تاریخ انتشار
جمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۲۳
کد مطلب : ۴۱۵۷۱۲
گزارش تحلیلی و خبری از تحرکات و فعالیت‌های انتخاباتی در حوزه انتخابیه گچساران و باشت؛

قشقایی رسم ککاگری پیشه می‌کند یا گوشت قربانی خواهد شد؟

عسکری مقابل چه کسانی خواهد ایستاد؟
۸
۰
قشقایی رسم ککاگری پیشه می‌کند یا گوشت قربانی خواهد شد؟
کبنا ؛
64 روز دیگر تا انجام یازدهمین رقابت انتخابات مجلس شورای اسلامی مانده است، رقابت در حوزه انتخابیه گچساران و باشت شبیه دوی ماراتنی است که خیلی زود هم شروع شده، و یکی از دلایل این تب و تاب، موقعیت مناسب غلامرضا تاجگردون در مجلس و از طرفی عزم رقبای تاجگردون برای کنار زدن وی است. لذا کاندیداها بی محابا و بدون توجه به قانون انتخابات در فضای باز و تالارها، اجتماع شکل می‌دهند و بر طبل پیروزی می‌نوازند.
حسینی و زینل زاده حکم دو رقیبی را دارند که یک حریف مشترک دارند، حال چگونه با هم به نتیجه می‌رسند و ائتلاف می‌کنند هنوز نامشخص است، اما هومان، با آنکه جوان و باتجربه است و آینده خوبی در انتظارش است، هرطور که بخواهیم نگاه کنیم احتمال زیاد یک گزینه است برای سوخت سبد رأی تاجگردون.
زمانی که در بحبوحه ثبت نام، اصلاح طلبان گچساران سکوت اختیار کردند، عسکری اصلاح طلب با همراهی خورشیدی و فولادی وندای اصولگرا؛ به عنوان چهره ای جدید و ناشناس وارد گود انتخابات شد. قشقایی بنابر طایفه گری میل داشت ابراز وجود خود را نه به واسطه دادن رای بلکه به واسطه فرستادن چهره‌ای ترک زبان به عنوان نامزد مطلوب نشان دهد، و در روزهای ثبت نام بود که گزینه موردنظر انتخاب شد و یک روز مانده به اتمام فرصت ثبت نام، عسکری وارد کارزار انتخاباتی شد. عسکری اصلاح طلب هرچند همراهی خورشیدی و فولادی اصولگرا را فراجناحی بودن خود تعبیر کرد، ولی رقابت خورشیدی و فولادی در دور هشتم و نهم مجلس با تاجگردون و میل به شکست دادن تاجگردون که در دست نوشت های خورشیدی با ادبیات عجیب کوچه بازاری‌اش موج می زند دلالت بر چیز دیگری غیر از فراجناحی بودن عسکری دارد.
خط ونشان کشیدن خورشیدی برای تاجگردون که «اگر نباشم، سایه من اجازه نمی‌دهد تاجگردون رنگ کرسی مجلس را ببیند»، تصور «ضربه گیر بودن عسکری» را پررنگ تر از قبل می‌کند. آیا عسکری همان سایه‌ای است که خورشیدی از آن می‌گوید؟
هر چند، حضور عسکری در کنار حسینی-زینل زاده و شکل گیری مثلث رقبای تاجگردون، عرصه را بر «مدیر برنامه و بودجه» تنگ خواهد کرد، ولی کدام یک از سه نفر قرار است گزینه نهایی باشد؟ عزم جزم سیدقدرت و زینل زاده برای تصاحب صندلی سبز، ناشناس بودن عسکری و حضور کمرنگ او در انتخابات، این تصور را دامن می زند که عسکری در نهایت به نفع یکی از دو ضلع مثلث کنار می‌رود و تنها به عنوان یک ضربه گیر و یا توپ جمع کن و یا در نقش سایه‌ای برای جلوگیری از هدررفت آراء وارد گود انتخابات شده است.
اما پس از راهیابی یک گزینه قشقایی در مجلس پنجم و شکست پیاپی قشقایی در چند دوره ی گذشته، هومان جوان، آیا به توصیه سردار خورشیدی تنها برای نگهداشتن رای قشقایی وارد انتخابات شده است؟ که حتی همین کار را هنوز نتوانسته بکند، دو ماه فرصت زیادی برای شناساندن او به مردم نیست ولی در صورت استفاده، همین فرصت هم غنیمت خواهد بود.
در رابطه با تفکرات رای دهی قشقایی، در چند دوره گذشته قشقایی ثابت کرده، به زور باج به کسی رای نمی دهد، برخی از قشقایی ها تفکر سیاسی دارند که از این نظر عسکری خود را فردی اصلاح طلب معرفی کرده است، از طرفی میانه خوبی با اصولگرایان دارد و نشان از اعتدال تفکر سیاسی او دارد، نگاهی به صحبت های عسکری در طی این مدت نشان داده که وی به هیجانی کردن فضا، تهییج احساسات اعتقادی ندارد،و این صداقت سیاسی او را نشان می دهد. او از پله های علم و دانش بالا آمده و همین کافی است تا تفاوت نظر او با دیگرانی مشخص شود که در کنار پست و مقام، به دنبال مدرک هم رفته اند تا چیزی در چنته داشته باشند.
