تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۲۰
کد مطلب : ۴۱۰۲۲۵
فعالان سیاسی در باره پارلمان اصلاحات می‌گویند؛ پارلمان اصلاحات همچنان در حال بررسی است

جبهه جدید اصلاح‌طلبان در انتخابات؟!

۲
۰
جبهه جدید اصلاح‌طلبان در انتخابات؟!
کبنا ؛هر‌چه به ایام انتخابات نزدیک می‌شویم شائبه‌‌ها و اخبار غیر‌رسمی در رابطه با جریان‌های سیاسی و سازوکار آنها در انتخابات پیش‌رو بیشتر می‌شود. گمانه‌زنی‌ها درباره پایان سال 98 و نوع حضور در انتخابات مجلس که در اسفند ‌‌سال جاری برگزار خواهد شد، این روزها بیشتر از هر زمان دیگری از سوی رسانه‌ها و شخصیت‌های سیاسی دیده می‌شود. تا پیش از این جریان اصلاحات دو رویکرد و نگاه نسبت به انتخابات اسفند داشت. برخی مانند سعید حجاریان تئوری‌پرداز اصلاح‌طلبان می‌گوید باید مشارکت مشروط در انتخابات داشته باشیم. یعنی شرکت در انتخابات به شرط اینکه شرط‌های ارائه‌شده از سوی اصلاح‌طلبان مورد پذیرش قرار بگیرد در غیر این صورت باید عطای انتخابات را به لقایش بخشید.‌ در مقابل عده‌ای دیگر از همین جریان با این طرح مخالفت کرده و معتقدند عدم مشارکت و یا مشارکت مشروط به راهبرد و برنامه‌های اصلاح‌طلبان کمکی نخواهد کرد بلکه در این صورت حتی میدان را برای رقیب خالی خواهیم کرد. مخالفان مشارکت مشروط کماکان معتقدند که صندوق رای راه‌حل عبور از مشکلات است و به همین دلیل هم پروژه آنها برای انتخابات سال آینده مشخص است.
با این حال و با وجود اختلاف‌نظرها در رابطه با انتخابات اسفندماه 98 و 1400 در جریان اصلاحات و مشخص نبودن رویکرد و سازوکار اصلاح‌طلبان نسبت به نوع مشارکت آنها در انتخابات این روزها خبری مبنی بر تشکیل جبهه جدید در جریان اصلاحات همه نگاه‌ها را متوجه خود کرد. «جبهه اصلاحات ایران اسلامی»؛ نامی که گفته شده قرار است به صورت موقت در کنار شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان ایفای نقش کند. پیش از این گفته می‌شد شورای عالی سیاستگذاری باید کم‌کم جای خود را به پارلمان اصلاحات بدهد تا آن کم و کاستی‌های شورای سیاستگذاری در قالب پارلمان اصلاحات مرتفع شود. اما حالا این جبهه جدید ابهامات زیادی را در ذهن به‌وجود آورده است. بالاخره اصلاح‌طلبان قرار است با چه سازوکاری وارد انتخابات شوند. هر‌چند قرار بود اصلاح‌طلبان به زودی در مورد تشکیل پارلمان اصلاحات به نتیجه کلی برسند و تکلیف آن برای شروع فعالیت مشخص شود. «ابتکار» در گفت‌وگو با دو نفر از اعضای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و شورای هماهنگی این موضوع را پیگیری کرد. آنها با تکذیب این خبر گفتند: تشکیل جبهه جدید و یا رویکردی جدید به هیچ وجه مطرح نبوده و «جبهه اصلاحات ایران اسلامی» که از سوی کمیسیون ماده 10 وزارت کشور اجازه فعالیت گرفته است، درواقع همان شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان است.
احمد حکیمی‌پور، عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و شورای هماهنگی با بیان اینکه به هیچ وجه جبهه جدیدی تشکیل نشده اشت، گفت: اصلا چنین بحثی مطرح بوده و نیست و این سخنان بیشتر اظهار نظرهای شخصی افراد است و در شورای عالی سیاستگذاری ما چنین بحثی را نداشته‌ایم.
حکیمی‌پور در ادامه تصریح کرد: به ما اعلام شد که طبق قانون جدید فعالیت احزاب در وزارت کشور، احزابی که در قالب ائتلاف یا جبهه فعالیت می‌کنند باید تشکیل جبهه را به اطلاع کمیسیون ماده ۱۰ احزاب برسانند و توصیه شد که احزاب عضو شورای عالی سیاستگذاری تحت عنوان یک جبهه فعالیت کنند، به همین خاطر ما عنوان آن را تغییر دادیم.
دبیر‌کل حزب اراده ملت در رابطه با ادامه کار پارلمان اصلاحات، گفت: شورای هماهنگی همچنان بررسی طرح پارلمان اصلاحات را کنار نگذاشته است و بحث در مورد آن همچنان ادامه دارد. این در حالی است که‌ فرق این جبهه با شورای عالی چیست و قرار است چه کار ویژه‌ای انجام دهد؟ تکلیف پارلمان اصلاحات به کجا رسید؟ عدم اطلاع‌رسانی دقیق در‌این‌باره باعث ابهام زیادی شده است. اصلاح‌طلبان بالاخره با چه سازوکاری وارد انتخابات 98 خواهند شد؟
فقط تغییر عنوان است
علی صوفی، از اعضای شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نیز با بیان اینکه خلط مبحث شده است، گفت: برای حل مشکل قانونی شورای عالی سیاستگذاری ما مجبور شدیم عنوان آن را تغییر دهیم. کمیسیون ماده 10 ایراد گرفتند و گفتند تحت عنوان شورای عالی سیاستگذاری شما نمی‌توانید مجوز بگیرید چرا که باید ائتلاف احزاب باشد درصورتی که شورای عالی سیاستگذاری چنین امکانی را نداشت. چون طبق قانون احزاب می‌توانند ائتلاف کنند و جبهه تشکل دهند به همین خاطر عنوان جدیدی برای شورای عالی سیاستگذاری انتخاب کردیم. بنابراین قرار نیست شورای عالی تغییر کند و یا اعضای آن تغییر کنند فقط تغییر عنوان است و این سوء‌تفاهم ایجاد شده است.
این فعال سیاسی افزود: ساختار و سازوکار اصلی اصلاح‌طلبان، دو نهاد یعنی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان است که اکنون به «جبهه اصلاحات ایران اسلامی» تغییر نام داده است. من به عنوان عضو دو نهاد شورای هماهنگی و سیاستگذاری اصلاح‌طلبان اعلام می‌کنم که فقط تغییر نام بوده است نه چیزی بیشتر.
ایرادات پارلمان اصلاحات هنوز رفع نشده است
این عضو شورای عالی سیاستگذاری همچنین در رابطه با پارلمان اصلاحات گفت: پارلمان فرآیندی دارد که در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات طی می‌شود. این موضوع ابتدا در جلسه کمیته سیاسی به بحث گذاشته می‌شود، سپس کمیته سیاسی آن را به شورای هماهنگی ارسال می‌کند و آنجا دوباره موضع به بحث گذاشته می‌شود. در این بین ممکن است ایراداتی گرفته شود که لازم باشد دوباره به کمیته سیاسی برگردد. این رفت و برگشت‌ها همین طور ادامه دارد و نمی‌شود پیش‌بینی کرد. اگر به یاد داشته باشید پیش از این برخی دوستان خیلی قاطع اعلام کردند که تا شهریور 1397 تمام کارهای پارلمان اصلاحات به پایان می‌رسد و ایرادات تا آن زمان رفع می‌شود که این اتفاق رخ نداد. بنابراین باید توجه داشت این اظهارنظرها بی‌اساس است و این پروسه باید روند تکمیلی خودش را طی کند چرا که این تصمیم‌گیری یک تصمیم‌گیری شخصی نیست که یک نفر درمورد آن تصمیم نهایی را بگیرد. باید در مورد آن بحث شود و در این جلساتی که گذاشته می‌شود ایرادات پارلمان اصلاحات برطرف شود. در حال حاضر پارلمان اصلاحات دوباره به کمیته سیاسی برگشته است. بنابراین هنوز معلوم نیست این پروسه چه زمانی به اتمام می‌رسد. (ابتکار)
نام شما

