کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

وقتی معروف بودن «الف» کار دستش می‌دهد

سناریوی تخریب برند ملی «شیرینی الف» شکست خورد / فیلمی که ادعای مسئولان تعزیزات حکومتی را رد کرد / ضعف صدا و سیما در حمایت از سرمایه‌گذاران واقعی

28 خرداد 1398 ساعت 2:42

حال سئوالاتی که در اینجا پیش می‌آید، این است که چگونه و با کدام استدلال و تخصص علمی مدیرکل و مأموران تعزیزات حکومتی از وجود الکل صنعتی در کیک‌ها و شیرینی‌های الف خبر می‌دهند. آیا آنها آزمایشی در این رابطه انجام داده بودند. آیا استان کهگیلویه و بویراحمد آزمایشگاهی دارد که وجود الکل صنعتی را در شیرینی‌ها و یا شربت آلومینیوم ام جی را در روغن‌ها تشخیص دهد؟


بروز اشکال و اشتباه در عرصه‌های مختلف تولیدی در هر صنف امری اجتناب ناپذیر و بدیهی است، طبیعتاً رعایت نکردن استانداردها در واحدهای صنفی و تولیدی بایستی با تذکر وجرائم قانونی مشخص همراه باشد.
ولی اینبار درباره یکی از مجموعه‌های خوش نام در عرصه شیرینی کشور، به نام شیرینی الف با تندروی و عجولانه تصمیم گیری شد که نتیجه آن تنها خدشه دار شدن اعتبار چندین و چند ساله این مجموعه و انعکاس رسانه‌ای گسترده مبنی بر استفاده از الکل صنعتی در پخت شیرینی بود.
 ماجرا از آنجا شروع شد که شهرت و کیفیت محصول این برند شیرینی متاسفانه به ضرر این مجموعه تمام شد چراکه باورهای غلط برخی افراد با قواعد و قوانین رقابت عرصه را برای این برند تنگ کرد، که منجر به تصمیم مدیریت مجموعه الف مبنی بر پایان کار شعبه خود در شهر یاسوج شد.
بخت با این مجموعه چندان یار نبود و درست زمانی که تصمیم بر پایان کار شعبه یاسوج شیرینی الف گرفته شد، این شعبه با حضور بازرسین بنا بر تخلفات بهداشتی و استفاده از مواد ممنوعه در پخت شیرینی پلمپ شد.
خبرگزاری صدا و سیما در انتشار نظرات حسینی کارشناس مرکز بهداشت شهید دامیده شهرستان بویراحمد آورده است که مجموعه شیرینی الف در تولید محصولات خود از الکل و شربت آلومینیوم ام جی برای شفاف سازی روغن‌های دور ریختنی و چند بار مصرف استفاده کرده که سرطان زا هستند و همچنین اقدام به تبدیل شیرینی‌های فاسد و تاریخ گذشته به پودر شیرینی برای تزیین کیک‌های تولد کرده است، همینطور آشپزخانه غیر بهداشتی، نگهداری مواد اولیه فاسد در یخچال و سردخانه تخلفات این واحد صنفی است.
همچنین صدا و سیما با پخش فیلمی از زیرائی مدیرکل تعزیرات حکومتی می‌گوید: که متأسفانه این واحد صنفی از الکل صنعتی در شیرینی‌ها استفاده می‌کند.
اما بعد حسینی کارشناس مرکز بهداشت وجود الکل صنعتی را در شیرینی‌ها و کیک‌های این مجموعه تکذیب کرد و گفت: شربت آلومینیوم ام جی کشف شده در این واحد تنها یک عدد بود.
به گفته مسئولان الف این شربت جهت درمان معده درد یکی از کارکنان این مجموعه استفاده می‌شد.
 همچنین حسینی کارشناس مرکز بهداشت ادامه داد: امکان ندارد که الکل صنعتی را در شیرینی‌ها استفاده شود، چرا که الکل موجود در کارگاه شیرینی پزی این واحد، الکل 70 درصد بوده است که صرفاً برای نوشتن جملات بر روی کیک استفاده شده است، بیان اینکه الکل در محصولات تولیدی شیرینی الف وجود داشته، اجحاف بزرگی در حق این واحد صنفی بود و نباید در محتوای خبری از نام این برند یاد می‌شد، چراکه متاسفانه خبر بصورت گسترده فراگیر شد و امکان تکذیب و جلوگیری از آن برای ما نیز وجود نداشت.
به گزارش کبنا، زیرایی مدیرکل تعزیزات حکومتی استان کهگیلویه و بویراحمد، بدون هیچ گونه آزمایشی از محصولات شیرینی الف بیان می‌کند که متأسفانه شرینی فروشی الف از الکل صنعتی در تولید شیرینی و کیک‌های خود استفاده کرده که بلافاصله حسینی کارشناس بهداشت مرکز شهید دامیده شهرستان بویراحمد می‌گوید: اینکه بیان می‌کنند که «الکل صنعتی» در شیرینی‌ها و کیک‌های «الف» هست، اجحاف بزرگی در حق این مجموعه است.
البته مدیر روابط عمومی تعزیزات حکومتی استان کهگیلویه و بویراحمد هم در کلیپ صدا و سیما با صراحت اعلام می‌کنند که با ریختن شربت آلومینیوم ام جی در روغن سیاه و سوخته آن را شفاف شفاف می‌کنند، مثل روز اولش، که آزمایش‌های در این رابطه این ادعای مدیر روابط عمومی را تکذیب می‌کند.
حال سئوالاتی که در اینجا پیش می‌آید، این است که چگونه و با کدام استدلال و تخصص علمی مدیرکل و مأموران تعزیزات حکومتی از وجود الکل صنعتی در کیک‌ها و شیرینی‌های الف خبر می‌دهند. آیا آنها آزمایشی در این رابطه انجام داده بودند. آیا استان کهگیلویه و بویراحمد آزمایشگاهی دارد که وجود الکل صنعتی را در شیرینی‌ها و یا شربت آلومینیوم ام جی را در روغن‌ها تشخیص دهد؟
