تاریخ انتشار
شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۱
کد مطلب : ۴۱۰۱۹۴
جنگل‌ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد زیر آتش کمبود امکانات و نیرو می‌سوزد

رنج کهگیلویه و بویراحمد از کمبود امکانات و تجهیزات / استقرار یک فروند هواپیما در فرودگاه یاسوج

۱
۰
رنج کهگیلویه و بویراحمد از کمبود امکانات و تجهیزات / استقرار یک فروند هواپیما در فرودگاه یاسوج
کبنا ؛استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل داشتن جنگل‌ها و مراتع وسیع و زمین‌های کشاورزی در معرض آتش سوزی قرار دارد، در روزهای اخیر نقاط مختلفی از استان کهگیلویه و بویراحمد طعمه حریق شد، متأسفانه با وجودی اینکه این استان همواره به اینگونه حوادث آبستن است، اما کمبود امکانات و تجهیزات سرعت مأموران منابع طبیعی و محیط زیست را در مهار این آتش سوزی ها کند کرده است.
وحید محمدی‌تبار مدیرکل بحران استان کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: یک فروند هلی‌کوپتر 214 ارتش در فرودگاه یاسوج مستقر می‌شود تا نیروهای استانی را برای اطفای حریق در مناطق مختلف یاری دهد.
محمدی‌تبار  با اشاره به این که هنوز در چند نقطه از استان کهگیلویه و بویراحمد شاهد آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع هستیم اظهار کرد: همه عوامل بسیج شده‌اند تا جلوی خسارت بیشتر به جنگل‌ها و مراتع گرفته شود.
وی با بیان این که اطفای حریق در جنگل‌ها علاوه بر هزینه‌هایی که با سوختن درختان و جنگل‌ها و مراتع می‌دهیم قابل وصف نیست خاطرنشان کرد: اما خاموش کردن آتش نیز هزینه‌های سنگینی دارد که از بسیاری امکانات محروم هستیم و باید همه به خصوص مردم در مناطق جنگلی مراقب باشند تا اتش‌سوزی‌ها به حداقل برسد.
مدیرکل بحران استان با بیان اینکه خوشبختانه دستگاه‌های مختلف پای کار آمده‌اند و یکی از آن‌ها شرکت نفت و گاز گچساران است اظهار کرد: آن‌ها بدون این که وظیفه‌ای داشته باشند بالگرد خود را در 48 ساعت اخیر در اختیار ما گذاشته‌‌اند و هم اکنون نیز در حال عملیات است.
وی به مکاتبه‌ای که برای اعزام یک فروند بالگرد به استان از سوی ارتش داشته اشاره کرد و گفت: با پی‌گیری‌های ما و همچنین ستاد بحران کشور یک فروند هلی‌کوپتر 214 ارتش در فرودگاه یاسوج مستقر می‌شود تا نیروهای استانی را برای اطفای حریق در مناطق مختلف یاری دهد.
علت و عوامل زیادی باعث آتش‌سوزی‌ها می‌شود،  سوزاندن بقایای مزارع روشی مرسوم اما اشتباهی است که هر ساله با پایان یافتن کار برداشت غلات در مزارع کشاورزی انجام می‌شود. دلیل اصلی کشاورزان برای روی آوردن به آتش زدن کلش و کاه گندم و جو کنترل آفات و علف‌های هرز و پاک شدن سریع زمین از بقایای قبلی و آماده شدن برای کشت محصولات جدید است اما عوارض ناشی از این کار خطری است که متوجه کشاورزان و همه مردم است.
به گفته کارشناسان کشاورزی آتش زدن بقایای مزارع باعث از بین رفتن مواد مغذی خاک و تخریب بافت آن می‌شود مشکل جدی زیست محیطی و آلودگی هوا و نیز سرایت آتش به مزارع همجوار و خسارت مالی و روحی جبران ناپذیر از دیگر عوارض آتش زدن بقایای گندم است؛ فرهنگی که گویا قرار نیست هیچ گاه اصلاح شود.
