تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۲۶
کد مطلب : ۴۱۲۸۴۲
کبنا گزارش می‌دهد

تونل «دیل» قربانی وعده‌های انتخاباتی و جذب آرا شد/ مطالعات اولیه یعنی کشک

۱۳
۰
تونل «دیل» قربانی وعده‌های انتخاباتی و جذب آرا شد/ مطالعات اولیه یعنی کشک
کبنا ؛پروژه تونل دیل به دلیل خروجی گاز در مسیر پروژه متوقف شده است و بر اساس اطلاعات پایگاه خبری کبنا نیوز با 60 نیروی این پروژه (جاده گچساران - چرام) در روزهای گذشته تسویه حساب شد و آنها را کنار گذاشتند. اینکه چگونه پروژه‌ای  با این حجم اعتبار هزینه شده به یک مرتبه از مدار پیشرفت خارج می‌شود، آیا مطالعات کارشناسی شده آن به طور دقیق انجام نگرفته است. چه مسائلی به غیر از منافع مردم پشت آن قرار داشته است که این همه پول بیت المال را خرج می‌کنند و بعد متوجه می‌شوند که احتمال دارد، منابع گاز در مسیر پروژه باشد.
محمد نبی صداقت پیشه در گزارشی آورده است؛ حفر تونل دیل جزئی از جاده گچساران به چرام که معلوم نیست با چه توجیه فنی واقتصادی طرح وتصویب شد پروژه‌ای بود که در مناقشات ما بین بزرگواری و غلامرضا تاجگردون روی اجرایی شدن آن سخت مورد توجه بود.
بعد از چند سال از افتتاحیه پرزرق و برق و قهرمانانه این پروژه توسط  مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد و نماینده گچساران و باشت اکنون با توجه به حفر حدود نصف این تونل، انتشار گاز و خطر انفجارهای مهیب باعث تعطیلی هر دو دهانه‌ی ورودی و خروجی شده است.
مطالعات اولیه یعنی کشک
اشتباهی که موجب شد هزینه‌های کلانی که در این پروژه شد، به فنا برود. مشکلی که در این پروژه حفر تونل وجود دارد عدم انجام مطالعات اولیه و بی توجهی به شیوه مهم گمانه زنی در خصوص جنس سنگ، خاک و لایه‌های سنگی در این پروژه پیش بینی به نظر می‌رسد!
کارفرمای پروژه (وزارت راه و شهرسازی، شرکت ساخت) به عنوان یک وظیفه می‌بایست به مشاور طرح (شرکت ساتروپات پل) ابلاغ می‌کرده و از وی در خصوص مطالعه و بررسی موارد مربوط به سنگ، خاک و لایه‌های سنگی گزارش مطالعاتی مطالبه می‌کرده که این مهم صورت نگرفته و پیمانکار (قرارگاه خاتم الانبیاء موسسه حرا) نیز بدون اطلاع ازاین مهم کار اجرایی و عملیاتی را آغاز کرد که این روند جای بسی تأمل است. در صورتی که گاز کشف شده در حد یک مخزن باشد کار انجام حفر تونل و ادامه مسیر درکل تعطیل خواهد شد و در صورتیکه وزارت راه و شهرسازی با توجه به بار مالی بسیار زیادی که مجدد ایجاد خواهد شد، ادامه پروژه را پذیرا شودیا باید مسیر جایگزینی انتخاب شود!؟ به نظر می‌رسد که تصمیمات عجولانه و وعده‌های انتخاباتی در عدم انجام روند صحیح این پروژه و توجه به مطالعات اولیه نقشی اساسی ایفا کرده باشد.
تصمیم های میلی و سلیقه ای
بحث و حرفهای زیادی در مورد تونل و دخالت غلامرضا تاجگردون در میان بود. طرحی که مربوط به قرارگاه خاتم الانبیاء بوده است و مردم دیل به دلایل مختلف مشکلات آب روستا و از بین رفتن محیط زیست با آن مخالفت کرده بودند به اصرار تاجگردون و به این استدلال که دیل از مسیر جاده اصلی خارج نشود، ادامه کار داد. اما این فقط به معنای دایه بودن بهتر از مادر است، که فقط مردم دیل و محیط زیست منطقه از این تصمیم اشتباه آسیب دیدند و می بینند.
