کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

چه سرنوشتی در انتظار میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد هستند؟

گنج تخیلی /با یال و کوپالی عجیب جوانان کهگیلویه و بویراحمد را فریب می‌دهند

30 ارديبهشت 1398 ساعت 1:15

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن ابراز تأسف از کلاهبرداری‌های صورت گرفته با عنوان پیدا شدن گنج خاطرنشان کرد: شگردها و ترفندهای کلاهبرداران برای سرقت اشیاء تاریخی و قدمت‌دار در استان کهگیلویه و بویراحمد متفاوت و متاسفانه برخی مردم نیز فریب کلاهبرداران و سودجویان را می‌خورند.


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد از مرمت و ساماندهی 770 شیی موزه‌ای طی سال گذشته در این استان خبرداد.
محمود باقری در نشست خبری با خبرنگاران افزود: از مهم‌ترین وظایف حوزه میراث فرهنگی حفاظت از آثار، تعیین حریم آثار تاریخی، کاووش های باستان شناسی و مرمت آثار و اشیای تاریخی و ایجاد و راه‌اندازی موزه‌های دولتی و خصوصی و تملک، احیا و واگذاری است.
وی به حفاری‌هایی که در طول سال گذشته انجام شده و همچنین تعداد پرونده‌هایی که از این رهگذر تشکیل شده و همچنین تعداد دستگیری‌ها اظهارکرد: طی سال گذشته 6 پرونده حفاری به دستگاه قضایی فرستاده شد و 35 دستگاه فلزیاب توقیف و در اواخر سال 97 تعداد 12 نفر دستگیری داشتیم که 6 نفر آن‌ها غیر بومی بودند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد تشکیل انجمن میراث فرهنگی را از سایر اقدامات برشمرد و خاطرنشان کرد: برای تعداد 700 نفر کارت انجمن صادر شد.
باقری با اشاره به برخی از اقدامات دیگر این اداره کل در حوزه میراث فرهنگی تصریح کرد: مرمت 70 قلم شیء موزه‌ای و ساماندهی 700 قلم شی‌ء موزه‌ای از اقدامات سال گذشته بوده است.
وی هزینه 1.5 میلیارد تومانی در موزه استان که شامل تجهیز آزمایشگاه و سالن آمفی‌تئاتر و کارهای دیگر است را از جمله اقدامات برشمرد و ادامه داد: یکی از دلایل تأخیر در افتتاح موزه استان کمبود نقدینگی بود که 800 میلیون تومان برای این کار اوراق بهادار در نظر گرفته شد و 9 ماه آن را به فراخوان گذاشتیم اما کسی از آن استقبال نکرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد یکی دیگر از کارها را مربوط به تملک دانست و عنوان کرد: طی سال گذشته 115 میلیون تومان نقدی و 50 میلیون تومان اوراق بهادار برای احیاء و تملک هزینه کردیم که زمین‌هایی را در محوطه آثار تاریخی خریداری کردیم.
باقری با اشاره به مهم‌ترین کارهایی که در سال 98 در حوزه میراث فرهنگی در دستور کار قرار گرفته تصریح کرد: در این سال 22 اثر تاریخی، 5 میراث معنوی، 5 اثر منقول و 3 اثر طبیعی و 4 مورد تعیین حریم را در دستور کار داریم در حوزه مرمت هم 40 شی‌ء موزه‌ای را در دستور کار قرار داده‌ایم.
وی با بیان این که امسال در 6 ماهه اول موزه میراث تاریخی به سرانجام می‌رسد، بیان کرد: برنامه مطالعاتی موزه نفت گچساران را با اعتبارات چهار میلیارد تومانی خواهیم داشت و همچنین دو موزه بخش خصوصی داریم که مجوز یکی اخذ شده و مجوز دیگری در حال پی‌گیری است که در سال جاری یکی از آن‌ها افتتاح می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد از کشف و ضبط اشیاء تاریخی با سوءاستفاده از عناوین مذهبی خبرداد و گفت: متاسفانه برخی سودجویان با سوءاستفاده از عناوین مذهبی در برخی مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد اقدام به حفاری و قاچاق اشیاء تاریخی و قدمت‌دار می‌کنند.
باقری با بیان اینکه این سودجویان حتی اقدام به نصب پارچه به نام هیئت امام حسین (ع) کردند، افزود: در این سرقت بیشترین اشیاء قدیمی نیز کشف و ضبط شد.
وی اظهارکرد: در کشف و ضبط بزرگترین کشف اشیاء تاریخی در این استان نیروهای امنیتی سپاه پاسداران و اطلاعات نیز مشارکت فعال داشتند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن ابراز تأسف از کلاهبرداری‌های صورت گرفته با عنوان پیدا شدن گنج خاطرنشان کرد: شگردها و ترفندهای کلاهبرداران برای سرقت اشیاء تاریخی و قدمت‌دار در استان کهگیلویه و بویراحمد متفاوت و متاسفانه برخی مردم نیز فریب کلاهبرداران و سودجویان را می‌خورند.
 
