد شده بین استانداری کهگیلویه و بویراحمد و رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) مقرر شد پروژه مجتمع تولیدی و فرآوری گیاهان دارویی گچساران تا پایان سال به بهره برداری برسد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد همچنین در این دیدار با توجه به کمبودها، مشکلات و چالش های فرهنگی و آموزشی در بخش دیشموک شهرستان کهگیلویه بر ضرورت نگاه ویژه این ستاد برای رفع این معضلات و محرومیت ها نیز تاکید کرد.
رئیس ستاد اجرایی فرمان امام نیز در این دیدار از احداث یک مجتمع خوابگاهی پیشرفته شبانه روزی برای دختران دانش آموز دیشموکی در کمترین زمان ممکن خبر داد.
وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص افزایش تخصیص اعتبار و تکمیل پروژه ها که با مشارکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در دست اجرا است تاکید کرد و گفت: انتظار می رود سرعت تکمیل پروژه های عمرانی و اشتغال زا افزایش یابد تا مردم زودتر از این ظرفیت ها بهره‌مند شوند.
کلانتری گفت: براساس انعقاد تفاهم نامه بین استانداری و رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) عملیات اجرایی احداث مجتمع خوابگاه شبانه روزی دخترانه دیشموک تا پایان امسال آغاز می شود.
کلانتری یادآور شد: این مجتمع تا سال آینده به بهره برداری خواهد رسید که امید است با راه اندازی آن بخشی از مشکلات دختران دانش آموز در این منطقه برطرف شود.
محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) بر راه اندازی و تکمیل این خوابگاه دانش آموزی تاکید کرد و گفت: تلاش می کنیم تا هرچه زودتر این مجتمع به دختران دیشموک اهدا شود.
وی ضمن تقدیر از دغدغه مندی و پیگیری های مکرر استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در خصوص تکمیل پروژه های این ستاد در استان تعامل و همکاری لازم را خواهیم داشت و به طور قطع از تمام توان خود برای تحویل دادن این پروژه ها به مردم استان کهگیلویه و بویراحمد استفاده می کنیم.

خواب های ابدی
روزهای سرد فصل زمستان که از راه می رسد گاز مونواکسید کربن با به خواب رفتگان شبانه هم اغوش می شود و به جای گرم کردن فضا ، این گاز بی بو و بی رنگ، ده ها مرگ خاموش را بی صدا موجب می شود و استنشاق کنندگانش را برای همیشه به خواب ابدی فرو می برد.
 گاز مونواکسید کربن، گازی بی بو، بی رنگ  و سمی است که مسمومیت با آن سرگیجه، تهوع، بیحالی، درد شدید در قفسه سینه را در پی دارد و بسیار خطر آفرین است و به همین دلیل لقب های مختلفی از جمله قاتل خاموش و یا قاتل پنهان را به خود اختصاص داده است.
نشت گاز و در پی آن گاز گرفتگی در فضای درونی ساختمان ها می تواند عوامل مختلفی داشته باشد که رعایت نکردن مسائل ایمنی، استاندارد نبودن وسایل گرمایشی، ضعف در استفاده از گاز و نصب وسایل گرمایی و همچنین نقص در دودکش ها را از عمده آن ها دانست.
سریال پرتکرار گاز گرفتگی و افزایش شمار فوتی های ناشی از آن در کهگیلویه و بویراحمد ،امسال بیش از سال های گذشته مردم استان را نگران کرده و آمار فوتی های ناشی از گاز گرفتگی در فصل زمستان، نسبت به مدت مشابه سال گذشته سیر صعودی خیره کننده ای داشته است.
مدیرکل پزشی قانونی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون هشت نفر به علت مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن در استان جان خود را از دست داده اند.
کامروز امینی افزود: هفت مورد از این تعداد ، در دی ماه جاری در شهرستان های دنا و یاسوج اتفاق افتاده است.
وی بیان کرد: بر اساس سالنامه آماری درسال ۹۷ در مجموع هفت مورد فوت ناشی از گاز گرفتگی در استان به ثبت رسید که یک مورد مربوط به ۹ ماهه اول سال و ۶ مورد مربوط به فصل زمستان بود .
رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: امسال ۲۳۰ نفر در این استان با گاز مونوکسید کربن دچار مسمومیت شده‌اند که به صورت سرپایی و انتقال به مراکز  درمانی نیز بستری شدند و در این مدت هشت مورد فوتی با گاز گرفتگی گزارش شده است.
