تاریخ انتشار
پنجشنبه ۹ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۰۱:۰۰
کد مطلب : ۴۱۴۳۴۳
موضوع سرمایه‌گذاری در استان کهگیلویه و بویراحمد مورد بررسی قرار گرفت

سرگردانی سرمایه‌گذاران و پنجره‌ای که واحد نیست

۰
سرگردانی سرمایه‌گذاران و پنجره‌ای که واحد نیست
کبنا ؛سرمایه‌گذاری در استان کهگیلویه و بویراحمد مشکلات و مصا‌ٰئب خودش را دارد. گاهی برای گرفتن مجوز در این استان، سرمایه گذار باید ماه‌ها بدود این را مسئولان بخش خصوصی می‌گویند. این در حالی است که یکی از راه‌های توسعه هر جامعه‌ای رونق تولید و اقتصاد است. همین مسائل باعث شد تا شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت برای بررسی همین موضوعات در محل اتاق بازرگانی یاسوج به ریاست حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد. جلسه‌ای که در پایان آن، استاندار قول راه اندازی بازار بورس در کهگیلویه و بویراحمد را از جلیلی معاون حقوقی و امور مجلس گرفت.
 جبار کیانی‌پور رییس اتاق بازرگانی یاسوج در نشست پیش از ظهر امروز (یکشنبه ۸ آبان ماه ۹۸) گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که با حضور جلیلی معاون حقوقی و امور مجلس وزیر اقتصاد و سایر مسوولان استان برگزار شد، گفت: علی‌رغم تلاش همه دولتمردان اما به دلیل محرومیت تاریخی کهگیلویه و بویراحمد از حضور سرمایه‌گذار محروم شدیم.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن یاسوج ادامه داد: این استان فاصله زیادی با سایر استان‌ها دارد، معتقدیم همه دولتمردان به استان نگاه ویژه‌ای داشتند اما ما هنوز از ماراتن توسعه عقب افتاده‌‌ایم و فاصله داریم و امیدواریم با برگزاری چنین جلساتی، استان به توسعه برسد.
وی تصریح کرد: کهگیلویه و بویراحمد به نسبت جمعیت و مساحت با توجه به ظرفیتی که دارد نه تنها این استان بلکه باید استان‌های اطراف را تغذیه کند.
رئیس اتاق بازرگانی یاسوج اظهار داشت: استان ما به دلیل مشکلات زیاد و محرومیت‌های تاریخی از بسیاری فرصت‌های سرمایه‌گذاری عقب است و با وجود همه تلاش‌های دولتمردان، با توجه به شرایط توپوگرافی و شرایط اقلیمی استان فاصله زیادی با سایر استان‌ها داریم.
وی افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به جمعیت و مساحت از منابع آبی سرشار، منابع طبیعی و ظرفیت نفت و گاز خوبی برخوردار است به طوری که می‌تواند استان‌های همجوار خود را هم تامین کند بنابراین دولتمردان باید به این استان با این همه مواهب خدادادی توجه ویژه‌ای داشته باشند.
رئیس اتاق بازرگانی یاسوج با بیان اینکه ما در ماراتن توسعه فاصله زیادی با سایر استان‌ها داریم به نقش پنجره واحد در بهبود کسب و کار اشاره داشت و عنوان کرد: امیدواریم پنجره واحد به توسعه استان کمک کند و به مرحله‌ای برسیم که از تمامی ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کنیم.
کیانی با اشاره به مراحل اخذ مجوزها و پروسه‌ای که طول می‌کشد تا مجوزها برای شکل‌گیری یک کسب و کار در استان کهگیلویه و بویراحمد صادر می‌شود، گفت: طبق بررسی‌ها، فرایند اخذ مجوزها در این استان 70 مرحله دارد و به طور میانگین بین 15 تا 28 ماه طول می‌کشد تا یک مجوز تأسیس صادر شود.
وی کل سرمایه‌گذاری خارجی انجام شده در استان کهگیلویه و بویراحمد را 50 میلیون دلار عنوان و بیان کرد: باید تلاش کنیم در بحث پنجره واحد بروکراسی را به حداقل برسانیم.
رئیس اتاق بازرگانی یاسوج با بیان اینکه ساز و کار مالیاتی موجود در جهت رونق تولید نیست، گفت: ما هم باور داریم فعالان اقتصادی استان باید مالیات پرداخت کنند اما مشکل ما آنهایی است که کار اقتصادی سیاه و زیرزمینی می‌کنند و مالیات نمی‌پردازند.
