کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

«حریرچی» در گزارشش به وزیر بهداشت و درمان چه می‌نویسد؛

آیا استاندار ضعف مسئولان علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد را جبران می‌کند؟ / قربانی کیست؟ / دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مطالبه‌گر باشند، سکوت معنا ندارد

24 شهريور 1398 ساعت 20:01

اقدام تاجگردون در گچساران نشان داد که دستگاه‌های دولتی این شهر چندان اختیاری از خود در مواجهه با اقدامات تاجگردون ندارند و به معنای واقعی کلمه عامل بر باد رفتن حیثیت دولت در مواجهه با نماینده مجلس هستند!


دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد در این سال‌ها آبستن به برخی اتفاقات ناصحیح و گاهاً غیرقانونی و تخلف شده است که خیلی‌ها در این امر دست دارند و باید جوابگو باشند. از به کارگیری نیروهای بی‌ضابطه تا دخالت سیاسیون و بعضی سازمان‌ها و افراد در کارهای دانشگاه و در آخرین اقدام نماینده مجلس در حرکتی قلدرمآبانه درب «ام‌ارآی» گچساران را می بند و خیلی سریع بعد از سفر ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت و درمان به استان کهگیلویه و بویراحمد عذرخواهی می‌کند و می‌نویسد: «به سهم خودم تشکر می‌کنم و اگر تعرضی هم خارج از عرف صورت گرفت، خاضعانه نیز پوزش می‌طلبم و فراموش نکنیم عصبانیت، مهربانی و پوزش همه برای رضای خدا و آسایش مردم است.» [کلیک کنید]
آنقدر قدرت اجرایی دانشگاه علوم پزشکی تضعیف می‌شود که نماینده مجلسی خارج از عرف درب یک مرکز دولتی را می بند، در سال‌ها، ماه‌ها و روزهای اخیرهای آنچنان انتقادات از دانشگاه علوم پزشکی شدت می‌گیرد که ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت در سفری غیرمنتظره و شبانه به یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد می‌آید و همان شب در ساختمان دولت با برخی از مقامات استان کهگیلویه و بویراحمد جلسه‌ای برگزار می‌کند تا از نزدیک از اصل ماجرا و انتقاداتی که پیرامون این دانشگاه است، با خبر شود. ضعف رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گچساران و فرماندار گچساران را نشان می‌دهد که نماینده مجلس در کار دولت دخالت می‌کند و درب مرکز دولتی را می‌بندد و از مسئولان می‌خواهد که به دنبال کلید قفل زده شده بر «ام آر آی» گچساران بگردند، [کلیک کنید] باید ببینم حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این باره چه واکنشی نشان می‌دهد و چه برخوردی با مدیران سهل انگار انجام می‌دهد. هر چه که باشد، آنقدر این حرکت غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس برای وزیر بهداشت و درمان و معاونین او سنگین تمام شده است که آنها را مجبور به سفر ناگهانی به یاسوج مرکز استان کرد و این احتمال وجود دارد که مجموعه وزارت بهداشت و درمان با دانشگاه علوم پزشکی استان برخوردی انجام بدهد و احتمال عزل یکی از مقامات ارشد این دانشگاه دور از ذهن نیست و شاید حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد برای اینکه قدرت دولت را نشان بدهد با فرماندار گچساران و یا مدیر مربوطه گچسارانی برخورد لازم را انجام بدهد.
تابناک در این باره نوشت: هر چند برخی رسانه‌ها دلیل حضور حریرچی را به انتقادات عدل هاشمی و تاجگردون مرتبط کردند اما واقعیت این است که انتقادات عدل هاشمی را می‌توان یک رویه معمول دانست که نیازی به حضور فوری حریرچی نبود اما رفتار پوپولیستی و قلدرمابانه تاجگردون موضوعی بود که دولت و وزارت بهداشت را وادار به هشدار جدی به تاجگردون کرد که نهایتاً هم وی با دیدن خراب شدن وضعیت مجبور به عذرخواهی شد!
 اقدام تاجگردون در گچساران نشان داد که دستگاه‌های دولتی این شهر چندان اختیاری از خود در مواجهه با اقدامات تاجگردون ندارند و به معنای واقعی کلمه عامل بر باد رفتن حیثیت دولت در مواجهه با نماینده مجلس هستند!