آدرس ايميل شما

حق
Iran, Islamic Republic of
لعنت براصلاحات که معنی اصلاح رونفهمیدن و کارهایکه به نفع مردم بوده روازبین وکارهای که به نفع جیب هم گروهشان هست روانجام میدن
فرید یزدان پناه
Iran, Islamic Republic of
چهل سال است که بازی های بچگانه ای را ه انداخته شد که سروته ان معلوم نیست..اصلاح طلب و اصولگرا........دیگه این حناها رتگ وبوی ندارد ....احزابی هایی که هیچ منشور و راهکاری نداشته .......من بعنوان یک ترکش خورده اصلاحات می خوام با توجه به اینکه این بازیهای سیاسی کهنه شده و اصلاح طلبان مردود شدند و به اسم اصلاح طلبی فقط جهت شهرت و پست ومقام بوده و بازی بیش نبود از سر راه مردم کنار بروند و بیشتر از این خودش خراب نکنند و هیچ تفاوتی بین اصولگرایی واصلاح طلبی نیست و همه شعار ه و فقط دارند از نردبان ملت و مردم بالا می روند و لیدر اصلاحات اقای خاتمی و روحانی و زیبا کلام یادشون رفته است که در برهه زمان چه برخوردی با همون مردمی که احقاق حق می کنند و از نردبان انها بالا رفته اند .... و تاوان حرفای که دادند خواهند داد و در انتخابات های بعد هم در مجلس و هم ریاست جمهوری شکست خواهند خورد بدلیل عمل نکردن به شعارهای که میدادند و دیگر رایهای خاکستری و خاموش به سبد انها ریخته نخواهد شد و هیچ تفاوت بین اصولگرایان و اصلاح طلبان وجود ندارد .....و منافقین از کفار بدترند ...‌و مردم قیم و وکیل نمی خواهند ...اصلاح طلب ناب وجود ندارد و این دعواها همش بر روی لحاف ملا نصر الدینه.....
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1