کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بررسی طرح های اشتغال زایی شهرستان گچساران که مسکوت مانده شد!

مدیریت زمین‌گیر و مسئله اشتغال گچساران/ نماینده و فرماندار شهرستان پاسخگو باشند

3 مرداد 1398 ساعت 10:00

علاوه بر آنکه طرح های مزرعه خورشیدی و طرح های کشاورزی هیچ کدام به نتیجه ای نرسیده و مسکوت مانده اند، شنیده ها حاکی از آن است که تدوین نقشه راه نیز پروپوزال آن 48 ساعت بعد از سفر به گچساران توسط این اساتید نوشته شد ولی اتفاقات پس از این بازدید نیز مسکوت ماند. بیاییم بررسی کنیم! چه دلیلی می یابیم برای به نتیجه نرسیدن این طرح ها؟ اولین دلیلی که به ذهن می آید این می تواند باشدکه مدیران ما پس از بررسی طرح فهمیده اند که این طرح ها زیان ده هستند و سودی برای مردم ندارند پس باید در یک کلام دور آن را خط کشید. یک دلیل دیگری که به ذهن می آید این است که همان مشکلاتی بر سر راه است که در کتاب نفحات نفت ذکر شده و دلایل انسانی دارد! یعنی ممکن است افرادی خواسته یا ناخواسته(به دلیل مدیریت ضعیف، یا به دلیل سود یا ضرر شخصی) جلوی اجرایی شدن طرح را گرفته باشند که در هر نوع آن خیانت به مردم محسوب می شود. عقل بر اساس واقعیات موجود دلیل اول را رد می کند چون این طرح در چند استان به خوبی اجرا شده، و مشکلی نداشته است. می ماند دلیل دوم! که در این صورت این وظیفه وکیل الرعایای مردم و بالاترین مقامات دولتی است که از حقوق مردم دفاع کنند.