پس از این اقدام تاجگردون هم برای استاندار کهگیلویه و بویراحمد نمره‌ای منفی در نشان دادن اقتدار دولت ثبت شد و هم برای دانشگاه علوم پزشکی! که در این رابطه اما وزارت بهداشت مجبور شد راسا وارد میدان شده و قدرت خود را به تاجگردون نشان دهد. نکته دیگر اینکه به نظر می‌رسد وزارت بهداشت از حملات پی در پی به رئیس دانشگاه علوم پزشکی بسیار ناراحت است و احساس کرد لازم است در این سفر از نزدیک با واقعیات انتقادات آشنا شده تا بتواند در صورت لزوم به یزانپناه در ادامه راه کمک و احیاناً برای دلگرمی از وی حمایت کند! هر چند احتمالاً به وی در خصوص تعامل بیشتر با نمایندگان هم توصیه‌هایی داشته باشد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد مطمئناً نمی‌تواند تحقیر خود و دولتش را در برابر رفتارهای خلاف و قلدرمابانه تاجگردون تحمل کند لذا در جلسه پشت پرده با حریرچی کاملاً پذیرفته است که نمایندگانش در شهرستان گچساران بسیار ضعیف و منفعلانه برخورد کرده‌اند و نیاز به تغییر لازم است و احتمالاً این دیدار یک قربانی در گچساران خواهد داشت که قطعاً از منصوبان تاجگردون خواهد بود.
شنیده شده که حتی حریرچی تا اطمینان نیافتن از دو موضوع حاضر به ترک استان کهگیلویه و بویراحمد نشده است! اول عذرخواهی تاجگردون و دوم برکناری یکی از مسئولین ارشد دولتی در گچساران که عذرخواهی تاجگردون رسماً از طرف وی اعلام شد اما باید دید آیا مسئول گچسارانی و حامی تاجگردون که از نظر مسئولین ارشد استان و حریرچی به بی عرضگی متهم است، برکنار می‌شود و یا اینکه حریرچی پس از برگشتن به وزارت بهداشت و رایزنی‌های بعدی با وزیر و استاندار نهایتاً از خواسته دوم خود منصرف می‌شود؟!
البته در مورد مسئول گچسارانی یاد شده، مدت زیادی است که خود استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم اظهار نارضایتی می‌کند اما گویا بنابر در پیش بودن انتخابات تاکنون از برکناری این مسئول خودداری کرده است!
به هر جهت آنچه که در این سفر رخ داد می‌توان گفت شواهد نشان از این نکته دارد که حریرچی از رئیس دانشگاه علوم پزشکی حمایت کامل کرده است اما به وی توصیه کرده است به انتقادات به حق نمایندگان توجه و با اقدامات قانون شکنانه و قلدرمابانه با شدت برخورد کند. حال باید روزها و هفته‌های آینده را نظاره کرد و دید که آیا موارد گفته شده در بالا رخ خواهد داد یا نه؟
 صحبت‌های پرویز یزدانپناه رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد در چهارمین نشست نمایندگان تشکل‌های دانشجویی این دانشگاه که امروز (24 شهریور ماه 98) برگزار شد، واقعیت‌های را نشان داد.
دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در این نشست از دغدغه و حساسیت سرپرست دانشگاه برای برقراری ارتباط نزدیک با دانشجویان تشکر کرد و گفت: حق این بوده که از عملکرد توانمند و پر تلاش دکتر یزدانپناه به صورت ویژه به نمایندگی از دانشجویان تقدیر کنم.
 ارجمند خطاب به «پرویز یزدانپناه» سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: این مجموعه که شما با میزان سنگینی از بدهی، بکارگیری‌های بدون ضابطه و چینش ناصحیح نیروهای انسانی در بخش‌های مختلف تحویل گرفتید میراث و یادگار مدریت ناکارآمد و ناصیحح گذشته است.
وی با اشاره به اینکه در گذشته معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی استان به یک معاونت دست چندم تبدیل شده بود، ادامه داد: دانشجویان از فضای مسموم و ایجاد شده ناراضی بودند تا اینکه مسئولیت دانشگاه به شما سپرده شد و نسیم امید در بین دانشجویان وزیدن گرفت.
 ارجمند خاطرنشان کرد: در گذشته حمایت از معاونت دانشجویی- فرهنگی و دانشجویان کم بود در رده‌های پایین اهمیت قرار داد که حضور شما بدون شک نقطه عظفی در تاریخ این دانشگاه است و امیدوارم تغییرات موثری را در وضعیت معیشتی و رفاهی دانشجویان ایجاد کنید.
وی با اشاره به اینکه با در دست گرفتن مدیریت دانشگاه علوم پزشکی توسط دکتر یزدانپناه 3 نیروی خوش نام و محبوب بین دانشجویان به عنوان معاون و دو مدیریت دانشجویی و فرهنگی منصوب شدند.
دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد خواستار رفع مشکلات موجود دانشجویان شد و ادامه داد: انتظار می‌رود با فروش دو خوابگاه امام رضا (ع) و فاطمیه و احداث دو خوابگاه در محوطه دانشگاه مشکلات را به حداقل برسانید.
ارجمند با بیان اینکه در گذشته به بهانه احداث دانشکده بهداشت در حق دانشجویان اجحاف شده است، بیان کرد: دانشکده فعلی حتی سیستم گرمایشی و سرمایشی ندارد و در واقع دانشجویان در تابستان روزهای گرم و در زمستان روزهای سرد را تجربه می‌کنند.

