تاریخ انتشار
شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۱
کد مطلب : ۴۱۱۰۰۰
دست و پا زدن امارات برای فرار از یمن؛

امارات برای خروج آبرومندانه از یمن دست به دامان ایران شد

۰
امارات برای خروج آبرومندانه از یمن دست به دامان ایران شد
کبنا ؛ روزنامه الاخبار لبنان روز پنج‌شنبه نوشت که به نظر می‌رسد حاکمان ابوظبی پس از آنکه «آتش به داخل خانه‌های‌شان رسیده» تصمیمی راهبردی گرفته‌اند و برای دور کردن این آتش، دست به دامن تهران و مسکو شده‌اند. به نوشته الاخبار یک هیئت بلندپایه اماراتی چند هفته پیش به تهران سفر کرده و به مسئولان ایرانی پیشنهادی ارائه کرده است تا امارات نیز در مقابل این پیشنهاد، از مخصمه یمن خارج شود. الاخبار افزود: چند هفته پیش و در پی وقوع چند انفجار در بندر الفجیره و آسیب دیدن چند کشتی تجاری و نفتکش، یک هیئت بلندپایه اماراتی به ایران آمد.
جوان نوشت: مقامات تهران به اماراتی‌ها گفتند: ما با شما دیگر حرفی نداریم، چون شما خطوط قرمز را زیر پا گذاشته‌اید. الاخبار فاش کرد اماراتی‌ها از روسیه خواسته‌اند میانجیگری و ایران را متقاعد کند، اما پاسخ ایران همان پاسخ قبلی بوده است. الاخبار نوشت ابوظبی به حمله امریکا به ایران امیدوار بود، اما متقاعد شده است دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا چنین کاری نخواهد کرد، در نتیجه امارات، یافتن یک راهبرد برای خروج از مخمصه یمن را با عنوان راهبرد صلح آغاز کرده است. شبکه تلویزیونی الجزیره نیز با اعلام این خبر افزود، رسانه‌ها اعلام کردند هیئت اماراتی پیشنهاد‌هایی شامل آمادگی این کشور برای گشودن مرحله‌ای جدید در روابط با ایران و همکاری مشترک برای تأمین امنیت گذرگاه‌های دریایی برای تضمین ادامه صادرات نفت از طریق آب‌های خلیج (فارس) ارائه کرده‌اند و همچنین علائمی دال بر (آمادگی این کشور) برای عقب‌نشینی از یمن نشان داد.
هیئت اماراتی همچنین به طرف ایرانی اعلام کرد دولت ابوظبی هیچ رابطه‌ای با اتهامات مطرح شده علیه ایران در خصوص دست داشتن در انفجار نفتکش‌ها در بندر الفجیره ندارد و تأکید کرد تحقیقات هنوز به نتایجی که دال بر متهم شدن ایران به دست داشتن در این حادثه باشد، نرسیده است. هیئت اماراتی ضمن تأیید وجود اختلافات بین دو کشور تأکید کرده که ابوظبی خواستار تنش بین دو کشور نیست.
روز دو شنبه گذشته خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مسئول اماراتی که نخواست نامش فاش شود، مدعی شد که «ابوظبی قصد دارد راهبرد خود در یمن را از جنگ به صلح تغییر دهد» و از این رو نیرو‌های اماراتی بنا بر دلایل راهبردی از الحدیده و دیگر مناطق یمن خارج می‌شوند.
با این حال مواضع اعلانی اماراتی‌ها به گونه‌ای است که می‌خواهند این عقب‌نشینی امری برنامه‌ریزی شده از مدت‌ها قبل و در نتیجه موفقیت‌های‌شان نشان دهند. یک مسئول ارشد اماراتی درباره گام روز‌های اخیر کشورش گفت: هیچ نگرانی درباره وقوع خلأ در یمن وجود ندارد، زیرا ما ۹۰ هزار سرباز یمنی را آموزش داده‌ایم و این یکی از موفقیت‌های بزرگ ما در یمن است. امارات می‌گوید، همچنان به تعهدات خود در قبال ائتلاف و دولت مستعفی یمن پایبند است.
این مسئول که نخواست نامش فاش شود، گفت: تصمیم کاهش نیرو‌ها یک تصمیم یکباره نبوده بلکه با هماهنگی با ریاض بررسی شده است.
