تاریخ انتشار
جمعه ۲۹ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۴۷
کد مطلب : ۴۱۲۹۳۹
گزارش تحلیلی؛

وحشت ریاض از حملات جدید یمنی‌ها و آژیر خطری که به صدا درآمد

۰
وحشت ریاض از حملات جدید یمنی‌ها و آژیر خطری که به صدا درآمد
کبنا ؛سعودی ها که هنوز از شوک عملیات بزرگ یمنی ها به تاسیسات نفتی خود خارج نشده اند؛ از سویی نگران حملات کوبنده تر و جدید یمنی ها هستند و از سویی از مواضع آمریکایی ها سرخورده شده اند.
سعودی ها با گذشت چند روز از عملیات بزرگ پهپادی ارتش و کمیته های مردمی یمن به تاسیسات نفتی در بقیق و خریص در شرق عربستان از شوک این ضربه دردناک یمنی‌ها خارج نشده اند.ترکی المالکی سخنگوی وزارت دفاع عربستان با طرح اتهاماتی علیه ایران نگفت که این حمله از کجا انجام شده است و تنها گفت که کشورش در حال تحقیقات پیرامون این موضوع است.
اما آنچه سخت مقامات ریاض را آشفته کرده است یکی ناکارآمدی سامانه های پاتریوت آمریکایی و دیگری مواضع آمریکایی هاست که سعودی ها انتظار حمایت بیشتر را داشتند.
هنگامی که پمپئو به ناکارآمدی پاتریوت اذعان کرد
درباره سامانه دفاع هوایی مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا به شکست آن اذعان کرد. وی در پاسخ به این سئوال که چرا سامانه پاتریوت آمریکا در مقابله با حمله به آرامکو ناکارآمد بود به ذکر جمله ای اکتفا کرد.
پمپئو گفت: حتی بهترین سامانه های دفاعی در دنیا گاهی فشل و ناکام می شوند و درست عمل نمی کنند.
                              
