تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۰۲:۴۶
کد مطلب : ۴۱۵۶۰۸
تحرکات و فعالیت‌های انتخاباتی در کهگیلویه و بویراحمد (قسمت بیست و سوم)؛

اصلاح طلبان بویراحمد؛ از فروزان تا وکیلی

۲
۰
اصلاح طلبان بویراحمد؛ از فروزان تا وکیلی
کبنا ؛گروه سیاسی - حضور و سخنرانی محمد علی وکیلی در سالن جرجانی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج را باید اتفاقی مهم در وضعیت سیاسی اصلاح طلبان بویراحمد حتی برای چهار سال آینده دانست. مدت‌هاست زمزمه‌هایی از حضور وکیلی در انتخابات یازدهم برای حوزه انتخابیه بویراحمد و دنا به گوش می‌رسد. او حتی در ایام تعطیلات نوروز 98 عید دیدنی‌های سیاسی زیادی داشت ولی شرایط سیاسی بویراحمد و نامشخص بودن آینده هیچ گاه به وکیلی اجازه نداد تا به صورت جدی و رسمی در این باره سخنی بگوید.
با این اوصاف از همان زمان تاکنون کسانی بودند که چه در عرصه سیاسی و چه در رسانه‌ها از وکیلی به عنوان بهترین گزینه برای کاندیداتوری اصلاح طلبان در بویراحمد نام می‌بردند. برخی‌ها اما احتمالاً به عمد دیگرانی را به صحنه فرستادند تا عملاً شانس وکیلی برای بویراحمد را به صفر برسانند. ابتدا قوام فروزان اندکی بعد از تعطیلات نوروز فعالیت‌ها و رایزنی‌های خانه به خانه خود را شروع کرد و عزم خود برای فعالیت و ماندن را جزم شده نشان داد ولی خیلی زودتر از آن که تصورش می‌رفت وی از این میدان خارج شد. فروزان بعد از کنار رفتن تنها کنشی که در عرصه سیاسی بویراحمد داشت همراهی‌اش با اردوان ایزدپناه در روز اول ثبت نام نامزدها در فرمانداری بویراحمد بود. فروزان در همان مدت کوتاه نشان داد که هنوز در یک فضای آرمان گرایانه متعلق به گفتمان چپ انقلابی دهه شصت و اوایل دهه هفتاد سیر می‌کند و نمی‌خواست بپذیرد که دوران این گفتمان به سر آمده است گفتمانی که هنوز هم بر جایگاه و اعتبار باقر موسوی تاکید دارد و هر چیزی را از موسوی مایه می‌گذارد.
بعد از فروزان نوبت به یکی دیگر از نزدیکان موسوی رسید که او هم شباهت‌های نگرشی و رفتاری زیادی به فروزان داشت و آن هم کسی نبود به غیر از اردوان ایزدپناه. ایزدپناه علاوه بر امتیاز نزدیکی و حمایت موسوی از خود بر اعتبار انقلابی بودن خانواده‌اش نیز تاکید داشت. معرفی ایزدپناه از سوی موسوی برای همگان کمی غیر منتظره بود چرا که اگر چه ایزدپناه دارای یک عقبه و پایگاه خانوادگی شناخته شده و سیاسی بود ولی خود کمتر در عرصه سیاسی استان حضور و فعالیتی داشت.  حضور یکباره ایزدپناه در عرصه انتخابات و اعلام اینکه وی قویاً مورد حمایت موسوی است موج رسانه‌ای شدیدی به نفع وی بوجود آورد و تا چندین هفته نام ایزدپناه و حضورش در صحنه انتخابات تیتر اول اکثر رسانه‌های استان بود. ایزدپناه در نهایت روز اول ثبت نام به محل فرمانداری بویراحمد رفت و نام نویسی کرد. بسیاری معرفی ایزدپناه را پایان احتمالات حضور وکیلی در یاسوج می‌دانند با این اوصاف برخی‌ها در میان اصلاح طلبان در مقابل این مسئله موضع انتقادی گرفتند و گزینه نهایی را منوط به تأیید صلاحیت‌ها و کسب حمایت‌های  لازم مردمی دانسته‌اند که اگر چنین چیزی قرار باشد اتفاق بیفتد هنوز هم باید برای وکیلی شانس قائل بود.