با شروع فصل گرما زنگ خطر آتش سوزی به خودی خود به صدا در امده است اما آتش‌سوزی‌های عمدی در بقایای مزارع اشتباه بزرگی است که با مدیریت دستگاه‌های زیربط و در صورت نیاز برخورد قهری می‌توان مانع شد اما به نظر می‌رسد در این زمینه سهل‌انگاری مسؤولان و متولیان در ارائه هشدارهای بازدارنده باعث شده است کشاورزان بدون توجه به عواقب کار همچنان بر اشتباه خود پافشاری دارند.
سید عمران تقوی دراین باره می‌گوید: به موجب بارندگی‌های گسترده در سال جاری پوشش مرتعی و نیز کاه و کلش مزارع و به تبع آن خطر آتش‌سوزی بالا است.
رئیس اداره جهاد کشاورزی کهگیلویه تصریح کرد: به استناد ماده 45 قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع آتش زدن نباتات در مزارع و باغات مجاور جنگل‌ها ممنوع بوده و مرتکب به حبس دو ماه تا یکسال محکوم خواهد شد.
وی از کشاورزان، دامداران، روستائیان و عشایر خواست ضمن پرهیز از چنین کاری در صورت مشاهده آتش در بقایای مزارع و پوشش مرتعی سریعا مراتب را به جهاد کشاورزی و منابع طبیعی گزارش دهند.

عزیزی رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان‌ کهگیلویه با اشاره به اهم وظایف اداره محیط‌زیست شهرستان کهگیلویه تصریح کرد: اداره محیط‌زیست کهگیلویه با داشتن یک منطقه تحت مدیریت حفاظت‌شده به‌نام منطقه حفاظت‌شده‌خائیز و با داشتن تعداد 14نفر نیروی انسانی که تعداد 8نفر از آنها بومی همین منطقه هستند، وظیفه حفاظت‌و صیانت از مواهب‌ ارزشمند الهی این منطقه و دیگر مناطق‌آزاد در هر دو شهرستان کهگیلویه و لنده را برعهده دارند.
وی با اشاره به‌مهمترین اقدامات خود در طول یک‌سال‌اخیر گفت: کشف 13‌فقره پرونده‌تخلف در زمینه شکار و صید‌غیرمجاز، تخریب و آلودگی که هم‌اکنون در دادسراها و دادگاه‌های عمومی شهرستان در حال رسیدگی هستند و نیز برگزاری جلسه کمیته‌پسماند شهرستان کهگیلویه بابررسی دو‌موضوع مهم طرح جامع‌و‌تفصیلی مدیریت‌پسماند شهرستان و مدیریت پسماندهای عفونی‌وخطرناک بیمارستانی و مراکز درمانی خصوصی و امحاء آنها ازجمله اقدامات مهم اداره محیط‌زیست شهرستان‌کهگیلویه در سال‌جاری بوده است.
رئیس اداره محیط‌زیست کهگیلویه در ادامه عنوان کرد: پاکسازی یکی از ورودی‌های شهردهدشت در راستای سلسله برنامه‌های پاکسازی، آموزش جوامع‌محلی در یکی از روستاهای حاشیه دامنه منطقه حفاظت‌شده خائیز، آموزش تهیه و ساخت کالاهای قابل‌استفاده از موادبازیافتی مثل کاغذ، شیشه، کارتن و انواع‌فلز و برگزاری مسابقه دوچرخه‌سواری باهمکاری مؤسسه فرهنگی مردم‌نهاد بلادشاپوردهدشت و نیز افتتاح یک‌باب واحد محیط‌بانی در منطقه حفاظت‌شده‌خائیز از دیگر اقدامات تأثیرگذار این اداره در سال‌جاری در راستای وظیفه خطیر خود بوده است.
