تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۰۴
کد مطلب : ۴۱۲۵۹۶
گلایه‌های سرمایه‌گذاران و مدیرانی که اجازه صحبت به کسی نمی‌دهند؛

قدم‌های کلانتری برای معادن کهگیلویه و بویراحمد / پشت معادن استان به غریب‌پور گرم است / دستور کلانتری؛ طناب قانون پاره نشود، سرمایه‌گذاران هم معطل نشوند

۱
۳
قدم‌های کلانتری برای معادن کهگیلویه و بویراحمد / پشت معادن استان به غریب‌پور گرم است / دستور کلانتری؛ طناب قانون پاره نشود، سرمایه‌گذاران هم معطل نشوند
کبنا ؛حسین کلانتری، استاندار کهگیلویه و بویراحمد روز (یکشنبه 17 شهریورماه 98) یک مهمان ویژه از تهران داشت؛ میهمانی که فرزند این استان است اما در همه این سال‌هایی که در منصب قدرت بود، تاکنون نسخه‌ای شفابخشی برای دردهای زادگاهش نداشت و دست کم اینکه تلاش‌هایش در همه مسئولیت‌هایی که بوده اثر ملموسی نداشته است. او البته در دیار زادگاهش طرفداران زیادی دارد و خیلی‌ها به عنوان یک چهره ملی به او افتخار می‌کنند اما بدون شک مرکزنشینان در قدرت، فرصت‌های زیادی برای کمک به دیارشان داشتند و دارند.
 موضوعی که امروز استاندار کهگیلویه و بویراحمد به خوبی و در قالب مدیریتی به آن اشاره می‌کند و می‌گوید ما از آقای غریب‌پور هیچ چیز اضافه‌ای نمی‌خواهیم، ما فقط حقمان را می‌خواهیم و جبران کم‌توجهی‌های گذشته را!
او می‌گوید: سایر استان‌ها با دلارهای ارزان بار خود را بستند و ما از سال‌ها پیش تاکنون نظاره کردیم و اکنون هم از آقای غریب‌پور رانت و امتیازی نمی‌خواهیم بلکه عدالت می‌خواهیم که در برنامه‌های او این نگاه عدالت‌بخشی ملموس است.
او البته به مزاح هم گفت که ما البته تازه آقای غریب‌پور که دلسوز این استان است را گیر آوردیم و به این راحتی او را رها نمی‌کنیم.
 موضوع نشست روز (یکشنبه 17 شهریورماه 98) برای سامان دادن به حوزه معدن این استان بود که سال‌ها مورد غفلت واقع شده بود و استاندار تازه‌نفس این دیار تلاش کرده است تا در روزهای نخست کارش دست روی یک ظرفیت بزرگ بگذارد تا مردم این استان بیش از این منتظر توسعه قطره‌چکانی نفت و بودجه محدود کشور نباشند.
 استان کهگیلویه و بویراحمد روی معادن ارزشمندی، گرسنه خوابیده است و اکنون با دعوت از مقام ارشد این حوزه در کشور تلاش شده است تا گام خوبی در روزهای نخست مسئولیت آقای کلانتری برداشته شود.
 گامی که هم ظرفیت معادن این استان را روی میز تصمیم‌گیری می‌آورد و هم ظرفیت «غریب‌پور»هایی که به هر دلیل خواسته یا ناخواسته غریب مانده‌اند را دوباره احیا می‌کند.
 جلسه‌ای که بعد از هشت سال بدون حضور داریوش دیودیده و در روزهای نخست مسئولیت سالار حسین‌پور در صنعت و معدن کهگیلویه و بویراحمد، اگرچه تقریباً برای اولین بار، اما ایراداتی هم داشت و می‌شد بهتر برگزار می‌شد.
 از فعالین بخش خصوصی حوزه معدن دعوت شده بود اما مثل همیشه وقت نبود و کسی نتوانست حرفش را آنطور که می‌خواهد به گوش مرد شماره یک معدن کشور برساند..
 چند نفر صحبت کردند و بقیه مشکلات طرح‌های معدنی، از سوی سرپرست صنعت و معدن قرائت شدند و آقای غریب‌پور هم وعده پیگیری داد و برخی مسائل را به همکارانش ارجاع می‌داد.
مهمان برنامه در ابتدای برنامه صحبت کرد و بعد از شنیدن درددل‌های معدن‌کاران، برای پاسخ به آنها، جمع‌بندی و قول مشخصی نداشت.

