تاریخ انتشار
جمعه ۱۲ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۷
کد مطلب : ۴۱۳۴۸۵
کبنا بررسی کرد

دست‌های ناتوان پشت آردهای آلوده/ ضعف مدیریتی سرمایه ملی را در بهترین جای یاسوج از پای در آورد/ سایه بی توجهی سازمان اقتصادی کوثر بر یاسوج

۱
۱
دست‌های ناتوان پشت آردهای آلوده/ ضعف مدیریتی سرمایه ملی را در بهترین جای یاسوج از پای در آورد
کبنا ؛سازمان اقتصادی کوثر وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران بوده و مسئول مدیریت واحدهای اقتصادی وابسته به این بنیاد است. این سازمان در سال ۱۳۷۲ تأسیس شد. تا واحدهای پراکنده «زیرمجموعه» بنیاد را تحت پوشش یک سازمان واحد اقتصادی درآورد. این سازمان حدود ۴۰ شرکت را در بر می‌گیرد و از دامداری و کشاورزی تا صنایع الکترونیک و بهداشت و درمان و زمینه‌های مالی فعالیت می‌کند. یکی از این شرکت‌ها، شرکت پیشگامان کشاورزی صنعت کوثر دنا می‌باشد که مدیریت آن برعهده «حسین اکبری» می‌باشد و کارخانه آرد، نشاسته و گلوکز دنا و یک واحد مرغداری تخمگذار زیر نظر آن بوده و شنیده‌ها حاکی از آن است که به جهت ضعفهای مدیریتی این شرکت واحد مرغداری بدستور سازمان به دیگر شرکت‌های زیر مجموعه سازمان سپرده شده است.
ماجرای این کارخانه کمی پیچیده شده است و اطراف آن حواشی زیادی به وجود آمده، این کارخانه در سال 86 با 330 نفر نیروی کار فعالیت می‌کرد و به عنوان یک برند در کشور شناخته شده بود و محصولات خود را صادر می‌نمود، که یک مرتبه به دلایل مختلف تعطیل شد و از کار افتاد.
عملکرد این کارخانه در طول سال‌های اخیر نشان می‌دهد که کسی برای آن دل نمی‌سوزاند و بارها این کارخانه به دلیل آلودگی‌های میکروبی، وجود شپشک و عدم رعایت مسائل بهداشتی تعطیل شده و ضعف مدیریتی بر این کارخانه تا حدی بود که فعالیت 330 نیروی کار در سال 86 به حدود 40 کارگر در سال 98 رسیده و به جایی اینکه هر روز شاهد پیشرفت و توسعه این کارخانه باشیم، هر روز شاهد زوال و نابودی آن و فرسوگی و مستهلک شدن ماشین آلات آن می‌باشیم.
بنا بر گزارش میدانی این پایگاه خبری در روزهای اخیر و وجود بعضی مستندات به دست آمده این کارخانه بیش از هر چیز از نبود مدیریت متخصص، متعهد و توانمند رنج می‌برد، چرا که اگر یک مدیر کارآمد پشت این کارخانه بود، قطعاً بارها به دلیل عدم رعایت بهداشتی و دیگر مسائل تعطیل نمی‌شد.
مدیران این کارخانه که گفته می‌شود، بعضی وقتها دلشان را به دورهمی های شبانه خوش کرده‌اند و کاری به چرخیدن و یا نچرخیدن، چرخ‌های کارخانه هم ندارند، طرح و برنامه‌ای برای آبادانی کارخانه تاکنون ارائه نداده‌اند و یا اگر طرحی و برنامه‌ای هم بوده، توان اجرایی کردن آن را نداشتند.
بنا بر اطلاعات رسیده به این پایگاه خبری، بارها مسئولان فنی کارخانه در تاریخ‌های مختلف وجود شپشک و میزان آلودگی میکروبی را در آرد این کارخانه گوشزد کرده‌اند اما دریغ از این که مدیران این کارخانه بزرگ اقدام عملی بر سر و سامان دادن به این وضعیت انجام دهند. [مستندات موجود]
ممکن است که مدیران این کارخانه برای فرار از ضعف و ناتوانی خود با بعضی از مدیران سازمانها و نهادهای مربوطه دست به تبانی بزنند. نظر به اینکه در سال‌های اخیر تعدادی از نیروهای این کارخانه بازنشسته شده‌اند برای جایگزینی ایشان روابط جای ضوابط را گرفته تا جایی که به کار گماشتن نیروهای وابسته به فلان اداره کل، به جهت اینکه در تخصیص سهمیه گندم با آنها همکاری لازم انجام بگیرد، یکی از تخلفات اداری این مدیران به شمار می‌رود.
یکی از ضعف‌های مدیریتی این کارخانه عدم مدیریت در عرضه و تقاضای محصول بوده تا جایی که در سال 97، بخشی از سهمیه گندم دولتی خود را که با نرخ یارانه‌ای دولت تحویل شده، 27 تن آرد تولید شده را به جهت اینکه توانایی عرضه آن را نداشته به دلیل ماندگاری آرد در سیلو شپشک می زند و روی دست کارخانه و این مدیران می‌ماند.
