تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۱۰
کد مطلب : ۴۱۱۵۵۴
شورای اشتغال کهگیلویه و بویراحمد با حضور معاون رئیس جمهور بر گزار شد؛

نظر کارشناسی «پروانه نیک‌مرام» و تأیید وزیر / طرح‌های توجیهی فساد آور در کهگیلویه و بویراحمد

۱
۰
نظر کارشناسی «پروانه نیک‌مرام» و تأیید وزیر / طرح‌های توجیهی فساد آور در کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛در حالی که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی  به دنبال این بودند که کارگروه اشتغال به این سازمان واگذار شود و نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در این خصوص نامه‌نگاری کرده بود که برای اولین بار در کشور پروانه نیکبخت با ارسال نامه‌ی کارشناسی به وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی مانع این کار شد.
پروانه نیک مرام مدیرکل کار، رفاه و امور اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد در این باره گفت: «با توجه به اعلام کارشناسی استان‌ها و مکاتباتی با وزارت متبوع و اینکه این کارگروه یکی از کارگروهای اصلی و مهم که دبیرخانه آن ادارات کل تعاون کار و رفاه اجتماعی بوده و واگذاری آن به سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان‌ها غیر منطقی و ابزارهای آن در استان و ‌ شهرستانها همان کارگروه تخصصی اشتغال هست اگر استان ما در زمینه جذب تسهیلات کارورزی مهارت آموزی مشاغل خانگی جز استان‌های موفق بوده قطعا کارگروههای شهرستانی با ریاست فرمانداران و پیگیری آنها بوده در حالی که هیچ رد پایی از سازمان مدیریت و برنامه ریزی در شهرستان وجود ندارد ضمن اینکه نامه ای به تاریخ (10 تیرماه 98) توسط مقام عالی وزارت جناب دکتر شریعتمداری در همین خصوص ارسال کرده اند که مخاطب نامه وزیر استانداران محترم استان‌ها بوده و در آن نامه قید گردیده که کار گروه اشتغال کماکان به فعالیت خود ادامه بدهد واز ایجاد وقفه ای در اجرای ماموریت های محوله خود داری گردد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد ضمن تایید صحبت‌های مدیرکل کار استان از «پروانه نیک مرام» خواست کارت را ادامه بده اگر من رئیس کارگروه اشتغال هستم دبیرخانه کارگروه با شماست و کارگروه را پیگیری تا برنامه هاتون عقب نماند.