 دو جلسه مهم و سنگین شورای معدن و گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با هم ادغام شد.
 همه می‌خواستند حرف بزنند و ولع داشتند تا مشکلاتشان را بگویند و برخی هم که وقت گرفتند، آنقدر حاشیه می‌رفتند که کمتر به اصل موضوع می‌پرداختند؛ موضوعی که استاندار پیرامون آن گفت که آمدیم تا با یک حساب و کتاب به یک نتیجه‌ای در این حوزه برسیم اگر هرکس بخواهد حرف خودش را بزند و چارچوبی نباشد، از ریل خارج می‌شویم.
کلانتری همچنین به نکته مهم دیگری هم اشاره کرد و گفت که واقعاً هم ما مدیران هم بخش خصوصی باید تمرین کنیم بتوانیم خلاصه حرف بزنیم، اینکه ۱۰ دقیقه حرف بزنیم بعد ندانیم چه گفتیم راهش نیست باید عملیاتی و خلاصه حرف بزنیم.
 استاندار کهگیلویه و بویراحمد همچنین به واقعیت نبود ارتباط مؤثر و دوطرفه بین مدیران دولتی و خصوصی در حوزه صنعت و معدن، اذعان کرد و گفت اگر یک همکاری دوطرفه آغاز شود این نقیصه را رفع می‌کنیم.
او همچنین یک دستور صریح هم داد و به مدیرانش در دستگاه‌های اجرایی و بانکی گفت که تا جایی که طناب قانون پاره نشود آن را برای حمایت از بخش خصوصی، کش دهید اما هرگز کارشان را کش ندهید و یکماهه تکلیف سرمایه‌گذاران را مشخص کنید که معطل نامه‌نگاری‌ها نباشند.
 روی مستقیم سخن استاندار با جهاد کشاورزی و اداره‌کل زیرمجموعه آن یعنی منابع طبیعی و همچنین محیط‌ زیست بود و از آنها خواست حداقل قانون را در نظر بگیرند نه حداکثر سخت‌گیری را؛ او تاکید کرد که من مسئولم و پاسخگو و بر این اساس به شما می‌گویم که حمایت از سرمایه‌گذاری و تولید را در کف قانون و با نهایت اغماض دنبال کنید.
 کلانتری گفت در جایی که دو درخت هم پیدا نمی‌شود و سرمایه‌گذار حاضر است صد درخت بکارد اما مدیران ما با توسعه و سرمایه‌گذاری موافقت نمی‌کنند که این قابل قبول نیست.
او تصریح کرد که از ۳۷ سال پیش تاکنون از ۱۶ هزار کیلومتر مربع فقط سه هزار کیلومتر مطالعه معدنی شد و این یعنی اینکه ما در ابتدای راه هستیم و باید برای فعال کردن این بخش همه از یاسوج تا تهران، دست در دست هم دهیم.

 نماینده مردم بویراحمد در مجلس شورای اسلامی هم در این دیدار، چند مدتی که استاندار جدید کارش را شروع کرده را بسیار امیدوارکننده خواند و گفت که من یک جهش خوب در این استان می‌بینم.
 غلام‌محمد زارعی به یک ذهنیت منفی در بین افکار عمومی هم اشاره کرد و توضیح داد: این موضوع که می‌گویند جلسات اصلی جای دیگری هستند، اینگونه نیست و همه افرادی که اینجا هستند، دلسوز این استان و زاگرس هستند و توسعه همه مناطق برای آنها مهم است و من اینطور فکر می‌کنم.
 او افزود که بویراحمد نیز از این قافله عقب نمی‌ماند و اگر چه قبلاً اکتشافات معدنی، محدود به مناطق جنوبی استان کهگیلویه و بویراحمد بوده و فقط آنجا کار شد اما واقعیت این است که در حوزه شمال استان نیز ظرفیت‌های معدنی خوبی وجود دارد و من این عزم را در بین همه مدیران استانی می‌بینم که اکتشافات به این بخش از استان نیز گسترش یابد و از ظرفیت‌ها استفاده شود.
 زارعی این را هم گفت که برای آنکه این نگاه توسعه‌ای در بویراحمد و دنا با منابع طبیعی غنی، نهادینه شود نیازمند همکاری مدیران دستگاه‌های محیط زیست و منابع طبیعی هستیم و من این انتطار را دارم و آن را هم به مدیران این حوزه گفتم.

