کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در گفت‌وگو با خبرنگاران مطرح شد؛

حجت‌الاسلام مزارعی: علیرغم بی مهری‌ها کوتاه نمی‌آییم

26 تير 1398 ساعت 1:47

این مقام قضایی با اظهار این نکته که قاضی باید با آرامش و بدون ذره‌ای سفارش به کار رسیدگی پرونده‌ها مشغول باشد، اظهار داشت: با تک تک همکاران قضایی در خصوص برخی پرونده‌ها صحبت کرده‌ام هیچ توصیه‌ای نکرده‌ام که چگونه رأی صادر کند و گفته‌ام مُر قانون را عمل کند، همکاران قضایی ما، قضات نفوذ ناپذیری هستند.


دستگاه قضای استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از موثرترین دستگاه‌ها در طول سال‌های اخیر به شمار می‌رود. بارزترین اقدامات دادگستری کهگیلویه و بویراحمد در سال‌های اخیر مبارزه با مفاسد اداری و اقتصادی، شفاف سازی و حمایت از سرمایه‌گذاران واقعی بوده، البته این دستگاه در بحث نزاع دسته‌جمعی، امنیت و حفاظت از حقوق بیت المال و حقوق عامه مردم نیز عملکرد خوبی از خود به جای گذاشته به طوریکه رضایت مردم را در پی داشته است.
 بهترین ظرفیت در استان سنتی ایلی و عشیره‌ای کهگیلویه وبویراحمد استفاده از ظرفیت ریش سفیدان و معتمدین است که دادگستری این استان از این ظرفیت به خوبی استفاده کردند.
 «از نماینده ولی فقیه در استان ریش سفیدان و معتمدین نیروهای نظامی و انتظامی خواهش می‌کنم جلوی همه نوع دعوا را بگیرید و اجازه ندهید حل دعواها به دادگستری ختم شود. اگر چه دادگستری برای برخورد با جرائم در خارج از دستگاه قضایی تکالیفی دارد اما در بحث سلامت سلامت درون سازمانی واحدهای نظارتی هست که برعملکرد کارکنان قضایی و اداری نظارت می‌کند. نظارت برحسن اجرای قوانین مبارزه با فساد و کمک به رونق تولید در حوزه اقتصاد مقاومتی واسطهٔ بین بانک‌ها و واحدهای تولیدی برای کمک به تولید و رونق آن شده‌ایم. فرزندان شما در حوزه‌های قضایی خودشان را خادم شما می‌دانند و در حوزه نظارت بر انفال و طبیعت استان با همکاری سازمان‌های متولی حدود 500 هکتار از اراضی ملی و رودخانه‌ها را از تصرف افراد سودجو خارج و به بیت المال برگرداندند.» این‌ها بخشی از صحبت‌‌های حجت‌الاسلام مزارعی رئیس کل‌ دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد است، در ادامه گفت‌وگوی او با خبرنگاران که ( یکشنبه 2 تیرماه 98) انجام گرفت، را می‌خوانید؛
 
