کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا بررسی کرد

برخورد قانونی با استخدام‌های فله‌ای مطالبه عمومی است

8 آبان 1398 ساعت 10:22

اقدام دستگاه‌های متولی در برخورد با فساد اداری و استخدام‌های غیرقانونی، روحیه امید و نشاط را به جامعه بازگرداند و مردم به برخورد با مفاسد و مفسدان امیدوار شده‌اند. در این راستا، مردم انتظار دارند استاندار به عنوان نماینده عالی دولت و به عنوان شخصی که مکرراً وعده برخورد با استخدام‌های غیرقانونی را داده بود، در کنار دستگاه‌های نظارتی و قضائی حضور جدی و فعال داشته باشد و بیطرف ظاهر نشود، تا جامعه وی را باور کند.


بکار گیری بی ضابطه نورچشمی‌ها در ادارات استان کهگیلویه و بویراحمد در سال‌های اخیر که از آن به عنوان پدیده‌ی استخدام‌های فله‌ای یاد می‌کنند، گلایه‌های مردمی را در پی داشته و دارد. و همواره شاهد گلایه مردم و جوانان تحصیل کرده در خصوص تبعیض در بکار گیری این نیروها هستیم.
بعضی از ادارات استان کهگیلویه و بویراحمد از جمله؛ دانشگاه یاسوج، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و سازمان جهاد کشاورزی و ... در این سالها افرادی را بدون برگزاری آزمون و بدون رعایت ضوابط تحت عناوین قراردادی و شرکتی به کار گرفتند که همین مسئله سبب اعتراض جوانان تحصیل کرده شد. جوانان تحصیل کرده می گویند؛ برای بکار گیری نیروها در ادارات نباید تبعیضی صورت بگیرد و همه باید در مقابل قانون برابر باشند.
 دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد تعداد زیادی را تحت نیروهای خدماتی و ستادی به کار گرفته بود که بنا به تصمیم شورای تأمین استان کهگیلویه و بویراحمد این نیروها اخراج شدند تا طبق قانون نیروهای مورد نیاز مراکز درمانی انتخاب شوند.
به طورکلی بعضی وقت‌ها در ادارات استان کهگیلویه و بویراحمد می‌بینیم، افرادی که دارای نفوذ بیشتری هستند، امتیازهای ویژه‌ای را تصاحب می‌شوند. بورسیه‌های دانشگاه یاسوج و به کارگیری نیروهای فله‌ای در بعضی ادارات دلیل بر ویژه خواری برخی‌ها هست. که امیدواریم دستگاه‌های نظارتی و مربوط و شورای تأمین استان کهگیلویه و بویراحمد بر روی تصیم خود مبنی بر اخراج نیروهای بی ضابطه قاطعانه بمانند و اجازه دهند که فرهنگ پایبندی به قانون در این استان عملی شود و بدعت غلط قوم و خویشی بازی رخت بر بندد.
رحیم ابوذر فعال اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد در این باره می‌نویسد: «کاش می‌شد فریاد کشید، آنقدر که گلو پاره شود، آنچنان که به قول معروف گوش عالم و آدم کرشود وای کاش گوش شنوایی بود ...
کاش زبانهایمان جز برای گفتن حقیقت به ناحقی‌ها نمی‌چرخید، کاش قلمهایمان جز در مسیر حق روان نمی‌شد.
کاش آنانیکه ادعای علمداری دارند جدای از مصلحت اندیشی مشت بر دهان هرکسی می‌کوبیدند که ذره‌ای در اجرای عدالت کوتاهی کند، کاش زبانشان شمشیر بران می‌شد برای قطعید کسانیکه با تکیه بر اعتماد مردم سوار بر گرده‌هایشان می‌شوند ودر قِبَل وعده‌های پوچ در خلوت کار خود می‌کنند.
مانده‌ام باید چه کنیم؟