این در حالی است که قبلا رویترز در گزارشی آورده بود: میلیاردها دلار از سوی عربستان برای خرید تجهیزات نظامی از کشورهای غربی که گفته می شود برای مقابله با حملات پیشرفته طراحی شده اند هزینه می شود اما این تجهیزات توانایی مقابله با پهپادهای ارزان قیمت و موشک های کروز را ندارند.
در همین رابطه یک کارشناس امنیتی عربستانی که نخواسته نامش فاش شود به رویترز می گوید: سیستم های دفاع هوایی و تسلیحات آمریکایی که ما میلیاردها دلار برای آنها پول داده ایم تا از تاسیسات نفتی عربستان دفاع کنند کجا بودند؟  اگر آنها توانسته اند با چنین دقتی حملات خود را انجام بدهند این توانایی را نیز دارند که تاسیسات آب شیرین کن و سایر اهداف را نیز هدف قرار بدهند.
عبدالباری عطوان تحلیلگر معروف جهان عرب در این باره اعلام کرد: «این حملات یمنی ها، شکنندگی سامانه‌های دفاع
هوایی سعودی را در محافظت از این تأسیسات مهم نفتی در این کشور برملا کرد همان‌گونه همچنین «طفره رفتن» ایالات متحده در دفاع از همپیمانانش را فاش کرد به‌رغم این‌که از آنها میلیاردها دلار به‌عنوان بهای این دفاع باج می‌گیرد».
سعودی ها به شدت احساس می کنند که آمریکایی ها آنها را خوار می کنند و فقط از ریاض باج می گیرند.
روزنامه رای الیوم در مطلبی در این باره آورده است: «سیاست‌های فرصت طلبانه و گمراه کننده آمریکا و همچنین موضع گیری انفعالی و تعلل این کشور در واکنش به حمله پهپادی انصارالله به تاسیسات نفتی شرکت آرامکوی عربستان باعث سرخوردگی سعودی‌ها شده است. تعلل آمریکا در انجام اقدامی نظامی تلافی جویانه و انتقام از حمله به تاسیسات نفتی شرکت آرامکو در مناطق بقیق و خریص در شرق عربستان با گذشت تقریبا یک هفته از این حملات، باعث سرخوردگی و یاس محافل سعودی شده است به طوری که یک نویسنده سعودی در مقاله‌ای در روزنامه سعودی عکاظ به این سرخوردگی‌ها اشاره کرد.
رای الیوم می نویسد: این نویسنده سعودی در مقاله بی سابقه‌ای در روزنامه عکاظ، به تضاد در اظهارات مقامات آمریکایی بویژه دونالد ترامپ رئیس جمهور این آمریکا پرداخت و نوشت: «این تضاد به ما سعودی‌ها خاطر نشان می‌کند که همپیمانی جز خود نداریم و متحدان دیروز همچون گذشته نیستند و افول شدید آن‌ها در اخلاقیات کاملا برای ما آشکار شده است».کسانی که از چگونگی اداره اوضاع عربستان بویژه موسسات رسانه‌ای این کشور باخبرند، به خوبی می‌دانند چاپ مقالات انتقاد آمیز از همپیمان تاریخی عربستان یعنی آمریکا نمی‌تواند بدون دستور یا چراغ قرمز مقامات عالیرتبه عربستان صورت گیرد، زیرا مطبوعات عربستان بویژه در سال‌های گذشته از آزادی بیان زیادی برخوردار نبوده اند و بعید است این مقاله اگر برای تحریک آمریکا نباشد، پیامی به متحد آمریکایی عربستان باشد.
این رسانه عرب زبان در ادامه آورده است: اذعان به سوء استفاده‌های غیر اخلاقی و پرهزینه آمریکا تحت عنوان حمایت‌های دروغین و گمراه کننده امریکا تحول جدیدی است که باید
درباره آن تامل کرد، حمایت‌هایی که در مواقع نیاز وجود ندارد و عربستان برای کسب آن میلیاردها دلار هزینه کرده است. اظهارات مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در سفر به ریاض و ابوظبی به روشنی بیانگر سرخوردگی سعودی‌ها از متحد آمریکایی شان و همچنین مهر تاییدی بر صحت انتقادات بی سابقه در روزنامه عکاظ است.
رای الیوم نوشت: مایک پمپئو پس از دیدار با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در ریاض، ایران را به دست داشتن در حمله به تاسیسات نفتی بقیع و خریص متهم کرد و این حمله را یک اقدام جنگی دانست که باید با آن مقابله شود، زیرا نه فقط امنیت ملی عربستان بلکه زندگی آمریکایی‌هایی ساکن در عربستان را تهدید می‌کند، اما پمپئو پس از ورود به ابوظبی لحن خود را به طور کامل تغییر داد و تاکید کرد این کشور امیدوار به حل و فصل مسالمت آمیز بحران روزافزون با ایران است.
این رسانه می نویسد: چنین اظهارات ضد و نقیضی از وزیر امور خارجه آمریکا، ما را که همواره درباره سوء استفاده‌های آمریکا از کشورهای عربی بویژه عربستان هشدار داده ایم غافلگیر نمی‌کند، ما با قاطعیت اعلام می‌کنیم تهدیدات مقامات ایرانی طی روزهای گذشته از جمله تهدیدات سردار سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران ایران و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه این کشور مبنی بر اینکه اگر این کشور هدف حمله قرار گیرد، منطقه صحنه نبرد گسترده خواهد شد، باعث رعب و وحشت دولت آمریکا شده و این کشور را وادار کرده است به دنبال آتش بس و راه حل‌های مسالمت آمیز باشد.
رای الیوم می افزاید: دولت ترامپ که جرات نکرد انتقام سرنگونی پهپاد خود بر فراز تنگه هرمز را بگیرد و کشتی‌های جنگی این کشور جلوی توقیف نفتکش انگلیسی بدست ایران در آب‌های خلیج فارس را نگرفتند، بعید است برای گرفتن انتقام حمله به تاسیسات نفتی عربستان وارد جنگ علیه تهران شود. آنچه در مقاله عکاظ آمده است، توصیف دقیق سیاست‌های فرصت طلبانه و گمراه کننده آمریکاست و سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا مقامات سعودی به همین مقدار از سرزنش بسنده خواهند کرد یا اینکه به هر شیوه‌ای در روابط خود با آمریکا
و همچنین در دخالت‌های نظامی و فعلی خود در یمن یا در دخالت‌های قدیم و جدید خود در سوریه، لیبی و عراق تجدید نظر خواهند کرد یا خیر؟».
علاوه بر این سرخوردگی و آشفتگی مقامات سعودی، اقداماتی که روز گذشته انجام دادند اوج وحشت آنها از حملات دردناکتر ارتش و کمیته های مردمی را نشان میدهد.
وحشت سعودی ها از عملیات جدید و کوبنده ارتش و کمیته های مردمی یمن
العهد در گزارشی با عنوان «کشور وحشت؛ صدای آژیر در عربستان به صدا در آمد»، آورده است: «حالت ترس و آشفتگی به دنبال عملیات راهبردی یمنی ها در هدف قرار دادن تاسیسات نفتی آرامکو بر عربستان حاکم است و این وضعیت آنها مشابه اوضاع رژیم صهیونیستی است. عربستان از اجرای آزمایشی آژیر خطر در ظهر روز پنجشنبه به وقت محلی عربستان در شهر ریاض و شهرهای الدرعیه، الخرج و الدلم خبر داد. مقامات ریاض با ارسال پیام کوتاه به تلفن های همراه شهروندان به انگلیسی و عربی آنها را از انجام آزمایش صدای آژیر در ساعت یک بعد از ظهر در شهر ریاض و درعیه، الخرج و الدلم مطلع کرد.
العهد نوشت: علت مطلع کردن شهروندان سعودی درباره آژیر آزمایشی برای این بود که در صورت شنیدن آن وحشت زده نشوند به ویژه با توجه به تشدید حملات ارتش و کمیته های مردمی یمن در واکنش به جنایات ائتلاف سعودی. ناظران بر این باورند که رژیم سعودی انتظار واکنش قوی از یمن به خاطر جنایاتی که علیه ملت یمن روا داشته است را دارد».
                                
مجتهد افشاگر اسرار درونی آل سعود هم درباره ترس و وحشت مقامات ریاض فاش کرد: «آل سعود این بار از ترس سرنوشت نفت و ترس از جنگی که آن ها را نابود کند، موضوع را جدی گرفتند و به این عقیده رسیدند که در صورت عدم اصلاح شرایط، زوالشان قطعی است. محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در وضعیت آشفتگی و ناامیدی است به طوری که پس از حمله به «بقیق» مجبور شده است تا دوز قرص های آرامبخش خود را بیشتر کند.
افشاگر اسرار خاندان آل سعود در ادامه نوشت: او (بن سلمان) در واقع مضطرب و نگران است به گونه ای که نزدیک است دچار اختلال عصبی شود».
نام شما

آدرس ايميل شما

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
1