تاریخ انتشار
يکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۴۳
کد مطلب : ۴۰۹۸۹۳
واکنش‌ها به سخنان تفرقه‌انگیز یک مداح در تلویزیون ادامه دارد

فقدان نگاه ملی در صداوسیما

۰
فقدان نگاه ملی در صداوسیما
کبنا ؛این روزها شاهد انتقادات زیادی نسبت به عملکرد صدا و سیما (رسانه ملی) هستیم، رسانه‌ای که خود را ملی می‌داند ولی نگاه ملی ندارد و در برنامه‌سازی به همه جمعیت‌ها توجه نشان نمی‌دهد. ماجرا این بار برمی‌گردد به سخنان تفرقه‌انگیز یک مداح در مراسم سالگرد ولادت حضرت امام حسن مجتبی‌(ع) در شبکه پنج سیما‌ که مداح در آن برنامه با اهانت به ارزش‌های هموطنان اهل سنت،‌ موج انتقادات را نسبت به این رسانه دو چندان کرده است‌ تا حدی که پس‌لرزه‌های آن به مجلس شورای اسلامی هم رسید، به گونه‌ای که برخی از نمایندگان نسبت به این موضوع انتقاد کرده و به صدا و سیما تذکر دادند.
شهاب نادری، نماینده پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر با بیان اینکه کشور از اقوام و مذاهب مختلفی تشکیل شده است، عنوان کرد: قدرت ما در وحدت ما است و اختلافات خلاف حقوق مذهبی است و هرکس دانسته یا نادانسته به برخی تفاوت‌ها اهانت کند، باید با او برخورد شود. همچنین علی لاریجانی، رئیس مجلس در جلسه علنی روز گذشته در واکنش به تذکر علیرضا سلیمی، نماینده محلات در‌خصوص طرح مسائل اختلافی از صدا و سیما گفت: صدا و سیما باید از طرح مسائل اختلافی بین مذاهب پرهیز کند و همه رسانه‌ها نیز باید دقت لازم را در این زمینه داشته باشند. در ادامه این واکنش‌ها فراکسیون اهل سنت مجلس نیز در نامه‌ای به رهبر انقلاب اسلامی خواستار تذکرات و تدابیر لازم با عوامل آن شدند.
در پی اعتراضات و واکنش‎ها به پخش اهانت‎های یک مداح به ارزش‌های اهل سنت، شبکه پنج صدا و سیمای جمهوری اسلامی با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن «محکوم کردن گفتار یک مداح»، از اهل سنت به خاطر پخش چنین برنامه‌ای عذرخواهی کرد‌ و در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «متاسفانه یک مداح برخلاف سیاست‌های وحدت‌آفرین رسانه ملی عمل کرده که این رفتار به ‌هیچ‌ وجه مورد تایید شبکه نبوده و شبکه پنج سیما ضمن محکوم کردن آن، از همه برادران و خواهران اهل سنت عذرخواهی می‌کند. همچنین برخورد قاطع با تمامی افرادی که در این اتفاق نقش داشته‌اند، حتماً صورت می‌گیرد.»
شکی نیست که اهانت به ارزش‌های اعتقادی افراد و اقشار یک جامعه و رفتاری که امنیت ملی و وحدت و انسجام یک کشور و حتی فراتر از آن امت اسلامی را هدف قرار داده، مشمول آزادی بیان نیست. در واقع از مدت‌ها قبل به ‌خصوص از زمان تغییر مدیریت شبکه سوم سیما، انتقادات زیادی به نحوه مدیریت این نهاد شده است که در نهایت با اظهارنظر رسمی رهبر انقلاب اسلامی و آیت‌الله مکارم‌شیرازی علیه مدل بخت‌آزمایی‌هایی مانند روبیکا و‌... بر برخی از برنامه‌های صدا و سیما به‌مثابه اسپانسرهای پشت‌صحنه‌ای، ‌انتقادات شکل جدی‌تری به خود گرفت. همواره به تجربه ثابت شده که اغلب مدیران رسانه ملی‌ خود را در برابر افکار عمومی چندان پاسخگو نمی‌دانند و اگر زمانی موضوعی شکل حاد به خود بگیرد، تنها در حد انتشار بیانیه یا جوابیه از سوی روابط‌عمومی پاسخ‌های کلی ارائه می‌دهند که در نهایت راه هرگونه گفت‌وگوی دوطرفه با رسانه‌های منتقد را می‌بندد.
نظارت بر صدا و سیما تشریفاتی است
مهدی آیتی، نماینده دور ششم مجلس شورای اسلامی و فعال سیاسی، در رابطه با برخی عملکردها و انتقادات به رسانه ملی‌ می‌گوید: ساختار مدیریتی و نظارتی بر صدا و سیما درواقع به قانون اساسی ما برمی‌گردد و اینگونه مشکلات باید در قانون اساسی ما حل شود. به نظر من ساختار فعلی تشریفاتی است، یعنی صدا و سیما به وسیله شورای سیاستگذاری و نمایندگان سه قوه نظارت و کنترل نمی‌شود. اشکالی که وجود دارد این است که شما نمی‌توانید صدا و سیما را استیضاح کنید. این رسانه یک ارگان خارج از دولت است و به مجلس شورای اسلامی پاسخگو نبوده و تحت نظارت خانه ملت نیست، این اشکال در واقع اشکال قانون اساسی است.
این نماینده سابق مجلس در ادامه می‌گوید: اینگونه اهانت‌ها درواقع خسارتی به کشور می‌رساند که شاید تا سال‌ها نتوان آن را جبران کرد. سیاستمداران و برنامه‌ریزان در دنیا زمانی که می‌خواهند اقدامی را انجام دهند یک جدول هزینه و فایده برای آن در نظر می‌گیرند، سپس در رابطه با آن تصمیم می‌گیرند. با توجه به شرایط کنونی زمانی که ما شیعیان شب‌های قدر را در پیش‌رو داریم که مصادف است با شهادت امیرالمومنین(ع) و شیعیان به شدت تحت تاثیر یادآوری آن ظلم‌ها و نیز شهادت پیشوای شیعیان هستند، هر فرد یا نهادی در این شرایط اگر مردم را تحریک کند و به اختلافات فرق و مذاهب اسلامی دامن بزند، درواقع به جامعه اسلامی آسیب زده است نه فقط کشور ما. وقتی یک فرد و یا نهادی ندانسته و ناآگاهانه بدون در نظر گرفتن هزینه و فایده یک عملی را در رسانه ملی مرتکب می‌شود که برد جهانی دارد و خوراک تبلیغاتی برای دشمنان ما می‌شود، آسیب و خسارت جبران‌ناپذیری را به کشور وارد می‌کند. این آسیب به‌گونه‌ای است که برای جبران آن باید سال‌ها هزینه پرداخت شود تا دوباره آن زخم‌ها التیام پیدا کرده و کدورت‌ها برطرف شود.
مهدی آیتی تصریح می‌کند: در کمربند مرزی ایران هموطنان اهل سنت ما زندگی می‌کنند. در طول تاریخ این مردم در کنار شیعیان زندگی مسالمت‌آمیز داشته‌ و همیشه همراه و همدل با شیعیان در صحنه‌های مختلف مقابله با دشمنان کشور حضور داشته‌اند. بیان چنین سخنانی باعث کدورت و اختلاف بین مذاهب مختلف در جامعه می‌شود، آن هم در شرایطی که ما به وحدت همه اقوام و مذاهب و فرق نیازمندیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1