کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تحلیلی بر انتخابات بویراحمد و دنا ساعاتی قبل از بررسی صلاحیت‌ها؛

رهبریت سید باقر زیر تیغ سئوال / اصلاح طلبان بویراحمد و دنا با کدام گزینه با کاندیدای اصولگرایان رقابت می‌کنند

20 دی 1398 ساعت 18:32

روزهای آینده تکلیف هر دو جریان سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب در بویراحمد و دنا مشخص می‌شود، سید باقر موسوی جهان آباد با کدام گزینه به رقابت با گزینه ستار هدایت خواه می‌پردازد؟


شهادت پهلوان و قهرمان ملی ایرانی‌ها، فضای کشور را عطرآگین و به شدت تحت تأثیر خود قرار داد، سرداری که در خاک کربلا، شلمچه و هویزه سلیمانی شد.
ساعات آینده نتیجه تأیید صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی از سوی شورای نگهبان اعلام می‌شود، یقیناً با اعلام نتیجه رد و یا تأیید صلاحیت‌ها، معادلات سیاسی در کشور حسابی تغییر می‌دهد. از طرفی تصمیم شورای نگهبان فعل و انفعالات سیاسی را در حوزه‌های انتخابیه استان کهگیلویه و بویراحمد به شدت تحت تأثیر قرار خواهد داد. روشن‌تر شدن موضع گیری‌ها مهمترین دستاورد این مرحله از انتخابات 98 خواهد بود.
حرف و حدیث‌های زیادی درباره رد صلاحیت‌ نامزدهای انتخابات مجلس شهرستان‌های هر سه حوزه انتخابیه استان شنیده می‌شود که به دلیل خیر و صلاح جامعه از بر شمردن آنها حذر می‌داریم. هر چند که از تکاپو برخی نمایندگان فعلی مجلس برای تأیید صلاحیتشان بی خبر نیستیم.
اصلاح طلبان حوزه انتخابیه بویراحمد و دنا با حضور (اردوان ایزدپناه، شاپور رمضانی، محمد بهرامی) وارد کارزار انتخابات اسفند 98، شدند. سه گزینه‌ای که شاخص‌ها و کاریزمای لازم را در بر نداشتند، اختلافاتی که بعد از معرفی آنها رقم خورد، این مسئله را به خوبی نشان می‌دهد. افتراق بر روی گزینه نهایی اصلاح طلبان در این جریان زیاد است، شاید روزی که عده‌ای سعی می‌کردند که شورای هماهنگی اصلاح طلبان را به سمت دیگری ببرند و با تصمیم سید رضا، و رضاتوفیقی که بعداً شنیده شد این دو نفر برای جلوگیری از انحراف شورای هماهنگی اصلاح طلبان، ایثارگری کردند و با انتخاب «سید باقر موسوی» به عنوان رئیس شورای هماهنگی اصلاح طلبان تا حد زیادی جلوی برخی انحراف‌های احتمالی را در این شورا با این حرکت پولتیک، گرفته‌اند. هنوز بعضی از اصلاح طلبان که در دوران «زارعی» به پست‌های مدیریتی دست یافتند، علی رغم کارنامه‌ی ضعیف به غلام محمد زارعی نماینده فعلی بویراحمد و دنا وفادار هستند و این وفاداری به زارعی این احتمال را به وجود می‌آورد که آنها نهایتاً در شورای هماهنگی اصلاح طلبان زارعی را به عنوان کاندیدای مورد وثوق اصلاح طلبان معرفی کنند.
با خروج ستار هدایت خواه از دایره سیاسی بویراحمد و دنا، اصلاح طلبان رقیب جدی دیگری ندارند. اختلاف اصلاح طلبان بر روی گزینه نهایی این جریان، موضوعی است که بزرگان اصلاح طلب با آن درگیر هستند. مسئله‌ای که غلامرضا پناه در سومین کنگره حزب کارگزارن استان کهگیلویه و بویراحمد به آن واکنش نشان داد و گفت: «امروز تعدادی از اصلاح طلبان خوش فکر و فهیم پا به عرصه انتخابات گذاشته‌اند، همه ما باید تلاش کنیم، اجماع داشته باشیم، و نباید حرف‌هایی را بزنیم که در میان ما انشقاق و اختلاف ایجاد کند، مطمئناً ما نمی‌توانیم اینگونه موفق باشیم. من ترجیح می‌دهم که در انتخابات نباشیم، اگر