محسن جلیل ابراز داشت: آمار ها نشان می دهد که تا قبل از فرا رسیدن زمستان پارسال ، ۱۵۹ نفر در استان بر اثر استنشاق گاز مونواکسیدکربن مسموم شدند.
آمار مصدومان مسمومیت ناشی از گاز مونوکسید کربن در سال گذشته ۳۰۱ نفر در کهگیلویه و بویراحمد اعلام شده است.
وی تاکید کرد:  مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن در کهگیلویه و بویراحمد سال گذشته، جان یک شهروند را گرفت اما امسال هشت نفر جان خود را از این طریق از دست داده اند.
رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: بیشتر فوتی های امسال بر اثر گاز گرفتگی مربوط به شهرستان های بویراحمد و دنا بوده است.
وی عنوان کرد: گاز مونوکسید کربن گازی سمی بوده که بو و طعم ندارد و رعایت نکات ایمنی، مهم‌ترین راه پیشگیری از مسمومیت افراد با گاز گرفتگی است.
جلیل افزود: علائم مسمومیت با گاز مونوکسید کربن خواب آلودگی، تاری دید، ضعف و بی حالی، سوزش شدید در ناحیه چشم و گلو، سردرد همراه با احساس سنگینی، سرگیجه، تهوع، احساس گرفتگی و درد شدید در قفسه سینه و کاهش سطح هوشیاری است.
وی بیان کرد: نخستین و مهمترین اقدام برای نجات افرادی که دچار مسمومیت با گازمونواکسیدکربن و سایر انواع گاز گرفتگی شده‌اند، رساندن اکسیژن یا همان هوای تازه به افراد است.
رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: ابتدا باید دستمال مرطوبی جلوی دهان و بینی خود و افراد مصدوم گرفته، منبع نشت گاز را شناسایی و قطع کرد سپس بلافاصله با تلفن ۱۱۵ تماس بگیرند و با حفظ آرامش به پرسش‌های کارشناسان مرکز پیام اورژانس پاسخ بدهند.
وی عنوان کرد: وی به شهروندان توصیه کرد: از استفاده وسایل گاز سوز رو باز و غیر استاندارد برای گرم کردن فضای منزل مسکونی و محل کارخود خودداری کنند چرا که به راحتی گاز منواکسید در سیستم تنفسی افراد نفوذ کرده و باعث مسمومیت و درنهایت مرگ افراد می‌شود.
 آمار مصدومان مسمومیت ناشی از گاز مونوکسید کربن در سال گذشته ۳۰۱ نفر در کهگیلویه و بویراحمد اعلام شده است.از مجموع ۴۵ پایگاه امدادی کهگیلویه و بویراحمد، ۴۳ مورد زمینی و ۲ پایگاه نیز هوایی هستند و به صورت ۲۴ ساعته خدمات امدادی ارائه می‌کنند.
جلیل با اشاره به برودت هوا، از مردم استان خواست که در بکارگیری وسایل گرمایشی ایمن توجه لازم را داشته باشند.
 استفاده از وسایل گرمایشی می‌تواند خواب آرام را به خواب ابدی گره بزند، از سوی دیگر رعایت چند نکته کوچک می‌تواند هموطنان را از کمین قاتل خاموش نجات دهد فقط کافیست هشدارها را جدی بگیرند پیش از اینکه قربانی شوند.

پویش سیل مهربانی همکلاسی‌ ها در کهگیلویه و بویراحمد برگزار می شود
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: همزمان با سراسر کشور پویش سیل مهربانی همکلاسی ها اول بهمن ماه ۱۳۹۸ در سه هزار و ۲۰ مدرسه این استان برگزار می شود.
هادی زارع پور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این پویش مهم فرهنگی و اجتماعی با محوریت سازمان دانش ‌آموزی کهگیلویه و بویراحمد اجرا خواهد شد.
وی افزود: بر اساس این پویش کمک های نقدی و غیرنقدی دانش اموزان و معلمان کهگیلویه و بویراحمد جمع آوری و برای هموطنان سیل زده در استان سیستان و بلوچستان ارسال می شود.
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: اقلام مورد نیاز سیل زدگان استان سیستان و بلوچستان جمع آوری، بسته بندی و از طریق اداره کل آموزش و پرورش استان در اختیار آنان قرار می گیرد. 
زارع پور عنوان کرد: این اقلام شامل پوشاک، پتو، زیرانداز، مواد خوراکی و غذای بسته بندی شده با تاریخ مصرف مدت دار، انواع لوازم بهداشتی و نوشت افزار است.
افزون بر ۱۶۱ هزار دانش آموز پسر و دختر مقاطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم در کهگیلویه و بویراحمد تحصیل می کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1