کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تحلیلی بر تحرکات و فعالیت‌های اصلاح‌طلبان بویراحمد و دنا؛

کاندیدای مطلوب «سید باقر» و شورای اصلاح‌طلبان کیست؟ / عبور از «زارعی» قطعی است

19 مهر 1398 ساعت 18:18

همه آن چیزی که بیان شد، بر اساس تحرکات و تحولات اخیری است که این روزها در جریان سیاسی اصلاح طلب رخ داده است. هنوز تا انتخابات اسفند 98 فاصله زیادی وجود دارد. اینکه در نهایت سید باقر دست چه کسی را بالا و پشت سر چه کسی قرار می‌گیرد و در منطقه پریکدان برای کدام فرد خوش اقبالی سخنرانی خواهد کرد، و آیا اینکه در صورت معرفی گزینه نهایی سایر کاندیداهای احتمالی تمام قد پشت سر او قرار می‌گیرند، را باید منتظر بمانیم.


بعد از تشکیل شورای اصلاح طلبان کهگیلویه و بویراحمد و ریاست سید باقر موسوی جهان آباد بر این شورا، بازتاب زیادی بر فضای سیاسی حوزه انتخابیه بویراحمد و دنا داشت. «سید باقر موسوی جهان آباد» اکنون نقش اول جریان اصلاح طلب را در استان کهگیلویه و بویراحمد به ویژه در حوزه انتخابیه بویراحمد و دنا در دست دارد.
«موسوی جهان آباد» حضورش در بویراحمد پررنگ شده و در روزهای اخیر او با گروه‌های مختلف مردم دیدار داشته و در برخی مراسمات «ترحیم» نیز کنار مردم قرار گرفته است.
اگر چه منابع رسمی جزئیاتی از نشست‌های اصلاح طلبان بویراحمد و دنا در تهران خبری نمی‌دهند و نداشتن سخنگو ضعف بزرگ جبهه اصلاحات در این استان و حوزه انتخابیه بویراحمد و دنا به شمار می رود. اما گفته شد که در پونک تهران جلسه‌ای با حضور «سید باقر موسوی جهان آباد» برگزار شد. هر چند عده ای در ابتدا می خواستند که با انتشار مطالبی این جلسه را به حاشیه ببرند و محمدعلی وکیلی و هوادرانش را مقابل «سید باقر موسوی جهان آباد» و اصلاح طلبان قرار دهند. اما خروجی این نشست تأکید سید باقر موسوی جهان آباد و سایر اعضا بر روی «اردوان ایزدپناه» به عنوان کاندیدای نهایی اصلاح‌طلبان بود.
«سید باقر» سیاست را خوب می شناسد و می داند که چگونه یارانش را دور هم نگه دارد و اسطوره خواندن وی از سوی هوادارانش در بویراحمد و دنا شاید بی دلیل هم نباشد. هر چند حمایت او در انتخابات 94 از غلام محمد زارعی تا حدودی نگرانی های زیادی را برای خود تراشید و بازگشت دوباره «سید باقر» به صحنه سیاسی بویراحمد و دنا و اثرگذاری بر انتخابات اسفند 98 برای جبران آن چیزی باشد که موجبات دلخوری بخشی از بدنه اصلاحات از او شده است.
اما اینکه چرا «سید باقر موسوی جهان آباد» و اصلاح طلبان بر روی «اردوان ایزدپناه» تاکید می کنند، یقیناً دلایل خاص خودشان را دارند که به اختصار به برخی از آن دلایل اشاره می شود و مورد تحلیل قرار می دهیم.
«ایزدپناه» یکی از چهره‌های اصلاح طلب و اصیل بویراحمدی است که نسبت به سایر کاندیداهای احتمالی اصلاح طلبان کمتر مورد نقد قرار گرفته و پذیرش او از سایر کاندیداها و مردم شاید بیشتر باشد. اگر چه وکیلی نیز از چهره‌های اصلاح‌طلب و در مجلس هم کارنامه‌ی او مشخص است، به هر دلیل پذیرش او از سوی جامعه اصلاح‌طلبان و سایر مردم با اما و اگرهایی همراه است. انتقاد از وکیلی زیاد است. او مثل خداداد غریب پور که دست خیلی از بچه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد را گرفت، این کار را نکرد. اما شاید دلیل اصلی تری که موجب شده تا اردوان ایزدپناه فعلاً گزینه نهای