کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

با وجود حضور مسئولان کهگیلویه و بویراحمد، مردم اجازه ندادند؛

چرا پروژه فاضلاب خانه روستای «شوتاور» چاروسا افتتاح نشد + پاسخ پاسره مدیرعامل آب و فاضلاب

8 شهريور 1398 ساعت 21:43

پروژه فاضلاب خانه روستای شوتاور که تنها روستای دارای سیستم تصفیه‌خانه فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد نامگذاری شده بود امروز به عت ممانعت مردم افتتاح نشد.


در ایام هفته دولت که عملیات‌های افتتاحی و کلنگ‌زنی صورت می‌گیرد چند سالی است که منطقه چاروسا استان کهگیلویه و بویراحمد از این نعمت قیچی و کلنگ محروم بود تا اینکه بعد از چند سال در طول هفته گذشته تبلیغات بسیار زیادی برای حضور استاندار، معاونان و فرماندار شهرستان کهگیلویه جهت افتتاح پروژه فاضلاب تصفیه خانه روستای شوتاور چاروسا صورت گرفت.


بعد از آمادگی مردم و مسئولین جهت حضور استاندار و هیات همراه به یکباه این سفر کنسل شد تا فیلی معاون عمرانی استاندار جهت افتتاح این پروژه بزرگ به منطقه چاروسا سفر کند.
وقتی روبان و پروژه آماده افتتاح بود مردم روستای شوتاور که همیشه از راه‌اندازی این پروژه نگران بودند که کشاورزی آنها از بین خواهد رفت از افتتاح پروژه جلوگیری کردند و به نحوی تنها پروژه افتتاحی هفته دولت در چاروسا افتتاح نشد.

پروژه فاضلاب خانه روستای شوتاور که تنها روستای دارای سیستم تصفیه‌خانه فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد نامگذاری شده بود مردم در سال گذشته پس از درج خبر خبرگزاری فارس مبنی نگرانی کشاورزان روستای شوتاور چاروسا این نگرانی ادامه داشت تا امروز مردم از افتتاح آن جلوگیری کنند.
جمشید نریمان شورای اسلامی روستای شوتاور در این خصوص گفت: در گذشته وقتی می‌خواستند این پروژه راه‌اندازی شود قول دادند تا پروژه تمامی موارد یک تصفیه خانه مجهز را داشته باشد که متاسفانه چنین مواردی رعایت نشد.
وی افزود: باید پروژه طبق نظر کارشناس حوضچه از 100درصد 50باشد، 6متر شن‌ریزی می‌شد، دستگاه تصفیه آب نصب می‌شد و آب تحویل زمین‌های کشاورزی و فضولات تحویل پتروشیمی قرار می‌گرفت چنین مواردی اصلا رعایت نشد و امروز بسیاری از زمین‌های کشاورزی پایین دست دچار خسارت‌های زیادی شدند.
استاد از کشاورزان پایین دست زمین‌های کشاورزی تصفیه‌خانه هم خاطرنشان کرد: بیش از 10 هکتار زمین کشاورزی پایین دست تصفیه خانه است که هیچ یک از عوامل کارشناسی در آن رعایت نشد و امروز هر جایی محصول خود را می‌بریم برای فروش متاسفانه فروشی ندارد و همیشه به ما قول می‌دادند که مشکل را حل می‌کنیم اما باز حل نشد.
وی یادآور شد: متاسفانه با تاکیدات بسیار زیاد و قول‌های که مسئولین دادند اما هیچ یک برطرف نشد و باید پروژه را تکمیل می‌کردند بعد تصمیم به افتتاح آن می‌گرفتند و اگر افتتاح شود آینده کسی به داد ما نخواهد آمد و همین سبب می‌شود تا زمین های کشاورزی پایین از بین رود.
پس از تجمع مردم و اعتراضات زیادی که صورت گرفت فیلی معاون عمرانی استاندار با تبریک هفته دولت در این خصوص بیان کرد: این پروژه یکی از پروژه مهم منطقه است که می‌تواند کمک زیادی به وضعیت بهداشتی روستا داشته باشد اما باید تلاش می‌شد تا پروژه تکمیل و بعد تصمیم به افتتاح آن گرفته شود و یا اینکه با مردم از قبل در منطقه صحبت می‌شد تا روند افتتاحی آماده شود و به همین دلیل پروژه افتتاح نخواهد شد تا نشستی در استان در این خصوص گرفته و سپس تصمیم به افتتاح آن گرفته شود.
با این صحبت فیلی مردم ایشان را تشویق کردند تا چنین اتفاقی سبب شود تا تنها پروژه افتتاحی هفته دولت چاروسا هم افتتاح نشود.

