تاریخ انتشار
شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۲۷
کد مطلب : ۴۱۱۴۰۷
گزارشی از شورای برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد؛

بلایی که بر سر اراضی درجه یک کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد می‌آورند / پشت پرده واگذاری اراضی کشاورزی چه خبر است / اردوگاه‌های گردشگری بدون مجوز / آیا کلانتری می‌تواند؟

۵
۰
بلایی که بر سر اراضی درجه یک کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد می‌آورند / پشت پرده واگذاری اراضی کشاورزی چه خبر است / اردوگاه‌های گردشگری بدون مجوز / آیا کلانتری می‌تواند؟
کبنا ؛واگذاری اراضی ملی و زمین‌های کشاورزی به اردوگاه‌های گردشگری در استان کهگیلویه و بویراحمد موضوع تازه‌ای نیست و معمولاً در جلسات شماره یک استانداری شورای برنامه‌ریزی به ریاست استاندار برگزار می‌شود و جلوی چشمان عالی‌ترین نماینده عالی زمین‌های کشاورزی را به اردوگاه‌های گردشگری واگذار می‌کنند که عمدتاً هم مجوزهای لازم را ندارند.
شورای برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد امروز (5 مرداد ماه 98) در حالی برگزار شد که پرده‌ها از واگذاری بی حساب و کتاب زمین‌های کشاورزی در این استان کنار رفت، تاجایی که پرویز یزدان پناه رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان به جای سایر مسئولان برای این اراضی دل سوخت.
اگر چه در جلسات سال گذشته «علی محمد احمدی» استاندار پیشین هم حرف‌های در باره طرح‌های گردشگری و زمین‌های واگذاری زد و می‌گفت: نباید بی‌حساب کتاب این اراضی را واگذار کرد و به خاطر طرح‌های گردشگری کم درآمد اراضی زمین را نابود کرد.
اما باز هم این موضوع در شورای برنامه‌ریزی استان برای چندین بار مطرح شد. شاهرخ کناری فرمانداری بویراحمد در این جلسه از وجود 168 طرح گردشگری غیرمجاز در شهر یاسوج خبر داد و گفت: گردشگری یکی از ظرفیت‌های توسعه شهرستان بویراحمد و شهر یاسوج است که باید از این ظرفیت به خوبی استفاده شود. 168 طرح گردشگری غیرمجاز در یاسوج مشکلاتی را ایجاد کرده است در حالی که ظرفیت گردشگری یاسوج بیش از این است. [البته مشخص نیست که وجود 168 طرح گردشگری در استان را باید به پای کی نوشت و چه کسی مقصر است؟ اصلا چه کسی یا کسانی به این طرح‌ها زمین واگذار کرده و با کدام پشتوانه این طرح‌های گردشگری را راه انداخته‌اند. فرمانداری بویراحمد چه نقشی در این مسئله دارد.]
فارس نوشت؛ در ادامه حسن نوروزی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد، بیان کرد با توجه به شرایط موجود در واگذاری اراضی کشاورزی حساسیت به خرج داده شود.
حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم با تاکید صحبت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بیان کرد: آیتم‌ها در واگذاری اراضی کشاورزی رعایت شود.
کلانتری با تأکید بر اینکه باید طرح جامع گردشگری استان ارائه شود، عنوان کرد: نظارت شود در اراضی که با موافقت شورای برنامه‌ریزی تغییر کاربری داده می‌شود طرح مورد نظر اجرا شود در غیر اینصورت خلع ید و حق و حقوق قانونی اخذ شود.
در ادامه این نشست «پرویز یزدان‌پناه» رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد با مهم دانستن بخش کشاورزی از واگذاری اراضی کشاورزی به گردشگری ابراز نگرانی کرد و گفت: اراضی کشاورزی در حال تبدیل شدن به اراضی گردشگری است که به نظرم مسائل سیاسی پشت این واگذاری‌ها است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: سال‌های گذشته در شورای برنامه‌ریزی اجازه هیچ‌گونه واگذاری داده نمی‌شد اما در حال حاضر می‌بینیم که اراضی به راحتی واگذار می‌شود که جای تعجب دارد.
