تاریخ انتشار
شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۰۰:۴۹
کد مطلب : ۴۱۴۰۳۴
یادداشتی از سید حسین رازیان؛

اربعین رسانه پُرقدرت عاشورا است

سید حسین رازیان
۱
اربعین رسانه پُرقدرت عاشورا است
کبنا ؛حرکت صدام و حزب بعث برای از بین بردن اصل عاشورا و این قیام احیاگر اسلام ناب محمدی کمتر از یزید نبود، اما قبل از صدام حکومت‌های خلفای عباسی هم نتوانسته‌اند راز عاشقی عاشورا را در دل عاشقان و مریدان آقا ابا عبدالله الحسین علیه السلام بکاهند، هر چه از تاریخ کربلا فاصله می‌گیرم سیر عاشقان حضرت امام حسین علیه السلام روز به روز جهانی افزایش می‌یابد. امروز تمام شکل گیری‌های انقلاب‌های مختلف که در پی آزادی و استقلال هستند، نشأت گرفته از همان حرکت و فرهنگ عاشورا است.
اما امروز حضور بی نظیر زائرین اربعین حسینی از سراسر جهان به خبر اول تمام رسانه‌های جهان اعم از رسانه‌های معاند و دوست گردیده و این را باید پیروزی دیگری برای جهان اسلام قلمداد کرد.
دلیل این ویژگی در مباحث معرفتی و عرفانی تبیین می‌شود اما به لحاظ سیاسی، اربعین حسینی ضامن حفظ پیام عاشورا در طول تاریخ بوده است. اهمیت حفظ پیام عاشورا به اندازه اهمیت خود دین مبین اسلام است زیرا اگر قیام امام حسین (ع) نبود از دین مبین اسلام اثر و آثاری باقی نمی‌ماند و همانطور که پیامبر اکرم (ص)، فرمودند، حسین منّی و انا من حسین می‌توان به عمق این گنجینه حماسه ساز تاریخی در راستای تکامل یک دین الهی برای رهمنمود بشریت پی برد اما در مورد ریشه پیاده‌روی و راهپیمایی اربعین همانطور که در تاریخ به صراحت ذکر گردیده، از دوران امام باقر و امام صادق علیهم السلام روایت‌های صحیحی است دال بر اجرای این سنت از سوی برخی عشیره‌ها و قبائل عرب عراقی و حجازی. از آن زمان و البته با فراز و فرودهای بسیار تا دوران حاکمیت حزب بعث در عراق سنت پیاده‌روی اربعین ادامه داشته است. در دوران حاکمیت صدام بیشترین فشار بر شیعیان برای جلوگیری از اجرای سنت پیاده‌روی اربعین اعمال شد تا آنجا که برای مقابله با آن، شهید آیت الله صدر احیاء و حفظ سنت پیاده‌روی اربعین را از واجبات شرعی اعلام کرده بودند. به هر تقدیر با سقوط صدام و حزب بعث در عراق، این سنت دیرینه توسط شیعیان عراق احیا شد تا آنجا که در کمتر از دو دهه، تعداد کسانی که در این اجتماع عظیم بشری از شیعیان و مسلمانان عراقی گرفته تا رهروان حسین (ع) از ایران و سایر نقاط جهان اقدام به احیای پیاده‌روی و راهپیمایی اربعین حسینی در طول حدود دو تا سه هفته از ایام ماه صفر می‌کنند به بالاتر از بیست میلیون نفر رسیده است. در همین راستا و در بیانات چند روز پیش مقام معظم رهبری پیرامون اهمیت راهپیمایی اربعین، نکات مهمی بیان شد که در بخشی از آن چنین فرمودند: «اربعین قوّت اسلام است، قوّت حقیقت است، قوّت جبهه مقاومت اسلامی است که این جور اجتماع عظیم میلیونی راه می‌افتند به سمت کربلا، به سمت حسین، به سمت قلّه و اوج افتخار فداکاری و شهادت که همه آزادگان عالم باید از او درس بگیرند.»
بنابراین از روز اوّل هم که اربعینی به وجود آمد، اهمّیّت اوّلین اربعین به همین اندازه بود. اهمیت اربعین اول این بود که رسانه پُرقدرت عاشورا است. از روز عاشورا تا روز اربعین -بنابر یک روایت روزی است که اهل بیت برگشتند به کربلا- این چهل روز، چهل روزِ فرمانروایی منطقِ حق در میان دنیای ظلمانی حاکمیّت بنی‌امیّه و سفیانی‌ها بود. رسانه حقیقی [یعنی] فریاد زینب کبری، فریاد حضرت سجّاد؛ در کجا؟ در کوفه، در شام، در آنجایی که ظلمات محض بود؛ این‌ها بزرگ‌ترین رسانه بود. همین‌ها بود که عاشورا را نگه داشت، همین‌ها بود که عاشورا را به امروز رساند. تاریخ و ریشه این روز اربعین و ماجرای اربعین این است. آن روز اهل‌بیت (علیهم السّلام) طوفانی به پا کردند با این حرکت چهل‌روزه؛ یک طوفان به پا شد در آن اختناق عجیب. در آن روزگار، اختناق این قدر است که دوروبر امام حسین، فرزند پیغمبر، نوه پیغمبر، جگر گوشه زهرای اطهر، ۷۲ نفر بیشتر باقی نمی‌مانند. در یک چنین روزگاری، ماجرای توابین را در کوفه به وجود آورد، مدینه را منقلب کرد، شام را منقلب کرد به طوری که رژیم سفیانی برافتاد؛ این حرکت عظیم اربعینیِ زینب کبری و اهل بیت (علیهم السّلام) بود»
اینجانب در پایان اربعین حسینی را خدمت همه بزرگواران تسلیت عرض می‌کنم امیدوارم که همه ما بتوانیم گوشه‌ای اندک از الگوی رفتاری و سیره اهل بیت علیهم السلام را معیشت خویش قرار بدهیم.

----------------------------------------
سید حسین رازیان
 
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
فایل های مرتبط
1