باقری با اشاره به شایعه ارتباط قاتلان طلافروشی یاسوج با موضوع "گنج" تصریح کرد: ارتباط قاتلان با مقتول این پرونده هیچ ارتباطی با موضوع"گنج" نداشته و آنچه مطرح شد شایعه‌ای بی اساس بود.
وی به وضعیت کنونی بلادشاپور دهدشت در شهرستان کهگیلویه هم پرداخت و ادامه داد: متاسفانه در گذشته بخشی مصالح ساختمانی این بافت توسط ساکنان نزدیک بافت تخریب و در منازل مسکونی آنان استفاده شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد از تخصیص اعتبار ۱۰ میلیارد تومانی برای تعمیر، مرمت، تملک و برخی امورات دیگر در بافت بلاد شاپور دهدشت هم خبرداد و بیان کرد: متاسفانه در گذشته توجه چندانی به این بافت نشده اما طی دو ساله اخیر تلاش‌های خوبی برای احیای آن انجام گرفته و درحال انجام است.
باقری با تشریح برنامه ریزی صورت گرفته برای احیای بلاد شاپور دهدشت، بیشترین اعتبار پیش بینی شده را مربوط به تملک بخش زیادی از بافت این اثر تاریخی برشمرد.
وی به موضوع حفاری‌های غیرقانونی در شهرستان‌های هشتگانه استان کهگیلویه و بویراحمد هم خبرداد و تصریح کرد: سهم کشفیات اشیاء تاریخی اصلی و بدلی از حفاری‌های غیرقانونی طی دو ساله اخیر یک هزار و ۲۱۵ مورد بوده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۲ نفر در تعطیلات نوروزی امسال در شهرستان‌های چرام و باشت این استان در ارتباط با حفاری‌های غیرمجاز دستگیر که 6 نفر از آنان غیربومی بوده است.
باقری از کشف و ضبط ۴۰ دستگاه فلزیاب طی دو ساله اخیر خبرداد و عنوان کرد: ۲۶۱ نفر در این مدت در ارتباط با حفاری‌های غیرمجاز در این استان دستگیر و پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند که پنج نفر از این افراد زنان بودند.
وی اضافه کرد: مجازات قانونی برای حفاری‌های غیرمجاز از 6 ماه تا سه سال زندانی پیش‌بینی شده و اکنون تعدادی از عوامل حفاریهای غیرمجاز در زندان بسر می‌برند.
  «برخی از این افراد هیبتی مذهبی هم به خود می‌گیرند و پس از این که افراد ساده‌لوح را فریب دادند و کلاهی از سری برداشتند متواری می‌شوند.
در سال‌های اخیر بسیار از این و آن شنیده‌ایم که افراد و گروه‌هایی برای پیدا کردن گنج در استان کهگیلویه و بویراحمد فعالیت‌های شبانه و مخفیانه زیادی انجام می‌دهند تا که پس از یافتن گنج برای همیشه به زعم خویش زندگی راحت و توام با آسایشی داشته باشند.
داستان‌های زیادی هم از پیدا کردن گنج و ثروتمند شدن افرد شنیده‌ایم چه این که اگر کسی بعد از یک دوره فقیری و بیچارگی یکباره به نان و نوایی رسید یقیناً گنجی پیدا کرده که مصداق این گونه افراد در استان فراوان است غافل از این که ثروتمند شدن آن‌ها فلسفه‌ای دیگر داشته و دری دیگر به تخته خورده که از مرحله فقر و بیچارگی به غنا و توانگری رسیده‌اند.