می‌خواهیم اختلاف داشته باشیم. من ترجیح می‌دهم در انتخابات کنار هم باشیم و با هم وحدت داشته باشیم. ولو شکست بخوریم. با هم بودن ما نتیجه مهمتری تا خود انتخابات دارد. ما به لحاظ عدد و تعداد دو به یک هستیم اما ما باید در کنار هم باشیم، ما باید به رهبریت جریان فکری خود باور داشته باشیم. من شاید با آقای موسوی جهان آباد تضاد کوچکی داشته باشم، اما معتقدم رهبری جریان اصلاحات را در بویراحمد مثل 40 سال اخیر حفظ کنیم، می‌توانیم نقد کنیم، نظر بدهیم، باید با هم تصمیم بگیریم، پس از همه دوستان تقاضا دارم فقط در مسیر وحدت گام برداریم، حتی من می‌بینم که رقیبان اصولگرای ما آدم‌های تندی نیستند ما حتی باید به کاندیداهای رقیبمان احترام بگذاریم. با احترام متقابل باید همراه با رفاقت، رقابت کنیم.» به نظر می‌رسد اختلاف نظرهایی که این روزها اصلاح طلبان بویراحمد و دنا با آن دست و پنجه نرم می‌کند، به اوج خودش رسیده است.
قوام فروزان، سید باقر موسوی و اطرافیان او، نظرشان بر ایزدپناه است، و همراهی قوام فروزان با ایزدپناه در فرمانداری بویراحمد، عملاً این را نشان می‌داد، این حرکت فروزان یقیناً بدون معنا نبود و او پیام‌هایی را می‌خواست به سایر کنشگران سیاسی بدهد، فروزان و محمد بهرامی نسبت فامیلی دارند و هر دو از یک منطقه جغرافیایی به شمار می‌روند.
 فعلاً از جلسات پشت پرده اصلاح طلبان تهران نشین اطلاعاتی در دست نیست، اما آنچه که مسلم است، عزیمت بهرامی به تهران خیلی برای او دستاوردی نداشته است و او نتوانست نظر همه اصلاح طلبان را به نفع خود جلب کند. سید باقر موسوی در جمع‌های مختلف تلویحاً بر این موضوع تاکیده کرده است. خیلی‌ها این اعتقاد را دارند که «محمد بهرامی» دو دوره فعالیت کرده و در این شرایط به جای سرمایه گذاری بر روی چهره جدیدتر، او را حمایت کنند. بهرامی آورده‌ای دارد و فعالیتش در شهرداری یاسوج و حجم بالای کارهای عمرانی و فرهنگی اسم او را بیشتر بر سر زبان‌ها انداخت، اصلاح طلبان در دوره گذشته بر خلاف نظر مجمع، کاملاً بهرامی را حمایت نکردند، حتی با اشاره سید باقر بخش زیادی از اصلاح طلبان پشت سر زارعی رفتند. این اقدام سید باقر تا حدودی اصلاح طلبان را دچار دو شقگی کرد.
وکیلی اخیراً برای حضور در رقابت انتخابات حوزه انتخابیه بویراحمد و دنا چراغ سبزی نشان داد و گفت: من از شکست نمی‌ترسم، و اگر همه دوستانمان به اجماع برسند و اختلافی نباشد، حاضرم تهران را با زیلایی عوض کنم.
حرف و حدیث‌ها اینگونه بیان می‌کنند که سید باقر چندان با آمدن وکیلی به بویراحمد رضایت ندارد، روایت‌های متفاوتی در باره مخالفت سید باقر با آمدن وکیلی بیان می‌شود، تا جایی که حامد وکیلی شیخوخیت در جریان اصلاح طلبان را با محوریت «سید باقر» به زیر تیغ انتقاد برد.
سید باقر می‌خواهد که پایگاه بویراحمدی‌ها در تهران همچنان با حضور وکیلی‌ها و غریب پورها محکم‌تر باشد، اما بعضی این نظر را رد می‌کنند و می گویند که سید باقر تمایل ندارد که عنوان اسطوره بودنش در حوزه انتخابیه بویراحمد و دنا با حضور وکیلی تخدیش شود. این در حالی است که سینه چاکان «سید باقر» او را همیشه قهرمان و اسطوره تعریف می‌کنند.