از طرفی جمع زیادی از قشقایی، نگاه طایفه ای دارند و می توانند رای خوبی برای هومان داشته باشند، پایگاه رای قشقایی همیشه قابل توجه و تاثیرگذار بوده و می تواند هر نامزد انتخاباتی را به سرمنزل مقصود برساند. پس زمانی که قشقایی‌ها در فضای کنونی شانس بالایی برای پیروزی در انتخابات دارند دلیلی ندارد که در زمین اشخاص و یا جناحی بازی کنند. اما باید پرسید خورشیدی و فولادی وندا که همراه با عسکری برای ثبت نام آمدند چه کاری برای عسکری خواهند کرد؟ به دنبال چه هستند و چه سودایی در سر دارند؟ خورشیدی که بارها برای تاجگردون خط و نشان کشیده، آیا به عسکری به عنوان یک ضربه گیر انتخاباتی نگاه می کند؟
مطمئنا تاکید تاجگردون، زینل زاده، حسینی بر قشقایی ها از روی دلسوزی های پدرانه و برادرانه نیست و علی رغم آنکه هر کدام شاید به قشقایی به میزانی بها دهند ولی سبد رای قشقایی برای آنها مهم است و به دنبال بدست آوردن آن هستند چون قشقایی ها تاحدود بیشتری متحد نشان می دهند و در رای دهی هم چنین است.
اما، این دوره از انتخابات با همه‌ی دوره‌ها یک فرق اساسی دارد و آن اینکه، اکثر کاندیداهای مطرح فعلی در انتخابات آزمون خود را پس داده‌اند و مردم نه توانایی تحمل و تاب و توان هت تریک میرشکال اقتصادی را دارند و نه توان کام بک شدن به گذشته، و شاید شگفتی ساز بودن انتخابات این دوره که زینل زاده از آن سخن گفت همین هومان عسکری باشد.
در این برهه مردم نیاز به یک نیرو جوان و پر انرژی دارند که فارغ از وابستگی به مافیاهای اقتصادی و قدرت، به داد خیل عظیم جوانان بیکار این شهرستان برسد و برای همیشه تبعیض و بی عدالتی‌هایی که سالها بر گرده مردم سنگینی می‌کند را بردارد.
قشقایی‌ها این دوره با یک نیروی جوان و متخصص خود با تمام توان وارد عرصه انتخابات شده تا که نشان دهد جوان گرایی نه به شعار بلکه به عمل است. پس این دوره از انتخابات گچساران نه هتریک و نه کامبک بلکه شگفتی ساز »
خورشیدی آزاد با ادبیات خاص و عجیب و غریب و احساساتی اش رهبر خوبی برای پیش بردن جریان قشقایی نخواهد بود و نیست، کسی که فقط سودای بیرون کردن رقیب دیرینه خود را در سر دارد و این در تمام وجودش و در نوشته هایش موج می زند نمی تواند رهبر کاریزماتیک «واقعی» این جریان باشد، و طی مدت گذشته خورشیدی به دلیل دیدگاه سیاسی اش و بروز همه عواطف و احساساتش نسبت به تاجگردون، باعث چند شقگی در طوایف قشقایی شده است.
عسکری در پست اخیر خود در واکنش به تاجگردون نوشته «تیم آقای تاجگردون که امروز برای قشقایی همایش می گذارد، دور قبل در تمام محافل لرزبان گشتند و گفتند حق ندارید به این ترک رای بدهید، حتی مطرح می کردند خجالت نمی کشید می خواهید به یک ترک رای بدهید».
چطور ممکن است که زینل زاده کمتر وارد حوزه باشت و باوی می شود یا سیدقدرت هم با احتیاط به بویراحمد گرمسیر نزدیک می شود! آیا این بار هم قشقایی شبیه گوشت قربانی باید میان بقیه تقسیم شود؟ حاصل چند دوره گذشته مجلس برای قشقایی چه بوده؟ آیا قشقایی و مردم از این شورای اداری رضایت دارند و چند درصد شورای اداری را قشقایی تشکیل داده است؟ این ضعف هومان عسکری است که با وجود شرایط خوبی که دارد و تاکنون شعارفراجناحی داده است نتوانسته است قشقایی را با خود متحد کند ؛ و آراء قشقایی پر از مجادله و حاشیه شده است.
هومان عسکری جوان کار سختی در پیش دارد، عموم مردم نیاز به ایجاد اعتماد دارند و این جوان قشقایی اگر بخواهد داماد گچسارانی ها و باشتی ها شود و خود را اثبات کند، اعتماد عمومی را به خود جلب کند باید از بازی های کاندیداها بیرون باشد، نه وارد بازی های کلامی با تاجگردون شود و نه خود را با زینل زاده و سیدقدرت دربیاندازد، و علارغم ظهور کمرنگش پایانی خوب را برای خود و این دوره انتخابات قشقایی رقم بزند. آیا هومان عسکری این توانایی را دارد که رهبری قشقایی‌ها را به دست بگیرد و خود را «ناجی» قشقایی‌ معرفی کند؟ قشقایی این بار به ندای تاجگردون گوش می دهند یا رسم ککاگری پیشه می کنند و عسکری را در می‌یابند!؟

