تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۲۵
کد مطلب : ۴۱۲۳۹۶
در کهگیلویه و بویراحمد؛

امام جمعه دهه شصتی؛ تکنیکی‌ترین امام جمعه ایران / تصاویر و فیلم

۱
۲
امام جمعه دهه شصتی؛ تکنیکی‌ترین امام جمعه ایران / تصاویر و فیلم
کبنا ؛ظرفیت‌ اصلی و بالقوه هر جامعه جوانانی هستند که آینده یک کشور در گروه پرورش و تربیت درست آن‌ها و پیمودن مسیری است که بتوانند نیازهای خود و جامعه‌ای را که در آن زندگی می‌کنند برآورده کرده و در یک کلام آینده‌ساز شوند.
در این راه باید مسؤولان در میان جوانان و با آن‌ها باشند و دردهای جوانان را بفهمند و به قولی تن خود را به تن جوانان بسایند تا مشکلات و دردهایشان را احساس کنند و برای رشد و پیشرفتشان نسخه درمان‌گر بپیچند چرا که علاوه بر مشکلات اقتصادی کمرشکن، امروزه آسیب‌های اجتماعی ویرانگر و گاه کشنده بیشترین صدمه را به قشر جوان وارد کرده است.
تاکتیک جذب جوانان از تکنیکی‌ترین امام جمعه ایران+فیلم و تصاویر
بی‌شک مسوولان جوان بهتر از پا به سن گذشته‌ها این درد را احساس می‌کنند که یکی از این مسوولان جوان و همراه همیشگی آنان حجت‌الاسلام علی وحدانی‌فر امام جمعه بخش کبگیان واقع در شهرستان بویراحمد از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد است.
وحدانی‌فر در شناسنامه متولد مهرماه سال 61 اما در واقع متولد سال 1363 در رودتلخ از توابع شهرستان بهمئی یکی از شهرستان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد است که بخشی از عمر خود را در شهر رامهرمز از توابع خوزستان گذرانده است چرا که اول ابتدایی را در بهمئی و بقیه را تا راهنمایی در رامهرمز تحصیل کرده و بعد از آن سه سال در حوزه علمیه رامهرمز و سه سال هم در حوزه فارسان از توابع شهرکرد تلمذ علوم دینی کرده است.

پس از آن به قم می‌رود و 5 سال در حوزه علمیه قم در محضر اساتیدی همچون آیت‌الله العظمی مکارم شیراز و آیت‌اله وحید می‌نشیند و در همان‌جا دبیر انجمن گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت می‌شود.
وحدانی‌فر دارای 2 کارشناسی ارشد ادیان و مذاهب و فقه و مبانی حقوق و همچنین در تحصیلات حوزوی تحصیلی معادل با دکتری دارد و با همین سن و سال کم، 16 سال است که در دانشگاه تدریس می‌کند.
در سال 81 ازدواج می‌کند و حاصل آن چهار فرزند بوده که 3 فرزند دختر و یک فرزند پسر تاکنون حاصل این ازدواج است 
 
او در سال‌های اولیه جوانی یعنی هنگامی که تنها 18 سال سن داشته در سال 81 ازدواج می‌کند و حاصل آن چهار فرزند بوده که 3 فرزند دختر و یک فرزند پسر حاصل این ازدواج است و همسر وی نیز هم اکنون در حوزه علمیه خواهران یاسوج در سطح 2 مشغول به تحصیل است.
وحدانی‌فر چنان در بین جوانان و نوجوانان بخش کبگیان و شهر چیتاب محبوب مردم به خصوص جوانان شده که نبودن وی در منطقه برای مردم کاملا غیرممکن است و کسی در این بخش حتی فکر رفتن وحدانی‌فر را در سر نمی‌پروراند.
امام جمعه جوان و تحصیلکرده بخش کبگیان امروزه در تمام استان کهگیلویه و بویراحمد و میان همه گروه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی به عنوان امام جمعه و مسوولی مردمی شناخته شده و به غیر از این در زمینه علمی علاوه بر تدریس در دانشگاه در بسیاری از محافل و مجامع به عنوان صاحبنظر حضور فعال دارد و از ایده‌های خلاقانه او استفاده می‌شود.
اوصاف امام جمعه کبگیان از زبان بی‌بی‌گلابتون و سید کرامت‌الله
در گزارشی که از سطح بخش کبگیان و مرکز آن یعنی شهر چیتاب داشتیم مردم در مورد وحدانی‌فر حرف‌های زیادی برای گفتن داشتند از آن جمله با خدا بودن و با مردم بودن از ویژگی‌هایی است که پیرزن چیتابی به آن اشاره می‌کند و می‌گوید او وقتی هم که امام جمعه نبود و به چیتاب می‌آمد برای مردم عزیز بود.
پیرزن چیتابی که هر هفته در نماز جمعه شرکت می‌کند دلیل حضور خود را در نماز جمعه اول برای خدا و دوم به دلیل اقامه نماز توسط حاج آقا وحدانی‌فر می‌داند.
سید کرامت‌الله دادگستر از معتمدین منطقه و عضو شورای اسلامی شهر چیتاب هم به برخی صفات امام جمعه جوان اشاره می‌کند و ظلم‌ستیزی را مشخصه و صفت بارز وی برمی‌شمارد و می‌گوید: امام جمعه شهر ما مردی بزرگ و دانشمند و ولایی است که در راه رفع مشکلات مردم تلاش فوق‌العاده‌ای دارد.