حدود دو ماه قبل یعنی (خرداد ماه 98) نشست‌هایی با حضور مدیرکل اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی، فرماندار شهرستان گچساران و تعدادی از مدیران مربوطه برگزار شد، که در آن نوید اتفاقات جدیدی از فعالیت‌های اقتصادی مدرن و اشتغال زایی داده شد. در بحبوحه عید فطر (14، 15 خرداد ماه) یک تیم دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران و متخصصین توسعه کسب کار با هدف تدوین نقشه راه توسعه و کسب کار گچساران و باشت به شهرستان آورده شد و بازدیدهایی از مناطق مختلف گچساران داشتند.
از طرف دیگر در نشست‌هایی که ذکر آن رفت چند طرح بزرگ اشتغال زایی از جمله احداث «مزرعه خورشیدی» برای 23 هزار نفر توسط گروه مپها؛ نماینده رسمی DTA آلمان که بزرگترین شرکت در حوزه انرژیهای تجدید پذیر دنیا است مطرح شد. همچنین ارائه و پیاده سازی 6 طرح بزرگ کشاورزی از جمله کارخانه گیاهان دارویی توسط گروه گیتی پسند یکی از بزرگترین هلدینگ های کشور در گچساران و باشت ارائه شد، این طرح نیز برای ۱۳۰۰ نفر اشتغال زایی ایجاد می‌کند. و با استقبال حاضرین و ناظرین، بخصوص فرماندار این شهرستان واقع شد. اما گویا این استقبال و تعریف و تمجید فقط به همین جلسات و به سخن ختم شد و به مرحله عمل نرسید.
نوید اجرایی شدن طرح مزرعه خورشیدی 2 ماه پیش داده شده بود، و نماینده رسمی شرکت مپها «وحید احترامی» و «رضا برزگر» رئیس هیئت مدیره شرکت مپها، پیش از این به اجرایی شدن هر چه سریعتر طرح اشاره کرده و تصریح کرده‌اند: اجرایی شدن این طرح موجب اشتغالزایی ۳۵۰۰ نفر به طور مستقیم می‌شود.
بلاتکلیفی این دو طرح در شهرستان گچساران در حالی است که قرارداد هر دو طرح منعقد شده و برزگر در گفت‌وگو با خبرنگاران از اجرایی شدن طرح مزرعه خورشیدی در بهبهان توسط 2 شرکت آلمانی خبر داده و گفته است 280 هکتار زمین با سرمایه‌گذاری  100 میلیارد تومان برای نیروگاه خورشیدی در بهبهان اختصاص و راه‌اندازی شده است. همچنین وحید احترامی در نشست روز (29 اردیبهشت 98 ) در سالن جلسات فرمانداری گچساران از اجرا شدن این طرح در شهر قزوین و اشتغال زایی برای 22 هزار و 600 نفر خبر داد. ناگفته نماند طرح مزرعه خورشیدی به دلیل تعلل مدیران گچساران به استان فارس نیز به مرحله اجرا رسیده است.
یک زمانی کتابی خواندم به نام نفحات نفت از «رضا امیرخانی». امیرخانی در نفحات نفت از فرهنگ نفتی گفت، از مظلومیت کارآفرینان و انتقاد از مدیرانی موسوم به «سه لتی». امیرخانی خیلی ساده و بی پیرایه نوشته است تا زمانی که مدیران ما به «شیر نفت» وابسته‌اند این کشور نمی‌تواند پیشرفت کند! نه اینکه نخواهند، نمی‌توانند! به خاطر سازوکاری که از طریق وابستگی به نفت ایجاد شده است؛ به یک معنا آنچه که فرصت و نعمتی برای ما بود تبدیل به تهدید شده است. اما وابستگی به نفت، به پاستوریزه‌ترین و مثبت‌ترین معنای خود یعنی «ضعف». نمی‌خواهم با سخن گفتن از «ارتباط نفت و مدیران» مطلب را به بی راهه بکشانم، مسئله این است که بخش خصوصی و کارآفرینان در این سیستم خالی از تخصص و تدبیر مظلوم است. این یک واقعیت در کشور و بخصوص در شهرهای کمترتوسعه یافته‌ای مثل گچساران است که وقتی وابستگی به چیزی یا کسی وجود دارد نیازمندی به تخصص یا تدبیر مدیریتی در سطوح مختلف دستگاه‌ها تبدیل به یک حلقه گمشده می‌شود. چرا؟ چون همه تلاش‌ها مرهون نگهداشتن میز می‌شود، چون نیازی نیست مدیر برای مردم کاری کند یا کارش را به بهترین نحو انجام دهد! چون همه چیز دولتی است و دولت هم به نفت وابسته است! قصد توهین به «وجوه و مقادیر دلسوزی مدیران ندارم»، شاید دلسوزی باشد، ولی تخصص و مدیریت صحیح نباشد، تعلل وجود دارد و اینگونه است که طرح‌های خوب اشتغال زایی حتی پس از عقد قرارداد به مرحله عمل نمی‌رسند. امیرخانی نوشته است در چنین سیستمی کارآفرین و کسی که می‌خواهد کار اقتصادی انجام دهد به زبان ساده به بمبست می‌خورد.  