وی با اشاره به دیگر اقدامات‌مؤثر اداره محیط‌زیست شهرستان در سال‌جاری تصریح کرد: کنترل‌و‌پایش ماهیانه واحدهای صنعتی، تولیدی، خدماتی و کشاورزی در زمینه‌های کنترل پساب‌خروجی، پسماندصنایع و نیز وضعیت‌هوایی محیط‌پیرامون این صنایع از دیگر اقدامات اداره محیط‌زیست شهرستان بوده که تاکنون 37 مورد کنترل و پایش‌ماهیانه در سال‌جاری صورت گرفته است.
عزیزی تصریح کرد: گردشگران می تواند از ضلع‌شمالی منطقه‌حفاظت‌شده خائیز از سمت طوف‌شیرین و دریاچه سدمارون در حوزه کهگیلویه و در حوزه جنوب در موقعیت‌جفرافیایی شهرستان‌بهبهان از سمت ورودی تنگ‌تکاب می‌توانند از منطقه‌حفاظت‌شده بازدید کنند.
وی‌ افزود: منطقه‌ حفاظت‌شده‌خائیز در فاصله 15 کیلومتری بهبهان و در حوزه‌جغرافیایی استان‌های خوزستان و کهگیلویه‌وبویراحمد قرار گرفته است.
وی در ادامه گفت: بر اساس آخرین سرشماری، در این منطقه بیش از یک‌هزار و 500 راس کل و بز وجود دارد که وجود دریاچه سدمارون و چشمه‌ها، وجود چند غار طبیعی، گونه‌هایی چون پلنگ و کاراکال و نیز پرندگان با ارزشی مانند جغدشاخدار و جغدماهیخوار به زیبایی و اهمیت بیش از پیش این منطقه افزوده است.
عزیزی درپایان خاطرنشان کرد: امیدواریم آنچنان‌که در اصل‌پنجاهم قانون‌اساسی جمهوری‌اسلامی‌ایران حفاظت از محیط‌زیست یک وظیفه‌عمومی تلقی شده و در راستای شعارملی هفته‌محیط‌زیست امسال (کاهش آلاینده‌ها و پسماند، آسمان‌آبی، زمین‌سبز) بتوانیم گام‌های مؤثری جهت حفظ محیط‌زیست پیرامون خود برداریم.

خطر آتش‌سوزی در کمین مزارع کهگیلویه

هدایت‌الله آویزش رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کهگیلویه با اشاره به سوختن یک‌و‌نیم هکتار از مزارع گندم در دهدشت، گفت: خطر آتش‌سوزی در کمین مزارع و اراضی‌ملی شهرستان کهگیلویه است.
آویزش اظهار داشت: یک‌مورد آتش‌سوزی از کنار محوطه محل دفن زباله‌های شهری دهدشت آغاز و حدود سه‌و‌نیم هکتار از اراضی‌ملی و حدود یک‌و‌نیم هکتار از مزارع گندم دچار آتش‌سوزی شد.
وی با اشاره به ماده‌قانونی حفاظت از جنگل‌ها و مراتع در زمان بحران افزود: براساس ماده 47 قانون حفاظت از جنگل‌ها و مراتع‌ملی در هنگام بحران تمام دستگاه‌ها و ادارات مؤظف هستند برای نجات اراضی‌ملی همکاری کنند.
آویزش افزود:‌ باتوجه به فصل برداشت محصولات‌کشاورزی و نیز آتش‌زدن پسماندها توسط کشاورزان نیاز است که اقدامات پیشگیرانه‌ و قاطعی توسط اداره جهادکشاورزی شهرستان به‌عنوان دستگاه متولی در این زمینه انجام شود.
وی با اشاره به یک‌مورد آتش‌سوزی در سطح اراضی‌ملی در شهرستان کهگیلویه تصریح کرد: در شهرستان کهگیلویه تاکنون فقط یک‌مورد آتش‌سوزی در سطح اراضی ملی داشتیم که با کمک همه نهادها به‌خصوص جمعیت‌هلال‌احمر شهرستان مهار شد.
آویزش ادامه داد: هم‌اکنون نیز باخبر شدیم در صحرای‌کلاچو از توابع بخش‌مرکزی به‌دلیل آتش‌زدن پسماندهای کشاورزی بخشی از مزارع‌گندم دچار آتش‌سوزی شد.