وکیلی اگر به بویراحمد بیاید و بر روی او اجماع صورت بگیرد، هر کاری که نکند، می‌تواند انتخابات بویراحمد را از جهالت طایفه‌ای برهاند و جریانات سیاسی را درگیر انتخابات کنند. او فردی سخنور و کارنامه خوبی هم در مجلس دهم دارد. مخالفت‌های سید باقر با وکیلی تا حدودی عصبانیت هواداران وکیلی را به دنبال داشته است، تا جایی که رهبریت سید باقر را هم به زیر سئوال می‌برند. اینطوری شنیده می‌شود که بعد از بررسی صلاحیت‌ها، اصلاح طلبان بهتر تصمیم می‌گیرند که پشت سر چه کسی قرار بگیرند. تلاش‌ها زیادی وجود دارد که اجماع کامل و نهایی بر روی وکیلی انجام بگیرد.
در صورتی که وکیلی به هر دلیلی به بویراحمد و دنا نیاید، اصلاح طلبان باید بر روی یکی از گزینه‌های (بهرامی، ایزدپناه و رمضانی) به توافق برسند. هر سه نامزدها گفته‌اند؛ تن به اجماع می‌دهند، در صورتی که ساز و کار اجماع دقیق و درست باشد.
به نقل از سید باقر می گویند که او میانه خوبی با بهرامی ندارد و اگر او ایزدپناه را حمایت می‌کند، دقیقاً به این خاطر است که بهرامی خروجی نهایی نباشد. هر چند این مسئله توسط نگارنده نه تأیید می‌شود و نه رد.
وکیلی، پناه و ... بهرامی را بر سایرین ترجیح می‌دهند، بر خلاف سید باقر و هوادارانش که ایزدپناه را بُلد کرده‌اند. رمضانی آلترناتیو «سید باقر» است، او با اذن بزرگان اصلاح طلب بویراحمد و دنا پا به این عرصه گذاشته است و یقیناً به دلیل نیروی جوانی و تحصیلات عالیه آینده روشنی در سپهر سیاسی این استان و حوزه انتخابیه بویراحمد دارد. او در بین اصلاح طلبان چهره خوشنامی است.
هنوز اصلاح طلبانی هستند که دل در گرو برخی اقدامات زارعی دارند و به راحتی نمی‌توان آنها را از زارعی جدا کرد.
نهایتاً تکلیف اصلاح طلبان بویراحمد و دنا تا پایان روز شنبه 21 دی ماه 98 روشن می‌شود. اگر همه کاندیداهای اصلاح طلب از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند دو حالت را بیشتر نمی‌توان متصور شد، یا اینکه اصلاح طلبان به اجماع نمی‌رسند و یا هم با محوریت سید باقر موسوی به اجماع بر روی گزینه‌ای به غیر از این سه گزینه فعلی می‌رسند. اگر اصلاح طلبان نتوانند بر روی یک گزینه شاخص و تاثیرگذار به اجماع برسند، در این صورت بعضی از اصلاح طلبان بر روی زارعی اصرار می‌ورزند.
در دوره گذشته بهرامی تنها کاندیدایی بود که میثاق نامه مجمع اصلاح طلبان بویراحمد و دنا را امضاء کرد، زارعی به هیچ وجه‌ی زیر بار امضاء آن میثاق نامه نرفت، جمعی از اصلاح طلبان به نظر مجمع اصلاح طلبان پشت کردند و به زارعی رأی دادند، علی رغم سخنرانی زارعی برای حسن روحانی و حمایت از چند مدیر اصلاح طلب او نتوانست رضایت اصلاح طلبان را به دست بیاورد و عبور اصلاح طلبان از زارعی مسئله‌ای است که اخیراً ان را مطرح کرده‌اند.
بهرامی وفاداری‌اش را به اصلاح طلبان بویراحمد و دنا نشان داد و ایستادگی‌اش در سپهر سیاسی این حوزه انتخابیه سبب شده که رویش‌های زیادی داشته باشد، او همه پارامترهای لازم را دارد شاید تنها چیزی که الان کم داشته باشد، هُلی است که باید اصلاح طلبان به او بدهند.
روزهای آینده تکلیف هر دو جریان سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب در بویراحمد و دنا مشخص می‌شود، سید باقر موسوی جهان آباد با کدام گزینه به رقابت با گزینه ستار هدایت خواه می‌پردازد؟


کد مطلب: 416440

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/416440/رهبریت-سید-باقر-زیر-تیغ-سئوال-اصلاح-طلبان-بویراحمد-دنا-کدام-گزینه-کاندیدای-اصولگرایان-رقابت-می-کنند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1