مشکلات زیست محیطی تونل دیل/ فاجعه زیست محیطی در دیل
مشکلات زیست محیطی در منطقه حفاظت شده دیل همچنان پابرجاست و صدای اعتراض دلسوزان و فعالان محیط زیست در این باره به جایی نرسید. ضمن آنکه گفته می شود قطع شدن درختان در این منطقه و احداث تونل، تا شعاع چند کیلومتری خاک این محیط را تحت تاثیر قرار داده است و دیگر امکان رویش درخت و نهال جدید خیلی کم شده است.
ولی رمضانی، رئیس محیط زیست گچساران در خصوص احداث پروژه "تونل دیل" در سال 97 در این باره اظهارنظر کرده و گفته است: پروژه محور در دست احداث گچساران – چرام که قرار است تونل ۲ هزار و ۶۰۰ متری در آن احداث بشود مشکل زیست‌محیطی دارد و محیط زیست این شهرستان به‌دلیل رعایت نشدن مسائل زیست‌محیطی با احداث این تونل مخالف است.
وی با اشاره به تشریح این پروژه و میزان خسارات وارده به گونه های گیاهی و جانوری در محدوده اجرای این طرح نیز تصریح کرد: مجری طرح تونل، گزارش ارزیابی میدان عملیاتی و مسیرهای منتخب را به اداره محیط زیست گچساران ارائه نداده و به دلیل وجود گونه‌های گیاهی و جانوری کمیاب در این منطقه، لزوم مستندسازی گزارش کارشناس محیط زیست برای کمترین خسارات وارده الزامی است.
رمضانی در ادامه می گوید: انواع کل ، بزکوهی، پلنگ ، کفتار  و سایر پرندگان و خزندگان در این منطقه به طور فراوان مشاهده شده است و عملیات خاکبرداری، حمل خاک و تولید زباله در محل اجرای پروژه از دیگر نگرانی های ما در حوزه محیط زیستی است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
اقای صداقت بر خلاف فامیل صداقت در تفسیر تان نیست مگر اقای تاجگردون غیب گو بود که در ادامه کار تونل گاز پیدا میشه انصاف خوب چیزیه خدمات دکتر تاجگردون انکار نا پذیر است مردم فهمیده گچساران وباشت زر شناس هستند ومرعوب گفنار اقلیتی نمی شوند فکر نان کنید خربزه اب است
Iran, Islamic Republic of
غیب گو نمی خواهد پروژه های اینگونه باید طرح مطالعاتی داشته باشند . میلیاردها پول بیت المال بخاطر ندانم کاری و وعده و رانت هدر رفته شما از غیب گویی حرف می زنید . سال 1398 است نه دوره قاجار .
Iran, Islamic Republic of
لطفا دستگاههای نظارتی ورود پیدا کنند و در صورت نئاشتن مطالعات و آزمایش های لازم از حقوق مردم و بیت المال دفاع کنند .
مسعود
Iran, Islamic Republic of
تاجگردون گچساران و رای مردم رو به بازی گرفت.
صابر
Iran, Islamic Republic of
الان چند تا پروژه با این کارفرما داشتم.
این کارفرما قائل به انجام مطالعات نیست، حداقل در سطح استان کارشناسان بدرد نخور و بی تجربه ، که سبب بروز این چنین خساراتی به بیت المال می شود.
از طرفی مطمئنا مشاوران این طرح در حد و اندازه های این پروژه نیستند، که کار بدون مطالعه رو توصیه کرده اند.
از دید من وعده انتخاباتی وجود نداره.
آرمیتا
Iran, Islamic Republic of
حتی حیوانات و گیاهان هم از دست زیاده خواهی و جاه طلبی و آرا طلبی و طبل تو خالی بودن ما انسانها در امان نیستند
خرمگس
