تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۵۵
کد مطلب : ۴۱۲۳۷۳
در پشت پرده ساخت و سازهای غیرمجاز یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد چه می‌گذرد؟

ضرب‌الاجل برای غیرمجازهای یاسوج

۰
ضرب‌الاجل برای غیرمجازهای یاسوج
کبنا ؛چند سالی است است که بحث ساخت و سازهای غیرمجاز در استان کهگیلویه و بویراحمد شنیده می شود، اما هیچ وقت عزم جدی برای برخورد با آنها وجود نداشته است. اینکه در پستوها چه می گذرد و چرا قدرت های اجرایی توان برخورد با آنها را ندارند، مسئله ای است که باید دستگاه های نظارتی به آنها رسیدگی کند.
مسئله ساخت و سازهای غیرمجاز شهر یاسوج و سایر شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد بارها پایش به شورای فنی استان کشیده شد. هر بار فقط این موضوع مطرح شده و کلی گویی می شود و بحث همان جا هم تمام می شود.
سید انتظام سهمگین معاون فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد در نشست روز (دوشنبه 11 شهریور ماه 98) شورای فنی که در محل سالن ستاد بحران به ریاست عزیز فیلی معاون عمرانی استاندار برگزار شد، با اشاره به اینکه برخی از پروژه‌ها در سطح شهر یاسوج وضعیت مناسبی ندارند، گفت: وضعیت ساخت و سازهای ناپایدار در استان فاجعه است و آسیب‌های زیادی به شهر یاسوج وارد می‌کند، در سطح شهر یاسوج با قانون نظام مهندسی ساختمان‌های خشکه چین احداث شده و به شدت در حال ترویج است که تعرض به حقوق شهروندی است.
معاون فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در نشستی با حضور استاندار و معاون امور عمرانی این وضعیت بررسی شد اما مسائل پشت پرده اجازه نمی‌دهند ساخت و سازهای شهر یاسوج ساماندهی شوند.
وی با انتقاد از نبود رابطه قانونی میان شهرداری، راه و شهرسازی و راهداری گفت: رابطه میان این سه دستگاه وجود ندارد به همین دلیل مطالبات شهرداری منجر به نتیجه نمی‌شود.
این مسئول خواستار تشکیل کمیته‌ای برای بررسی طرح تفضیلی شهر یاسوج شد و گفت: بررسی شود اگر طرح تفضیلی شهر یاسوج پاسخگوی شهروندان یاسوجی نیست مورد بازنگری قرار گیرد.
سهمگین از ساخت و سازهایی با عنوان تجاری در همه قسمت‌های شهر یاسوج انتقاد کرد و گفت: هر شهروندی به اختیار خود تغییر کاربری می‌دهد که هیچ شهری از کشور را سراغ نداریم که به اندازه یاسوج ساخت و ساز غیرمجاز با عنوان تجاری داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه یکی از ریشه‌های تخلف در ساخت و سازهای غیرمجاز خود مهندسان هستند، گفت: در فرآیند صدور مجوز برای نقشه ساختمانی گردش‌های مالی وجود دارد و دلال‌ها و واسطه‌ها استارت طرح و نقشه را می‌زنند که یکی از عوامل فساد همین موضوع است.
 در ادامه رمضانی معاون شهرداری یاسوج گفت: قدرت اجرایی برای تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز نیست و شهرداری به تنهایی قادر به تخریب این قیبل ساخت و سازها نیست.
در ادامه احمدرضا خورشیدی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان در خصوص ساخت و سازهای ناپایدار و غیرمجاز گفت: تا زمانی که روند کمیسیون ماده 100 جریمه نقدی و تخریب ساختمان که اجرایی نمی‌شود باشد وضعیت ساخت و سازها بهتر نخواهد شد.

اقدام ضد زلزله فیلی
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: این مطالعات با هدف کاستن از آسیب پذیری مناطق شهری در مقابل زلزله، بالا بردن ضریب ایمنی فضاهای مورد استفاده شهروندان در مقابل زلزله و ایجاد سهولت و دسترسی مناسب جهت امداد و نجات در مواقع بحرانی در دو شهر یاسوج و دهدشت انجام می شود.
 عزیز فیلی در نشست شورای فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: باتوجه به زلزله خیز بودن استان انتظار می رود ۵ کمپ اسکان اضطراری از سوی راه و شهرسازی  با همکاری مدیریت بحران استانداری در مناطق مختلف استان احداث شود.
 معاون هماهنگی امورعمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، عنوان کرد: مطالعه ریز پهنه بندی شهرهای دهدشت و گچساران در دستور کار قرار دارد.
 وی افزود: نتایج کاربردی مطالعات ریز پهنه بندی شهر یاسوج را شهرداری یاسوج، سازمان نظام مهندسی و بنیاد مسکن در نشست های بعدی به این کارگروه ارائه دهند.
وی با اشاره به وضعیت پل شهرستان لنده خواستار ساماندهی این پل ارتباطی شد.
 در پایان این نشست عزیز فیلی معاون عمرانی استاندار با انتقاد از ساخت و سازهای غیرمجاز در شهر یاسوج، تاکید کرد: کمیته ای متشکل از نماینده راه و شهرسازی، دفتر فنی استانداری، نماینده کمیسیون تجدیدنظر  ماده ۱۰۰، نماینده نظام مهندسی، شهرداری یاسوج، نماینده حقوقی استانداری و دبیرخانه شورای فنی تشکیل شده و پس از انجام تحقیقات میدانی و کارهای کارشناسی مشکلات را شناسایی و راهکارهای خود را جهت رفع این مسائل در این شورا ارائه دهند.
بنا بر این گزارش، موضوع ساخت و سازهای غیرمجاز به یک ضرب الاجل قاطعانه نیاز دارد که تاکنون دستگاه های اجرایی قادر به عملی کردن تصمیمات خود در شورای فنی استان نبوده‌اند و بر همین اساس هر روز شاهد جولان دادن ساخت و سازهای غیرمجاز در سطح شهر هستیم. اگر چه مسائل پشت پرده همچون سهل انگاری دستگاه‌های ناظر در به وجود آمدن این ساخت و سازها بی تأثیر نبوده و یا سفارش‌های غیرمجاز صاحبان نفوذ نیز هم بی ربط با این شرایط نباشد.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1