وی با بیان اینکه بزرگترین مشکل موجود موضوع آب و غذا است، گفت: چه ضرورتی دارد زمین‌های کشاورزی را برای طرح‌های گردشگری بدهیم این قابل توجیه نیست.
حساسیت و تأکید سرپرست دانشگاه در عدم واگذاری زمین‌های کشاورزی تا جایی بود که نوروزی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: دکتر یزدان‌پناه از بخش کشاورزی دفاع می‌کند در حالی که رئیس سازمان جهاد کشاورزی که در نشست حضور دارد در حال تایید تغییر کاربری اراضی کشاورزی به گردشگری است.
اما الیاس تاج‌الدینی دلیل خود برای تایید کاربری اراضی کشاورزی به گردشگری را اینگونه مطرح کرد که اراضی کشاورزی از درجه یک تا درجه سوم تعریف شده و ما با تغییر اراضی درجه های چهار به بعد موافقت می‌کنیم.
در پایان این نشست جعفر گوهرگانی معاون امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد واگذاری اراضی درجه یک کشاورزی به طرح‌های گردشگری را تایید و حرف تاج الدینی را رد کرد. تاج الدینی نشان داد که از روند واگذاری‌ها چندان اطلاعی هم ندارد.
گوهرگانی با تشکر از حساسیت سرپرست دانشگاه علوم پزشکی در خصوص اراضی کشاورزی و موضوع مهم امنیت غذایی گفت: برخی از اراضی که در نشست شورای برنامه‌ریزی برای تغییر کاربری مطرح می‌شود درجه یک بوده و حیف است زمین درجه یک کشاورزی به اردوگاه گردشگری تبدیل کنیم.
باید ببینیم در روند واگذاری اراضی درجه یک کشاورزی این استان به طرح‌های گردشگری چه دست‌هایی وجود دارد و سایه مسائل سیاسی تا کی بر این فرایند حاکم است. آیا حسین کلانتری می‌توانند جلوی زیاده‌خواهی‌ها و این رویه نادرست بیستد یا خیر؟
به گزارش کبنا، همچنین در این جلسه طرح بازنگری 7 روستای حاشیه شهر یاسوج مورد بررسی قرار گرفت که شاهرخ کناری فرماندار بویراحمد در این باره گفت: این طرح توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان از سال 96 آغاز شد و سال گذشته جلسه کارشناسی برای عملیاتی و اجرایی شدن انجام و در کارگروه امور زیربنایی مصوب شد.
 علی ‌داودی‌مهر مدیرعامل آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه چندین رودخانه در این مناطق به دلیل ساخت و سازها محو شدند، گفت: در سیل ابتدای سال هم دیدید ساخت و ساز حریم و بستر رودخانه چه خساراتی به بار آورد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: مخالف اجرای طرح هادی نیستیم اما در این طرح‌ها حریم و بستر رودخانه رعایت شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

کریم عامری
Iran, Islamic Republic of
برخلاف نظرنگارنده مطلب ازانجاکه استعداداصلی این منطقه گردشگری میباشد ودرزمینه کشاورزی انچنان مرغوبیتی زمینهای سردسیر ندارندبنابراین اگر واقعا طرحهای گردشگری به بهره برداری برسندبازده بهتری خواهندداشت مخصوصا اینکه اکثرا زمینهای گردشگری واگذاری منابع طبیعی میباشد
الا
Iran, Islamic Republic of
اینا همگی رفیق قافله شماها بتید تصمیم بگیرید فقط مشکلات را می گویید وداغ مردم را تازه می کنید
کارمند
Iran, Islamic Republic of
جای بسی تاسف داره ملا تاج الدینی .واقعا معلومه چجوری رییس شدی؟
Iran, Islamic Republic of
آش انقدر شور شده که کدخدا هم فهمید .
خود گویی و خود خندی عجب مرد هنرمندی
اوج هنر مسولین یک استان را مشاهده می کنیم .
سکندر
Iran, Islamic Republic of
بوا بره دهس خوا کشاورزی چه چی چه... الان بهترین کار ترویج طرح های گردشگریست.صنعت توریسم تو تموم دنیا سوداورترین صنعته
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1