لیستی در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد که اعطای بورسیه‌های سفارشی دانشگاه یاسوج می‌باشد و از بارزترین نوع بی عدالتی‌هاست، بی عدالتی در بخش علمی و میدان دادن به گروهی غیر مستحق یعنی پرورش نیروهای غیرمتخصص که قطعاً آینده جامعه با وجود موقعیت دادن به این دسته دچار مشکل خواهد شد و اگر این بی‌عدالتی ثمره‌اش در بدنه جامعه دانشگاهی و آموزشی ما نمود پیدا کند که «واحسرتا»... از استخدام‌های فله‌ای و انتصاب مدیران فامیلی و بغض و کینه‌های از گذشته تا کنون چگونه باید چشم بپوشیم؟ شاید مهم‌ترین سؤال این باشد باتوجه به نزدیکی انتخابات آیا اعتماد مجدد به اینگونه افراد خیانت به مردم نیست؟
تمام هم و غم ودرد ما نبود عدالت وعدم نظارت هست اگر امروز جامعه با انواع دردها دست و پنجه نرم می‌کند دلیلی جز بی توجهی، تبعیض، وعدم نظارت نداردواما چه کسانی باعث وبانی این نابسامانی و اوضاع آشفته هست؟ آیا داد را جز به قانونگذار ومجری قانون می‌توان گفت؟ آیا غیر این هست که به گفته امام مجلس قراربود در رأس امور باشد؟ مجلس در اندیشه امام خمینی (ره) نقش دیده بان را داشت که از رأس به امور نگاه کند و اجازه‌ی خبط وخطا ندهد، اجحاف وتسامح وتنبلی را نپذیرد، درد را برای درمان بیابد نه برای نمک پاشیدن!اگر افسار کار از دست رفته وعده‌ای مثل اسب عنان از کف رفته می‌تازند، شک نکنید مقصر اصلی ما هستیم، مردمی که فرصت را در اختیار این جماعت طماع بی چشم و رو قرار می‌دهند، مجلسی که لیست اکثریتش را دولت می‌بندد تا در مقابل کارهایی دلخواهش علاوه بر سکوت تأیید و حمایت نیز باشد.
به والله اگر قرار بر اعتماد مجدد به این افراد باشد ما باید قید بهبود وضعیت را بزنیم و خود را برای تحمل در برابر مشکلات بیشتر آماده کنیم...
اما به راستی ما را چه شده؟ وقت آن نرسیده متحد شویم و از فتنه‌ی کسانی که با بلد کردن علیا و سفلی سعی در صید ماهی رویایشان از آب گل آلود را دارند جلوگیری کنیم؟ تا کی باید خفت و خواری وتبعیض را ببینیم و فریادمان در گلو خفه بماند؟
اسفندی دیگر در راه است تا درختی نو بکاریم که ثمره و نتیجه‌اش راستی و درستی و دوستی باشد. پس بیایید بهار را با همدلی و اندیشه‌ی نو جشن بگیریم.»
به گزارش کبنا، از نخستین وعده‌های کلانتری استاندار به مردم استان کهگیلویه و بویراحمد برخورد با استخدام‌های غیرقانونی و بی ضابطه بود که مکرراً توسط وی و در ادامه توسط معاون سیاسی وی مورد تأکید قرار گرفت و بر روی آن مانورهای زیادی برای اقناع جامعه دادند و مردم منتظر اقدام و تلاش عملی وی بوده و هستند و قطعاً روزی کارنامه فعالیت وی مورد نقد و بررسی و امتیاز دهی قرار خواهد گرفت و مردم وی را به داوری خواهند نشست.
این روزها سازمان بازرسی با اقتدار تمام به مسئله استخدام‌های غیرقانونی دستگاه‌ها و دانشگاه‌ها (دانشگاه یاسوج و مراکز درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی یاسوج) ورود پیدا کرده و نقطه امیدی برای جامعه در برخورد با فساد اداری و دفاع از حق برابری مردم در برخورداری از موقعیت‌ها و امکانات شده و بیمارستان دکتر جلیل به عنوان یکی از انبوه استخدام‌های غیرقانونی را مورد بررسی قرار داده و اقدام به لغو این استخدام‌های نموده است و از ادامه کار قریب به 300 نفر از افرادی که با واسطه و ارتباط با اصحاب قدرت در مراکز بهداشتی و درمانی استان ممانعت کرده است.
