تاریخ انتشار
شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۳:۲۸
کد مطلب : ۴۱۱۸۱۶
یادداشت سیاسی |

انقلاب را مصادره نکنیم

محمد‏علی وکیلی
۶
۰
انقلاب را مصادره نکنیم
کبنا ؛بیش از هفت‏ماه به انتخابات مجلس شورای اسلامی زمان باقی است. پیش‏تر نوشتم که این انتخابات ارزش راهبردی مضاعفی برای نظام دارد. در این پیچ حساس و گردنه خطرخیز، میزان مشارکت مردم در انتخابات، در سیاست خارجی و مناسبات منطقه امروز بسیار تاثیرگذار است. به همین سبب هر کار مشارکت‏سوز خیانت محسوب می‏شود.
مشارکت بالا در گروِ حضور همه جریان‏های قانونی، مخصوصاً دو جریان سیاسی مهم در کشور (یعنی اصلاح‏طلب و اصولگرا) در انتخابات است. جریان اصولگرا البته با فراغ بال فعالیت‏های انتخاباتی خود را زودتر از همه شروع کرده است. آنان دوباره تشکیلاتی به نام «جبهه مردمی نیروهای انقلاب» معروف به «جمنا» را احیا و ذیل آن فعالیت‏های خود را آغاز کرده‏اند. از امتیازات ویژه جریان اصولگرا، اطمینان خاطر از رد شدن از همه فیلترها است. چیزی که برای بقیه جریان‏های قانونی و وفادار به انقلاب همیشه همراه با ابهام و تردید است.
همین تبعیض (که به نوعی ساختاری شده است)، در نامگذاری جمنا هم دیده می‏شود. آنان خود را «جبهه مردمی نیروهای انقلاب» نامیده‏اند؛ تو گویی که نیروهای انقلاب در این جریان خلاصه می‏شوند. مصادره «نیروهای انقلاب» توسط جریان اصولگرا قطعاً هم با حقیقت فاصله زیادی دارد و هم ظلم به نیروهای انقلاب از جریان‏های دیگر است. از همان ابتدا قرار بود در ذیل فراگفتمان انقلاب، خرده‏گفتمان‏های اصلاح‏طلب و اصولگرا (ویا هر جریان قانونی دیگر) فعالیت کنند. قرار نبود قامت انقلاب را به اندازه یک جریان خم کنیم و فراگفتمان انقلاب را به یک خرده‏گفتمان تقلیل دهیم. درست است که هر جریان، خود را نماینده راستین انقلاب می‏داند و با این ادعا پا به میدان می‏گذارد اما حق مصادره آن را ندارد. حق ندارد نشانه‏ها و مفاهیم انقلاب را مصادره کند. هیچ جریانی حق ندارد زلف خود را به سقف انقلاب گره بزند و دایره انقلابی را کوچک کند. همین خطای معرفتی، باعث خطاهای راهبردی در حذف برخی نیروهای مخلص انقلاب شده است. اگر نیروهای انقلاب در جمنا خلاصه شده است، پس تکلیف جریان اصیل انقلابی مانند اصلاح‏طلبان چه می شود؟ اصلاح‏طلبان در هر بزنگاهی نشان داده‏اند عهدشان با انقلاب اساساً گسستنی نیست. اصول اصلی انقلاب، در گفتمان اصلاح‏طلبی طراوت دیگری دارد. هم به لحاظ معرفتی، نمی‏توان اصلاح‏طلبی را مقابل اصول انقلاب گذاشت و حتی اساساً معتقدیم بسیاری از اصول نظام و انقلاب در گفتمان اصلاح‏طلبی معناپذیرند، و هم در عمل، اصلاح‏طلبان وفادارترین افراد به نظام بوده‏اند. همه دیدیم که در معرکه‏های امسال چه کسانی پای انقلاب ایستادند و برای دفاع از نظام به میدان آمدند. حتی خارج‏نشینانی که زمانی اصلاح‏طلب بودند، نوستالژی اصلاح‏طلبی، رگِ غیرت‏شان را به جوش آورد و آنان را به دفاع از جمهوری اسلامی کشاند. این در حالی است که برخی از محبوبانِ سابق اصولگرایان، چیزی از اپوزیسیون نظام، در تخریب نظام کم نگذاشتند.
اساساً معتقدیم در این زمانه، عهدِ اصلاح‏طلبی، بهتر می‏تواند از عهده‌ دفاع از ایران برآید.
با این همه، معتقد نیستیم اصلاح‏طلبان، تنها نیروی انقلابی است. معتقد نیستیم که تنها اصلاح‏طلبان حق حکمرانی دارند. معتقدیم همه نیروهایی که ابراز وفاداری به قانون اساسی می‏کنند حق دارند با سقف ظرفیت‏شان رقابت کنند. اما کسی حق ندارد انقلاب را اسماً یا رسماً مصادره کند و اصلاح‏طلبان را از دایره انقلاب و نظام جدا بداند. از قضا معتقدیم اصولاً اصلاح‏طلبان به مرکز این دایره نزدیک‏ترند.
اساساً انقلاب یک فراگفتمان است که تنها در این قامت رعنا جذابیت دارد. انقلابی که پایش را تا زانو و سرش را تا سینه قطع کنند تا هم‏قد یک جریان شود، نه جذابیت دارد و نه اساساً به کاری می‏آید. بگذاریم انقلاب در قامت و قواره خودش، دلبری کند و چترش بر سر همه ایرانیان بماند.
------------------------------
محمد علی وکیلی
نام شما

