کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مدیرعامل آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد در نشست با خبرنگاران مطرح کرد

سرقت 11.7 میلیون متر مکعب آب روستایی کهگیلویه و بویراحمد / یاسوج با کیفیت‌ترین آب را دارد

5 تير 1398 ساعت 1:44

طبق آن چه مدیرعامل آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید و با یک حساب و کتاب جزءی متوجه می‌شویم که عده‌ای سودجو 11.7 میلیون مترمکعب آب روستایی استان را به سرقت می‌برند.


مدیرعاتمل آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد گفت: آب یاسوج بالاترین کیفیت را دارد و نباید با برخی خبرها و گزارش‌ها از دایره انصاف خارج شد.
به گزارش کبنا، عصر روز (سه شنبه 4 تیرماه 98) نشست خبری مدیرعامل آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد با رسانه‌ها به مناسبت هفته صرفه‌جویی در مصرف آب برگزار شد که فیض‌الله پاسره در این نشست به سئوالات خبرنگاران هم پاسخ داد.
فیض‌الله پاسره در این نشست با بیان اهمیت کار رسانه‌ها و خبرنگاران در حوزه آب به خصوص اطلاع‌رسانی و ایجاد پل ارتباطی میان مردم و مسؤولان به برخی از آمارها در حوزه آب شهری و روستایی اشاره کرد و گفت: در بخش آب روستایی یک هزار و 641 روستا داریم که یک هزار و 481 روستا تاسیسات آبرسانی دارند در کل جمعیت روستایی ما که از آب آشامیدنی برخوردار هستند 313 هزار نفر است که 47 درصد از کل جمعیت استان را شامل می‌شوند.
این مسؤول با اشاره به تعداد یک هزار و 8 روستای استان سیستم‌های اندازه‌گیری مصرف آب در ورودی خانه‌های آن‌ها نصب شده تصریح کرد: تعداد مشترکین روستایی ما 62 هزار نفر هستند که 90.75 درصد از جمعیت روستایی زیر پوشش آب روستایی قرار دارند و اکنون شاخص استفاده از آب سالم روستایی در کشور 75.2 درصد است که این آمار در استان ما کمی کمتر از میانگین کشوری یعنی 74.7 درصد است.
مدیرعامل جدید آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد این ارتقا شاخص در دولت کنونی را 6.7 درصد اعلام کرد و گفت: در حال حاضر 17 مجتمع روستایی در سطح استان تعریف کرده‌ایم و 70 میلیارد تومان در آب روستایی استان در این دولت هزینه شده است و یک سوم روستاهای ما زیر پوشش این مجتمع‌های روستایی قرار دارند که لطف مقام معظم رهبری با در اختیار گذاشتن مبلغ بسیار خوبی از صندوق توسعه ملی موجب این موفقیت‌ها شد.
وی با بیان این که در مجموع اکنون 242 روستای ما با تانکر آبرسانی می‌شوند افزود: حجم کل آب تولیدی ما در بخش روستایی 24 میلیون مترمکعب است ولی در سیستم‌های اندازه‌گیری فاصله مصرف با تولید بسیار بیشتر است یعنی این که 11 میلیون مترمکعب مصرف نشان داده می‌شود.
این مسؤول در پاسخ به این سؤال که چه بخشی از این مقدار آب که حجم آن نیز بسیار زیاد است به سرقت می‌رود، افزود: در مجموع شاید تنها 10 درصد از این مجموع مربوط به شکستگی‌ها و فرسودگی شبکه باشد و بقیه از سوی برخی افراد مورد استفاده غیر قانونی قرار می‌گیرد.
وی با بیان این که تعداد کل مخازن آب ما 314 مخزن آب روستایی است و 6 هزار و 432 کیلومتر شبکه داریم افزود: در بحث شبکه فاضلاب روستایی تعداد روستاهای ما محدود هستند یکی روستای شوتاور در کهگیلویه است که به بهره‌برداری رسیده و دیگری متعلق به روستای تنگاری دشت‌روم است که پیشرفت 50 درصدی دارد و برای روستای طولیان هم در حال تجهیز کارگاه هستیم.
مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه در پاسخ به سؤال دیگری که میزان پرت و سرقت آب روستایی بسیار زیاد است و چه تمهیدی برای این مشکل اندیشیده‌اید اظهار کرد: در آغاز سال 93 نزدیک به 30 میلیون مترمکعب تولید آب روستایی داشتیم اما این مقدار تولید آب مدیریت شد و به 24 میلیون متر مکعب رسید بر همین اساس ساعات روشن بودن پمپاژ‌های آب روستایی را در استان از 1400 ساعت در روز حدود 330 ساعت کاهش دادیم و پمپاژ‌ها را اکنون بر اساس نیاز روشن نگه می‌داریم.
وی به برخی اقدامات دیگر در آب و فاضلاب روستایی اشاره کرد و گفت: پلمپ گذاری کنتورها را داشتیم تا هر کسی نتواند آن‌ها را دستکاری کند همچنین در طول این چند سال 14 هزار انشعاب غیر مجاز را شناسایی کردیم و 12 هزار انشعاب جدید هم داشتیم.
پاسره با قدردانی از حمایت‌های دستگاه قضایی استان در برخورد با انشعابات غیر مجاز افزود: در 2 شهرستان بویراحمد و دنا این همکاری بسیار خوب بود اما در شهرهای گرمسیری حمایت‌های لازم انجام نشد.
وی به برخی از دلایل کمبود آب و یا به عبارتی ساعات بی‌آبی در شهر یاسوج اشاره کرد و گفت: عمر برخی از شبکه‌های آب شهر یاسوج بسیار بالاست که یکی از دلایل شکستگی‌ها به همین خاطر است و دیگر این که اختلاف ارتفاع بالاترین و پایین‌ترین نقطه جمعیتی شهر یاسوج 200 متر است که شبکه نباید بیش از 60 متر ارتفاع را تحمل کند و این خود یکی از دلایل از بین رفتن شبکه است.
پاسره در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران که پرسید دلیل بی‌کیفیت بودن آب شهر یاسوج چیست از او خواست تا تعریفی از کیفیت آب داشته باشد! و در ادامه آب یاسوج را یکی از باکیفیت ترین آب‌ها برشمرد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا مشکل تصفیه‌خانه اضطراری شهر یاسوج در منطقه چم گنجشکی برطرف شد و چه موقع این تصفیه‌خانه وارد مدار می‌شود؟ اظهار کرد: با کشور سومی و به عنوان واسطه ارتباط برقرار کرده‌ایم که مشکل دستگاه مذکور حل خواهد شد و تصفیه‌خانه تا پایان سال با حجم 200 لیتر بر ثانیه وارد مدار خواهد شد.
در ادامه معاون شرکت هم توضیحی در خصوص وضعیت آب شهری استان داد و گفت: 500 هزار نفر یعنی 99.9 درصد از جمعیت شهری استان زیر پوشش آب و فاضلاب شهری قرار دارند و از کل شبکه آب شهری ما 30 درصد آن فرسوده است یعنی از کل یک هزار و 500 کیلومتر شبکه شهری 450 کیلومتر آن فرسوده است و در حال حاضر میانگین اتصال به شبکه فاضلاب در کشور 35 درصد است که در استان ما این رقم 25 درصد است که در سال جاری طرح فاضلاب شهر سی‌سخت هم به بهر‌ه‌برداری می‌رسد.