کیانی با بیان اینکه مالیات‌ها در کهگیلویه و بویراحمد از سقف بالاتر است که این شرایط خوبی برای ما فعالان اقتصادی نیست، ابراز کرد: سازمان امور مالیاتی باید فعالان اقتصادی شناسنامه‌دار را کمتر آزار داده و به دنبال مودی جدید باشد.
وی به موضوع تهاتر اشاره داشت و بیان کرد: بعد از گذشت هشت ماه از سال با وجود اینکه فرم‌های نوع یک و دو تهاتر از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تخصیص لازم را دریافت  کرده‌اندازه اما سامانه خزانه‌داری هنوز در استان راه‌اندازی نشده است.
رئیس اتاق بازرگانی یاسوج با انتقاد از رویه بانک‌های خصوصی در کهگیلویه و بویراحمد، گفت: بانک‌های خصوصی منابع مردم استان را می‌گیرند و در تهران با آن دلالی و کاسبی می‌کنند و خیلی از این بانک‌ها منابع استان را گرفته و تبدیل به ملک و یورو کرده‌اند.
در ادامه سید حشمت‌الله صمیمی‌دوست معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: ۴۰۰ طرح اخذ مجوز به ارزش ۲۴ هزار میلیارد صادر شده است.
وی ادامه داد: نظام بانکی باید به کمک استان بیاید در این خصوص در شهرک‌های صنعتی مشکل نداریم عمده مشکلات عدم همکاری نظام بانکی است.
این مسوول عنوان کرد: در همین استان واحد صنعتی است که با ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون راکد شده و هر چه تلاش می‌کنیم بانک در این خصوص همکاری نمی‌کند.
صمیمی‌دوست عنوان کرد: نیروگاه سیکل ترکیبی با حجم سرمایه‌گذاری ۳۲۵ میلیون یورو مجوز دریافت کرده اما در بانک صنعت و معدن مانده و صندوق توسعه ملی منتظر ارجاع این پرونده است که امیدواریم در این زمینه همکاری شود.
حسن نوروزی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد به فراهم شدن ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان زیرساخت سرمایه‌گذاری در دولت روحانی خبر داد و گفت: علی‌رغم اقدامات صورت گرفته اما مشکلاتی وجود دارد و استان هنوز فاقد کمرگ قوی برای صادرات است.
وی تصریح کرد: راه‌اندازی پنجره واحد قوی و توجه به آن می‌تواند به بهبود این اوضاع کمک کند هر چند تاخیر در صدور مجوزها مشکل اصلی است.
سند اجرایی بودجه کهگیلویه و بویراحمد ارائه می‌شود
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد نیز در شورای برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد ‌‌گفت: سند اجرایی بودجه این استان در بودجه سال 99 کل کشور تا 20 آبان ماه امسال به امضای استاندار به سازمان برنامه و بودجه کشور ارائه می‌شود.
 نورزوی ‌اظهار داشت: هفتم مهرماه امسال بخشنامه بودجه سال 99 با ابلاغ رئیس جمهور انجام شد و دستگاه‌های اجرایی استان‌ها مکلف شدند سند اجرایی بودجه سال آینده را تا 20 آبان ماه و بر اساس طرح و برنامه به سازمان برنامه و بودجه کشور ارائه دهند.
وی عنوان کرد: بودجه سال 99 کشور تفاوت اساسی با بودجه سال‌های گذشته داشته و یکی از مهمترین ویژگی‌های آن برنامه محوری و عملیاتی بودن آن است.
نوروزی با اشاره به اینکه برای نخستین بار 62 دستگاه اجرایی در کشور به عنوان دستگاه سیاست گذار معرفی شدند که از جمله آن‌ها شورای برنامه ریزی و توسعه هر استان است، ابراز کرد: سند اجرایی بودجه سال 99 استان به امضای استاندار و به صورت پیشنهاد به سازمان برنامه و بودجه اعلام خواهد شد.
وی با بیان اینکه بودجه سال 99 کشور از 15 آذرماه در مجلس شورای اسلامی بررسی می‌شود، ادامه داد: رسالت دستگاه‌های سیاست گذار تهیه برنامه هر بخش بوده و دستگاه دیگری که در بودجه سال 99 پیش بینی شده دستگاه مجری بوده که وظیفه آن اجرای برنامه‌های دستگاه‌های سیاست‌گذار است.
