تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۵۹
کد مطلب : ۴۱۵۳۷۸
برای ثبت نام در انتخابات مجلس چهره های 2 جناح به میدان آمدند؛

سیاستمداران در راه پارلمان

۲
۰
سیاستمداران در راه پارلمان
کبنا ؛آیا سرمای اسفند 98 را برگزاری انتخاباتی پرشور، گرم خواهد کرد؟ این پرسشی است که برای قرار گرفتن پاسخ «آری» در مقابل آن فعالان جریان‌های مختلف سیاسی پا به میدان گذاشتند. روز گذشته در آخرین فرصت ثبت نام داوطلبان اگر نه همه، که اکثریتی از چهره‌های سیاسی دارای شرایط نمایندگی از هر سه جریان اصلاح‌طلب، اصولگرا و اعتدالگرا به ستادهای انتخابات وزارت کشور مراجعه کردند و گام اول را برای مشارکت  در این رویداد تأثیرگذار برداشتند.به این ترتیب اگرچه خوشبینی اصولگرایان به وضعیت‌شان در انتخابات پیش رو سبب شده بود که پرشمارتر در مرحله ثبت نام ظاهر شوند اما حضور اصلاح‌طلبان نیز چندان کم نبود. دیروز همان طور که از جمع اصولگرایان چهره‌هایی همچون محمدباقر قالیباف، حسین مظفر، الیاس نادران ، غلامرضا مصباحی مقدم و عبدالحسین روح‌الامینی ثبت نام کردند، اصلاح‌طلب‌ها هم شاهد ثبت نام مجید انصاری، الیاس حضرتی، احمد حکیمی پور ، محمد علی افشانی،حسن عابدی جعفری و شهیندخت مولاوردی بودند.در آمار کلی نیز تعداد ثبت نام نه فقط از ادوار گذشته کمتر نبود که رکوردهای پیشین را نیز جابجا کرد.  زیرا در پایان مهلت ثبت نام کاندیداهای مجلس یازدهم سخنگوی ستاد انتخابات کشور تعداد ثبت نام شدگان در انتخابات مجلس یازدهم را در کل کشور 13 هزار و 896 نفر اعلام کرد؛ آماری که نسبت به دوره قبل 15 درصد افزایش داشته است. از این تعداد هزار و 605 نفر زن و 12 هزار و 291 نفر مرد هستند که نشان می‌دهد نسبت ثبت‌نام زنان به مردان ۱۲ درصد به ۸۸ درصد است.
 بر اساس اعلام سیداسماعیل موسوی، ۶۰۱ نفر معادل ۴ درصد تحصیلات حوزوی دارند، ۱۴ درصد دکترا، ۷۷ درصد کارشناسی ارشد و مابقی لیسانس و کمتر از آن را دارند.
۳۷ درصد داوطلبان زیر ۴۰ سال دارند، ۲۶ درصد ایثارگرند، ۴ درصد سابقه نمایندگی مجلس دارند و ۲۳ درصد نیز حداقل یکبار پیش از این در انتخابات مجلس ثبت‌نام کرده‌اند.
سخنگوی ستاد انتخابات کشور همچنین اعلام کرد که  استان تهران با 3 هزار و 138 نفر، اصفهان با هزار و 99 نفر، خراسان رضوی با ۹۸۰ نفر، خوزستان با ۸۰۰ نفر و استان فارس با ۷۳۹ نفر بیشترین داوطلبان را داشتند.
ستاد انتخابات وزارت کشور دیروز روز شلوغی را پشت سر گذاشت. اگر چه پذیرش داوطلبان در ساعت 18 پایان یافت اما تکمیل فرآیند ثبت نام‌شان تا ساعات پایانی  روز شنبه ادامه یافت. بسیاری از داوطلبان نام آشنا و شهروندانی که خود را برای نمایندگی مجلس شایسته می‌دیدند، ساعت‌ها در کنار صبوری کردند تا نوبت ثبت نام‌شان برسد. شاید همین بود که ثبت نام محمدباقر قالیباف تنها دقایقی بعد از حضورش در ستاد انتخابات به یکی از معدود حاشیه‌های اعتراض برانگیز روند ثبت نام تبدیل شد.فارغ از این حواشی از امروز تا اعلام  قطعی اسامی نامزدها به مراکز حوزه‌های انتخابیه نگاه‌ها به هیأت‌های اجرایی و نظارت و مشخصاً شورای نگهبان دوخته شده است تا مشخص شود سویه تصمیم‌گیری این نهاد‌ها درباره احراز صلاحیت داوطلبان انتخابات تا چه حد امکان برگزاری انتخاباتی رقابتی مبتنی بر شعار قانونمداری، بیطرفی وانسجام ملی را فراهم خواهد کرد. این موضوعی است که ماه‌ها است از سوی وزارت کشور به عنوان نهاد مجری انتخابات مورد تأکید قرار گرفته و بارها اعلام شده است که رایزنی‌هایی با شورای نگهبان برای تحقق این مهم در جریان بوده است.