داستان پیدا کردن گنج در کهگیلویه و بویراحمد چنان برای برخی واقعی و رؤیایی شده که تنها راه ثروتمند شدن را دستیابی به ثروت زیر خاکی یا همان گنج می‌دانند و به همین خاطر سرنوشت خود را به دست افراد سودجو و منفعت‌طلب می‌سپارند و چه بسیارند که همان نیمچه دارایی خود را که در حد خوردن برری نمردن بود در راه یافتن گنج از دست داده‌اند.
با اطلاعاتی که رئیس یگان حفاظت میراث فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص کشفیات اشیای تاریخی به خبرنگاران داد معلوم شد که چه بسیار افرادی که در استان هنوز در رؤیا و تخیل گنج روز و شب خود را سپری می‌کنند غافل از این که گنجی در کار نیست و تنها وقت خود را تلف کرده‌اند و سرنوشت را به دست شیادان سپرده‌اند.»
 سرهنگ طاهری مسؤول یگان حفاظت میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید در دو سال اخیر تعداد 1215 فقره کشفیات اشیای تاریخی در استان داشته‌ایم که تنها 111 فقره آن‌ها اصل بوده و 1104 مورد بدلیجات بوده‌اند.
وی شایعات را یکی از دلایل روی آوردن برخی‌ها به کندو کاو برای رسیدن به گنج می‌داند و می‌گوید عده‌ای شیاد از استان‌های دیگر با یال و کوپالی عجیب و غریب و با ادعاهای واهی جوانان استان ما را فریب می‌دهند و در حالی که همراه خود یکی دو جنس اصل به همراه دارند به کل افراد را اغوا می‌کنند که دنبال گنج بگردند.
طاهری در ادامه این گونه می‌گوید که متاسفانه برخی از این افراد هیبتی مذهبی هم به خود می‌گیرند و پس از این که افراد ساده‌لوح را فریب دادند و کلاهی از سری برداشتند متواری می‌شوند.
محمود باقری مدیرکل گردشگری و میراث فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد هم با ابراز تأسف از این که عده‌ای چنین عقایدی دارند و به دنبال گنج هستند افزود: بسیاری از عقاید و مسائلی که در مورد گنج در استان داریم تنها از روی توهم بوده و سرابی بیش نیست.
وی در همین خصوص با بیان آمار کشفیات گفت: وقتی از بیش از یک هزار و 200 شی کشف شده تنها 111 مورد اصلی است یعنی کمتر از 10 درصد این اشیا واقعی هستند و عده‌ای شیاد با استفاده از ساده لوحی افراد آن‌ها را سرکیسه می‌کنند.
این مسؤول با توصیه به جوانانی که دنبال اشیای زیر خاکی و یا به قول خودشان گنج هستند از آن‌ها خواست تا دیر نشده به دنبال کاری آبرومند و واقعی باشند چرا که رؤیای پیدا کردن گنج در کهگیلویه و بویراحمد سرابی بیش نیست.
 
 


کد مطلب: 409756

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/409756/گنج-تخیلی-یال-کوپالی-عجیب-جوانان-کهگیلویه-بویراحمد-فریب-می-دهند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1