کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در نشست شورای فنی استان کهگیلویه و بویراحمد:

خانه هایی از بن ویران/ 80درصد مصالح شن و ماسه خارج ازاستاندارد است

1 خرداد 1398 ساعت 14:58

در نشست شورای فنی استان کهگیلویه و بویراحمد 80درصد مصالح کارخانه ها غیراستاندارد اعلام شد و استاندار مشکلات زیست محیطی ناشی از پسآب این کارخانه ها را فاجعه خواند.


بازار شن و ماسه استان کهگیلویه و بویراحمد وضعیت بهتری از سایر بازارهای این استان ندارد. یک روز واحدهای شن و ماسه سرخود قیمت‌ها را افزایش می‌دهند و روز دیگری پساب آنان به محیط زیست خسارت جبران ناپذیر می‌زند. البته در کنار این مسائل نظارت کافی بر واحدهای شن و ماسه استان کهگیلویه و بویراحمد صورت نمی‌گیرد و گاهی نظارت‌ها هم رنگ خاله خُرزویی به خود می‌گیرند.
در نشست شورای فنی استان کهگیلویه و بویراحمد که روز سه شنبه 31 اردیبهشت ماه 98 در استانداری این استان و به ریاست علی محمد احمدی برگزار شد،یکی از دستورالعمل‌ها در خصوص وضعیت بدی بود که واحدهای شن و ماسه به خصوص در اطراف شهر یاسوج برای طبیعت و محیط زیست ایجاد کرده‌اند.
در این نشست با پخش تصاویری از فاجعه زیست محیطی که واحدهای شن و ماسه ایجاد کرده‌اند استاندار کهگیلویه و بویراحمد به رئیس سازمان صنعت و معدن دستور داد تا قبل از هر چیز مستندی از این وضعیت تهیه کند و در نشست شورای معدن استان این مستند به معرض نمایش گذاشته شود.
وی خواست تا گزارش کاملی در خصوص نحوه استقرار آن‌ها در مکان‌های کنونی، نحوه استخراج و نحوه تعامل با محیط زیست و منابع طبیعی از سوی این واحدهای شن و ماسه ارائه شود.
در نشست شورای فنی معلوم شد که این واحدهای شن و ماسه پساب خود را بدون در نظر گرفتن مسائل زیست محیطی وارد رودخانه می‌کنند و نسبت به ایجاد فضای سبز در محل کارخانه خود هیچ اقدامی نکرده‌اند و در برداشت‌ها به هیچ وجه رعایت مسائل ایمنی را نمی‌کنند.
استاندارد بی‌استاندارد
طبق گزارشی که کارشناسان در این شورا ارائه کردند بیشتر محصولات واحدهای تولیدی شن و ماسه در شهر یاسوج غیر استاندارد است. سید انتظام سهمگین معاون فنی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد این گونه ابراز کرد که از تعداد 15 کارخانه استان، نمونه‌هایی را به آزمایشگاه آب و خاک استان دادیم که از این تعداد دانه‌بندی کارخانه از محدوده استاندارد خارج بود. برای مثال با آزمایش های انجام گرفته از شن درشت و ریز  14 کارخانه مشخص شد 80 درصد این مصالح خارج از استاندارد است.
همچنین از برخی واحدهای تولید بتن بازدید به عمل آمد و محصول آن‌ها به آزمایشگاه فرستاده شد و معلوم شد اصولا به دانه‌بندی توجهی نمی‌شود که از 11 واحد تولید بتن دانه‌‌بندی همه این واحدها خارج از ریل استاندارد است.
آنگونه که مشخص گردید واحدهای تولیدی شن و ماسه این استان بدون هر گونه حساب و کتاب و نظارت کافی و لازم دست به این کارها می‌زنند. چگونه است که 80 درصد تولیدات این کارخانه‌ها خارج از استاندارد است، اما کسی با آنها برخورد نکرده است و همچنان هر طوری که دلشان می خواهند اقدام به فروش محصولات خود می کنند.
چه کسی باید پاسخگوی این وضعیت باشد. اداره کل استاندارد کهگیلویه و بویراحمد چه وظیفه ای دارد. سازمان صنعت و معدن و تجارت استان کجاست و چه می کند.




 


کد مطلب: 409820

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/409820/خانه-هایی-بن-ویران-80درصد-مصالح-شن-ماسه-خارج-ازاستاندارد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1