 در ابتدا حجت الاسلام و المسلمین «غلامرضا مزارعی» رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: «همکارانم در ارائه خدمت زحمت‌های  طاقت فرسایی را متحمل می‌شود تا سایر افراد جامعه در آرامش به سر ببرند.»
او در ادامه خطاب به رسانه‌ها بیان می‌کند که «اصحاب رسانه دلسوز متدین، با فکر و تفکر اصلاحی و دلسوزی هستند و بارها مشاهده کرده‌ام، اشک در چشمان بعضی از اصحاب رسانه حلقه زده است. شما اصحاب رسانه به گونه‌ای منطقی و عالمانه که اهل علمید عالمانه  و دوستانه مسائل را انعکاس دهید و دوست داریم ایرادات شما را بشنویم تا ذهنیتی  برای مردم ایجاد نشود.
 شما اولین کارتان بایدبه دنبال جذب حداکثری  باشید و آحاد مردم را جذب نظام  مقدس جمهوری اسلامی ایران کنیم به نحوی که تذکرات فاصله  ایجاد کردن  بین  مردم و مسئولان نباشد.»
 حجت‌الاسلام مزارعی در پاسخ به سئوالی در این خصوص، که برخی امور را به دستگاه قضایی ربط می‌دهند، تصریح کرد: برخی امور در حوزه قضایی نمی‌باشد شما انسانهای فرهیخته و دلسوز، دنبال مسئول امر  باشید. شما چیزی جز رنج عایدتان نمی‌شود و گاهی اوقات برخوردهایی با شما می‌شود  با آرامش، صبوری و متانت و منطقی ورود کنید. ایراد و اشکالی در ادارات و سازمانها هست، با دید گاه جذب انتشار دهید نه هدفتان ایجاد فاصله باشد.
 رئیس شورای قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه گفت: شهید بهشتی و یارانش و شهدای این شهر به خدا  پیوستند  و از ما خواهند پرسید شما برای ایجاد  امنیت چه کردید من خون و جان دادم تا این امنیت ایجاد شود کی از مظلوم حمایت کردی؟ کجا دست فقیر بیچاره را گرفتی؟ کجا به آن کسی که  لباس مندرس داشت تواضع کردی؟
 مزارعی افزود: شما که در مسند عدالت نشسته‌اید آیا گفتمان حضور و برخوردتان عادلانه بود؟ آیا فامیل و طایفه گری نکردی؟ و اگر در این  ورطه قرار گرفتی به گمراهی رفته‌ای.
 مقام ارشد قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد به رسالت دستگاه قضایی در اصل 156 قانون اساسی اشاره و اظهار کرد: همان طور که در این اصل آمده اما باید پا را از این فراتر گذاشت و دغدغهٔ مقام معظم رهبری و ریاست معزز قوهٔ قضائیه  را در موضوع کاهش ورودی‌ها با کارهای جهادی به حداقل رساند، این نظر رهبری و ریاست قوهٔ قضائیه است
 وی گفت: همکاران ما در خارج از وقت اداری تا پاسی از شب در محل کارحضور داشته و مشغول کارند.
 این مقام قضایی با اظهار این نکته که قاضی باید با آرامش و بدون ذره‌ای سفارش به کار رسیدگی پرونده‌ها مشغول باشد، اظهار داشت: با تک تک همکاران قضایی در خصوص برخی پرونده‌ها صحبت کرده‌ام هیچ توصیه‌ای نکرده‌ام که چگونه رأی صادر کند و گفته‌ام مُر  قانون را عمل کند، همکاران قضایی ما، قضات نفوذ ناپذیری هستند.

ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضا
 مزارعی از ورود پرونده‌ها به دستگاه قضایی به عنوان یک معضل نام برد و افزود: از امور مهمی که دستگاه قضایی با آن دست و پنجه نرم می‌کند ورودی پرونده به دستگاه قضایی است یکی از بحرانی‌ترین و سخت‌ترین کارها این ورودی پرونده‌ها به  دستگاه قضایی است پرونده‌ها در دستگاه قضایی مثل ورودی آبهای رودخانه‌های مسیل‌ها به دریاست  و هر کسی چقدر آب بر می‌دارد  پرونده‌ها اینطوری است اعمالی که در کنار این دریا آب برمی دارند دستگاه قضایی است تا سرچشمه‌ها را هدایت نکنیم نمی‌توانیم جلوی آنرا بگیریم.
 وی گفت:  دغدغه فعلی دستگاه قضایی این است که عناوین مجرمانه را بر برخی از موارد که اعمال مجرمانه دارند بردارد کار عمده‌ای از این مسئله فعالیت‌های فرهنگی و بخشی کار تقنینی است.
 در دفتر به آمار ماه  گذشته  نگاه کرده‌ام هر قاضی سرانه  240 فقره پرونده را رسیدگی و مختومه می‌کند  در سال 1397  آمار وارده به دادگستری استان 197533  فقره پرونده بوده. 30% درصد را شوراهای حل اختلاف رسیدگی کند. اگر این تعداد پرونده هر کدام 2 نفر طرف دعوا داشته باشد  قریب 400 هزار نفر به دستگاه قضایی باید مراجعه کنند و اگر این پرونده‌ها شهود و یا چند نفر اصحاب دعوی داشته  باشند این تعداد بیشتر خواهد شد.
  در سال 1397 تعداد 197533 فقره پرونده وارد شده است و با 126 نفر کادر قضایی که 20 نفر از این همکاران قضایی نمی‌کنند و کار ستادی انجام می‌دهند این تعداد می‌خواهند قریب 200 هزار فقره پرونده را مختومه کنند چقدر کار می‌برد، دادسرا و دادگاه‌های عمومی و انقلاب یاسوج که پیشانی استان است  بیشترین تکثر پرونده  را دارند و تصور کنید چه ذهنیت‌هایی به همکاران قضایی ما وجود دارد.
  من کل کارهای دستگاه قضایی را تطهیر نمی‌کنم ممکن است مشکلاتی هم باشد و در  چنین مواقعی  به دادستان، رئیس محاکم و واحدهای نظارتی ما مراجعه کنید تا بررسی و نتیجهٔ آن مشخص شود.
رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد به آمار ورودی پرونده‌ها در 2 سال گذشته اشاره می‌کند و می‌گوید: در استان کهگیلویه و بویراحمد در سال 96 ورودی 184000 و در سال 97،  1970000 بودهیکی از راه‌های پیشگیری از ورود پرونده‌ها به محاکم، کار فرهنگی، استفاده از ظرفیت ریش سفیدان، متنفذین، اصحاب رسانه، رسانه ملی، کارشناسان حاضر در دستگاه قضایی و نکته دوم که تاکید به تکریم مراجعین، احترام آنها و اکرام آنهاست.
 وی افزود: تندترین برخوردها با بنده و همکارانم می‌شود. وقتی اتهام کسی سرقت و آدم ربایی است و اتهام تفهیم می‌شود آیا بازپرس  نمی‌تواند تذکر دهد. فلسفه کار  بازپرس و دادیار گاهی اوقات یک سری برخوردهایی است که اقتضای کارش می‌باشد.
 رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در اجرای سند تحول دستگاه قضایی باید همه تلاشمان را در گام دوم انقلاب  داشته باشیم یکی از را های این تحول، کاهش ورودی و دیگری اتقان آراء و کاهش موجودی پرونده‌ها، افزایش کادر قضایی و اداری و ثالثاً کار جهادی است که بنظرم  باید کار جهادی را در اول بیاورم.
 حجت الاسلام و المسلمین مزارعی از تلاش همکارانش در 4 سال گذشته گفت و افزود: کارکنان قضایی استان کهگیلویه وبویراحمد در این چهار سال فی الواقع  جهادی عمل کردند بمنظور  سلامت درون سازمانی در این 4 سال  حداقل تعداد 4 نفر از همکاران قضایی منفصل شدند و 10 نفر از کارکنان و قریب 4 نفر مجازات شدند نظارت دقیق، مستمر، رسیدگی به تخلفات اداری، گزینش  و رسیدگی به تخلفات در واحد نظارت و ارزشیابی قضات و حفاظت و اطلاعات  به عنوان نظارت مستمر و علاوه بر اینها نظارت خودم به عنوان رئیس کل دادگستری استان با کسی تعارفی نداریم.