اقدام سازمان بازرسی در برخورد با فساد اداری و استخدام‌های غیرقانونی، روحیه امید و نشاط را به جامعه بازگرداند و مردم به برخورد با مفاسد و مفسدان امیدوار شده‌اند. در این راستا، مردم انتظار دارند استاندار به عنوان نماینده عالی دولت و به عنوان شخصی که مکرراً وعده برخورد با استخدام‌های غیرقانونی را داده بود، در کنار دستگاه‌های نظارتی و قضائی حضور جدی و فعال داشته باشد و بیطرف ظاهر نشود، تا جامعه وی را باور کند.
تأکید می‌شود که استاندار کهگیلویه و بویراحمد شخصاً در جلسه شورای تأمین حضور یافته و از حقوق هزاران معترض و شاکی دارای مدارک تحصیلی بالا (که به سازمان بازرسی شکایت کرده‌اند) دفاع نماید و فرصت استخدام علی السویه را برای همه فراهم کند و اجازه ندهد غوغاسالاری و شلوغی و تحصن و باج خواهی افرادی که غیر قانونی استخدام شده‌اند، ادامه یابد.
اگر قرار بر تحصن و تجمع باشد، جمعیت چند هزار نفری معترضین که حق آنها در این استخدام‌ها از بین رفته، نیز می‌توانند تجمعات به مراتب بزرگی را ساماندهی کنند. لذا نباید اجازه داد که عده‌ای اندک مانع اجرای قانون شوند.
حال که تلاش‌های دستگاه‌های نظارتی نتیجه داده و گام اساسی برداشته شده و از طرفی خود نیز قائل به مبارزه با استخدام‌های قانونی بودید و همواره شعار آن را سر داده‌اید، نباید اجازه داد برخی با شانتاژ، به بهانه واهی امنیتی شدن، قضیه را امنیتی جلوه داده و آن را به شورای تأمین بکشانند. البته می‌بایست شورای تأمین نیز به قانون تمکین کند و مانع از تروبج بی ضابطگی و اقداماتی از این دست (استخدام‌های غیرقانونی) شود.
اجازه ندهید عده‌ای با تحصن و باج خواهی و تحریک برخی مقامات و سیاسیون و مطامع سیاسی آنها برای انتخابات درصدد امتیاز گیری باشند؛ چراکه ممکن است افراد مقابل نیز فردا روزی با خیل جمعیت خود به تحصن و از این قبیل اقدامات روی آورند و آشفتگی و تشتت بیشتر شود.
جامعه پذیرفته که برای این ظرفیت استخدامی آزمون برگزار شود و لذا نباید گذاشت حق افراد لایق از بین برود و صرفاً وابستگان به اصحاب قدرت استخدام شوند. اگر لیست این افراد انتشار یابد، جامعه خود خط و ربط آنها را با مقامات و مدیران و نمایندگان خواهند یافت و همه متوجه می‌شوند که این افراد نه تنها مظلوم نیستند، بلکه افراد دارای کس و کار و قدرت و وابستگانی بوده که به صورت غیر قانونی استخدام شده‌اند و مظلومین واقعی کسانی هستند که حق آنها ضایع شده و معترض وضع موجود هستند.
مردم منتظر عملکرد استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این قضییه هستند تا وی را بسنجند و مورد قضاوت قرار دهند که از حرف تا عمل چقدر راه است!
نهایتاً برای اینکه اعتماد جوانان تحصیل کرده و دانشگاهی که نیمی از عمرشان را در راه تحصیل گذرانده‌اند، بیش از گذشته به نظام اداری اسلامی بیشتر شود، باید نیروهای مورد نیاز ادارات را با رعایت ضوابط و قوانین جذب شوند.


کد مطلب: 414326

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/414326/برخورد-قانونی-استخدام-های-فله-ای-مطالبه-عمومی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1