کار جهادی امام جمعه کبگیان در سیل فروردین
 
روز عید غدیر همراه حاج آقا وحدانی‌فر به منزل چند تا از سادات سری می‌زنیم که بی‌بی‌گلابتون هم در وصف وحدانی‌فر می‌گوید: کاش وحدانی‌فر زنده باشد و همیشه در این شهر بماند او پناهگاه و یاور ما محرومان و مستضعفان است حرف‌هایمان را به گوش مسؤولان می‌رساند اینجا کار خیر زیاد انجام می‌دهد و در کنار جوانان و به خصوص یتیمان و درماندگان است.
بی‌بی‌گلابتون از حالا افسوس روزی را می‌خورد که وحدانی‌فر از این شهر و دیار برود 
بی‌بی‌گلابتون از حالا افسوس روزی را می‌خورد که وحدانی‌فر از این شهر و دیار برود چیزی که اصلا به آن فکر هم نمی‌کند و در باور او چیتاب بدون وحدانی‌فر نمی‌گنجد.
در همین حال که چرخی در شهر زیبای چیتاب می‌زنیم چشممان به سیدی خوش برخورد و شوخ طبع می‌افتد که خود را سید عزیز‌الله خادمی بازنشسته امور عشایر معرفی می‌کند و در وصف امام جمعه می‌گوید: رفتن هر هفته من به نماز جمعه نصف به نصف است یعنی که نیمی را به خاطر مهربانی و عطوفت وحدانی و شنیدن مواضع انقلابی و مباحث روز توسط حاج آقا و نیم دیگر را به خاطر نفس کار و اهمیت این فریضه به نماز جمعه می‌روم.
 
 
 سید کرامت‌الله؛ خوش بیانی و خوش‌رفتاری را از جمله صفات پسندیده این جوان روحانی و امام جمعه شهر و دیار خود می‌داند.
حال و هوای سالن ورزشی شهید اورنگ با حضور حاج آقا/امام جمعه فوتبالیست وارد می‌شود
شب عید سعید غدیر را برای تهیه گزارش انتخاب می‌کنیم شبی که قرار است حاج آقا وحدانی‌فر به همراه تعدادی از جوانان چیتابی برای مسابقه فوتسال به سالن شهید ستار اورنگ روستای نقاره‌خانه بروند و با بچه‌های آن‌جا مسابقه برگزار کنند وقت سالن ساعت 11 شب است؛ همگی سوار بر خودروی حاج آقا و ما هم پشت سر آن‌ها به سمت نقاره‌خانه حرکت می‌کنیم.
با ورود حاج آقا بچه‌های نقاره‌خانه به سمت او می‌آیند و خیلی گرم و صمیمی دست می‌دهند و روبوسی می کنند؛ حاج آقا و بچه‌های چیتاب مشغول گرم کردن می‌شوند که ما هم در همین حال و احوال در مورد حاج آقا از بازیکنان و تماشاچیان سوالاتی می‌پرسیم.
 

 
شهرام ایزدپناه معلم ورزش و مسؤول سالن شهید ستار اورنگ می‌گوید اگر همت و تلاش وحدانی‌فر نبود شاید این سالن به این زودی‌ها به بهره‌برداری نمی‌رسید با تلاش‌ها و پیگیری‌هایی که داشت و تاکیداتی که در خطبه‌ها نسبت به ورزش جوانان دارد مسؤولان را وادار به خدمت بیشتر به مردم و به خصوص تسریع در رفع نیازهای قشر جوان می‌کند.
در کنار درب ورودی سالن، برادر شهید ستار اورنگ اولین و تنهاترین شهید مدافع حرم مشغول تماشای بازی بچه‌ها بود که او هم می‌گفت وحدانی‌فر را بسیار دوست دارد.
برادر شهید مدافع حرم از خصوصیات امام جمعه جوان می‌گوید
اکبر وحیدی(اورنگ) با برشمردن برخی خصوصیات اخلاقی حجت‌الاسلام وحدانی‌فر از او به عنوان سرآمد روحانیت نام برد زیرا روحانی با سیاست و دیانتی است و برای حل مشکلات نه تنها شهر چیتاب بلکه دیگر مناطق همچون نقاره‌خانه و صالحان و دروهان و سایر مناطق بخش کبگیان آستین همت بالا می‌زند و زبان گویای این مردم است.