 وی گفت: حضور دادستان مرکز استان در دفاع از حقوق مردم و دفاع برای آرامش مردم را دیده‌ام. دفاع از مظلوم که فرمایش امام (ره) است مبارزه و برخورد با فساد در هر قالب و شا کله‌ای که باشد فساد بوده  برخی از مدیرانی را که حتی  تقدس  هم دارند و از حقی که حقشان نبوده استفاده کرده‌اند تذکر گرفته‌اند.
 «ساماندهی حریم رودخانه‌ها در شورای حفظ حقوق بیت المال و حمایت از تولید و اشتغال در ستاد اقتصاد مقامتی از مصوباتی بود که انجام دادیم.»
 مزارعی در ادامه گفت: علیرغم بی مهری‌های غیر منصفانه‌ای که می‌شود کوتاه نمی‌آییم، ما سربازان ولایت امریم و تا قدرت و جان داریم کارخودمان  را انجام می‌دهیم و در جهت حمایت از رونق تولید و اشتغال به تولید کنندگان می گویم هر وقت در کارتان  در موضوع رونق تولید و اشتغال مشکلی بود،  مراجعه کنید. استانی که محروم  است و کسی که می‌خواهد سرمایه گذاری  کند کمکش نکنیم  اما سرمایه گذاری  مشروع و تولید و اشتغال نه اینکه عنوان سرمایه گذاری باشد. برخی در سطح کشور کارخانه‌های بزرگ را خریداری و به برج و ویلا تبدیل کرده‌اند و استان ما هم مستثنی نیست. نباید کوتاه بیاییم که حق  جامعه محرومی مثل استان کهگیلویه و بویراحمد را افراد زور دار ببرند  نه اینطور نیست، ما سربازان ولایتیم وآنچه را که بفرمایند می‌پذیریم وانجام می‌دهیم.
وی افزود: حتی در خصوص سازمانهای وابسته به قوهٔ قضائیه در استان، اگر گزارشی برسد هم نظارت داریم و هم بنده به عنوان رئیس شورای قضایی استان نظارت دارم.
 ما ادعا نداریم که هیچ اتفاقی نمی‌افتد چنین ادعایی را نداریم. امروز دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد،  دادگستری بسیار سالمی است ایراد، اشکال و برخی از تخلفات هست بعضی در مرحله برخورد، برخی را برخورد کردیم و بعضی‌ها در نوبتند و بر اساس اطلاعات متقنی که داریم دادگستری سالمی است.
 رئیس شورای قضایی استان از  حضور دادستان مرکز استان در همهٔ نزاع‌های دسته جمعی که صحنه نزاع حضور پیدا می‌کند گفت و بیان داشت: دادستان مرکز استان در بازار در املاک و در مشکلات اجتماعی حاضر می‌شود.
  دادستان ما در صحنه عملیات دستگیری متهم حضور پیدا می‌کند، بازرسی‌های پنهانی هم در استان و هم مرکز بر ما نظارت پنهانی دارند و گاهی اوقات  گروهی بصورت پنهانی که اطلاع نداریم بر کار ما نظارت می‌کنند و حتی در قالب ارباب رجوع به بنده هم مراجعه کرده‌اند چنین اتفاقی  بصورت پر رنگ دارد انجام می‌گیرد.
رئیس کل دادگستری استان در خصوص تعبیر یکی از خبرهای دادگستری که نوشته بودند رئیس کل دادگستری استان استخدام‌های 40 درصد و 60 درصد برای مدیران را آزاد کرد واکنش نشان داد و افزود: تعبیرم 40% به 60% نبود  بلکه شما مسلمانی خودت را به عمل بیار اگر مزارعی در قریب 5 سال یکی ازبستگانش خودش را به اینجا آورده، بنویسید خائن است ما تکلیفمان خدمت به مردم است اما نه برای خودمان حداقل 20 نفر لیسانس و فوق لیسانس از خانواده‌ام دارم اما هیچ کدام را بکار نگرفته‌ام هیچی از استخدامها  نباید برای خودتان باشد اما اگر کسی  در آزمون شرکت کرده وقبول شده  این حق خودش است.
 ریاست معظم قوه قضائیه مجوز ساخت 2600  متر مربع ساختمان برای دادگستری شهرستان لنده را داده است و بازسازی دادگستری شهرستان چرام در حال انجام است  وقتی ساختمان دادگستری باشت را می‌بینیم  شرمنده می‌شوم.
 مزارعی گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد  در حوزه it  جز استان‌های پیشرو کشور است و  کارهای فنی it کارشناس و مهندسی را از خارج استان نمی‌آوریم.
 2294 نفر از عفو و تخفیف رهبری استفاده کردند 6 نفر از  چوبه دار نجات یافتند و تا آخر سال حداقل 8 قصاص آماده اجرا داریم اصحاب رسانه ورود و کار فرهنگی کنند و متنفذین  و ریش سفیدان ورود کنند.
 