پروانه نیک مرام مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی کارگروه اشتغال را روز چهارشنبه (9 مرداد ماه 98)خیلی بهتر از گذشته و با حضور محمد امید معاون رئیس جمهور در حوزه مناطق محروم و روستایی برگزار کرد.
به گزارش کبنا، شورای اشتغال استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور «محمد امید» معاون توسعه روستایی کشور و با حضور اعضا و مدیران دستگاه‌های مختلف استان در حالی برگزار شد که موضوعات مختلفی در این نشست مطرح شد.
در این نشست مدیرکل دفتر امور روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد از این استان به عنوان دومین استان روستایی کشور یاد کرد که یک هزار و 643 روستا دارد و تعداد دهیاری‌های آن 601 دهیاری است.
یکی از موارد مهمی که توسط مدیرکل دفتر روستایی عنوان شد نبود برنامه‌ریزی برای 10 سال آینده مناطق محروم استان است که کارهای امروزی تنها بر اساس گذر زمان بوده و آینده پژوهی در این زمینه وجود ندارد.
وی همچنین به عدم همکاری برخی از بانک‌ها مثل بانک سینا اشاره کرد که برای پرداخت وام روستایی وثیقه شهری طلب می‌کند! و اگر اسم آن وام روستایی است چرا باید 50 درصد از وثیقه در حوزه شهری باشد.
یکی دیگر از مشکلاتی که دارا کریمی‌نژاد به آن اشاره کرد و گاها خود به خود فسادآور است مربوط به طرح توجیهی است که هم بانک و هم دستگاه مربوطه طرح توجیهی جداگانه می‌خواهند و بانک هم که طرف قرارداد با برخی شرکت‌هاست تنها به دنبال درآمدزایی برای این شرکت‌ها بوده که طرح توجیهی بنویسند.
معارضین دولتی هم موجب شده‌اند که در راه ارتقای طرح‌ها اخلال ایجاد شود برای مثال اجازه نمی دهند طرح 2500 قطعه‌ای به 5 هزار قطعه‌ای تبدیل شود.
مشکل دیگری که این مسوول به آن اشاره کرد مربوط به شهرک‌های صنعتی بود که در روستاها قرار دارند مثل شهرک صنعتی چرام و خان احمد باشت اما به این شرکت‌ها که در شهرک‌های روستایی هستند تسهیلات تعلق نمی گیرد.
پروانه نیک مرام مدیرکل کار و امور اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد هم در این نشست به تسهیلات اشتغال روستایی که برای کهگیلویه و بویراحمد در نظر گرفته شده اشاره کرد و گفت: 443 میلیارد تومان سهم استان بوده که تاکنون 71 درصد آن به میزان 213 میلیارد تومان جذب شده است.
حسن نوروزی رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کهگیلویه و بویراحمد هم با بیان این که در جمع 4 استان روستایی کشور هستیم گفت: از تعداد یک هزار و 640 روستای استان تعداد 791 روستا زیر 20 خانوار یعنی 65 درصد و بقیه بالای 20 خانوار یعنی 35 درصد کل روستاها هستند.
وی نرخ بیکاری در روستاهای استان را 3 درصد بالاتر از نرخ کشور دانست در حالی که نرخ بیکاری در روستاهای کشور در سال گذشته 7.9 درصد بوده اما برای استان 10.6 درصد بوده است.
نوروزی با اشاره به این که تا پایان برنامه ششم باید 255 روستای استان برنامه توسعه اقتصادی و اشتغال داشته باشند از اجرای خوب این برنامه خبر داد به نحوی که این رقم تا پایان امسال به 459 روستا می‌رسد.
زارعی نماینده بویراحمد و دنا در مجلس هم با بیان این که در اطراف شهر یاسوج 100 هزار نفر حاشیه‌نشین زندگی می‌کنند اظهار کرد: با کارهایی که انجام شده دیگر هیچ خانواده‌ای قصد مهاجرت از روستاها به شهر را ندارند.! روستاهای کهگیلویه و بویراحمد شرایط مناسبی برای زندگی دارند که در صورت فراهم شدن بستر توسط مسئولان بدون شک شاهد مهاجرت معکوس هستیم.
وی تغییر در فرهنگ کار را هم از دیگر دستاوردها دانست به نحوی که اگر در گذشته سن بهره‌برداران کشاورزی 65 سال بوده اکنون به میزان زیادی این سن پایین آمده است.
وی با اشاره به اینکه 5 هزار هکتار از اراضی این استان توسط روستائیان زیر کشت برنج می‌رود، عنوان کرد: در زمینه افزایش اشتغال باید با ارائه الگوهای موفق به فکر فرهنگ سازی و رفتن مردم به سمت و سوی کارآفرینی باشیم.
زارعی ابراز کرد: 50 درصد جمعیت کهگیلویه و بویراحمد در دو شهرستان بویراحمد و دنا ساکن هستند که نیمی از این جمعیت در این دو شهرستان نیز روستایی است و طبق بررسی‌های انجام شده به دلیل خدمات ارائه شده در سال‌های اخیر دیگر هیچ خانواده‌ای بنای مهاجرت به شهرها را ندارند.
وی با بیان اینکه عملیات گازرسانی به 85 درصد روستاهای بویراحمد و دنا آغاز شده است، خاطرنشان کرد: دهستان زیلایی با جمعیتی بیش از 10 هزار نفر از نعمت گاز بهره مند می‌شود و تا پایان مهر ماه شاهد آغاز اجرایی شدن این پروژه هستیم.
نماینده بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: توسعه کشاورزی به عنوان یک اولویت در دستور کار مسئولان بوده که البته در این دو شهرستان فرهنگ کار و تلاش در این بخش توسعه یافته به گونه‌ای که متوسط سن بهره برداری در این حوزه از 65 سال کاهش یافته است.

1.5 میلیارد دلاری که باعث تحول در روستاها شد

 محمد امید معاون توسعه مناطق محروم ریاست جمهوری نیز اظهار کرد: امروز در ۳۸ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار بیش از ۹۵ درصد زیرساخت‌های آب، برق و گاز دارند و اگر کل روستاهای کشور ۶۹ هزار روستا باشد ۹۰ درصد آنها برق دارند.
معاون توسعه مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: خیلی جالب است که مراکز تحلیلی و آماری دنیا اذعان دارند که جمهوری اسلامی در روستا موفق عمل کرده و هر جا آبادی بوده آب و برق و گاز داشته است.
وی عنوان کرد: برای مثال در روستا برای گازرسانی به هر خانوار ۱۲ میلیون هزینه می‌شود.اما دولت دوازدهم احساس کردیم صرفا توجه به زیرساخت ها موجب ماندگاری مردم در روستا نمی‌شود و دلیل عمده حاشیه نشینی نبود اشتغال پایدار است.
این مقام کشوری عنوان کرد: از خدمات ویژه دولت دوازدهم بحث اشتغال روستایی بود. که باعث ماندگاری شد و اکنون بنا به آمار رسمی کشور مهاجرت معکوس به روستا داریم.
امید با بیان اینکه در برخی از روستا مثل آذربایجان شرقی جمعیت روستایی آنها ۵ تا ۶ برابر شده اظهار کرد: با تسهیلات اشتغالزایی که در این دولت ارائه شد شاهد روستاهای مولد و اشتغالزا هستیم.
معاون توسعه مناطق محروم ریاست جمهور به ۱.۵ میلیارد دلار صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستایی اشاره کرد و گفت: از این مبلغ نزدیک به ۸ هزار میلیارد جذب و ۱۳ هزار میلیارد آن ابلاغ شده است.
وی گفت: در سال ۹۷ پرداخت این اعتبارات باعث شد سهم اشتغال روستایی در سبد اشتغال کشور ۲۵ درصد رشد داشته باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما

استانداری
Romania
متاسفم. متقاضی که پول طرح توجیهی شو نداره و شما دارید براش زور میزنید اینو بدون این متقاضی کننده کار نیست. یه کلام اون قبری که بالای سرش گریه میکنی مرده توش نیست. همه همکاران هم از شما ناراحت هستن
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1