 
او می‌گوید که امام جمعه جوان در میان تیپ جوان بخش کبگیان هواداران بسیاری دارد و دلیل آن هم حضور وی و زندگی با جوانان است.
اما در حین تمرین و بازی به تناوب سراغ امام جمعه جوان رفتیم و از هر دری پرسیدیم ابتدا از بهترین فوتبالیست خارجی که به دلش نشسته سوال کردیم که بی‌درنگ محمد صلاح را بهترین فوتبالیست جهان معرفی کرد چرا که به قول او صلاح سفیر خوبی هم برای تبلیغ اسلام و هم اقتدار مسلمانان بوده است.
فوتبال داخلی زیاد تماشا نمی‌کند اما تاکید دارد که از بازی‌های تیم ملی هم به آسانی نمی‌گذرد
 
محمد صلاح و محمد انصاری بازیکنان محبوب امام جمعه فوتبالیست
 
از بازی و ریزه‌کاری خداداد عزیری خیلی خوشش می‌آید و بهترین بازیکن اخلاق ایران را محمد انصاری می‌داند هر چند پرسپولیسی نیست اصولا طرفدار تخصصی هیچ یک از تیم‌های سرخابی نیست اما فنی‌ترین بازیکن ایران را وحید امیری می‌داند.

 
فوتبال داخلی زیاد تماشا نمی‌کند اما تاکید دارد که از بازی‌های تیم ملی هم به آسانی نمی‌گذرد ولی نتایج لیگ را به دلیل مشغله کاری از جمله رسیدگی به امور مردم و حضور در دانشگاه و مطالعه تنها از طریق رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها پیگیری می‌کند اما از وضعیت کنونی فوتبال راضی نیست و معتقد است در ابعاد فرهنگی ورزش موفق نبوده‌ایم.
به غیر از فوتبال، کوهنوردی را هم دوست دارد و می‌گوید که به خاطر فرمایشات مقام معظم رهبری این گونه خود را وقف جوانان کرده‌‌ام تا جذب آسیب‌های اجتماعی نشوند.
ساعت یک نیمه شب/حاج آقا همچنان سرگرم فوتبال بازی با جوانان
پاس دادن در فوتبال را تمرین از خودگذشتگی می‌داند و گل زدن را قله و هدف و گل نخوردن را دفاع از توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها تلقی می‌کند، معتقد است گل به خودی هم زده‌ام اما باید کاری کرد که رقم گل به خودی‌ها در سیاست و فرهنگ و سایر امور زندگی به صفر نزدیک شود و زمینه را برای ایجاد یک جامعه عاری از تهمت‌ها، غیبت‌، توهین و هتک حرمت‌ها فراهم کنیم.

 
عقربه ساعت یک ربع مانده به ساعت یک نیمه شب را نشان می‌دهد و حاج آقا با بچه‌ها همچنان مشغول بازی فوتسال است از او می پرسیم این موقع شب و بیرون خانه، خانم دعوایت نمی‌کند؟ که می‌گوید: خانم خودش طلبه است و درد جوانان را می‌داند، مطلع است که بخشی از وجود من تعلق به مردم و جوانان دارد لذا با حضورم حتی در این ساعت از شب میان جوانان مشکلی ندارد و درکم می‌کند.
   
او زودتر از زمان حرکت می‌کند
حجت‌الاسلام پناهی رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کهگیلویه و بویراحمد هم در وصف شخصیت حاج آقا وحدانی‌فر معتقد است او امام جمعه‌ای پر تلاش و خستگی‌ناپذیر و با برنامه است و دوست دارد که در محدوده کاری خود تقریبا از زمان زودتر حرکت کند.
پناهی جوشش امام جمعه کبگیان با جوانان را مثال‌زدنی می‌داند که این ارتباط با عموم مردم نیز صمیمی و از روی صفای دل و باطن است و همین موجب شده که تمام مردم بخش را به اسم بشناسد.
وی به اقدام حسنه دیگری اشاره می‌کند که حجت‌الاسلام وحدانی‌فر به آن مقید است، ازدواج جوانان که مقدمات ازدواج آسان بسیاری از زوج‌های جوان را تاکنون فراهم کرده است.
---------------------------------------------------
گزارش از داریوش بهنیا
 
نام شما

آدرس ايميل شما

ستار
Iran, Islamic Republic of
اين هم دنبال نخودسياه است
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
فایل های مرتبط
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1