تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۱۷
کد مطلب : ۴۱۴۰۶۴
جامعه حق دارد در خصوص منابع طبیعی حساس باشد، اما پروژه یاسوج-سی‌سخت حیاتی است؛

جای خالی گزارش جبران قطع در ختان بلوط در کهگیلویه و بویراحمد

۱
۰
جای خالی گزارش جبران قطع در ختان بلوط در کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛موضوع قطع درختان چند صد ساله بلوط در مسیر پروژه جاده سازی یاسوج - سی‌سخت مدتی است که مورد بحث رسانه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد و کشور قرار گرفته، آنطوری که بیان می‌کنند: «طبق بررسی‌های انجام‌شده در مسیر احداث جاده یاسوج ــ سی‌سخت هزار و 25 درخت قطع می‌شود که از این تعداد 700 درخت در مناطق حفاظت‌شده تحت پوشش محیط زیست و 325 درخت نیز در حوزه منابع طبیعی است. تاکنون کمتر از 100 درخت بلوط قطع شده است که در صورت تأیید این موضوع باید منتظر قلع‌وقمع 925 درخت دیگر باشیم.» مسئله‌ای که در اینجا باید دست روی آن گذاشت، این است که هیچ وقت دستگاه‌های متولی گزارشی مبنی بر جبران خسارت در منابع طبیعی ارائه نداده اند. یعنی اینکه اگر قرار شد برای راه سازی این تعداد درخت قطع شود، چه میزان درخت جای آن کاشته شده و در کجا غرس شده است. موضوع قطع این درختان بلوط آنقدر مهم بوده که به کارگروه اقتصاد مقاومتی استان کهگیلویه و بویراحمد کشیده شد.
پژمان نیک اقبالی مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد در نشست امروز (28 مهر ماه 98) کارگروه اقتصاد مقاومتی کهگیلویه و بویراحمد گفت: با دستور استاندار، مطالعات پروژه محور یاسوج ــ سی‌سخت در محل تونل‌ها بازنگری می‌شود تا در این قسمت کمترین خسارت به محیط زیست وارد شود.
نیک‌اقبالی در ارتباط با حواشی احداث محور یاسوج ــ سی‌سخت در مدت اخیر‌ اظهار داشت: در بحث قطع درختان در این محور اغراق شده بود و فضای رسانه‌ای استان هم در این زمینه کمی بد عمل کرد.
وی با بیان اینکه "دستگاه قضایی هم به این موضوع ورود پیدا کرد و ما فضا را آرام کردیم"، به آخرین وضعیت پروژه اشاره داشت و افزود: تا ورودی تونل‌ها حدود 200 متر فاصله داریم و پیمانکار هم موظف شده تا پل تنگاری را آسفالت کرده و تحویل دهد تا در فصل زمستان در این قسمت مشکلی نداشته باشیم.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در این محور دو تقاطع غیرهمسطح داریم که در قرارداد پیمانکار نمی‌گنجد و امیدواریم این مشکل حل شود تا پیمانکار معطل این دو نقطه نباشد.
نیک‌اقبالی عنوان کرد: در ورودی تونل‌ها کمتر از 20 درخت قطع می‌شود و در خروجی تونل‌ها هم جایی است که در سال‌های گذشته رانش زمین سبب شده بخش زیادی از جنگل‌ها به این قسمت جابه‌جا شود بنابراین بهترین مسیر با کمترین خسارت عبور از زیر کوه است.
وی با بیان اینکه اجرای تونل در محور یاسوج ــ سی‌سخت اجتناب‌ناپذیر است، گفت: در اجرای این پروژه کمترین میزان خسارت مدنظر ما است و با دستور استاندار کهگیلویه و بویراحمد مطالعات پروژه در محل تونل‌ها بازنگری می‌شود.
نیک‌اقبالی عنوان کرد: این آمادگی وجود دارد که 3 برابر درختانی که قطع شده گونه‌های مختلف کاشته شود.
حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز با بیان اینکه پروژه احداث محور یاسوج-سی‌سخت از کیلومتر 5 تا 16.5 به عنوان یکی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی مورد بررسی قرار گرفت که استاندار کهگیلویه و بویراحمد در خصوص قطع درختان در مسیر جاده یاسوج- سی‌سخت گفت: جامعه حق دارد در خصوص منابع طبیعی و محیط زیست حساس باشد اما پروژه یاسوج-سی‌سخت حیاتی است و باید اجرا شود.
حسین کلانتری با اشاره به اینکه حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی جزء وظایف همه است، گفت: قانون در خصوص چنین پروژه‌هایی پیش‌بینی لازم را انجام داده و محور مطابق قانون احداث می‌شود.
وی در ادامه خطاب به مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: مطالعات تکمیلی ورودی تونل‌های جاده یاسوج-سی‌سخت برای اینکه کمترین خسارت به محیط زیست و درختان وارد شود صورت گیرد لذا تا زمان انجام مطالعات پروژه در این نقطه متوقف شود اما روند احداث مابقی مسیر ادامه یابد.
مقام ارشد اجرایی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در خصوص قطع درختان بلوط محور یاسوج-سی‌سخت باید پاسخگوی افکار عمومی باشیم لذا همه جوانب و زوایا در نظر گرفته شود.
حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد با انتقاد از عدم اجرای مصوبات این کارگروه توسط برخی دستگاه‌ها اظهار داشت: این نوع مدیریت، مدیریت جهادی نیست و با چنین روندی استان توسعه پیدا نمی‌کند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: مصوبه به دست دستگاه اجرایی رسیده و آن را در کشو و یا بایگانی گذاشته تا چند ماه بعد که جلسه تشکیل شود که این کار در شأن یک مدیر نیست.
کلانتری تاکید کرد: با مافوق کشوری دستگاه‌هایی که با وجود ابلاغ مصوبات هیچ اقدامی برای اجرای آنها انجام ندادند مکاتبه می‌شود تا در این زمینه تدبیری بیندیشند و این دستگاه‌ها باید در این زمینه به مافوق خود پاسخگو باشند.
وی با بیان اینکه رونوشت این مکاتبات نیز برای برای معاون اول رئیس‌ جمهور ارسال می‌شود، گفت: عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان با 30 استان دیگر مقایسه می شود که ارزیابی‌ها میزان پیگیری، جدیت و موفقیت مدیران را نشان می‌دهد بنابراین دستگاه‌ها باید مصمم به پیگیری مصوبات باشند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: مصوبات کارگروه اقتصاد مقاومتی مورد تاکید مقام معظم رهبری و رئیس‌ جمهور بوده و برای ما مهم است بنابراین امیدواریم آخرین باری باشد که شاهد کوتاهی، تعلل و کم‌توجهی برخی دستگاه‌ها نسب به مصوبات باشیم.
به گزارش کبنا، غلام حسین حکمتیان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد نیز با اشاره به قطع درختان بلوط، می‌گوید: طبق بررسی‌های انجام‌شده در مسیر احداث جاده یاسوج ــ سی‌سخت یک‌هزار و 25 درخت قطع می‌شود که از این تعداد 700 درخت در مناطق حفاظت‌شده تحت پوشش محیط زیست و 325 درخت نیز در حوزه منابع طبیعی است.
حکمتیان این را نیز گفته: تاکنون کمتر از 100 درخت بلوط قطع شده است که در صورت تأیید این موضوع باید منتظر قلع‌وقمع 925 درخت دیگر باشیم.
بنا به گفته برخی کارشناسان رشد درخت بلوط در سال کمتر از 10 سانت است، هر درخت بلوط به‌طور میانگین سالانه حداقل 150 لیتر آب در سفره‌های زیرزمینی ذخیره و اکسیژن 4 نفر را  تأمین می‌کند و 15 کیلوگرم گرد و خاک هضم و جذب خاک می‌کند و عامل مهمی در جلوگیری از سیلاب است.
میوه بلوط داروی مؤثری در درمان زخم معده بوده و از لحاظ روانشناسی درخت شادابی و آرامش خاصی به فرد می‌دهد که با همه این موارد ضروری است در حفظ جنگل‌های بلوط کوشا باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
از لحاظ روانشناسی کمرمه اشکنی
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1