رایزنی‌هایی که فعالان سیاسی خاصه اصلاح‌طلبان به نتیجه بخشی آن چشم دوخته‌اند. پیشینه احراز صلاحیت‌ها در ادوار گذشته به گونه‌ای بوده است که اصلاح‌طلبان بسیار بیشتر از رقبای انتخاباتی‌شان نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کنند و نسبت به تأثیر سیاست‌های اتخاذی هیأت نظارت در تأیید یا رد صلاحیت‌ها را  بر مشارکت مردم در انتخابات هشدار دهند. موضوعی که اصولگرایان چندان تجربه ای از آن نداشته اند و اشاره به آن کمتر در اظهارات انتخاباتی شان جا دارد. هر دو گروه اما با تعبیرهایی همچون «تشکیل مجلسی  قوی و تأثیرگذار» و «بازگرداندن مجلس به جایگاه واقعی‌اش»  در ضرورت تقویت این نهاد انتخابی هم نظرند.
از میان اصولگرایان چهره‌هایی همچون حسین مظفر عضو فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام، عبدالحسین روح‌الامینی دبیرکل حزب عدالت و توسعه، الیاس نادران نماینده مجلس هشتم، ابوالقاسم رئوفیان، مرتضی آقا تهرانی، غلامرضا مصباحی مقدم، محمدباقر قالیباف شهردار سابق، سید مصطفی میر سلیم،علیرضا زاکانی، رضا تقی‌پور ، حمید رسایی، صادق خلیلیان، محمد عباسی، سید محمد حسینی و مهدی‌ هاشمی از وزرای دولت محمود احمدی‌نژاد، فاطمه رهبر، مسعود زریبافان رئیس بنیاد شهید در دولت احمدی‌نژاد، مهدی کوچک‌زاده، نماینده مجلس‌های هفتم، هشتم و نهم، سعید زیباکلام، موسی غضنفرآبادی رئیس فعلی دادگاه‌های انقلاب تهران، محمدجواد ابطحی، نماینده ادوار هشتم، نهم و دهم برای انتخابات مجلس یازدهم ثبت نام کردند.مجید انصاری عضو فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام، الیاس حضرتی ،محمد علی افشانی، رحیم ابوالحسنی و  اسماعیل گرامی مقدم  اعضای حزب اعتماد ملی، مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردمسالاری، احمد حکیمی‌پور، دبیرکل حزب اراده ملت، علی شکوری راد، آذر منصوری و غلامرضا انصاری از حزب اتحاد ملت، احمد نقیب زاده عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، رحمت‌الله بیگدلی ،  محمدحسین مقیمی استاندار سابق تهران، الهام امین زاده معاون حقوقی رئیس جمهوری در دولت یازدهم،  پروانه مافی، علیرضا رحیمی، مسعود پزشکیان، علی مطهری، فریده اولادقباد، فاطمه سعیدی، طیبه سیاوشی و فاطمه ذوالقدر نمایندگان تهران در مجلس دهم، جلال جلالی زاده نماینده مجلس ششم، عماد بهاور، فاطمه راکعی و شهیندخت مولاوردی هم از جمله اصلاح‌طلبانی بودند که داوطلب حضور در انتخابات مجلس یازدهم شدند.

گمانه‌هایی درباره سرلیست‌ها و گزینه‌های ریاست مجلس

نیازی به اعلام نتیجه بررسی صلاحیت نامزدها نیست؛ تا همین جا هم مشخص است که مجلس یازدهم ترکیب و سر و شکلی کاملاً متفاوت از مجلس دهم خواهد داشت. اولینش اینکه دو گزینه اصلی ریاست مجلس دهم، همزمان غایبان بزرگ مجلس یازدهم هستند. دیروز بالاخره مهلت یک هفته‌ای نام‌نویسی انتخابات مجلس یازدهم تمام شد. پایانی که با نام‌نویسی محمدباقر قالیباف همراه بود. کسی که خیلی‌ها حالا می‌گویند یکی از گزینه های ریاست مجلس بعدی است.