خبرنگاری پرسید با ورود شما به استان یکی از  مواردی که خوب رسیدگی شد نزاع‌های دسته جمعی است  اما این روزها در یاسوج مشاهده می‌شود  نزاع‌های دسته جمعی است.
 
مزارعی در پاسخ گفت: دغدغه  ما در بُعد امنیت  در تمام آیتم‌های امنیتی خاصه نزاع دسته جمعی و برمبنای گزارش  وزارت کشور 40% کاهش داشتیم البته نزاع دسته جمعی مثل قبل نداریم اگر مشاهده می‌کنید آمار نزاع  فردی وجود دارد. ما هنوز همان آتیش پاره  روز اول هستیم ذره‌ای  از موضوع کوتاه نمی آئیم  و برای  هر بلایی خودم را در این مسیر آماده کرده‌ام  دادستان محترم مرکز استان  هم بررسی می‌کنند.
خبرنگار دیگری پرسید «از برخورد با برخی مدیران استانی که چرا احکام آنها اجرایی نمی‌شود و در افکار عمومی مواردی از قبیل نفوذ در دستگاه قضایی استان را مطرح می‌نمایند. چرا افکار عمومی چنین برداشتی را دارد در مورد پرونده‌های کلان که وجود دارد آیا بر دستگاه قضایی استان تحمیل کرده‌اند که این امور اجرا نشود. »شخص آقای مزارعی  به عنوان یک برند مطرح می‌شد آیا اتفاقی افتاده  که با آن شدت وحدت قبلی برخورد نمی‌شود  در خصوص وضع مسکن  در استان بازار آن رها شده است و هیچ نظارتی نیست آیا شما قصد دارید در این خصوص ورود کنید.»
 رئیس کل دادگستری استان در خصوص اجرای احکام مدیران، گفت: هر پرونده‌ای در چهار چوب آیین دادرسی کیفری یک فرایندهایی دارد تا به اجرا برسد.
پژوهش خواهی در دیوان دربارهٔ رأی نسبت به  مدیران فرایندی است که طی شد و در دقیقهٔ 90 از رئیس قوه قضائیه فرایند دادرسی را درخواست کردند وقتی فرایند دادرسی  نهایی از سوی رئیس قوهٔ قضائیه  مطرح می‌شود  دیگر دستگاه قضایی استان حق رسیدگی ندارد تازمانی آن فرایند طی نشود  مثل اینکه این پرونده  هنوز رسیدگی نشده است اگر این فرایند طی شد و رایی که در دادگاههای استان و دیوان عالی کشور  همه یکی بود و تأیید شد فرایند نهایی است که نظر این بود که این رأی صحیح است و اگر مخالف بود رأی فرایند رسیدگی نهایی است که مؤثر است.
 این مقام قضایی در پاسخ به سئوالی مبنی بر رفتن یا ماندن در کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: ماندن و رفتن دست خودم نیست و رئیس من رئیس قوه قضائیه است  هر کجا که تکلیف  نمایند خدمت خواهم کرد.
 او گفت: در سلیم النفس بودن رئیس کل دادگستری و همکاران قضایی شکی نیست، در حوزه رسانه مظلومیت شما را شاهد بودیم  ترور جنابعالی که رسانه‌ای نشد؟
  این مقام قضایی گفت: در موضوع ترور معذوراتی داشتیم اول عامل کیست و عامل اتفاق چه کسی است نمی‌شد به راحتی  در مورد آن قضاوت کرد و در خصوص ماشین می‌گفتند ماشینی که این همه تیر به آن برخورد کرده است دروغ است و کسی در آن نبوده است چون خودم می‌توانستم بهترین توضیح  دهم و برخی تعبیر داشته که مزارعی از خودش قهرمان سازی و مظلومیت نمایی می‌کند و این ذهنیت را عده‌ای درست کردند.
خیز 5 ثانیه زمان جنگ را یک ثانیه‌ای انجام دادم صورتم بر روی کفی خودروی زیر پایی بودهیچ جایی را نمی‌دیدم صورتم زیر صندلی راننده بود احساس می‌کردم سوار تراکتور در زمینی است که دارد شخم می زند هیچ اطلاعی نداشتم تا جلوی دادگستری همکاران مرا از زیر صندلی بیرون کشیدند.
 مزارعی در خصوص ابلاغ الکترونیک و جایگاه استان در کشور گفت: دادگستری استان کهگیلویه وبویراحمد در بخش ابلاغ  الکترونیک  رتبه 1 تا 4 کشوری را داریم و با توجه به اینکه زیر ساخت مخابراتی در استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به استان‌های برخوردار خیلی کمتر است و دادگاههای تجدیدنظر  رتبه 1 یا 2 کشوری را دارند و رتبه  دادگاههای عمومی وانقلاب یک است.
 