اصلاح طلبان باشد، این باشد که اصلاح طلبان و شاید سید باقر می گوید که نباید حضور بویراحمدی‌ها و کهگیلویه و بویراحمدی‌ها در مجلس و تهران کمرنگ شود و جایگاه‌های به دست آمده را به راحتی واگذار کنند. اصلاح طلبان یک حرف دیگری هم دارند و آن حرف این است که آنها می گویند؛ علاوه بر اینکه وکیلی باید بماند و به عنوان یک بویراحمدی نماینده مردم تهران باشد، هدایت خواه هم باید در حوزه انتخابیه تهران کاندیدا شود تا جای پای کهگیلویه و بویراحمدی‌ها در تهران محکم تر از گذشته باشد. بنا بر این سید باقر می‌خواهد که وکیلی در تهران بماند تا بویراحمدی‌ها همچنان در تهران صاحب نفوذ و قدرت باشند و اگر بتوانند پست‌های کلیدی‌تر را برای کهگیلویه و بویراحمدی ها تصاحب کنند. با این توضیح «ایزدپناه» در کنار دو گزینه دیگر، فعلا گزینه اصلاح طلبان معرفی می شوند.
 با وجود اختلاف نظرها بر روی گزینه نهایی اصلاح طلبان در انتخابات آینده مجلس، اما سید باقر همچنان بر روی ایزدپناه تأکید دارد و این تصمیم سیدباقر نشان می ‌هد که او دیگر به هیچ وجه از غلام محمد زارعی نماینده فعلی حمایت نخواهد کرد. هر چند تحرکات تیم زارعی نشان می‌دهد که آنها به دنبال رضایت سید باقر می‌باشند.
با وجودی که هواداران وکیلی اینگونه بیان می کنند که سونامی مهر مردم روزی «محمدعلی وکیلی» را در آغوش می گیرد، اما همچنان سران اصلاح طلب معتقدند که او باید در تهران باشد، به همان دلیل که پایگاه بویراحمدی‌ها مستحکم‌تر از گذشته باشد.
بدون شک طرفداران بهرامی به هیچ وجه روی ایزدپناه اجماع نمی‌کنند و اگر شورای اصلاح‌طلبان از بهرامی عبور کردند این احتمال دارد که هواداران او به سمت زارعی یا گزینه دیگری بروند. در صورتی که بهرامی هم در دفاع از ایزدپناه سخنرانی کند باز هم این احتمال هست که همه طرفدارانش این تصمیم را نپذیرند. مسئله ای که در خصوص طرفداران قوام فروزان صدق می کند، شاید با درصد کمتری.
بالاخره عدم اجماع اصلاح‌طلبان بر روی یک گزینه واحد و مورد قبول همه گروه‌های سیاسی اصلاح طلب، این شانس را برای «غلام محمد زارعی» می آورد که دوباره مورد توجه بخشی از اصلاح طلبان قرار بگیرد. اگر چه شاید همچون سنوات گذشته مردم دیگر حرف پایتخت نشینان را اعتنایی نکنند.
جریان‌ها در بویراحمد دیگر جواب نمی‌دهند چون این جریان‌ها چه اصولگرایان چه اصلاح طلبان به چند شخص که صلاحیت اجتماعی خود را از دست دادند منتهی می شوند و یا بویراحمد ۲۰ یا ۲۵ سال پیش تغییرهای سیاسی زیادی به خود دیده است.
همه آن چیزی که در بالا بیان شد، بر اساس تحرکات و تحولات اخیری است که این روزها در جریان سیاسی اصلاح طلب رخ داده است. هنوز تا انتخابات اسفند 98 فاصله زیادی وجود دارد. اینکه در نهایت سید باقر دست چه کسی را بالا و پشت سر چه کسی قرار می‌گیرد و در منطقه پریکدان برای کدام فرد خوش اقبالی سخنرانی خواهد کرد، و آیا اینکه در صورت معرفی گزینه نهایی سایر کاندیداهای احتمالی تمام قد پشت سر او قرار می‌گیرند، را باید منتظر بمانیم.
با این تفاسیر عبور از فیلتر شورای نگهبان یک اصل مهم است که اصلاح طلبان این را هم مدنظر قرار داده‌اند.


کد مطلب: 413806

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/413806/کاندیدای-مطلوب-سید-باقر-شورای-اصلاح-طلبان-کیست-عبور-زارعی-قطعی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1