تاریخ انتشار
يکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۱:۳۶
کد مطلب : ۴۱۱۴۲۳
گزارش و تحلیل /

گره کور شیخوخیت اصولگرایان و جبهه‌ای برای اجماع اصلاح‌طلبان

۰
کبنا ؛«جبهه اصلاح‌طلبان ایران اسلامی» تشکیل شد. این خبری است که آذر منصوری قائم‌مقام حزب اتحاد ملت ایران و از اعضای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان داده است. منصوری روز گذشته در واکنش به اظهارات حمید ملانوری، مدیرکل سیاسی و دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب وزارت کشور که فعالیت شورای عالی سیاستگذاری را غیرقانونی اعلام کرده بود، گفت: «ما از ابتدای فعالیت دوره جدید شورای عالی پیگیر قانونی شدن این ائتلاف با توجه به قانون جدید احزاب بودیم که پس از پیگیری‌هایی که انجام گرفت این ائتلاف به جبهه اصلاح‌طلبان ایران اسلامی تغییر نام پیدا کرد.»
در بخشی از گزارش روزنامه اعتماد آمده است: شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی دور دهم با زمینه‌هایی از فعالیت تشکیلاتی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 شکل گرفت و توانست برخی اعضای فهرست‌های انتخاباتی خود در شهرستان و تمام فهرست انتخاباتی خود در تهران را راهی پارلمان کند. پس از آن نیز در انتخابات ریاست‌جمهوری و شورای شهر سال 96 نقش بسزایی ایفا کرد.
آذر منصوری همچنین به «جماران» گفت: «این جبهه نیز طبق اعلام قبلی وزارت کشور از ائتلاف‌هایی است که به صورت قانونی فعالیت می‌کند.» او توضیح داد: «شورای عالی یک رکن است که ذیل این جبهه به عنوان یکی از ارکان، فعالیت انتخاباتی می‌کند. صورت جلسات این جبهه نیز به امضای احزاب درخواست کننده این ائتلاف رسیده است.»
دور جدید فعالیت شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان از شهریور سال 1397 آغاز شد و ترکیب جدید و کمیته‌ها فعالیت خود را شروع کردند اما بر اساس قانون فعالیت احزاب که سال 94 در مجلس شورای اسلامی بر اساس لایحه‌ای از سوی دولت به تصویب رسید و سال 95 به دولت و وزارت کشور ابلاغ شد، همه احزاب و تشکل‌ها باید خود را با این قانون جدید تطبیق می‌دادند. از همان زمان زمزمه‌هایی از سوی جناح رقیب مبنی بر غیرقانونی بودن فعالیت این شورا به گوش می‌رسید. مهلت قانونی احزاب برای تطبیق با قانون جدید چندین بار تمدید شد و بعد از اصلاح مواردی از آن در خرداد و تصویبش در تیر ماه احزاب بیشتری «قانونی» اعلام شدند.
بنابراین خبر جدید احتمالا شورای مشورتی، شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان جملگی ذیل «جبهه اصلاح‌طلبان ایران اسلامی» تعریف خواهند شد اما باید دید آیا کارکردهای آنها نیز همچون گذشته است یا تغییر و تحولی در وظایف محول شده به آنها نیز به وجود آمده است.
محمود صادقی از اعضای حقوقی این شورا نیز ضمن تاکید بر انجام نامه‌نگاری‌های لازم در راستای قانونی کردن این تشکیلات به ایلنا گفت: «در ابتدا قرار بود شورای عالی اصلاح‌طلبان باشد اما چون اسمی تحت عنوان شورا در قانون پیش‌بینی نشده، قرار شد که از کلمه جبهه استفاده شود.»
از سویی بحثی که همواره در مورد شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان وجود داشت «عملکرد» آنان به ویژه در جریان انتخابات شورای شهر و مجلس بود
اما پس از تدوین آیین‌نامه جدید شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان کارگروه ارزیابی پایش و داوری راه‌اندازی شد که محمود صادقی ریاست آن را برعهده دارد و به نظر می‌رسد که این کارگروه در زمان باقیمانده تا انتخابات، قرار است عنصر گمشده «شفافیت» در عملکرد را به شورای عالی بازگرداند.
این کارگروه قرار است اولا عملکرد نمایندگان فراکسیون امید را بررسی کرده و دوما شیوه‌نامه‌ای برای شفافیت عملکرد این شورا تدوین کند. بنا بر گفته صادقی «عملکرد افراد بر اساس برنامه‌های اعلام شده شورای عالی برای مجلس، تشکیلاتی عمل کردن نماینده، میزان التزام تشکیلاتی به فراکسیون، دوری از فساد و رویکردهای فرا منطقه‌ای نمایندگان از جمله پارامترهای مورد بررسی کارگروه پایش در مورد نمایندگان است تا هم گزارش عملکردی از فعالیت نمایندگان در مجلس به مردم ارایه شود و هم اگر نماینده‌ای در دور بعدی کاندیدا شد بعد از تایید صلاحیتش امتیازاتی که بر اساس این پایش کسب کرده در قرار گرفتن در فهرست انتخاباتی تاثیرگذار باشد.