وی خواستار رفع مشکلات دانشجویان از جمله بحث اینترنت، ساعت ورود و خروج دانشجویان و دیگر مسائل صنفی و رفاهی دانشجویان شدند.
 مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج برگزاری 4 نشست در کمتر از 4 ماه آن هم در فصل تعطیلی دانشجویان نشان دهنده نگاه ویژه سرپرست جدید دانشگاه به حوزه دانشجویی است.
حجت‌الاسلام مسعود داستار تاکید کرد: فضای باز سیاسی جزو دغدغه‌های دکتر یزدانپناه بوده و در این راستا نیز نشستی با سردار حمید خرمدل فرمانده سپاه فتح با هدف همفکری و تعامل بیشتر در این زمینه داشته است.
 سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در این نشست گسترش فضای باز البته با حفظ و رعایت قانون و اخلاق اسلامیرا جزو اولویت‌ها خود دانست و گفت: سیاست‌های وزارت بهداشت بدون ملاحضه و محافظه کاری اجرایی می‌شود و در این راستا باید برای شکستن فضای یخ زده و سکوت در دانشگاه گام برداریم.
پرویز یزدانپناه با تاکید بر اینکه برای برون رفت از فضای بسته و یخ زده موجود و ایجاد فضای نشاط و امید به آینده دست یاری به سوی دانشجویان بلند می‌کنم، تصریح کرد: رفتن به سمت پیشرفت و ارتقای دانشگاه در حوزه‌های مختلف مد نظر است و در این مسیر زره‌ای درنگ نخواهیم کرد.
وی برای رسیدن به توسعه راهی جز استفاده از تجربیات گذشتگان نداریم، افزود: استراتژی سکوت معنایی ندارد زیرا این روند سبب بی اعتمادی می‌شود و دانشجو باید مطالبه گر باشند.
یزدانپناه بیان کرد: مدیران بخش‌های مختلف دانشگاه بر اساس شایسته سالاری و در راستای سیاست‌های وزارتخانه و دولت انتخاب می‌شوند و معتقدیم توسعه در جوامع باید از دانشگاه بگذرد و احترام و استقلال دانشگاه باید حفظ شود.
وی خواستار دخالت نکردن دیگر سازمان‌ها در کار دانشگاه‌ها شد و گفت: در این صورت اعضای هیئت علمی، دانشجویان و کارکنان دانشگاه را متعلق به خود می‌دانند و تلاش آنان برای رسیدن به اهداف مورد نظر بیش از پیش افزایش می‌یابد.
یزدانپناه اظهار داشت: در این راستا حرکت را با حمایت‌های وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تیم مدیریتی وی، استاندار، دانشگاهیان و دانشجویان آغاز کرده‌ایم و انشالله بتوانیم به جای برسیم که منویات مقام معظم رهبری و اهداف دولت و مقام عالی وزارت تحقق یابد.
وی با تاکید بر اینکه شفافیت هزینه‌ها با هدف برگشت اعتماد در دستور کار است، خاطرنشان کرد: دانشگاه وجود آن وابسته به دانشجو بوده و رفاه، آسایش و نشاط اجتماعی دانشجو برای ما اصل است
یزدانپناه تصریح کرد: باید به مسائل مختلف در دانشگاه رسیدگی شود و نباید مسائل اعتقادی را سیاسی کنیم و بدانیم حجاب اعتقادی و عرف بوده و در صورت سیاسی شدن آسیب می‌بیند.
وی گفت: امسال سال انتخابات است باید یک فضای باز سیاسی را ایجاد کنیم و گروه‌های مختلف سیاسی باید بتوانند همدیگر را تحمل کنند.

سرپرست جدید معاونت فرهنگی و امور دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست خواستار تدوین پیوست و تقویم فرهنگی شد و ادامه داد: این مهم تا 10 مهر باید به مدیریت امور فرهنگی واصل در تا در شورای مدیریت فرهنگی با هدف بودجه تخصیص و تأمین اعتبار مصوب شود تا در شروع برنامه دچار مشکل نشویم.
سیدابوالقاسم هادی‌نیا ارتقای کیفیت وضعیت موجود رفاهی و صنفی دانشجویان را اولویت دانست و بیان کرد: بنای تفویض اختیار و رعایت سلسله مراتب اداری و همچنین تعامل و ارتباط گسترده با دانشجویان را داریم.
وی با اشاره به برخی محدودیت‌های مالی در دانشگاه ادامه داد: چالش‌ها و مشکلات دانشگاه را دانشجویان نیز باید درک کنند و البته این موضوع نباید مانع خدمات دهی مناسب به دانشجویان باشد.
یکی دیگر از نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در این نشست گفت: در دوره ریاست قبلی دانشگاه با وجود تلاش‌های فراوان در یک سال یک جلسه برگزار نشد و امروز برگزاری 4 نشست در 4 ماه نشان دهنده دغدغه مندی مسئولان بوده و انتصاب‌های معاونت فرهنگی و دانجشویی دانشجویان را امیدوار کرده است.
پایگاه خبری کبنانیوز آمادگی دارد، مقاله و یادداشت‌های دانشجویان را برای اطلاع مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد و افکار عمومی انتشار دهد.


کد مطلب: 412747

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/412747/آیا-استاندار-ضعف-مسئولان-علوم-پزشکی-کهگیلویه-بویراحمد-جبران-می-کند-قربانی-کیست-دانشجویان-دانشگاه-مطالبه-گر-باشند-سکوت-معنا-ندارد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1