۱۳ میلیون متر مکعب آب شرب در روستاهای کهگیلویه و بویراحمد هدر می‌رود
مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: از ابتدای دولت یازدهم تاکنون بیش از یک هزار و 400 میلیارد ریال اعتبار برای آب روستایی اختصاص یافته که با این اعتبارات 379 کیلومتر خط انتقال، 724 کیلومتر شبکه توزیع و احداث 128 مخزن ذخیره آب اجرا شده است.
پاسره با اشاره به اینکه بخشی از اعتبارات تخصیص یافته در زمینه ساماندهی شبکه‌ها و مدیریت مصرف هزینه شد، ادامه داد: در آغاز سال 93 میزان آب تولیدی در روستاها 30 میلیون متر مکعب بود که بخش زیادی از این میزان هدر می‌رفت که برای مدیریت این مهم کاهش تولید و کمتر کردن فاصله تولید و مصرف را در دستور کار قرار دادیم.
مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه و بویراحمد افزود: روزانه ایستگاه‌های پمپاژ یک هزار و 500 ساعت کار می‌کردند که با برنامه ریزی انجام شده به یک هزار و 180 ساعت رسیده است.
پاسره با اشاره به نصب کنتور هوشمند بر روی منابع آب روستاهای استان خاطرنشان کرد: اعتبارت آبفای روستایی را به سمت توسعه و بازسازی روستاهای دارای شبکه آب طبق شاخص‌های مشخص هدایت کردیم.
وی از شناسایی 14 هزار انشعاب غیر مجاز آب شرب در روستاهای کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و گفت: در سال‌های اخیر 12 هزار اشتراک جدید واگذار کردیم بدون اینکه روستایی غیر برخوردار از نعمت آب شرب بهره‌مند شود که این نشانگر این بوده که بسیاری از این مشترکان در گذشته به صورت غیر مجاز آب استفاده می‌کردند.
پاسره خاطرنشان کرد: در سال‌های خشکسالی در راستای سازگاری با این وضعیت برنامه‌های لازم تدوین و اجرایی شد به گونه‌ای که کمترین مشکل و نگرانی مردم را در روستاهای استان داشتیم.