بر اساس قانون تعزیزات حکومتی وظایفش مشخص است؟ و مأموران بهداشت باید بیان کنند که الکل صنعتی در شیرینی‌ها و کیک‌ها هست، نه مأموران تعزیزات حکومتی که هیچ تخصصی در این باره ندارند و قانون وظایفشان را چیز دیگری تعریف کرده‌اند.
اما سئوال مهمی که در اینجا پیش می‌آید، این است که زیرائی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کهگیلویه و بویراحمد در جلوی دوربین صدا و سیما از وجود الکل صنعتی در شیرینی‌ها خبر می‌دهد، در حالی که عکس منتشر شده، الکل طبی را نشان می‌دهد؟
«الکلی که در صنعت به کار گرفته می‌شود، از لحاظ ماهیت، هیچ تفاوتی با الکل طبی ندارد و هر دو همان الکل اتیلیک یا اتانول می‌باشند. منتها به دلایلی نظیر جلوگیری از سوءاستفاده از آن‌ها، کارخانجات تولید کننده الکل صنعتی، موادسمی، بد بوکننده (هم چون متانول یا عرق چوب) و مواد رنگین کننده (هم چون پریدین) به آن می‌افزایند.» اگر الکل صنعتی در شیرینی‌ها استفاده می‌شد، مواد بد بو کننده این الکل مانع خرید محصولات شیرینی الف توسط مردم می‌شد. «در واقع در الکل صنعتی مقداری متانول نیز وجود دارد در حالیکه در الکل طبی تنها اتانول خالص وجود دارد.»
گودرزی مدیر مجموعه شیرینی الف در یاسوج بر این عقیده است که فراگیر شدن این موضوع تنها با قصد از بین بردن خوش نامی این برند شرینی بوده است چرا که که هیچ کس باور نخواهد کرد که در پخت شیرینی از الکل صنعتی استفاده شود، طبیعتاً الکل صنعتی به راحتی سلامتی انسان را به خطر انداخته و جتی منجر به فوت خواهد شد. مسلم است که در این واحد برای رعایت نکات بهداشت محیطی جهت استرلیزه سازی بعضی از دستگاه‌ها که از جنس استیل استفاده شده است.
 به گفته مدیر این واحد صنفی هموطنان ما در استان کهگیلویه و بویراحمد مردمی مهمان نواز و با فرهنگی هستند اما متاسفانه در حال حاضر برخی از افراد سوجو و منفعت طلب که توان رقابت با برندهای مختلف و معتبر کشور را ندارد، با ایجاد نفوذ و لابی گری فضای استان را طوری متشوش کرده‌اند که هیچ شرکتی حاضر به فعالیت در این استان نیست.
 جای سؤال دارد که چرا در سرکشی‌ها و بازدیدهای مکرر و بدون هماهنگی بازرسان و ماموران بهداشت، استاندارد تولید و سلامت و کیفیت محصولات این واحد صنفی مورد تأیید بود؟ همچنین کاملاً عجیب است که همزمان با تصمیم مدیران شیرینی الف مبنی تعطیلی شعبه این مجموعه در شهر یاسوج یکباره با حضور بازرسین و ماموران بهداشت عدم رعایت نکات بهداشتی و تخلف استفاده از مواد ممنوعه در تولید محصول تأیید و رسانه‌ای شده، و پس از آن شعبه این واحد صنفی پلمپ و اعتبار چندین ساله این برند خدشه دار می‌شود.
 باید به این مهم اشاره شود که تا چه زمانی باید خبر تعطیلی یا ورشکستگی برندهای ایرانی در هر واحد صنفی را باید شنید، مگر نه آنکه حمایت از تولید ملی اولویت ما در سال جاری است و استوار بودن کارگاه‌ها و کارخانه‌ها و شرکت‌های ایرانی نتیجه‌ای جز حرکت چرخه اقتصادی کشور و اشتغالزایی را ندارد، پس این انتظار بدیهی است که دستگاه‌های زیربط صورت مسئله را پاک نکرده و بجای تند روی، پیشداوری و انعکاس عجولانه عدله خود در رسانه‌ها، نیم نگاهی به سوابق مثبت آن مجموعه داشته و با چشم پوشی از شایعات به شفاف سازی جهت حل مشکل بپردازند.
 
فیلمی که ادعای مأموران تعزیرات حکومتی را رد می‌کند.
با افتتاح نمایندگی مجموعه غذایی شیرینی الف در شهر یاسوج حدود 10 نفر از فرزندان این شهر مشغول به کار شدند و بدون شک با این روند نظارت‌های شتاب زده و عجولانه سرمایه‌گذاران و کارآفرینان فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند که لازم است مسئولان در این رابطه دقت بیشتری کنند. چرا که استان کهگیلویه و بویراحمد از بیکاری رنج می‌برد و باید برای حضور سرمایه‌گذاران در این استان همگی همکاری و تعامل داشته باشند تا سرمایه گذاری واقعی انجام بگیرد. نه اینکه با اقدامات نسنجیده سبب خلل در کار سرمایه گذاران شویم.
در باره ضعف صدا و سیمای استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص انتشار اینچنین اخباری جداگانه می‌پردازیم.


کد مطلب: 410427

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/410427/سناریوی-تخریب-برند-ملی-شیرینی-الف-شکست-خورد-فیلمی-ادعای-مسئولان-تعزیزات-حکومتی-رد-ضعف-صدا-سیما-حمایت-سرمایه-گذاران-واقعی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1