سخنرانی عسکری در جمع مردم

هومان عسکری در آخرین دیالوگ‌هایش که رسانه‌ها آن را انعکاس داده‌اند، گفت: اگر آنگونه که نماینده می‌گوید و عمل کرده است پس این همه هیاهو برای چیست. در همان روز ثبت نام نیز گفتم عزت گچساران به شخص نیست. اگر آقای نماینده مدعی آن است که در هشت سال نمایندگی خود هیچگونه تبعیضی وجود نداشته است و عدالت برقرار بوده است پس بهتر آن است گوشه‌ای بنشیند و نظاره‌گر این باشد تا مردم در روز انتخابات رأی خود را به صندوق‌ها بیاندازند.
او با بیان اینکه کاری نکنید که از پشت پرده‌ها و فشارها بگویم، ادامه داد: آیا صدای خرد شدن غرور مادر و فرزندی را نمی‌بینید. که چگونه در جلوی مغازه‌های این شهر کارتون‌های خالی را جمع می‌کنند تا امرار معاش کند در حالی که ماسک به صورت زده‌اند تا کسی آنها را نشناسد.
وی خطاب به تاجگردون گفت: متاسفانه شما از سر تکبر با مردم سخن می‌گویید و عزت گچساران را به خودتان ربط می‌دهید. عزت قشقایی به این است که اولین شهید انقلاب را داده است و آخرین شهید این گلزار شهدا نیز از آن قشقایی‌هاست همانگونه که عزت این شهر به وجود چندین شهید انقلاب در یک روز است؛ پس فراموش نکنید عزت و بزرگی گچساران که در تاریخ این کشور رقم خورده است؛ حرکت انقلابی مردم این شهر در تقدیم چندین شهید در یک روز است نه شخص شما.
هومان عسکری ادامه داد: عزت به معنای آن است که عدالت در این شهر برای همه باشد نه فقط برای عده‌ای خاص.
این کاندیدای جوان در ادامه افزود: گچسارانی‌ها امروز خسته‌اند خسته از بی عدالتی؛ خسته از تبعیض؛ خسته از شعارهای تکراری.
وی با اشاره به شعار گذشته نماینده فعلی گچساران و باشت بیان کرد: شعار باران شما فقط برای عده‌ای خاص بارید پس یادتان باشد. زیبایی باران به آن است که عادلانه ببارد و برای همه ببارد نه برای عده‌ای خاص.
عسکری ادامه می‌دهد و بیان می‌کند که بهتر آن است به آن خوابی که رفته‌اید بیدار شوید و به دل همین شهر بروید و مادرانی را ببینید که چگونه در جلوی مغازه‌های میوه فروشی بازمانده‌های میوه‌ها را جمع می‌کنند تا روزگارشان را سپری کنند و بدانید اینها نشانه عزت مندی نیست.
وی اظهار کرد: نگذارید بگوییم آنهایی که امروز در کنار شما هستند برای چه در کنار شما ایستاده‌اند و در پشت پرده‌ها چه خبر است.
 عسکری در جمع بانوان این را گفت: عده که به مجلس می‌روند به اطرافیان خدمات کلان می‌دهند و هر کسی خارج از این دایره باشد سهمی نمی‌برد. هر کسی که در این شهرستان‌ها زندگی می‌کند هم در حقوق شهروندی حق برابر دارد و هم در رعایت کردن آن. الگوی من بهمن بیگی است که از ثمره آن هم به ترک و به لر رسیده است. افتخار من این است که در فرهنگ غنی قشقایی بزرگ شده‌ام و انشاالله به همه‌ی اقوام چه قشقایی؛ باوی، بویراحمد و همه مقیم گچساران خدمت خواهم کرد.