غارت 11.7 میلیون مترمکعبی آب روستایی در کهگیلویه و بویراحمد
سرقت آب و یا آب دزدی که توسط برخی افراد سودجو در استان کهگیلویه و بویراحمد چه در حوزه آب شهری و چه در حوزه آب روستایی صورت می‌گیرد بر کسی پوشیده نیست.
در طول سال‌های اخیر آماری عجیب و غریب از جمع‌آوری انشعابات غیر مجار آب در استان کهگیلویه و بویراحمد شنیده‌ایم که شاید در کل کشور بر حسب تعداد جمعیت آماری فراتر از تصورات ذهنی باشد.
برای مثال دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در نشست اخیر خود با اصحاب رسانه استان این گونه آمار داد که در سال گذشته 8 هزار و 464 انشعاب غیر مجاز توسط آبفای شهری و با حمایت دستگاه قضایی در استان جمع‌آوری شد.
دادستان مرکز استان همچنین به تعداد 2 هزار و 629 انشعاب غیر مجاز در حوزه آب روستایی اشاره کرد که با سایر موضوعات از جمله انشعابات غیر مجاز برق در این گزارش کاری نداریم.
اما عجیب‌ترین آمار را امروز مدیرعامل جدید آب و فاضلاب استان در خصوص پرت آب روستایی داد؛ فیض‌الله پاسره به تفاوت فاحش میان آب تولیدی سالیانه برای روستاها و میزان مصرفی که در کنتورها نمایش داده می‌شود اشاره کرد.
وی ابتدا این را هم گفت که در سال های گذشته برای مثال در سال 93 در استان سالیانه 30 میلیون مترمکعب آب روستایی تولید می‌شد اما اکنون با تمهیداتی که اندیشیده شده به خصوص خاموش کردن پمپاژهای آب روستایی در ساعاتی از روز این مقدار تولید آب به 24 میلیون مترمکعب رسیده است.
شنیدنی‌ترین قسمت صحبت‌های مدیرعامل آب و فاضلاب استان وقتی بود که اعلام کرد اکنون در استان سالانه 24 میلیون مترمکعب آب روستایی تولید می‌شود که در کنتورها تنها رقم 11 میلیون مترمکعب دیده می‌شود یعنی این که سرنوشت 13 میلیون مترمکعب آب به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد.
البته سرنوشت آن بنا به گفته پاسره مشخص است چرا که تجربه نشان داده تنها 10 درصد از این میزان آبی که به پشت کنتورها نمی‌رسد به دلیل شکستگی‌ها و فرسودگی شبکه هدر می‌رود و مابقی که از بیان سرقت معذوریم به گونه‌ای دیگر مصرف می‌شود.
این گفته‌ها و آماری که پاسره اعلام کرد مطابق با واقعیت است چرا که وقتی در یک قلم از جمع‌آوری انشعابات غیر مجاز شنیدیم که از 8 اینچ آب یک منطقه که باید کام مردم را سیراب کند 5 اینچ آن سر از باغ فردی سودجو درآورده خواهیم فهمید که بیشتر آب روستایی در بین راه توسط عده‌ای منفعت‌طلب و سودجو به غارت می‌رود.


کد مطلب: 410593

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/410593/سرقت-11-7-میلیون-متر-مکعب-آب-روستایی-کهگیلویه-بویراحمد-یاسوج-کیفیت-ترین

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1