وی افزود: باتوجه به فراوانی نزولات آسمانی در منطقه و رویش بیش‌از حد گیاهان و علف‌های‌هرز و از سویی دیگر به دلیل گرمی‌هوا و نیز بی‌احتیاطی و بی‌دقتی کشاورزان در آتش‌زدن پسماندهای کشاورزی، امسال در کهگیلویه سال بسیار پرخطری است.
آویزش بیان کرد: اکثر آتش‌سوزی‌ها در سطح شهرستان کهگیلویه تاکنون همگی ناشی از بی‌احتیاطی کشاورزان و آتش‌زدن کاه‌و‌کلش‌های مزارع کشاورزی است و ضروری است که در این مورد تصمیمات قانونی و قضایی گرفته شود.
وی ادامه داد: جهادکشاورزی شهرستان در زمینه آگاه‌سازی کشاورزان و هشدار به آنها درخصوص خطرات ناشی از آتش‌زدن پسماند مزارع اقدامات خوبی انجام داده است اما باتوجه به تعداد آتش‌سوزی‌ها تا به الان، ضروری است که تصمیمات جدیدتری گرفته شود.
رئیس منابع‌طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه با اشاره به همکاری همه نهادها در مواقع بحرانی تصریح کرد: در زمان وقوع‌بحران در سطح شهرستان علاوه بر مدیریت بحران، باید همه دستگاه‌ها جهت همکاری اعزام شوند  و در چنین مواقعی نباید تنها منتظر ادارات متولی باشیم.
وی‌افزود: تجربه تلخ سال‌های گذشته را نباید تکرار کرد و نیاز است در زمان آتش‌سوزی، همه دستگاها و مدیران باهم همکاری کنند.
آویزش با اشاره به تلاش‌نیروهای اداره منابع‌طبیعی در مواقع آتش‌سوزی در سال‌ گذشته عنوان کرد: سال گذشته هنگام آتش‌سوزی‌ها، به‌همراه تمامی همکارانم با کوچکترین تأخیری به مناطق آتش‌سوزی حرکت و تا آخرین لحظه و مهار کامل آتش‌سوزی لحظه‌ای درنگ نمی‌کردیم.
وی افزود: سال‌گذشته که سالی بحرانی بود، با تمام توان خود کار کردیم و اجازه ندادیم که میزان زیادی از اراضی‌ملی شهرستان دچار آتش‌سوزی شوند، باهمین بضاعت موجود و تعداد کم پرسنل امسال نیز باتمام توان خود جهت حفاظت از اراضی‌ملی اقدام می‌کنیم.
وی تصریح کرد: از ابتدای خردادماه جاری و تا آخرین روز به مدت یک‌ماه لیست کشیک اداره منابع‌طبیعی شهرستان کاملأ مشخص است و هرروز یک‌تیم مسئولیت کشیک را برعهده دارد.
آویزش با اشاره به کمبود نیرو و امکانات موجود عنوان کرد: تعدادی از پرسنل اداره منابع‌طبیعی در آستانه بازنشستگی هستند و به اندازه کافی نیرو در اختیار نداریم اما با این‌حال در مواقع آتش‌سوزی با تمام توان به مناطق خطر اعزام می‌شویم.
وی در پایان با تاکید بر همکاری تمامی دستگاه‌های شهرستان در هنگام‌خطر خاطرنشان کرد: از مدیران ستادی و تمام دستگاهای شهرستان در این یک‌ماه و تا پایان برداشت کامل محصولات کشاورزی در سطح شهرستان می‌خواهم شبانه‌روز آماده باشند و در مواقع نیاز نهایت همکاری را داشته باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما

حسین
Iran, Islamic Republic of
شما .اگه تعصب داشتین رو تمدن و تاریخ و فرهنگ و طبیعتتون الان این بلاها سرتون نمیومد اتحاد لرها کجا رفت آخه چرا باهم یکی نمیشین
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1