روایت نیویورک‌تایمز از دلسردی سعودی
روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی، اقدام امارات را ضربه به تلاش‌های عربستان سعودی در یمن دانسته و نوشته است که سعودی‌ها از این اقدام ابوظبی به شدت دلسرد و نا امید شده‌اند. در این گزارش آمده است که امارات در طول چهار سال گذشته نقش حیاتی در جنگ یمن داشته و هزینه نظامی و مالی بسیاری متحمل شده است. همچنین تاکنون هزاران نیرو به یمن اعزام و عملیات‌های بسیاری را فرماندهی کرده است و آن‌ها اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که دیگر توانایی حضور بیش از این در این جنگ را ندارند. نیویورک‌تایمز افزود: «امارات نیروهایش را به سرعت از یمن خارج می‌کند و بدین گونه به صورت دیرهنگام اعتراف کرد در جنگی که تاکنون هزاران نفر کشته شده و یک فاجعه بزرگ رخ داده، امکان پیروزی ندارد.»
در هفته‌های گذشته اماراتی‌ها مدعی بودند که می‌خواهند به صورت مرحله‌ای و جزئی نیرو‌های خود را که تا چند سال پیش ۵ هزار نفر بودند از یمن خارج کنند، اما دیپلمات‌های غربی و عربی به نیویورک‌تایمز گفتند که امارات به این اقدام سرعت بخشیده و به طور قابل ملاحظه‌ای تعداد نیرو‌های خود را از یمن کاهش داده است. طبق این گزارش این تصمیم پس از آن گرفته شد که هزینه‌های جنگ یمن بسیار برای امارات بالا رفت و این کشور تصمیم گرفت به رغم عصبانیت سعودی‌ها از یمن خارج شود. در یک ماه گذشته اماراتی‌ها به طور تقریبی ۸۰درصد حضور خود در بندر الحدیده را کاهش داده‌اند؛ همان بندری که سال گذشته تلاش داشتند بر آن مسلط شوند و به گفته چهار منبع نزدیک به امارات، این کشور بالگرد‌ها و سلاح‌های سنگین خود را از الحدیده خارج کرده است، به طوری که دیگر بعید است عملیات نظامی جدیدی در این منطقه انجام دهد.
پایگاه خبری القدس‌العربی نیز نوشته است که اخیراً «مایک هندماچ» ژنرال بازنشسته استرالیایی که فرماندهی گارد امارات را بر عهده دارد در دیدار با مسئولان غربی گفته است که یمن به یک باتلاق تبدیل شده و حوثی‌ها «ویت‌کنگ» یمن هستند. «مایک استیفنز» پژوهشگر اندیشکده سلطنتی لندن نیز به نیویورک‌تایمز گفت: «عقب‌نشینی امارات از یمن چشمان سعودی‌ها را به روی اینکه این جنگ شکست خورده است، باز کرد و نشان داد که دو بازیگر اصلی در یمن یعنی امارات و عربستان سعودی نظر مشترکی در خصوص اینکه چگونه می‌توان در یمن به پیروزی رسید ندارند.» طبق این گزارش، دیپلمات‌های غربی نیز اعتقاد دارند سعودی‌ها پس از اینکه تلاش کردند امارات را از تصمیم خود منصرف کنند، از اقدام ابوظبی ناامید شده‌اند، اما در مقابل اماراتی‌ها نیز نخواسته‌اند خروج از یمن را به طور رسمی و علنی اعلام کنند تا بیش از این خشم سعودی‌ها را موجب نشوند. «مایک نایتس» تحلیلگر پژوهشکده «واشنگتن» نیز اعتقاد دارد، اماراتی‌ها مانع اصلی در مقابل حوثی‌های یمن بودند و اکنون با خروج این کشور، عاملی که نیرو‌های ائتلاف سعودی را به یکدیگر مرتبط می‌کرد از بین می‌رود.

کیهان هم در این باره نوشت: طی چند روز گذشته خبرهای زیادی در مورد خروج نیروهای نظامی امارات از یمن منتشر شده است. روزنامه «الاخبار» در گزارشی در این مورد اعلام کرده که پس از هراس امارات از نیروهای انصارالله، ابوظبی تصمیمی راهبردی گرفته‌ و برای دور کردن این خطر از خود، دست به دامن تهران و مسکو شده است.