آدرس ايميل شما

غغغ
Iran, Islamic Republic of
مگه تو انتظار داری هنوز مردم بهت رای بدن عملکردتو تو این چهار سال بیان کن
خرامان
Romania
باور پذیری ملت به جریانات سیاسی در طی ۴۰سال به شدت کاهش یافته و دلایل آن نیز واضح و مبرهن است. سیاست نخ نما شده ی در عدم تعامل با دنیا و مدیریت ضعیف در داخل کشور. تشکیل این انقلاب انجامیده است.رویکرد منفعت طلبانه ی حزبی و ناسیونالیستی و حتی قومیتی باعث ایجاد گسل هایی در همه ی عرصه های و کشور شده که رفع این گسل ها با شعار و حتی عمل میسر نیست مگر نگاه تغییر کند و جراحی انقلابی صورت پذیرد.
وضعیت اسفبار اقتصاد، فرهنگ، سیاست، اعتقاد و حتی انسانیت باعث بروز و پرورش تزویر در همه ی عرضه ها و ارکان شده است. خود سانسوری و جعل مادی و مفادی در رفتار و گفتار همه ی ما پدیده ی غالب است. جریان وزین اصول گرایی که اصول خود تعریف و خودباور منفعت طلبی را پیشه کرده کدام کارنامه ی قابل ارائه را دارد طی ۴۰ سال.
وضعیت جریان اصلاح طلبی هم بهتر آز آن نیست ولو مصادره ی آرای مردم در همین انتخابات قبل و واریز آن به صندوق نالایقان باعث انحراف اذهان مردم نه فقط به یک جریان که به کلیت گردید‌. بازخورد و هدف عالی هر تصمیم و اقدامی در احزاب و حتی دلیل تشکیل احزاب در هر جامعه خدمت رسانی به ملت است. آیا از این حیث شاخصی برای ارائه داریم؟ خیر بجز اضمحلال عدالت در همه ی سطوح و مصادره ی منافع به عناوین مختلف برای خودی ها و نخودی ها.
نظربه
Iran, Islamic Republic of
توچکارکردی توی این 4سال که شانسی شانسی رای آوردی آقای وکیلی سیاست وسیاست بازی دیگه تموم شد مردم شعارشماودست به دامن شدن حرف های شمارانمی خورندمردم کارمیخواندشماتوتهران پیش اصلاح طلبان رای نداری
Iran, Islamic Republic of
حرف و حرف و حرف
پسران را در هيات مديره اينجا و انجا
برادران را در مدير عاملى جنوب و شمال
اقارب را مديركل شرق و غرب
. و ول نميكنين
حسین
Iran, Islamic Republic of
جناب که فرزندانت رادرشرکتها مشغول کرده ای سقف. برابرباخوسته های شماست شما که راتاسرحدنابودی برده اید هنوز هم طلبکارید
Iran, Islamic Republic of
آقای دکتر انقلاب را مافیای زر وزور قدرت به نام دین واسلام ولی اسلم آمریکایی که یادم حضرت آقا حفظکم الله چندین سال پیش تذکرش را داد مصادره کردند اگر لطف خدا شمال نمیشد در حفاظت وسلامت حضرت آقا که امیدوارم تا ظهور حضرت ولی عصر عج الله تعالی فرجه شریف از کلیه بلیات مصون ومحفوظ بماند فاتحه اسلام وانقلاب وکشور را خوانده بودند خشکه مقدس ها مقدس معابها وتفکرات الحادی در این مملکت کم نیستند هرکس به طریقی جهت براندازی انقلاب کمر همت بسته اند ولی کور خواندند تا ان شاءالله امام سید علی زنده هست که ان شاءالله تا ظهور امام زمان خدا حفاظتش می کند نقشه همه آنها نقش بر آب خواهد شد این انقلاب ثمره خون دل خوردن امام ومقام معظم رهبری وشهیدان است خدا خود حفاظت می فرماید واجازه عرض اندام به گرگان در پوست میش نخواهد داد
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1