عسکری خاطر نشان کرد: در حال حاضر مهمترین دغدغه همه‌ی خانواده‌ها بیکاری فرزندان خود است و اگر نماینده عادل باشد باید پروژه‌هایی در شهرستان تعریف کند که اشتغال پایدار و برابر برای همه باشد. پروژه‌های موقت باانگیزه‌های رانتی هیچ گونه امنیت شغلی ندارد. اتفاقاً در زمان خوبی آمده‌ام و همه حمایت می‌کنند و تا آخر انتخابات حضور خواهم داشت و همیشه به مردم شهرم خدمت خواهم کرد.
سخنان تاجگردون در جمع تیره آرخلو قشقایی
غلامرضا تاجگردون نماینده فعلی گچساران و باشت اخیراً در نشست با تعدادی از تیره آرخلو قشقایی به شعاری زینل زاده و حسینی گریزی زد و گفت: به کسانی که امروز با شعارهایی حرفایی می‌زنند، من شعارم در دور قبل باز باران است و شعار جدیدم را با تمام شدن شعارهای دوستان اعلام می‌کنم. منتظرم دوستان شعارشان تمام شود.
او عنوان کرد: دوستان هر روز متناسب با یک روز شعار می‌دهند که شعارهای آنها نشان دهنده هدف انها است.
تاج‌گردون افزود: ابتدا گفتند شعارمان عبور است. عبور از تاجگردون. دیدند جواب نمی‌دهد. شعار دادند رشد دیدند به قیافه‌شان نمی‌خورد. دوبار شعار «کام بک» را دادند و جدیداً شعار تبعیض.
او ادامه داد: آن‌ها نمی‌توانید مجدد بر گرده‌ی مردم سوار شوید، در این شهر و دیار کارها و هزاران راه دیگر داریم که به نتیجه مطلوب برسیم.
تاجگردون معتقد است که قشقایی‌ها به زور به کسی رأی نمی‌دهند و می‌گوید: امروز قشقایی که اعلام حمایت می‌کنند یک موضوع برایشان روشن است که هیچ کس با زور نمی‌خواهد رأی دهد.
مخالفین بنده و منتقدین بنده که بی پروا تهمت می‌زنند می‌دانند گچسادان امروز با ۸ سال پیش فرق دارد کارهایی انجام شده و نقدهای نیز وجود دارد. برای دستمالی قیصریه را به آتش می‌کشند و محله سادات و لبنان را هر ۴ سال یکبار برای شناسنامه‌شان می‌خواهند و با تبعیض و فقر بر گرده مردم فشار می‌آورند، دل مردم را اذیت کردن مزیت نیست.
او گفت: قشقایی‌های شهر من جزء وجودی یک شهر هستند. جایی گفتم در کوچه‌ای زندگی می‌کنم که از هر 8 همسایه من 6 تای آن قشقایی بوده است از این جمله من سوءاستفاده می‌کنند، احتمالاً چون همسایه‌های ترکا نبودید هیچ پستی به قشقایی نمی‌دهید. ما دشت هموار و سینه‌ای فراخ داریم که مسیر این دشت را طی می‌کنیم، من همچون گذشته که گفتم فرزند باوی باشم یا بویراحمد برادر شما (قشقایی) هستم و پشت شما را خالی نخواهم کرد.
تاجگردون این توصیه را هم می‌کند که امروز عرض می‌کنم اگر این موتور رشد، توسعه، کار و تلاش به هر
بهانه‌ای خاموش شد تا سالها این موتور روشن نخواهد شد. این‌ها نمی‌خواهند این ماشین روشن بماند اینها ماشین را در فرمان قرار می‌دهند و باید دو نفر مانند من آن را روشن کنند، گول هر حرفی را نخورده‌اید و نخواهید، خورد مراقب باشید.