Iran, Islamic Republic of
جناب تاجگردون بر خلاف ادعاهای مطرح شده تاکنون در هیچ پروژه جاده سازی دخالت نداشته و موفق نبوده است چون جاده هایی که در اطراف و منتهی به گچساران اجرا شد همگی پروژه های و طرح های ملی بوده اند و نه استانی و هیچ ربطی به استان و تاجگردون نداشته و ندارد فقط به دلیل نا آشنایی و عدم اطلاع مردم از روند طرحهای ملی ، افتخارشون برا تاجگردن شد و تنها جاده های گچساران چرام و باشت چرام از طرحهای تاجگردون میباشد که به دلایل سیاسی یا هر دلیل دیگر که خودشون بهتر میداند تا کنون نخواسته یا نتوانسته به بهره برداری برساند
Romania
چرت و پرت نوشتی. متن کاملا براساس غرایض سیاسی تنظیم شده
Iran, Islamic Republic of
فکر کردم شاید فقط ما از دست تاجگردون عاصی شدیم نگو که هم از دستش عاصی هستن
رجا
Iran, Islamic Republic of
باید تونل در جای اصلی ان یعنی بین دیل و آرو احداث میشد ولی با اصرار مردم دیل به محل فعلی قبل روستای دیل منتقل شد که متاسفانه شد انچه نباید میشد البته باید در نظر داشت با توجه به مشکلات عدیده موجود احداث جاده دیل ضرورت است به عمران ابادانی جنوب کشور کمک خواهد کرد وجاده ایمنی را برای تردد مردم مهیا خواهد شد
ممو
Iran, Islamic Republic of
اقای رمضانی مگه میشه دوسال از روند اجرایی پروژ ه میگذرد و مستندات درخواستی به شما داده نشده باشد اقای محترم بنده کاملا میدونم شما و سایر ادارات زیربط ازجمله محیط زیست سازمان گردشگری برق وامور اب وحتی دهیار و بخشدار وفرماندار و نماینده همه وهمه خودتان خوب استفاده کردید حالا که کار گیر کرده همه تون گناه را بر عهده راه شهرسازی و یا قرار گاه خاتم میگذارید
چرا اگر ایراد داشت از همون روز اول نگفتید
Iran, Islamic Republic of
بایدثابت شودبرچه اصولی تونل گچساران به چرام وجاده باشت به چرام تحویل پیمانکاران کم تجربه شده آیاتاجگردون نقش درتعیین این افرادداشته یانه؟ اگه داشته بیچاره ازاین مملکت که رئیس برنامه وبودجه کشوربدست چنین افرادی باشد
Iran, Islamic Republic of
اداره راه وقرارکاه باید مطالعات را انجام میدادند مگه میشه مهندس ناظر نداشته باشند باید تونل را بررسی میکردند از نظر قانونی خودشان باید پایخگو باشند .چه ربطی به نماینده دتردکار اجرایی مربوط به تصمیم نماینده نیست .اوباید نظارت کند در هیچ جای دنیا از دل تونل گاز قابل شناسایی با این حجم کوجک نیست
هشدار به افرادی که پروژه ناامیدسازی و اعتمادزدایی مردم را دنبال می‌کنند

هشدار به افرادی که پروژه ناامیدسازی و اعتمادزدایی مردم را دنبال می‌کنند

همچنین درخصوص مسئله آسیب‌های اجتماعی حاشیه تهران به‌عنوان پایتخت کشور باید بگویم؛ به ...
راي بودار كميته انضباطي عليه سرخابي‌ها

راي بودار كميته انضباطي عليه سرخابي‌ها

نکته جالب تقدير از دو کاپيتان پرسپوليس و استقلال و همچنين کريم باقري است. در بند دهم ...
روایتی از زندگی طلبه جوان، همسر و 11 فرزندش

روایتی از زندگی طلبه جوان، همسر و 11 فرزندش

پدر 38 ساله و مادر 36 ساله قمی که یازدهمین فرزندشان در راه است، از خدا می‌خواهند که این ...
فایل های مرتبط