از همان روز ابتدای نام‌نویسی انتخابات هم یک نکته برای ناظران سیاسی درباره مجلس یازدهم برجسته بود؛ رغبت بیشتر اصولگرایان برای ورود به میدان رقابت. در میان اصولگرایان هم البته چندان خبری از چهره‌های سنتی این جریان در کار نبود. از یک سو حضور مسئولان دولت احمدی‌نژاد و اعضای جبهه پایداری بیشتر به چشم می‌آمد و از سوی دیگر صف بلند جوانان این جریان. جوانانی که گویا می‌خواهند «مجلس نو» برای دوره یازدهم برپا کنند. در سمت دیگر میدان اما طیف اعتدالیون حضوری بسیار کمرنگ و کم‌رمق داشتند. اصلاح‌طلبان اما اگرچه در روزهای آغازین خیلی حضور پررنگی نداشتند اما در آخرین روز تعدادی از چهره‌های خود را عازم وزارت کشور برای ثبت نام کردند.
تا اینجا اما هنوز نمی‌توان درباره لیست‌های انتخاباتی به شکل قطعی اعلام نظر کرد. تنها شاید در شهر قم است که تکلیف مشخص شده و بسیار بعید است فهرست اصولگرایان چیزی جز ترکیب سه نفره امیرآبادی فراهانی، زاکانی و ذوالنوری باشد. سه نفری که در همراهی با یکدیگر در انتخابات ثبت نام کردند. اما در شهرهای بزرگ دیگر خصوصاً در تهران برای جریان اصولگرا تعداد چهره‌های مدعی بسیار بیشتر از جایگاه‌های معدود یک فهرست انتخاباتی است. مشکلی که به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان چندان درگیری جدی با آن نداشته باشند. اما برای اصولگرایان این سؤال را پیش می‌آورد که آنها چگونه در ادامه راه برای رسیدن به یک فهرست واحد در کلانشهرهایی چون تهران یا مشهد که نتیجه آنها هم به لحاظ کمی و هم نمادین در مجلس مهم است، به توافق خواهند رسید؟
اما به جز این برخی نگاه‌ها هم از همین الان به رقابت ریاست مجلس دوخته شده. جایی که دیگر نه خبری از محمدرضا عارف در جریان اصلاح‌طلبی است و نه خبری از علی لاریجانی به عنوان گزینه اصولگرایان و معتدلین. نبود همین دو نفر خودش به اندازه کافی می‌تواند حامل پیام‌هایی ناظر به سر و شکل احتمالی مجلس بعدی باشد. خصوصاً غیبت علی لاریجانی در این میان بیشتر به چشم می‌آید. در غیاب این دو نفر به شکل واضحی قالیباف خواهد بود که در صورت اکثریت یافتن اصولگرایان شرایط را به کام خود می‌بیند و همای سعادت را بر شانه‌های خویش احساس می‌کند. در جریان اصولگرا اگر رقیبی برای وی باشد، چیزی خارج از دایره نام‌های حمیدرضا حاجی‌بابایی  یا شاید علیرضا زاکانی نباشد. گزینه‌هایی که شانس قالیباف در مقایسه با آنها به شکل جدی بیشتر است. مخصوصاً اینکه قابل پیش‌بینی است که او سرلیست اصلی اصولگرایان هم باشد. در جبهه اصلاح‌طلبان هم گزینه‌های احتمالی ریاست از محدوده نام‌هایی چون مجید انصاری عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز و مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس دهم فراتر نخواهد رفت. مجید انصاری به نظر می‌‌رسد گزینه اصلی برای سرلیستی اصلاح‌طلبان در تهران هم خواهد بود.
اینها همه اما فعلاً گمانه‌زنی‌هایی است که دو عامل دیگر میزان احتمال وقوع آنها را تعیین خواهد کرد؛ نتیجه بررسی صلاحیت‌های نامزدها توسط شورای نگهبان و رأی مردم پای صندوق آرا. اما نتیجه آن دو مرحله هم هر چه باشد، قطعاً مجلسی متفاوت در انتظار بهارستان و ملت ایران خواهد بود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
خدا وکیلی اصلاطلبان با چه روی می خواهند ثبت نام کنند مملکت را به باد فنا دادند ،مردم را بیچاره کردند،پای اجنبی ها را در کشور برای جاسوسی باز کردند.
Iran, Islamic Republic of
اگر وقت گیرشان آمد چه سر این ملت می آورند. خدایا نگذار این افکاربر این جامعه وملت مظلوم حاکم شود
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1