نوروزی بیان کرد: سهم کهگیلویه و بویراحمد در بودجه سال 99 تا 8 روز آینده از سوی کشور مشخص و ابلاغ می‌شود و مدیران اجرایی استان باید مفاهیم بودجه ریزی عملیاتی و مبتنی بر عملکرد را مطالعه کنند و این نوع بودجه ریزی برای اعتبارات هزینه‌ای است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: سند اجرایی بودجه استان باید تا 31 فرودین ماه 99 باید به امضای استاندار ارسال و به تایید رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور برسد.
نوروزی خاطرنشان کرد: وابستگی اعتبارات هزینه‌ای در بودجه سال 99 بدون نفت است و بر اساس مالیات و دیگر درآمدها خواهد بود و مازاد درامد استان در بودجه سال آینده برای تکمیل طرح‌های عمرانی به استان بازگردانده می‌شود
وی با بیان اینکه مدیران اجرایی استان از وزارتخانه‌های مربوطه برش استانی طرح‌ها و برنامه‌ها را پیگیری کرده و بگیرند، تصریح کرد: هزینه‌های غیر ضروری در بودجه سال 99 تا حد امکان کاهش یافته و هزینه‌های فرا بودجه‌ای نیز حذف می‌شود.
نوروزی ادامه داد: بودجه سال 99 دوسالانه است بدان معنا که سال 1400 نیز همراه با آن تقدیم مجلس می‌شود اما به تصویب نمی‌رسد بلکه به عنوان یک پیشنهاد برای اطلاع وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها است.
وی با تاکید بر اینکه تنها برای طرح‌های عمرانی که در سال 99 به اتمام می‌رسند اعتبار در نظر گرفته می‌شود، اظهار داشت: ستاد بودجه ریزی عملیاتی و مبتنی بر عملکرد در ادارات استان تشکیل و فعال شود.
چنگیز هاشمی مشاور استاندار کهگیلویه و بویراحمد سرعت رشد بانک‌ها از واحدهای صنعتی بیشتر است بانک‌های خصوصی پول مردم را به تهران می‌برند و همین موجب محرومیت استان شده است.
وی تاکید کرد: تاکنون خیر وزارت اقتصاد و دارایی در مشوق‌های سرمایه‌گذاری و ایجاد تحرک به استان نرسیده است.
هاشمی به حجم سرمایه‌گذاری خارجی استان اشاره کرد و گفت: حجم سرمایه‌گذاری انجام شده استان ۵۰ میلیون دلار است.
هاشمی خطاب به معاون وزیر اقتصاد گفت: برای استان‌هایی مانند کهگیلویه و بویراحمد قرار بود قانون معافیت‌های مالیاتی اعمال شود اما خبری از اجرایی شدن این قانون نشده است.
غضنفر آرام طولانی شدن روند صدور مجوز را موجب دلسردی سرمایه‌گذاران دانست و گفت: روند طولانی صدور مجوز و موانعی که دستگاه‌های نظارتی برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کنند موجب دلسردی سرمایه‌گذاران شده است.
مدیرکل اقتصاد و دارایی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: وزارت اقتصاد دارایی ۴ سامانه معرفی کرد از آن زمان تاکنون ۳۲ سرمایه‌گذار مشکلات و موانع خود  را مطرح کردند که موانع ۲۸ نفر از آنها حل شده است.
در ادامه محمدامین منوچهری روند طولانی شدن مجوز را مشکل اساسی سرمایه‌گذاران در استان دانست و افزود: برای گرفتن یک استعلام زمانی بین دو تا ۷ ماه سپری می‌شود.
وی عنوان کرد:  میانگین مجوز تاسیس در استان ۱۵ ماهه و حدود ۷۰ مرحله برای صدور مجوز سپری می‌شود.
عزیز فیلی معاون عمرانی استاندار از مهلت یک هفته برای جواب استعلام‌ها خبر داد‌.
حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به توپوگرافی کهگیلویه و بویراحمد گفت: نظام توجه ویژه‌ای به این استان داشته اما به دلیل توپوگرافی منطقه  حتی هزینه یک جاده‌سازی چندین برابر سایر نقاط است.
وی در ادامه به دغدغه تولید کنندگان پاسخ داد و گفت: دستگاه‌ها موظف شدند نیازمندی‌های خود را از استان تامین کنند و اگر محصول مورد نیاز در استان تولید نشده آن وقت از خارج استان تامین کنند.