مسکوت ماندن ماجرای این دو طرح در حالی است که روز (چهارشنبه 2 مرداد ماه) کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری با حضور غلامرضا تاجگردون نماینده شهرستان‌های گچساران و باشت، نیکمرام مدیرکل اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی، فرماندار شهرستان گچساران و تعدادی از مدیران کل استانی برگزار شد. در این جلسه هیچ سخنی از طرح‌های مطرح شده گفته نشد. سکوت درباره این دو طرح دلیلی شد برای آنکه خبرنگار کبنا از تاجگردون و نیکمرام در مورد طرح مزرعه خورشیدی سوالی بپرسد، اما هر دو مدیر در مورد این موضوع سخنی نگفتند و سکوت کردند و آن را به دیودیده مدیرکل صنعت، معدن ارجاع دادند، این در حالی است که تاجگردون به عنوان نماینده مجلس  که وظیفه نظارت و پیگیری دارد، و قطعاً در صورت بهره‌برداری از این طرح‌ها اولین نفری خواهد بود که روبان را قیچی خواهد کرد، اظهار نظر درباره موضوعات کارگروه اشتغال از جمله وظایف وی است.
علاوه بر آنکه طرح‌های مزرعه خورشیدی و طرح‌های کشاورزی هیچ کدام به نتیجه‌ای نرسیده و مسکوت مانده‌اند، شنیده‌ها حاکی از آن است که تدوین نقشه راه نیز پروپوزال آن 48 ساعت بعد از سفر به گچساران توسط این اساتید نوشته شد ولی اتفاقات پس از این بازدید نیز مسکوت ماند. بیاییم بررسی کنیم! چه دلیلی می‌یابیم برای به نتیجه نرسیدن این طرح‌ها؟ اولین دلیلی که به ذهن می‌آید این می‌تواند باشدکه مدیران ما پس از بررسی طرح فهمیده‌اند که این طرح‌ها زیان ده هستند و سودی برای مردم ندارند پس باید در یک کلام دور آن را خط کشید. یک دلیل دیگری که به ذهن می‌آید این است که همان مشکلاتی بر سر راه است که در کتاب نفحات نفت ذکر شده و دلایل انسانی دارد! یعنی ممکن است افرادی خواسته یا ناخواسته (به دلیل مدیریت ضعیف، یا به دلیل سود یا ضرر شخصی) جلوی اجرایی شدن طرح را گرفته باشند که در هر نوع آن خیانت به مردم محسوب می‌شود. عقل بر اساس واقعیات موجود دلیل اول را رد می‌کند چون این طرح در چند استان به خوبی اجرا شده، و مشکلی نداشته است. می‌ماند دلیل دوم! که در این صورت این وظیفه «وکیل الرعایای» مردم و بالاترین مقامات دولتی است که از حقوق مردم دفاع کنند.
سوالی که مدیران از جمله به طور خاصه فرماندار شهرستان گچساران باید به 20 هزار فرد بیکار در این شهر پاسخگو باشند این است که شما به عنوان بالاترین مقام اجرایی دولت چه فعالیتی در جهت پیشبرد وضعیت اشتغال انجام داده‌اید؟ شهری که بزرگترین مشکل آن، نه انتخابات است و نه مسائل سیاسی دیگر. شهری که بزرگترین مشکلش سرمایه‌های انسانی‌اش است که گاهاً به دام اعتیاد، خودکشی، بیماری‌های افسردگی دچار شده‌اند! شهری که مشکلش جوانان بیکاری است که در خیابان‌ها پرسه می‌زنند! مشکلش جوانی است که به دلیل بیکاری راهی به جز خودکشی نمی‌یابد! نگاهی به آمار واقعی خودکشی بیاندازید! آمار خودکشی استان ما را در رتبه دوم خودکشی در کشور قرار داده است! طبق آخرین اطلاعات شهرستانی، یکی از مهمترین دلایل خودکشی «بیکاری» است! جوانی که بیکار است ازدواج نمی‌کند، جوانی که بیکار است به خاطر بدهکاری و مشکلات زندان می افتد، جوانی که بیکار است گرفتار بزه و آسیب می‌شود! جوانی که بیکار است به شغل کاذب روی می‌آورد، بعد هر هفته جلسه بگذارید آمار بدهید که فلان تعداد جنس قاچاق گرفته‌اید! کمی فکر کنیم! چرا جنس قاچاق زیاد شده است؟ نبالید به این آمارها! هر روز خبر مرگ جوان‌هایی که در جاده بر اثر تصادف می‌میرند به گوش می‌رسد و برایشان اشک می‌ریزیم ولی خوب است مدیران ما کمی تأمل کنند که چرا جوانان ما باید بخاطر قاچاق و سرعت بالا در جاده بمیرند!؟ بعد هر ماه کارگران سد چمشیر را ببینید که جلوی فرمانداری صف کشیده‌اند!
غلامرضا تاجگردون نماینده شهرستان‌های گچساران و باشت در جلسه‌ای که در روز( 17 خرداد ماه) با حضور تیم کارآفرین دانشگاه تهران و چند شرکت دارای طرح برگزار شد، گفت: هر سرمایه گذاری که اینجا بیاید همه مدیران پای کار هستند و تلاش خواهیم کرد که سرمایه پاک را  قدر بدانیم و خدمتی برای جوانان عزیزمان انجام دهیم. تاجگردون پیش از این نیز ابراز حمایت‌هایی از طرح‌های مذکور و تدوین نقشه راه شهرستان کرد، و اخبار شنیده شده حاکی از آن است که این طرح‌ها با حمایت و نظارت تاجگردون ارائه شد! لیکن یک ماه و نیم از این سخن می‌گذرد و هیچ سخنی و هیچ حمایتی صورت نگرفت! جناب تاجگردون حمایت شما به عنوان نماینده نیمی از فرزندان این شهرستان که بیکار هستند چه شد؟
 


کد مطلب: 411340

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/411340/مدیریت-زمین-گیر-مسئله-اشتغال-گچساران-نماینده-فرماندار-شهرستان-پاسخگو-باشند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1