او البته تاکید کرده برای اینکه بعد از بررسی عملکرد برخوردی با افرادی که عملکرد ضعیفی داشتند صورت بگیرد در کارگروه پیش‌بینی صورت نگرفته اما این ایده وجود دارد که این کارگروه فعالیتی دایمی داشته باشد و در طول دوره نیز حداقل در حد تذکر عمل کند.
به هر روی به نظر می‌رسد با وجود تشکیل «جبهه اصلاح‌طلبان ایران اسلامی» ضمن اعلام ائتلاف در میان گروه‌های مختلف اصلاح‌طلب، همچنان شورای عالی سیاستگذاری در تصمیم‌گیری‌های انتخاباتی نقش موثری ایفا می‌کند.
همچنان در پی «شیخوخیت»
راست سیاسی با وجود اینکه به نظر می‌آید فعالیت انتخاباتی را زودتر از اصلاح‌طلبان آغاز کرده اما آن طور که مشخص است، این جریان همچنان در پی یافتن راهی برای باز کردن گره کور «شیخوخیت» است. چندی پیش محمدرضا باهنر، دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری اعلام کرده‌بود که «علی اکبر ناطق نوری برای بازگشت به عرصه سیاست احساس تکلیف کرده است.» و البته محمد عطریانفر، عضو حزب کارگزاران سازندگی نیز تاکید داشت که طبق توافقی از سوی اصولگرایان زمینه بازگشت باشکوه ناطق‌نوری فراهم خواهد شد.
نامه‌نیوز در گزارشی نوشته «روزی که باهنر از بازگشت ناطق نوری به عرصه سیاست ورزی خبر داد، با سیدرضا اکرمی تماس گرفتیم او گفت هفته بعد اعضای هیات رییسه مجلس چهارم گعده‌ای با ناطق نوری خواهند داشت و او نیز در آن جلسه شرکت می‌کند و صحت ماجرا را از خود آقای ناطق جویا می‌شود.»
گویا این دیدار انجام شده و سید رضا اکرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز به «نامه‌نیوز» گفته: «هیچ خبری نیست. آقای ناطق میل و علاقه‌ای برای حضور در عرصه سیاست ندارد.» گویا ناطق‌نوری در مورد اخبار بازگشتش به سیاست گفته که «خیر این طور نیست، این مصیبت برای یک قافله کافی است که بیایم در سیاست حضور پیدا کنم».
شاید جوان‌ترها و البته تازه اصولگرایان چندان از حضور امثال ناطق‌نوری به عنوان رهبر جریانی حمایت نکنند و اساسا به بحث لیدری در انتخابات علاقه‌ای نشان ندهند اما اصولگرایان سنتی همچنان به دنبال احیای این سازوکار هستند. چه آنکه مصطفی پورمحمدی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز به تازگی گفته «در جامعه روحانیت به دنبال قاعده‌مند کردن فعالیت‌ها و ائتلاف جریان ارزشی هستیم.»
ششمین نشست هم‌اندیشی جامعه روحانیت مبارز با احزاب و تشکل‌های ارزشی و انقلابی صبح پنجشنبه در همین راستا برگزار شده و چهره‌هایی چون آیت‌الله محسن مجتهد شبستری، حجت‌الاسلام محمد حسین موسی‌پور و مصطفی پورمحمدی بر وحدت تاکید کرده‌اند.
برگزاری چنین نشست‌هایی نشان می‌دهد که گویا جامعه روحانیت مبارز در دوره جدید و با دبیرکل جدید به دنبال احیای نقش گذشته خود است، نقشی که شاید در دهه 60 و 70 به عنوان مقوم وحدت میان جریان‌های اصولگرا ایفا می‌کرد و کما بیش حرفش خریدار داشت. با روی کار آمدن گروه جدیدی از اصولگرایان که حاصل حضور محمود احمدی‌نژاد و البته پوست‌اندازی و شکل‌گیری نسل جدید اصولگرایان است.
اما نقش این روحانیون سیاسی هر روز کمرنگ‌تر شد و آن طور که به نظر می‌رسد نیز فصل «جمنا» و «شورای وحدت اصولگرایان» و ... از این دست تشکل‌ها فرا رسیده‌ و شیخوخیت جامعه روحانیت مبارز با حضور حزبی موتلفه‌ای‌ها، تصمیم‌گیران جمنا، نواصولگرایان قالیباف، پایداری‌های مصباح‌یزدی و شورای وحدت با همنشینی حدادعادل و باهنر چندان که باید و شاید کارساز نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1