کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد

تونل «دیل» قربانی وعده‌های انتخاباتی و جذب آرا شد/ مطالعات اولیه یعنی کشک

27 شهريور 1398 ساعت 12:26

ر صورتی که گاز کشف شده در حد یک مخزن باشد کار انجام حفر تونل و ادامه مسیر درکل تعطیل خواهد شد و در صورتیکه وزارت راه و شهرسازی با توجه به بار مالی بسیار زیادی که مجدد ایجاد خواهد شد، ادامه پروژه را پذیرا شودیا باید مسیر جایگزینی انتخاب شود!؟ به نظر می‌رسد که تصمیمات عجولانه و وعده‌های انتخاباتی در عدم انجام روند صحیح این پروژه و توجه به مطالعات اولیه نقشی اساسی ایفا کرده باشد.


پروژه تونل دیل به دلیل خروجی گاز در مسیر پروژه متوقف شده است و بر اساس اطلاعات پایگاه خبری کبنانیوز با 60 نیروی این پروژه (جاده گچساران - چرام) در روزهای گذشته تسویه حساب شد و آنها را کنار گذاشتند. اینکه چگونه پروژه‌ای  با این حجم اعتبار هزینه شده به یک مرتبه از مدار پیشرفت خارج می‌شود، آیا مطالعات کارشناسی شده آن به طور دقیق انجام نگرفته است. چه مسائلی به غیر از منافع مردم پشت آن قرار داشته است که این همه پول بیت المال را خرج می‌کنند و بعد متوجه می‌شوند که احتمال دارد، منابع گاز در مسیر پروژه باشد.
محمد نبی صداقت پیشه در گزارشی آورده است؛ حفر تونل دیل جزئی از جاده گچساران به چرام که معلوم نیست با چه توجیه فنی واقتصادی طرح وتصویب شد پروژه‌ای بود که در مناقشات ما بین بزرگواری و غلامرضا تاجگردون روی اجرایی شدن آن سخت مورد توجه بود.
بعد از چند سال از افتتاحیه پرزرق و برق و قهرمانانه این پروژه توسط  مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد و نماینده گچساران و باشت اکنون با توجه به حفر حدود نصف این تونل، انتشار گاز و خطر انفجارهای مهیب باعث تعطیلی هر دو دهانه‌ی ورودی و خروجی شده است.
مطالعات اولیه یعنی کشک
اشتباهی که موجب شد هزینه‌های کلانی که در این پروژه شد، به فنا برود. مشکلی که در این پروژه حفر تونل وجود دارد عدم انجام مطالعات اولیه و بی توجهی به شیوه مهم گمانه زنی در خصوص جنس سنگ، خاک و لایه‌های سنگی در این پروژه پیش بینی به نظر می‌رسد!
کارفرمای پروژه (وزارت راه و شهرسازی، شرکت ساخت) به عنوان یک وظیفه می‌بایست به مشاور طرح (شرکت ساتروپات پل) ابلاغ می‌کرده و از وی در خصوص مطالعه و بررسی موارد مربوط به سنگ، خاک و لایه‌های سنگی گزارش مطالعاتی مطالبه می‌کرده که این مهم صورت نگرفته و پیمانکار (قرارگاه خاتم الانبیاء موسسه حرا) نیز بدون اطلاع ازاین مهم کار اجرایی و عملیاتی را آغاز کرد که این روند جای بسی تأمل است. در صورتی که گاز کشف شده در حد یک مخزن باشد کار انجام حفر تونل و ادامه مسیر درکل تعطیل خواهد شد و در صورتیکه وزارت راه و شهرسازی با توجه به بار مالی بسیار زیادی که مجدد ایجاد خواهد شد، ادامه پروژه را پذیرا شودیا باید مسیر جایگزینی انتخاب شود!؟ به نظر می‌رسد که تصمیمات عجولانه و وعده‌های انتخاباتی در عدم انجام روند صحیح این پروژه و توجه به مطالعات اولیه نقشی اساسی ایفا کرده باشد.
تصمیم های میلی و سلیقه ای
بحث و حرفهای زیادی در مورد تونل و دخالت غلامرضا تاجگردون در میان بود. طرحی که مربوط به قرارگاه خاتم الانبیاء بوده است و مردم دیل به دلایل مختلف مشکلات آب روستا و از بین رفتن محیط زیست با آن مخالفت کرده بودند به اصرار تاجگردون و به این استدلال که دیل از مسیر جاده اصلی خارج نشود، ادامه کار داد. اما این فقط به معنای دایه بودن بهتر از مادر است، که فقط مردم دیل و محیط زیست منطقه از این تصمیم اشتباه آسیب دیدند و می بینند.
مشکلات زیست محیطی تونل دیل/ فاجعه زیست محیطی در دیل
مشکلات زیست محیطی در منطقه حفاظت شده دیل همچنان پابرجاست و صدای اعتراض دلسوزان و فعالان محیط زیست در این باره به جایی نرسید. ضمن آنکه گفته می شود قطع شدن درختان در این منطقه و احداث تونل، تا شعاع چند کیلومتری خاک این محیط را تحت تاثیر قرار داده است و دیگر امکان رویش درخت و نهال جدید خیلی کم شده است.
ولی رمضانی، رئیس محیط زیست گچساران در خصوص احداث پروژه "تونل دیل" در سال 97 در این باره اظهارنظر کرده و گفته است: پروژه محور در دست احداث گچساران – چرام که قرار است تونل ۲ هزار و ۶۰۰ متری در آن احداث بشود مشکل زیست‌محیطی دارد و محیط زیست این شهرستان به‌دلیل رعایت نشدن مسائل زیست‌محیطی با احداث این تونل مخالف است.
وی با اشاره به تشریح این پروژه و میزان خسارات وارده به گونه های گیاهی و جانوری در محدوده اجرای این طرح نیز تصریح کرد: مجری طرح تونل، گزارش ارزیابی میدان عملیاتی و مسیرهای منتخب را به اداره محیط زیست گچساران ارائه نداده و به دلیل وجود گونه‌های گیاهی و جانوری کمیاب در این منطقه، لزوم مستندسازی گزارش کارشناس محیط زیست برای کمترین خسارات وارده الزامی است.
رمضانی در ادامه می گوید: انواع کل ، بزکوهی، پلنگ ، کفتار  و سایر پرندگان و خزندگان در این منطقه به طور فراوان مشاهده شده است و عملیات خاکبرداری، حمل خاک و تولید زباله در محل اجرای پروژه از دیگر نگرانی های ما در حوزه محیط زیستی است.
 


کد مطلب: 412842

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/412842/تونل-دیل-قربانی-وعده-های-انتخاباتی-جذب-آرا-مطالعات-اولیه-یعنی-کشک

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1