کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نبود نظارت و دلالانی که دسترنج کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد را به باد می‌دهند

دست‌درازی دلالان گندم به مزارع کشاورزان

28 ارديبهشت 1398 ساعت 18:18

کشاورزان این استان بر این باورند که نبود نظارت در خرید گندم در سال‌های گذشته موجب شده تا دلالان وارد عرصه اقتصادی شده و با قیمت پایین این محصول کشاورزی را خریداری و به دولت بفروشند.


برداشت گندم و جو در این استان کهگیلویه و بویراحمد از نیمه اول اردیبهشت آغاز می‌شود و این در حالی است که سطح زیرکشت گندم در استان 94 هزار هکتار است و میزان گندم مصرفی مورد نیاز برای جمعیت 713 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد حدود 85 هزار تن اعلام شده است. اما هر ساله دلالان هنگام برداشت گندم با حضور گسترده در بازار گندم، دسترنج یک سال از دست‌های پینه بسته تولید کنندگان این دانه‌های طلایی را به جیب می‌زنند هر چند این مبلغ برای درمان دست‌های آنها و خانواده‌شان کافی نیست.
 ایرنا نوشت: نفوذ دلالان در چرخه تولید به مصرف را در کهگیلویه و بویراحمد می‌توان مشاهده کرد، جایی که کشاورزان با خون دل محصول تولید می‌کنند و سود آن در نهایت به جیب افرادی می‌رود که نه دلسوز تولید کننده بوده و نه توان مصرف کنندگان برایشان اهمیت دارد.
کشاورزان این استان بر این باورند که نبود نظارت در خرید گندم در سال‌های گذشته موجب شده تا دلالان وارد عرصه اقتصادی شده و با قیمت پایین این محصول کشاورزی را خریداری و به دولت بفروشند.
این قشر زحمت کش تأخیر در پرداخت وجوه گندم‌های فروخته شده را یکی از عوامل حضور دلالان در بازار این محصول می‌دانند.
خوشبختانه امسال دولت برای قطع کردن دست دلالان در خرید گندم، خرید تضمینی مازاد بر نیاز کشاورزان را در قالب سامانه جامع پهنه بندی و مدیریت داده‌های کشاورزی انجام می‌دهد.
بر این اساس دولت مسئولیت ساماندهی و ثبت اطلاعات بهره برداران کشاورزی در این سامانه را برعهده سازمان جهاد کشاورزی قرار داده است.
رضا کریمی یکی از کشاورزان باشتی در این باره گفت: دلالان گندم، محصولات کشاورزان را با نرخ بالا در این شهرستان پیش خرید می‌کنند.
وی بیان کرد: دلالان گندم کشاورزان را با نرخ 18 هزار ریال از گندمکاران این منطقه پیش خرید کرده‌اند.
این کشاورز با بیان اینکه نرخ خرید گندم تضمینی بسیار پایین است گفت: دولت باید برای رفع این مشکل چاره‌ای بیندیشد.
یکی دیگر از کشاورزان منطقه لیشتر گچساران در این باره گفت: کشاورزان این منطقه در صورت پیشنهاد نرخ بالا از سوی دلالان گندم خود را می‌فروشند.
وی تصریح کرد: امسال نرخ خرید تضمینی گندم از کشاورزان افزایش چندانی نداشته در حالی که نرخ ماشین آلات کشاورزی 15 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته که این مساله در نرخ تضمینی گندم از سوی دولت لحاظ نشده است.
صادق مرادی یکی دیگر از گندمکاران باشتی گفت: در این منطقه موضوع دلالان در حد شایعه است و در صورت مشاهده برای برخورد قانونی با آنها توسط مردم به جهاد کشاورزی اطلاع رسانی می‌شود.
گندم از واسطه‌ها خریداری نمی‌شود
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به آغاز زمان خرید گندم از کشاورزان این استان، گفت: خرید گندم تنها از کشاورزانی صورت می‌گیرد که نام آنها در سامانه پهنه بندی سازمان جهاد کشاورزی ثبت شده باشد.
سید علی صادق فروزنده اضافه کرد: برای جلوگیری از فعالیت دلالان در بخش محصولات کشاورزی، سازمان جهاد کشاورزی با راه اندازی سامانه پهنه بندی سعی کرده به نوعی شناسنامه‌ای از میزان و نوع کشت محصولات کشاورزی را فراهم بکند.
وی ادامه داد: کشاورزان براساس اطلاعاتی که در این سامانه وارد کرده‌اند از مزایا و خدمات جهاد کشاورزی در مراحل کشت و تولید محصولات کشاورزی خود برخوردار می‌شوند.
فروزنده گفت: ثبت نام در این سامانه برای خرید محصول از گندمکاران ضروری است.
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی کهگیلویه و بویراحمد گفت: 10 مرکز در این استان خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان را بر عهده دارد.
فروزنده با بیان اینکه تاکنون 2 هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان خریداری شده، گفت: پیش‌بینی‌شده امسال 75 هزار تن گندم سیلویی در استان خریداری شود.
وی قیمت گندم معمولی را هر کیلوگرم 17 هزار ریال و گندم دروم را هر کیلوگرم 17 هزار و 700 ریال اعلام کرد.
فروزنده با اشاره به ایجاد چهار مرکز برای خرید دانه روغنی کلزا در این استان، اظهار داشت: امسال پیش‌بینی‌شده 2 هزار و 650 تن کلزا به قیمت هر کیلوگرم سه هزار و 437 ریال خریداری شود.
وی ظرفیت سیلوی استان را 60 هزار تن اعلام کرد و گفت: امسال مشکل خاصی در زمینه فضای ذخیره سازی گندم وجود ندارد.
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی کهگیلویه و بویراحمد گفت: مطالبات گندم کاران بر اساس میزان گندم تحویلی پس از تحویل گندم از طریق بانک کشاورزی به حساب شخصی آنها واریز می‌شود.
 120 هزارتن گندم و جو در کهگیلویه و بویراحمد برداشت می‌شود
معاون بهبود تولیدات گیاهی کهگیلویه و بویراحمد گفت: طبق پیش بینی کارشناسان زراعی استان، امسال بیش از 120 هزار تن گندم و جو از مزارع این استان برداشت خواهد شد.
شهرام عسکری اظهار داشت: از این میزان گندم پیش بینی می‌شود 75 هزار تن گندم مازاد مصرف کشاورزان و 9 هزار تن گندم بذری از سوی شرکت غله خریداری خواهد شد.
وی بیان کرد: 72 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این استان زیر کشت گندم دیم و 22 هزار هکتار زیر کشت گندم آبی رفته است.
عسکری در خصوص کشاورزانی که در سامانه پهنه بندی ثبت نام نکرده‌اند، افزود: این افراد با مراجعه به سازمان جهاد کشاورزی و ارائه مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در سامانه و یا دریافت معرفی نامه اقدام کنند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه بانک عامل پرداخت بهای گندم در سال زراعی امسال بانک کشاورزی است، افزود: براساس بند 15 دستورالعمل ابلاغی از سوی وزیرجهاد کشاورزی، خرید تضمینی گندم در سال زراعی امسال در قالب سامانه جامع پهنه بندی و مدیریت داده‌های کشاورزی انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه مسئولیت ساماندهی و ثبت اطلاعات بهره برداران کشاورزی در این سامانه برعهده سازمان جهاد کشاورزی قرار داده شده است، اضافه کرد: بی شک با انجام اقدام مذکور دست دلالان در حوزه خرید گندم قطع خواهد شد.


کد مطلب: 409741

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/409741/دست-درازی-دلالان-گندم-مزارع-کشاورزان

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1