کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت |

قوه قضائیه و مسئله رسیدگی به حساب آقازاده‌های مقیم خارج از کشور

سیدجمشید اوشال

29 تير 1398 ساعت 20:40

جناب آقای رئیسی عزیز! این اشخاصی که گرفتید و ان شاءالله علناً محاکمه می‌کنید نسبت به آن ۱۴۸ میلیارد دلار پول که در حساب‌های تعداد ۵۰۰۰ آقازاده در خارج از کشور است، خرده پا هم حساب نمی‌شوند. تکلیف آنها و شفافیت این کار ها. را کی می‌خواهید روشن‌کنید؟ یا رسیدگی به واگذاری‌های اصل ۴۴ قانون اساسی و خصوصی سازی ها را کی می‌خواهید شروع و مشخص نمایید؟


سیدجمشید اوشال
حجت‌الاسلام‌والمسلمین جناب آقای رئیسی، ریاست محترم قوه قضاییه، چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ جلسه‌ای صمیمانه با تعدادی از دانشجویان با سلایق مختلف سیاسی داشتند.
 در این جلسه که حدود ۳ ساعت بود، دانشجویان انتقادات و نقطه نظرات خود را مطرح کردند. یکی از دانشجویان از وجود ۱۵ میلیون پرونده در قوه قضائیه شکایت داشت و آن را شایسته جامعه شیعی ندانست. دانشجوی دیگری از فضای مجازی و آسیب‌های اخلاقی آن گلایه کرد. دانشجویی معترض به چسبندگی زیاد این قوه به نهاد حاکمیت بود، و دانشجویی هم از مقابله با فساد گفت و لازمه نتیجه بخش بودن این نوع مقابله را اراده و جدیت در دستگاه قضایی دانست.
 در این جلسه جناب آقای دکتر رئیسی به این نکته اشاره کردند که مردم و از جمله دانشجویان همواره از قشرهایی هستند که پیگیر برقراری عدالت و بخصوص وضعیت پرونده‌های فساد بوده و هستند و نسبت به نحوه مواجهه با این پرونده‌ها معولاً انتقادهایی هم داشته و دارند. یکی از جمله‌های این انتقادها، ابهام قانون درباره افشاکنندگان فساد است. موضوعی که گاهی باعث شده افراد یا رسانه‌های مطرح‌کننده فساد، خود نیز گرفتار رفت و آمدهای قضایی هم بشوند.
 ایشان در این مورد گفت: از این پس اعلام‌کنندگان فساد نه تنها تحت فشار قرار نخواهند گرفت بلکه تشویق هم می‌شوند و در ادامه گفت: مردم بهترین ناظران علیه فساد هستند، و هرجا به مردم اعتماد کردیم و مردم را به میدان آوردیم، آنجا حوزه موفقیت ما بوده است؛ لذا از گزارشات مردمی پیرامون فساد حمایت می‌کنیم و کسانی را که خبر از فساد دهند، مورد تشویق قرار می‌دهیم.
 جناب رئیسی با تأکید بر اینکه دستگاه قضایی هیچ خط قرمزی در برخورد با فساد ندارد، افزود: در این بخش نیز از ظرفیت‌ها و نظارت‌های مردمی استفاده خواهیم کرد.
این متن خبری بود که در اواخر اردیبهشت ۱۳۹۸ در سایت‌های خبری منتشر شد و مورد استقبال مردم و رسانه‌ها نیز قرار گرفت.
 
در ادامه یادداشتی نوشتم:
از این فرصت ارزشمند استفاده می‌کنم و ضمن اینکه برای سلامتی ایشان که انسان سلیم النفس و قاطع و عادل و محکم و پای کار هستند، دعا می‌کنیم که سخنان جناب آقای دکتر رئیسی فقط جنبه خبری نداشته باشد و عملی و اجرایی و ملموس هم باشد. یعنی مصداق «لم تقولون ما لا تفعلون» نباشد و نشود. اما برای حسن شروع، اولین واکنش به صحبت‌های جناب آقای رئیسی را می‌توانم به سمت و سوی مصاحبه جناب آقای بهمنی نماینده محترم مجلس شورای اسلامی و عضوکمیسیون اقتصادی مجلس و رییس کل سابق بانک مرکزی که عملاً جعبه سیاه مالی دولت‌های جناب آقای احمدی نژاد بودند راهنمایی می‌کنم.
 نزدیک به یک سال است که خبری بر روی سایت‌ها منتشر شده و گوینده آن مشخص و مشهور است و علی الظاهر نیازی هم به جایزه و تشویق ندارد و جایزه‌اش را می‌توانید در بین اقشار نیازمند جامعه تقسیم و توزیع نمایید.
متن خبر این است: جناب آقای بهمنی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در مصاحبه‌ای که در ۱۵ تیر سال ۱۳۹۷ داشتند این گونه گفت: «دو سال ارز ناشی از صادرات به کشور ما بازنگشته است.» امروز پایان تیرماه ۹۷ اعلام می‌کنند مبلغ ۱۴۸ میلیارد دلار موجودی حساب آقازاده‌های ما در بانک‌های خارجی است. ذخایر کشورما این قدر نیست. این موضوع نشان می‌دهد بیش از ذخایر ارزی کشور ما موجودی حساب آقازاده‌ها در خارج از کشور است. این ۵ هزار آقازاده در خارج از کشور چه می‌کنند؟ گفته می‌شود ۳۰۰ نفر از آنها درس می‌خوانند. بقیه آنها چه می‌کنند؟ دولت باید به این موضوع رسیدگی کند. قانون، تکلیف را روشن کرده است. نظارت بر مؤسسات پولی و بانکی با بانک مرکزی است و مسئول نظارت بر دولت نیز سازمان بازرسی و دیوان محاسبات است. باید گزارش شفاف در این خصوص ارائه شود.
 
خوب این متن یک مصاحبه رسمی و منتشر شده با یک مقام و کارشناس و کاردان مطلع از امور بانکی و مالی و پولی کشور است و قطعاً و حتماً می‌تواند خبر مستند هم باشد. برای اینکه حرف جناب آقای رئیسی هم اجرایی شود مستند به خبر می‌توان به این موضوع ورود کرد و نیازی هم به جایزه و بوق و کرنا هم ندارد. این روزها اخبار خوشی از گرفتن تعدادی اشخاص شنیده می‌شود که با زور و زدودند و تقلب مبالغ کلانی از اشخاص و یا بانک‌ها پول گرفتند و پایه‌ها و زنجیره‌های فساد را در جامعه ایجاد کرده بودند که از این بابت و برقراری عدالت از جناب آقای دکتر رئیسی سپاسگزاریم.
 جناب آقای رئیسی عزیز! این اشخاصی که گرفتید و ان شاءالله علناً محاکمه می‌کنید نسبت به آن ۱۴۸ میلیارد دلار پول که در حساب‌های تعداد ۵۰۰۰ آقازاده در خارج از کشور است، خرده پا هم حساب نمی‌شوند. تکلیف آنها و شفافیت این کار ها. را کی می‌خواهید روشن‌کنید؟ یا رسیدگی به واگذاری‌های اصل ۴۴ قانون اساسی و خصوصی سازی ها را کی می‌خواهید شروع و مشخص نمایید؟


کد مطلب: 411210

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/411210/قوه-قضائیه-مسئله-رسیدگی-حساب-آقازاده-های-مقیم-خارج-کشور

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1