تاریخ انتشار
شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۴۳
کد مطلب : ۴۱۰۱۸۰
محمدعلی وکیلی:

و باز هم زمستان رفت و روسیاهی به زغال ماند!

۳
۰
و باز هم زمستان رفت و روسیاهی به زغال ماند!
کبنا ؛چند روز است که بعد از اوج‏گیری تنش‏ها در خلیج ‏فارس میان ایران و آمریکا، شیب تنش رو به کاهش است. ادبیات آمریکایی‏ها به طرز معناداری تغییر کرده است. راهبرد تهاجمی آنها تغییر کرده و سخنان آنان سرشار از اصرار و التماس برای مذاکره شده است. بی‏ تردید مقاومت مردم جواب داده است. آمریکا عزمش برای تغییر رژیم جزم بود. آنان برای سوختن سرزمین ایران برنامه داشتند. چندین ‏بار نوشتم با توجه به نشانه ‏های موجود، آمریکا اصلاً قصد مذاکره ندارد. چیزی که از رفتار آمریکا می‌فهمیدیم همین بود. آنان عمداً در جهت تنش‏زایی حرکت می‏کردند. همین گستاخی، سعودی‏ ها را به طمع انداخت که می‏توانند پشت شنل آمریکا نسبت به ایران درشتی کنند. ایران بر اساس حسن نیت و حسن همجواری با همه همسایگان از درِ دوستی وارد شد، اما گنده‏گویی‏های جنگ‏طلبانه پاره‏ای در آمریکا، ریاض و ابوظبی را به هوس عبثی انداخته بود.
امروز ترامپ متوجه شده است که مقابل ایران نباید دست به ماشه ببرد و ادبیات تهدید در برابر ایران جواب نمی‏دهد. او متوجه شده در برآوردهایش حسابی اشتباه کرده است. نه روحیه مقاومت مردم ما را می‏شناخت و نه توان نظامی کشورمان را. اکنون زبانش کوتاه شده است و با عقب‏نشینی اصرار به مذاکره دارد. قطعاً روسیاهی این عقب‏نشینی برای دشمنان منطقه‏ای ما خواهد ماند.
اکنون نیز احتمال ارائه پیشنهادی مبنی بر بازگشت آمریکا به برجام توسط نخست‏وزیر ژاپن وجود دارد. اگر آمریکا به برجام برگردد احتمال دیدار شهریورماه حسن روحانی با ترامپ و مذاکره از موضع عزت وجود دارد. در این صورت، ایران تنها کشوری در جهان است که ترامپِ هنجارستیز و قاعده‏گریز را بر سرِ جای خود نشانده است و او را به یکی از معاهداتی که ترک کرده بود بازگردانده است.
فارغ از این احتمال، بن زاید و بن سلمان باید درس سیاست بیاموزند. در سیاست هرکس طمع زیادی بکند به سرنوشت آن خسیس طماعی دچار می‏شود که هم چوب را خورد، هم پیاز را و هم پول را داد! حکایت این سیاست‏ نابلدان حکایت همان خسیس طماع شده است. هم تا توانستند شیر مفت به آمریکا دادند و هم نهیب جهادگران منطقه را دیدند و چشیدند و پیش چشم دنیا با آن همه جنگ ‏افزارِ پیشرفته مرعوب دستان خالی جهادگران شدند و آبروی نیروی نظامی‏شان در دنیا رفت که وقتی زورشان به جهادگرانِ بی ‏امکانات نمی‏ رسد چگونه در مقابلِ ایرانِ بزرگ، غدی و درشتی می‏ کنند. و از طرف دیگر باید اکنون بنشینند و پیازِ تلخِ شکست را هم بچشند و آرزوهای برباد‏رفته‏شان را بشمارند. این، سرنوشتِ هر سیاست‏ نابلدی است که در این منطقه، طمع بورزد. طماعان مطمئن باشند از «معامله قرن» نیز، مانند ایران‏ستیزی، سودی نخواهند بُرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
اقای نماینده این قلم زنی ها دردی از شما دوا نخواهد کرد مقام معظم رهبری فرمودند امریکا نباید نزدیک شود
صداقت
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر عزیز و دوست داشتنی آبروی ایل و دیار و قوم بزرگ لر
Iran, Islamic Republic of
مگه رهبر نگفتن از امریکا دور شوید،البته نرود میخ اهنی در سنگ،مثلا برجام چه نفعی داشت که دوباره برگردیم
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1