 در ابتدای این دیدار در بازار داغ گلایه‌ها، سرمایه‌گذار آجر دهدشت گفت که حقیقتاً مدیران و جلسات تحمل حرف‌های من را ندارند و از طرفی هم می‌دانم که شما برای من کاری نمی‌کنید و میکرفونم را روشن کردم که فقط سلامی کرده باشم و حرفی زده باشم.
 آقای بزرگمهر سرمایه گذار معدن نیترات دیشموک که سال‌ها در حوزه فرهنگ و کنگره شهدا مسئولیت داشت به عنوان یک فعال حوزه معدن با گلایه شدید از مدیران گفت که شما ۴۰ سال است پشت درب‌های بسته تصمیم گرفتید، باز هم کم است تا اینجا هم اجازه ندهید ما حرف بزنیم؟
بگویید چه گلی به سر معدن زدید؟ اینجا هم فقط شما حرف بزنید؟
بزرگمهر به موضوع سختگیری‌های بانک‌ها هم گریزی زد و گفت: گویا ما زیر آسمان این کشور نیستیم. برای ضمانت بانک‌ها خیلی سختگیری می‌کنند، در حالی که در این کشور هزاران میلیارد تومان را به راحتی می‌برند. 
او گفت: بیشترین معادن در شهرستان‌های کهگیلویه و گرمسیری هست و نمی‌شود که زیر کولر و آب و هوای یاسوج برای معادن آنجا تصمیم گرفت.
کلانتری به حرف‌های این سرمایه گذار واکنش نشان داد و گفت: هر جا که بانک ها سختگیری کردند، با ما اطلاع دهید که کمک کنیم. بخش خصوصی و سرمایه گذاران سربازان جنگ اقتصادی هستند که همه باید آنها را در این جنگ کمک کنیم.
اما خداداد غریب‌پور که برای او لقب فرماندار اسطوره‌ای هم به کار می‌برند و اکنون معاون وزیر صنعت است و مسئولیت سازمان ایمیدرو بر عهده اوست، از تعریف ۹۸۰۰ کیومتر مربع پهنه جدید برای اکتشاف در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و بیان کرد: برنامه اکتشافی در این استان به ۱۲۰۰۰ ‌کیلومتر مربع خواهد رسید. کاری که او برای شناسایی ظرفیت معادن این استان انجام داد.
 غریب‌پور اظهار داشت: ایمیدرو به عنوان یک سازمان توسعه‌ای علاقمند به تاثیرگذاری در  مناطق محروم و کمتر توسعه یافته بوده تا بتواند شرایط سرمایه‌گذاری برای خود یا بخش خصوصی فراهم کند.
وی با تاکید بر اینکه بدون شک بدون اکتشافات امکان تاثیرگذاری وجود ندارد، عنوان کرد: کهگیلویه و بویراحمد با داشتن 16 هزار کیلومتر مساحت تاکنون تنها در 3 هزار کیلومتر اکتشافات داشته و تنها در دو هزار کیلومتر مواد معدنی شناسایی شده است.
غریب‌پور با اشاره به اینکه منابع طبیعی در دو هزار کیلومتر از مساحت استان که مواد معدنی شناسایی شده نیز مانع تراشی می‌کند، ابراز کرد: طبیعی بوده که به عنوان فرزند این دیار دغدغه توسعه آن را داشته باشیم و در مدتی که در مرکز کشور بوده‌ام هرگز ارتباط خود را با استان قطع نکرده‌ام.
رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایرن اولویت این سازمان را  معطوف به اکتشاف دانست و ادامه داد: 300 هزار کیلومتر مربع برنامه اکتشافی داریم که از این میزان 9 هزار و 800 کیلومتر مربع پهنه جدید در استان کهگیلویه و بویراحمد تعریف شده است.

غریب‌پور با اشاره به اینکه در 4 استان زاگرس‌نشین کشور از جمله کهگیلویه و بویراحمد برنامه عظیم اکتشافی داریم، بیان کرد: لازمه سرمایه‌گذاری شناسایی ظرفیت‌ها بوده و اولویت ما بخش خصوصی است.
وی تصریح کرد: معدن و صنایع معدنی می‌تواند نقش کلیدی در توسعه داشته باشد و هم‌اکنون 20 درصد صادرات غیر نفتی معادل 57 هزار وزنی و ارزش ارزی 10 میلیارد دلار مربوط به معدن است.
غریب‌پور با تاکید بر اینکه به توسعه پایدار و حفظ محیط زیست اعتقاد داریم، خاطرنشان کرد: ‌در زمینه معادن کوچک مقیاس محدودیتی برای همکاری نداریم و برای فعال شدن آن‌ها به جد در صورت اعلام روی آن کار می‌کنیم.
وی افزود: ایمیدرو دو پهنه را در کهگیلویه و بویراحمد هدفگذاری کرد که در یکی به نتیجه نرسید و در دیگری نتایج خوب رسیدیم که 5 محدوده فسفات و بوکسیت پیدا کردیم.
-----------------------------------
گزارش از کریم بنام
----------------------------------
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
درود بر مغز متفکر اقتصاد صنعتی یا صنعت اقتصادی جناب دکتر غریب پور یار غار سید بزرگ اصلاحات سید باقر بزرگ
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1