در ادامه این گزارش آمده: پس از انفجارهایی که کشتی‌های تجاری و نفتکش‌ها در بندر فجیره امارات را هدف قرار داد، هیئتی امنیتی از امارات به ایران سفر کرد اما پاسخ قاطعی شنید مبنی بر اینکه: «پس از اینکه شما خطوط قرمز را زیر پا گذاشتید، دیگر چیزی نزد ما باقی نمانده که بر سر آن با شما مذاکره کنیم.» الاخبار سپس این طور ادامه داده: «بر اساس منابع دیپلماتیک مطلع، هیئت عالی‌رتبه اماراتی پیشنهادی با خود داشتند که اماراتی‌ها در آن زمان فکر می‌کردند غیرقابل رد است؛ این پیشنهاد شامل سه بند بود: بازگرداندن روابط میان دو کشور بر اساس روال قبلی، تأمین حمایت مشترک دو طرفه از گذرگاه‌های دریایی تا امنیت جریان انتقال نفت از تمام کشورهای حاشیه خلیج‌فارس تأمین شود و سوم که مهم‌ترین بند است آمادگی امارات برای ترک یمن بود.»
در ادامه گزارش این روزنامه لبنانی می‌خوانیم: «اماراتی‌ها پس از آن‌که جواب قاطع ایران را شنیدند باز هم ناامید نشدند و زمانی که «عبدالله بن زاید» وزیر خارجه امارات، به روسیه سفر کرد خواستار میانجی‌گری این کشور برای راضی کردن ایران شد. اما جواب آنها هم همان بود: «چیزی نزد ما وجود ندارد که بر سر آن مذاکره کنیم». برای ایرانی‌ها آشکار شده که ابوظبی دنبال «استراتژی خروج» از باتلاق یمن است و می‌خواهد آن را بخرد؛ اینچنین کالای کسادی در بازار تهران خریدار ندارد».
در ادامه این گزارش آمده است:«‌اماراتی‌ها فهمیده‌اند که آمریکایی‌هایی که در حال حاضر به ایران حمله نکردند هیچ زمانی به این کشور حمله نخواهند کرد به همین دلیل ابوظبی پس از چهار سال و نیم جنگ علیه ملت یمن از استراتژی «اول، قدرت نظامی» به استراتژی «اول، صلح» روی آورده است. نشانه‌های این تصمیم از سفر وزیر خارجه امارات به مسکو دیده شد زمانی که وی اعلام کرد تحقیقات در حادثه فجیره به صورت دقیق به کشور خاصی ‌اشاره ندارد و کشورش نمی‌خواهد تنش‌ها با تهران افزایش پیدا کند».
اما همزمان با اعلام خروج نیروهای اماراتی از یمن به دلیل هراس از حملات و واکنش‌های انقلابیون یمنی مقامات امارات سعی دارند تا این خروج را به عنوان فرار نشان ندهند. در این ارتباط رویترز اعلام کرده یک مقام بلندپایه اماراتی گفته، هیچ نگرانی درخصوص به وجود آمدن خلأ در یمن نداریم، چرا که ۹۰ هزار نیروی یمنی را آموزش داده‌ایم. این یک موفقیت بزرگ در یمن است. طبق گزارش رویترز، امارات می‌گوید که همچنان به تعهدات خود در قالب ائتلاف و دولت منصورهادی پایبند است!