وکیلی یک دوره پر فراز و نشیب نمایندگی را پشت سر گذاشته است هر چند تناقض پر ایراد در نطق ثبت نامش داشت اما او از جمله نمایندگان فعال مجلس بود که مواضع سیاسی خوبی نیز از خود بروز داد. برخی مسائل شخصی و افشای برخی روابط و اتفاقات سبب شد وی بعضاً مورد حمله شدید تیم‌های رسانه‌های رقبای خود قرار بگیرد. صحبت‌های وکیلی در یاسوج مبنی بر اینکه وی حاضر است تهران را با زیلایی عوض کند نشان می‌دهد او شدیداً مایل است به بویراحمد بیاید چرا که  به خوبی می‌داند اصلاح طلبان کمترین شانس را برای پیروزی در تهران دارند و از سوی دیگر بویراحمد میدان حساس‌تری برای کشن گری امثال وکیلی است. وکیلی در طول دورانی که در تهران نماینده بوده است نیز بخش زیادی از نگاه و فعالیت‌هایش معطوف به بویراحمد و دنا است و در طول دوران نمایندگی خود حمایت زیادی از نیروهای انسانی استان داشته است. در حال حاضر همین نیروها بر حضور وکیلی در یاسوج تاکید دارند. نشانه واضحی از اختلاف احتمالی میان وکیلی و موسوی تا کنون بروز نکرده است ولی اینکه چرا موسوی روی خوشی به آمدن وکیلی به بویراحمد نشان نمی‌دهد می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد که بخشی از آن به همان رهبری بدون رقیب سیاسی موسوی بر می‌گردد که نمی‌خواهد یک نیروی قدرتمند دیگر در بویراحمد میدان داری کند. هر چند باید تا همین جا نیز پذیرفت وکیلی در کنار خداداد غریب پور و سید باقر موسوی سه ضلع یک مثلث قدرتمند و دارای اعتبار و جایگاه سیاسی در بویراحمد هستند.
وکیلی و ایزدپناه تنها امکان‌های کاندیداتوری بویراحمد نیستند هر چند عملاً وکیلی تا همین جا نیز نامزد ثبت نامی در حوزه انتخابیه تهران است و تأیید صلاحیت وکیلی و سایر اصلاح طلبان همگی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و برای جابجایی نیز ممکن است محدودیت بیشتری در جلوی پا باشد.
محمد بهرامی دیگر اصلاح طلب حاضر در صحنه انتخابات بویراحمد و دنا است وی دور قبل با حمایت بخش زیادی از طیف مرکزی اصلاح طلبان بویراحمدی موفق به کسب رأی خوبی شد که البته آن رأی خوب در رقابت فشرده انتخابات هیچ کمکی به بهرامی نکرد و چهارم شد. او که در طول سه سال و نیم گذشته کمتر به نظر می‌رسید قصدی برای انتخابات داشته باشد در ماه‌های اخیر به فعالیت‌های انتخاباتی خود افزوده است  که برخی‌ها این اصرار بر حضور را در زهر چشم گرفتن از موسوی و مخالفان بهرامی از سوی وی تحلیل می‌کنند. حضور بهرامی و عدم ائتلاف نهایی بین وی و دیگر گزینه‌ها قطعاً آسیب بزرگی به این جریان وارد خواهد کرد. بهرامی در این دوره و با حضور احتمالی ایزدپناه و بویژه وکیلی کمترین شانس را برای حمایت اصلاح طلبان تشکیلاتی خواهد داشت.
شاپور رمضانی که یک نیروی اصلاح طلب است برای انتخابات ثبت نام کرده است. وی پیش از ثبت نام جمعی از وابستگان منطقه‌ای و دوستان دانشگاهی‌اش را در مازه خریده جمع و عزم خود برای کاندیداتوری را جدی نشان داد. در این میان نستور درخشنده پور نیز در حال رایزنی همزمان میان اصلاح طلبان و اصولگرایان است تا شاید بتواند خود را به عنوان نامزد یکی از این دوطیف جا بندازد که این حرکت در نوع خود جالب توجه است. آمدن وکیلی به بویراحمد کمی سخت می‌نماید. اول تأیید صلاحیت، بعد جابجایی و سپس کسب حمایت اصلاح طلبان و بویژه موسوی کار را دشوار می‌کند ولی اگر وکیلی به بویراحمد بیاید بخش زیادی از معادلات فعلی تغییر خواهد کرد. جمعیت زیاد دیروز در زمان سخنرانی وکیلی پیام‌های زیادی با خود دارد ولی نمی‌توان با اکتفا به همین جمع تصمیمی گرفت که نگرفته بسیار بسیار سخت است.
همه‌ی این احتمالات بر روی کاغذ خواهد بود و هیچ بعید نیست اصلاح طلبان هیچ نیرویی برایشان از دل تایید صلاحیت شدگان باقی نماند و مجبور شوند فردی و محفلی به سمت زارع یا دیگر نامزدها روند البته در صورتی که این دوره باز هم زارع خود تایید صلاحیت شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
وکیلی هیچ شانسی جهت پیروزی نداشته و ندارد...
سير تو سماق
Iran, Islamic Republic of
كبنا نه تو بيدي كه هر روز دستمال و دس دنبال فروزان بيدي؟!مه اوضاع فرقي كرده ؟تا دو سه هفته پيش خو فروزان كاريزما بي چطو يهو اندر سالهاي ٦٠ غوطه ور وابي؟جون خوت وردار از اول مصاحبيل كه بي فروزان داشتي و هسي كه خوت مرقوم فرمودي بخونشو بينم يهو چو وابي كه يه وابي؟اگر دوني نفعي داره ماهم سايت بزنيم!كو مه مردم.كه ول نيكني!واويلا و دس كبنا!
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1