 وی در حوزهٔ انتخابات گفت: در سال 1394 انتخابات به اعتراف استانداری وشهادت آقای دادستان 70% امنیت در انتخابات را دادگستری انجام داد.
 
در ستاد رسیدگی به جرائم و تخلفات  انتخابات دادگستری در سال 94، تمام کاندیدها را دعوت کردیم  و با تدبیری که به کاربستیم اعضای ستاد انتخابات را موظف کردیم که انتظامات ستادهای انتخاباتی بر عهده خودشان باشد نه نیروی انتظامی پرونده‌هایی هم تشکیل شده و برخی در مرکز استان رسیدگی شدند. نخواهیم گذاشت امنیت مردم و امنیت انتخابات را کسانی بخواهند مخدوش کنند کاندید باشد یا نماینده فرقی نمی‌کند. قوه قضائیه  این قدرت را دارد  که در صورت تخلف هر شخصی ورود کند جلوی تخلفات را بگیرد.
 
خبرنگار دیگری  سئوال کرد که کارخانه قند یاسوج  چه موقع از دست صاحبان قدرت وثروت خارج می‌شود؟
 رئیس شورای قضایی استان اظهار داشت:  ورود و مبارزه با  فساد کار بسیار سنگینی است، بررسی کنید صاحبان قدرتی که به ذهنتان  هست آیا در کشور  و یا استان سابقه داشت که بازپرسی در استانی مثل  کهگیلویه وبویراحمد و شهرستانی مثل بویراحمد فردی را بیاورد و پشت میز قضایی بنشاند و مثل دیگر مجرمین برخورد قضایی کند. این اقتدار دستگاه قضایی است وقتی دستگاه قضایی در سطح کلان تعارفی با مقام اجرایی کشور ندارد شما می دانید اینها پشت پرده‌هایی بود که برخی از مسئولان کشوری از اینها حمایت می‌کردند به هر حال کسانی در استان همکاری کرده، می‌کنند و ادامه خواهند داد مبارزه با اژدهای 7 سر هم وقت برد، هزینه بر  و گاهی اوقات هم قربانی دارد.
 وی افزود: همین  امیدی که در دل دوست داران دوران انقلاب ایجاد شد که مسئولین  دلسوز آنها هستند  همین کارخانه روزی 800 نفر مستقیم و غیر مستقیم در آن اشتغال دارشتند اما امروز  4 نفر نگهبانند و امروز صدمه و آسیب به این استان است.
  شاید بعضی خرده پیگیرند چرا  کارخانه‌ای که سال 95 فروخته شده و شما سال 97 ورود کردید؟
 
نباید ورود کنیم؟
  نگران نباشید چه کسانی  پشت قضیه هستند  همین که رهبری  فرمود کسانی کارخانجات را خریداری ودر آن ویلا وبرج می‌سازنئ ما کوتاه نمی‌آییم.


کد مطلب: 411086

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/411086/حجت-الاسلام-مزارعی-علیرغم-بی-مهری-ها-کوتاه-نمی-آییم

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1