کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تحلیلی بر حضور «محمد علی وکیلی» در یاسوج؛

وکیلی می‌آید / اصلاح‌طلبان بویراحمد و دنا بر سر دو راهی

22 آذر 1398 ساعت 19:13

به نظر می‌رسد که جلسه فردا برای «محمد علی وکیلی» نماینده فعلی تهران خیلی حیاتی باشد. استقبال از محمد علی وکیلی می‌تواند به تمام گمانه زنی‌ها در باره اینکه او پایگاه رأی ندارد، پاسخ دهد. و شاید وکیلی بتواند فردا سید باقر موسوی جهان آباد و سایر بزرگان اصلاح طلب را قانع کند که او می‌تواند نماینده قوی برای اصلاح طلبان و جانشین خوبی برای سید باقر موسوی جهان آباد باشد. در هر صورت رفتارهای وکیلی و واکنش‌های اصلاح طلبان فردا کاملاً مورد رصد قرار می‌گیرد.


تا قبل از نام نویسی نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تحلیل‌ها مبتنی بر این بود که محمدعلی وکیلی در حوزه انتخابیه بویراحمد و دنا کاندیدا می‌شود که بعداً از گوشه و کنار شنیده شد که سید باقر موسوی جهان آباد نظرش این است که «محمدعلی وکیلی» برای اینکه پایگاه بویراحمدی‌ها و کهگیلویه و بویراحمدی‌ها محکم‌تر باشد، در تهران بماند و همان جا کاندیدای انتخابات اسفند 98 شود. و قوام فروزان یا اردوان ایزدپناه کاندیدای مجلس شود. هر چند این صحبت‌های موسوی جهان آباد چندان به مذاق هواداران وکیلی و بهرامی خوش نیامد.
حضور «محمدعلی وکیلی» در مجلس دهم به عنوان نماینده مردم تهران و در ترکیب هیأت رئیسه خارج از عملکرد و انتقاداتی که به وی وارد است و هر گونه مسائل سیاسی و جناح بندی‌های روزمره، برای مردم کهگیلویه و بویراحمد مایه‌ی خرسندی است. «وکیلی» فردا (شنبه 23 آذر ماه) ساعت 18 و 30 دقیقه عصر در سالن حکیم جرجانی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در باره مجلس و جایگاه آن سخنرانی می‌کند.
حضور «وکیلی» در یاسوج بدون شک پیامدهای زیادی دارد. اصلاح طلبان حوزه انتخابیه بویراحمد و دنا بعد از سید باقر موسوی جهان آباد، نتوانستند نماینده‌ای توانمند را به مجلس بفرستند. در حالی که با حضور ستار هدایت خواه و محمدعلی وکیلی فضای سیاسی بویراحمد و دنا می‌توانست رقابت جانانه‌ای بین اصولگرایان و اصلاح طلبان ببینند. اما هدایت خواه در حوزه انتخابیه تهران کاندیدا شد و گفت: به هیچ وجه من الوجوه به حوزه انتخابیه بویراحمد و دنا بر نمی‌گردم.
اصلاح طلبان بویراحمد و دنا به دنبال این هستند که نماینده توانمندی را به مجلس بفرستند و آنها با انتخاب سید باقر موسوی جهان آباد به عنوان رئیس شورای هماهنگی اصلاح طلبان در واقع از هر گونه انحراف در این جریان جلوگیری کردند.
سید ضیاء رضاتوفیقی و سید رضا عسکری دو سید اصلاحات حوزه انتخابیه بویراحمد و دنا هستند که تمام وجودشان را برای پیروزی این جریان در استان به ویژه حوزه بویراحمد و دنا گذاشته‌اند و حتی در جاهایی هم ایثار کردند و از خودشان به نفع جریان گذشتند.
شاپور رمضانی، اردوان ایزدپناه و محمد بهرامی سه نامزد انتخابات مجلس حوزه انتخابیه بویراحمد و دنا هستند که در جریان اصلاحات تعریف می‌شوند. اینکه آیا این سه نفر بتوانند برای جریان سیاسی اصلاحات دستاوردی داشته باشند، دستاوری که در نهایتاً به پیروزی نهایی اصلاح طلبان ختم می‌شود. را باید به تصمیم نهایی اصلاح طلبان گره بزنیم که پشت سر کدام یکی از آنها پرچم را بالا ببرند.