روایت نیویورک تایمز از دلایل خروج امارات از یمن
از سوی دیگر روزنامه نیویورک تایمز در مورد خروج امارات از یمن اعلام کرده، امارات نیروهایش را به سرعت از یمن خارج می‌کند و بدین گونه به صورت دیرهنگام اعتراف می‌کند در جنگی که تا کنون هزاران نفر کشته شده و یک فاجعه بزرگ رخ داده، امکان پیروزی ندارد. همچنین اخیرا «مایک هندماچ» ژنرال بازنشسته استرالیایی که فرماندهی گارد امارات را بر عهده‌ دارد در دیدار با مسئولان غربی گفته بود یمن به یک باتلاق تبدیل شده و حوثی‌ها «ویت کنگ» یمن هستند. مایک استیفنز پژوهشگر اندیشکده سلطنتی لندن نیز به نیویورک تایمز گفته: «عقب‌نشینی امارات از یمن چشمان سعودی‌ها را به روی اینکه این جنگ شکست خورده است، باز کرد و نشان داد که دو بازیگر اصلی در یمن یعنی امارات و عربستان نظر مشترکی درخصوص اینکه چگونه می‌توان در یمن به پیروزی رسید ندارند.» طبق این گزارش، دیپلمات‌های غربی نیز اعتقاد دارند سعودی‌ها پس از اینکه تلاش کردند امارات را از تصمیم خود منصرف کنند، از اقدام ابوظبی نا‌امید شده‌اند؛ اما در مقابل اماراتی‌ها نیز نخواسته‌اند تا خروج از یمن را به طور رسمی و علنی اعلام کنند تا بیش از این خشم سعودی‌ها را موجب نشوند. مایک نایتس تحلیلگر پژوهشکده «واشنگتن» نیز اعتقاد دارد، اماراتی‌ها مانع اصلی در مقابل حوثی‌های یمن بودند و اکنون با خروج این کشور، عاملی که نیروهای ائتلاف سعودی را به یکدیگر مرتبط می‌کرد از بین می‌رود.
شکست جدید ائتلاف سعودی
از سوی دیگر، یک منبع نظامی در ارتش یمن روز پنجشنبه از ناکام ماندن عملیات جدید ائتلاف سعودی در استان «الضالع» در جنوب یمن خبر داد. این منبع به خبرگزاری رسمی یمن «سبأ» گفته، یک عملیات پیشروی ائتلاف سعودی در جبهه قعطبه در استان ضالع ناکام گذاشته شد. قعطبه از شهرهای مهم و بزرگ استان ضالع است. به گفته این منبع نظامی، عملیات ائتلاف از چهار محور علیه مواضع ارتش و کمیته‌های مردمی شروع شده بود اما نیروهای یمنی موفق شدند آن را ناکام بگذارند و شماری از نیروهای ائتلاف را بکشند یا زخمی‌کنند. درگیری‌ها در استان ضالع در جنوب یمن، از ماه می(اریبهشت) گذشته آغاز شده و ارتش و کمیته‌های مردمی یمن و انصارالله در حال مبارزه با نیروهای تحت حمایت ائتلاف به‌خصوص تحت حمایت امارات هستند. همزمان منابع دیگری از کشته شدن بیش از ۵۰ شبه نظامی وابسته به ائتلاف سعودی در جبهه شمال یمن در منطقه نجران عربستان خبر دادند و گفتند ده‌ها نفر هم مجروح شده‌اند.
تلاش نمایندگان آمریکایی برای خروج از یمن
خبر دیگر اینکه، مجلس نمایندگان آمریکا پنجشنبه شب طرحی را به تصویب رساند که براساس آن
«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور این کشور ملزم به قطع حمایت نظامی از عملیات‌های ائتلاف سعودی در جنگ یمن شده است. نمایندگان مجلس آمریکا در این طرح گفته‌اند که عدم توجه به تلفات غیرنظامی در عملیات هوایی عربستان در جنگ یمن و همچنین نقش دولت عربستان در قتل خبرنگار منتقد، جمال خاشقجی از جمله دلایلی بوده است که کنگره طرح مذکور را برای مخالفت با حمایت آمریکا از عملیات تحت فرماندهی عربستان در جنگ یمن ارائه کرده است. پیش از این، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، مخالفت با حمایت این کشور از عربستان در جنگ یمن را به‌عنوان «سیاستی ‌اشتباه» مورد انتقاد قرار داده بود. پیش‌تر مجلس سنای آمریکا نیز طرح مربوط به قطع حمایت از عربستان در جنگ علیه یمن را به تصویب رسانده بود. این طرح در حالی در مجلس سنا و حال در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسیده است که سه ماه پیش نیز مشابه همین طرح در هر دو مجلس قانون‌گذاری آمریکا به تصویب رسید، اما در نهایت ترامپ آن را وتو کرد. این طرح حال لازم است تا برای نهایی شدن به عنوان متمم به لایحه بودجه دفاعی آمریکا افزوده شود تا ترامپ قادر به وتوی آن نباشد.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1