پاسره مدیرعامل آب فاضلاب روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص در این باره با بیان اینکه "شوتاور" تنها روستای دارای سیستم جمع آوری و تصفیه‌خانه فاضلاب فعال در استان کهگیلویه و بویراحمد است تصریح کرد: حراست از منابع کمیاب آبی یک ضرورت دنیای امروز است، ما نیز در راستای حراست از منابع آبی و همچنین مدیریت فاضلاب‌ها هم به جهت سلامت محیط زیست و هم معرفی منبع جدید آبی برای مصارف کشاورزی و آبیاری پارک‌ها و مواردی از این دست، اولین تصفیه خانه فاضلاب روستایی را به مدار بهره‌برداری رساندیم و با توجه به اینکه زمین‌های کشاورزی پایین دست قبلا بسیار آلوده می‌شد اقدام به راه‌اندازی این نوع تصفیه خانه نمودیم.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه منطقه یک منطقه خشک است و به لحاظ منابع آبی بسیار فقیر است و تنها چشمه روستا در پایین دست روستا بود که توسط فاضلاب‌های خانگی آلوده می‌شد این کاری که ما انجام دادیم فاضلاب خانگی را از محیط روستا جمع می‌کنیم و در فاصله 1500متری بیرون از روستا طی فرآیندهای بی‌هوازی و نیزار محل تصفیه می‌شود و بر اساس استانداردهای زیست محیطی فاضلاب خانگی که ورودی این تصفیه خانه می‌شود درجه آلودگی طبق شاخص bod 350 است که خوشبختانه طی فرآیند مختلف از آشغال گیر و دانه گیر وارد uabr بی هوازی رد می‌شود و دو تا بیزار و در نهایت کلرزنی می‌شود وارد زیست محیط می‌شود از 350 به 27 میلی گرم در لیتر می‌رسد که استاندارد ما برای تخلیه آب‌های سطحی 30میلی گرم در لیتر است.
پاسره با بیان اینکه از این اقدام مردم نگران نیستیم اظهار داشت: اما این اقدام آنها بر اساس ناآگاهی و بی اطلاعی آنها است و یقین می‌دهیم که هیچ گونه مشکلی ندارد اما باید آنها را از قبل قانع می‌کردیم و در واقع مردم باید خادمین خودشان اعتماد داشته باشند و اگر به ما اعتقادی ندارد به محیط زیست که مسئول اصلی محیط زیست است مراجعه کنند که طبق فرآیند آنها درست نباشد حرف آنها درست است.

مدیرعامل آب فاضلاب روستایی استان خاطرنشان کرد: دولت به دنبال خدمت به مردم است و تلاش می‌کنیم تا رضایت مردم را به دنبال داشته باشد نه اینکه نگرانی مردم به دنبال باشد و این پروژه حدود 5میلیارد تومان هزینه آن شده است و با این اعتبار 14کیلومتر لوله گذاری انجام گرفت و فاضلاب به این نقطه منتقل می شود و در سایت تصفیه می شود.
--------------------------------
گزارش: حسن آرمند


کد مطلب: 412296

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/412296/چرا-پروژه-فاضلاب-خانه-روستای-شوتاور-چاروسا-افتتاح-نشد-پاسخ-پاسره-مدیرعامل-آب

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1