 طایفه بزرگ ارخلو‏‪ بیان

/

«غلامرضا تاجگرون» در جمع تعدادی از گناوه لری‌ها پاسخ برخی از منتقدانش را دو باره داد و گفت: در ۶ ماه اخیر ۱۵ میلیارد تومان قیر رایگان به این شهر آمده ولی چرا مشکل آسفالت کوچه‌ها و خیابان‌ها حل نمی‌شود.  ۲ هزار و 700 تن قیر در مخازن شهرک صنعتی وجود دارد چرا کار نمی‌شود. برخی می گویند اگر در این روزها آسفالتی صورت بگیرد می گویند کار تاجگردون بوده.
تاجگردون خطاب به زینل زاده گفت: شهردار سابق می‌گوید تاجگردون لابی کرده است خوب درست است من لابی می‌کنم ولی سبیل من که چرب نمی‌شود. (سبیل من چرب است من باید سبیل خیلی‌ها را چرب کنم).
وی افزود: همین الان اگر زنگ به هر کدام از وزراء بزنم و بگویم به گچساران بیاید فردا نیاید پس فردای آن می‌آید. ۳۰ میلیارد تومان در گاوصندوق شهرداری وجود دارد که نمی‌خواهند با آن هیچ کاری را انجام دهند.
تاجگردون این را هم گفت: برخی بدانند ما زیر چتر و حریم ولایت هستیم. و از آن خارج نخواهیم شد.
تاجگردون گفت: حواسمان به شعارهای هر شب خلق شده باشد، گول این شعارها را نخوریم.


تاجگردون در جمع تعدادی از گناوه لری ها

تصاویری که می‌بینید. مربوط به اجتماع انتخاباتی تاجگردون نماینده فعلی گچساران است که با طوایف مختلف در حال برگزاری است. این در حالی می باشد که هنوز فرصت تبلیغات شروع نشده است.
تاجگردون در جمع تعدادی از سادات عنا





تاجگردون در جمع تعدادی از گوهرگانی‌ها

نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
بتاز مرد عمل، دکتر تاجگردون عزیز
Iran, Islamic Republic of
در اینکه تاجگردون چهره شاخص و ملی هست شکی نیست ولی خداوند انسان را آفریده تا بر اساس قوه تعقل خود اندیشیده و تصمیم بگیرد قشقاییها طایفه ای بزرگ هستند که میتوانند نماینده در مجلس داشته باشند همانطوریکه بعضی شهرستانها نماینده خود را با اخذ میانگینده هزار نفر به مجلس میفرستند بایدعاقلانه فکر کرد و به فکرآبادانی و تحقق افق ۱۴۲۰ باشیم ایران عزیز را بسازیم تا نسلهای بعدی از ما تقدیر و تشکر نمایند.
Iran, Islamic Republic of
اقای تاجگردون جدا ازعملکرد شما درخصوص پیگیری ها پروژه ها متاسفانه عملکرد شما درقبال قشقایی ها اصلا قابل دفاع نیست
خورشیدی
United States
چرا اینقدر برای قشقایی و کاندید قشقایی مطلب می گذاری یکم راجب باشت باوی و منطقه لیشتر تا بویراحمد گرمسیری بنویس ببینم وضعیت تاجگردون چطوره الان نیاز به رای قشقایی ها دارید . اخه این چه تحلیلی میباشد.
بابا حیدر
Iran, Islamic Republic of
رای تاجگردون در لیشتر و بویراحمد گرمسیر تغییر چندانی نکرده .
Iran, Islamic Republic of
واقعا جای تاسف هست/
ع7
Iran, Islamic Republic of
تخریب تاجگردون فقط از روی کینه وحقد و حسد وناتوانی است واقعا تاجگردون در طول تاریخ کهگیلویه و بویراحمد بی نظیر است
ارغوان
Iran, Islamic Republic of
ترک هیچ وقت یکی نخواهد شد . کم دستن اگر به قدرت برسند مثل شهرداری باقری تمام رفتگران را هم که شده میدن ترکها خدانکنه
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1