طی ماههای اخیر نیز حدود 100 تن آرد شپشک زده حاصل زحمات مدیران این کارخانه بوده که براساس شواهد آرد غیربهداشتی موجود در انبارهای کارخانه بسیار بیشتر از رقم اعلام شده می‌باشد، حال جای سئوال این است که چگونه گندم را به نرخ دولتی می‌خرند و به آرد تبدیل می‌کنند و بعد به هدر می‌رود و کسی از آنها سئوال نمی‌کند و پاسخی از آن‌ها نمی‌خواهند. هر چند که شنیده شده این کارخانه برای جبران کسری گندم دولت مجدداً باید گندم را با نرخ بالایی از بازار آزاد خرید کرده و آرد تولیدی آن را به عنوان بدهی خود به اداره کل غله برای عرضه در بازار تحویل نماید. بالاخره در این میان کارخانه دچار ضرر و زیان شده و چه کسی باید پاسخگوی این ضرر و زیان باشد، الله اعلم.
همچنین شنیده شده است که بعضی از عوامل این کارخانه؛ دو نفر از مدیران دارای باسابقه کارخانه آرد، نشاسته و گلوکز دنا را برکنار کردند تا به خیال خودشان کسی توی دست و بالشان نباشد. اخراج کارگران در سال‌های مختلف نیز نشان از این می‌دهد که آنها توجه به فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر حمایت از رونق تولید و اقتصاد مقاومتی ندارد. در آغازین سال‌های 96، 21 نفر کارگر بی زبان را از کار بیکار می‌کنند و هر روز این کارخانه را به مرحله نابودی می‌رسانند.
 در یکی از نشست‌های استانداری کهگیلویه و بویراحمد در خصوص دلیل رکود در کارخانه آرد و نشاسته و گلوکز دنا موضوعاتی مطرح شد که نشان داد اولاً سازمان اقتصادی کوثر به تعهدات خود در استان عمل نکرده است و دوما مسؤولان سازمان اقتصادی کوثر با این توجیه که مسؤولان کهگیلویه و بویراحمد در راه تولید سیاسی‌کاری می‌کنند حاضر به همکاری بیشتر با استان نیستند.
نمایندگان سازمان اقتصادی کوثر ادله‌ای برای رکود در این واحد تولیدی داشتند و گفتند که همین کم کردن سهمیه گندم کارخانه آرد ابتدا از 1800 تن به 1200 تن و سپس از 1000 تن به صفر برنامه ریزی شده است. «این در حالی است که سهمیه آرد دولتی این کارخانه، از بین رفت، انها بیش از 100 تن آرد تولید می‌کنند و بغل دستشان مورد هجوم شپشکها قرار می‌گیرد.» همه چیز به ضعف مدیران کارخانه بر می‌گردد. مسئله‌ای که سازمان بازرسی استان کهگیلویه و بویراحمد تاکنون به آن ورود نکرده و از مدیران و مسئولان آن پاسخی نخواسته که چرا این همه سرمایه ملی در بهترین جای شهر یاسوج در حال فرسوده شدن و از بین رفتن است.
نکته دیگر در آن نشست، مربوط به بهسازی و نوسازی ماشین‌آلات کارخانه آرد و نشاسته و گلوکز دنا بود که بنا به گفته اکبری مسؤول این واحد تولیدی به 15 میلیارد تومان نیاز دارد تا ماشین‌آلات خود را نوسازی کند. البته طی سال‌های اخیر سازمان اقتصادی کوثر بیش از 7 میلیارد تومان برای نوسازی و راه اندازی فازهای دیگر این کارخانه تخصیص داده که عمده این اعتبار صرف آسفالت، رنگ کاری دیوار و مبلمان و زیبایی آن کارخانه شد.
همچنین در آن نشست معلوم شد که برخی از دستگاه‌ها و دکانترهای کارخانه آرد و نشاسته و گلوکز دنا پس از بازسازی قابلیت استفاده نداشته و یا سر جای خودشان نیستند! در روزهای نزدیک وضعیت جذب نیرو و دستهای پشت پرده آن روشنگری خواهد شد.
 
در ادامه وضعیت این کارخانه را در آئینه رسانه‌های مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد می‌بینید.


نام شما

آدرس ايميل شما

اکبری
Iran, Islamic Republic of
باسلام
متاسفانه خبرگزاری شما بدون اطلاع دقیق از مشکلات وسنگ اندازیهایی که بعضی ها برای این شرکت بوجود می آورند وبدون صحبت با مدیران شرکت اخباری را درج می نمائید که بنظر جهت دار ودر راستای همان سنگ اندازیهاست..
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1