اصلاح طلبان 16 سال حوزه انتخابیه بویراحمد و دنا به ویژه در 8 سال نمایندگی ستار هدایت خواه نقشی در عرصه سیاسی این دو شهرستان نداشتند، حتی آنها با حمایت از زارعی نتوانستند به مطالباتشان دست پیدا کنند. حال که سید باقر موسوی جهان آباد سکان ریاست شورای هماهنگی اصلاح طلبان را به دست گرفته این نوید را برای هواداران این جریان به ارمغان می‌آورد که اصلاح طلبان استراتژی جزء وحدت ندارند. با این وجود اکنون که ستار هدایت خواه از صحنه انتخابات مجلس حوزه بویراحمد و دنا کنار رفته و چند دستگی بین اصلاح طلبان وجود دارد و از آن طرف اصولگرایان بیش از اصلاح طلبان درگیر اختلافات و تشتت افکار هستند و ثبت نام 5 نامزد از سوی اصولگرایان، این فرصت را برای اصلاح طلبان فراهم کرده که با حضور در پشت یک کاندیدای قوی بتوانند، اصلاح طلبان را از این شرایط که خیلی هم برای آنان در این سالها خوشایند و مطلوب نبود، نجات دهد.
به نظر می‌رسد که جلسه فردا برای «محمدعلی وکیلی» نماینده فعلی تهران خیلی حیاتی باشد. استقبال از محمد علی وکیلی می‌تواند به تمام گمانه زنی‌ها در باره اینکه او پایگاه رأی ندارد، پاسخ دهد. و شاید وکیلی بتواند فردا سید باقر موسوی جهان آباد و سایر بزرگان اصلاح طلب را قانع کند که او می‌تواند نماینده‌ای قوی برای اصلاح طلبان و جانشین خوبی برای سید باقر موسوی جهان آباد باشد. در هر صورت رفتارهای وکیلی و واکنش‌های اصلاح طلبان فردا کاملاً مورد رصد قرار می‌گیرد.
وکیلی شاید به توصیه‌های «سیدباقر موسوی جهان آباد» توجه کند و در تهران برای تقویت پایگاه بویراحمدی‌ها بماند. کاری که تا الان کرده و در حوزه انتخابیه تهران ماند و ثبت نام کرد. هر چند حرف و حدیث‌هایی هست که وکیلی در لیست اصلاح طلبان قرار نگیرد و با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و عملکرد دولت و نقش اصلاح طلبان مردم تهران دیگر روی خوش به لیست امید و اصلاح طلبان نشان ندهند.
آنچه که به نظر می‌آید، این است که اصلاح طلبان بویراحمد و دنا هنوز بر روی گزینه واحد به نتیجه نرسیده‌اند. آیا سید باقر موسوی جهان آباد هنوز دست بر روی ایزدپناه می‌گذارد و یا اینکه تن به نظر خرد جمعی می‌دهد، آیا اصلاح طلبان با او همراهی خواهند کرد یا اصلاح طلبان بویراحمد و دنا از محمدعلی وکیلی برای حضور در حوزه انتخابیه بویراحمد و دنا دعوت می‌کنند. موضوعی که خیلی بعید به نظر می‌آید.
شنیده‌ها بر این حکایت دارد که «محمدعلی وکیلی» نظرش در خصوص معرفی گزینه نهایی اصلاح طلبان با سیدباقر موسوی جهان آباد متفاوت است. این احتمال دارد که او برای معرفی گزینه نهایی اصلاح طلبان حرف‌های دیگری دارد.
اصلاح طلبان استان کهگیلویه و بویراحمد به ویژه اصلاح طلبان بویراحمد و دنا خیر چندانی از غلامرضا تاجگردن ندیدند، او در تصمیمات و مناسبت های سیاسی چندان به نظر اصلاح طلبان اهمیت نمی‌داد. او علی محمد احمدی را استاندار کهگیلویه و بویراحمد کرد، دریغ از اینکه بخواهد نظر اصلاح طلبان را بگیرد. اصلاح طلبان بویراحمد و دنا به دنبال این هستند که اسفند 98 پاسخ قانع کننده ای برای تمام سال‌هایی که در حاشیه بودند، داشته باشند.
از این مسائل که بگذریم، محمدعلی وکیلی به عنوان نماینده مردم تهران عملکردش تا حدودی رضایت بخش بود. حضور در ترکیب هیئت رئیسه مجلس و برنامه‌های تلویزیونی و دیگر مناسبت‌ها او را به عنوان یک نماینده تأثیرگذار تبدیل کرد. وکیلی فردا (شنبه 23 آذر ماه 98) حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. حضور وکیلی را در یاسوج نمی‌توان به یک سخنرانی صرف خلاصه کرد. یقیناً رقابت او با هدایت خواه می‌توانست، پرشور باشد. و حوزه انتخابیه بویراحمد و دنا را از طایفه گرایی منطقه گرایی برهاند.
 


کد مطلب: 415525

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/415525/وکیلی-می-آید-اصلاح-طلبان-بویراحمد-دنا-سر-دو-راهی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1