وی در خصوص طولانی شدن روند اعطای مجوز برای سرمایه‌گذاران گفت: گاهی یک روزه هم مجوز صادر کردیم اما مصوب شد کسی که دنبال مجوز است تا یک ماه تعیین تکلیف شود، ۱۷ ماه ۷۰ مرحله صدور مجوزها اگر می‌خواهد باشد اما مصوبه باید اجرا شود.
مقام ارشد اجرایی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه زمینه حضور سرمایه‌گذار در استان فراهم است، گفت: ۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای ۸۷۵ طرح در حوزه‌های مختلف اختصاص یافته که نیاز به سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها وجود دارد.
وی با اشاره به آمار ثبت شده ۹ هزار و ۲۱۶ جوینده کار در سامانه اشتغال گفت: برای اشتغال این افراد ۹۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که از این فرصت برا سرمایه‌گذاری و اشتغال استفاده شود.
وی عنوان کرد: می‌پذیرم که گاهی سرمایه‌گذار سرگردان می‌شود اما در پاره‌ای از مواقع هم بخش خصوصی پای کار نیست هر چند که دولت در کنار بخش خصوصی است.
کلانتری خواستار اختصاص منابع بیشتر بانکی به استان شد و افزود: ۸۰ درصد سپرده‌گذاری‌ بانک‌های خصوصی در خود استان هزینه شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در ادامه خواسته‌ای از معاون وزیر اقتصاد داشت و با بیان اینکه نمی‌خواهم جواب این خواسته به تهران ارجاع داده شود گفت: کهگیلویه و بویراحمد اتاق بازرگانی فعال، تحصیلکردگان اقتصادی خوب و افراد شاخصی در حوزه اقتصاد دارد اما بازار بورس و سرمایه ندارد و دست ما از این بازار کوتاه است.
اما جلیلی معاون امور مجلس وزیر اقتصاد در پاسخ به این خواسته استاندار گفت: در صورتی که مکان برای دسترسی به بازار بورس ایجاد شود بخشی از نمایندگی بورس تهران در یاسوج فعال می‌شود.
وی همچنین ادامه داد: تولیدات این استان از گمرک سایر استان‌ها صادر می‌شود که در این استان نیاز به سرمایه‌گذار قوی احساس می‌شود.
 استاندار کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: با کمک بخش خصوصی فضا و زیر ساخت بورس در استان تامین می‌شود.
یاسوج به بازار بورس تهران می پیوندد
معاون امور حقوقی و مجلس وزارت اقتصاد و دارایی گفت: در صورتی که استان برای ایجاد زیرساختهای  فیزیکی و دسترسی به شبکه  همکاری کند، از همین امروز شعبه ای از بازار بورس تهران در کهگیلویه و بویراحمد فعال می شود.
اسماعیل جلیلی افزود: اقدامات دولت و وزارت امور اقتصاد و دارایی شامل مقررات زدایی، بخشش های مالیاتی،حذف بخشنامه و قوانین دست و پاگیر و ایجاد ظرفیت تهاتر و اسناد خزانه  به منظور تسهیل فضای کسب و کار و کمک به بخش خصوصی است.
 وی یاداوری کرد: ممکن است در خصوص معافیتها همچنان انتظاراتی وجود داشته باشد اما دولت هم به منابعی متکی است که پس از دریافت این منابع، دوباره در زیرساختهای استانها سرمایه گذاری می کند.
وی تاکید کرد: پنجره واحد باید از فضای فیزیکی به فضای الکترونیکی برود.
جلیلی با اشاره به نسبت مصارف به منابع در بانک‌های استان گفت: این نسبت در کهگیلویه و بویراحمد بیش از صد در صد است که از میانگین کشوری پیشی گرفته است. 
وی یاداوری کرد این تسهیلات بیشتر توسط بانکهای دولتی ارایه شده اند که باید پیگیری کنیم تا بانکهای خصوصی نیز پای کار بیایند.
وی با اشاره به اخذ ۱۰۸ درصدی مالیات در استان گفت: بخشی از این مالیات مربوط به سالهای قبل و بخشی نیز مربوط به نفت بوده و نباید این شائبه ایجاد شود امور مالیاتی در حق بخش خصوصی ظلم کرده است.
وی تاکید کرد: مالیات و مالیات بر ارزش افزوده نیز به شهرداری، دهیاری و استانداری ها بر می گردد.
وی در پاسخ به مطالبه بخش خصوصی در خصوص بخشودگی ها نیز گفت: بخشودگی ها قانون است و هیچ مدیری نمی تواند بخشی را معاف یا پولی از بخشی دریافت کند.











نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1