تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۰:۵۳
کد مطلب : ۴۰۹۶۷۰
وقتی آتش سوزی به جان جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد می‌افتد، امکانات کم می‌آورند

طبیعت کهگیلویه و بویراحمد در آتش غفلت

۱
۰
طبیعت کهگیلویه و بویراحمد در آتش غفلت
کبنا ؛ کهگیلویه و بویراحمد از جنگل‌ها و مراتع خدادادی زیادی برخورد است و این استان را بیشتر به عرصه‌های منابع طبیعی و گیاهان دارویی آن می‌شناسند. اما گاهی به دلایل سهل‌انگاری و عوامل دیگر آتش به جان طبیعت این استان می‌افتد و این سرمایه بزرگ روز به روز به سمت نابود شدن پیش می‌رود.
 تأثیر جنگل‌ها و مراتع در توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع انسانی واقعیتی انکار ناپذیر است اما برخی‌ها خود انگار خود را به بی خیالی زده و یا شاید این سرمایه عظیم را باور نکرده‌اند و از آن بی اطلاع هستند.
بسیاری از افراد در این استان با سهل انگاری و بی دقتی رخت سیاهی بر تن سبز طبیعت و جنگل‌ها می‌پوشانند.
تابستان و فصل گرما از راه خواهد رسید، آنچه که دوستداران محیط زیست را نگران می‌کند، وقوع آتش سوزی هایی است که بنابر آمارها بیش از 90 درصد آن‌ها عامل انسانی است.
خاکستر شدن چندین هکتار جنگل و مرتع و نبرد دوستداران طبیعت برای مهار شعله‌های بی‌رحم آتش، بخشی از قصه تلخ و سوزناک آتش سوزی‌های چند سال اخیر در کهگیلویه و بویراحمد است.
این مسائل سبب شد تا در میزگرد ایرنا به بحث و تبادل نظر در مورد علل آتش سوزی ها بپردازیم و راه‌های پیشگیری از این معضل دردناک را پیش از تبدیل شدن جنگل به خاکستر بیاموزیم و مردم را آگاه کنیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در این باره گفت: جنگل، آب و خاک سرمایه‌های عظیم این استان هستند که ارزش آن از نفت و گاز، پتروشیمی و دیگر موارد به مراتب بسیار بالاتر است و به عبارتی دیگر قابل مقایسه با یکدیگر نیستند.
محسن جعفری نژاد افزود: بسیاری از مردم این استان از ارزش بی بدیل این سرمایه‌ها به ویژه جنگل بی خبرند و با ناآگاهی تمام زمینه نابودی آن را فراهم می‌کنند و آتش بر جان درختان جنگل‌ها می‌اندازند.
جعفری نژاد بیان کرد: فرهنگ حفاظت از جنگل هنوز در کهگیلویه و بویراحمد عمومی نشده و افراد بی اطلاع‌اند از این که آتش بر پیکره جنگل انداختن، زمینه ساز هر چه بیشتر نابودی آینده خود و نسل‌های آن‌هاست.
وی بر خواستار تبلیغ فرهنگ صیانت از جنگل‌ها و عرصه‌های طبیعی از سوی رسانه‌های ارتباط جمعی شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: عامل بیشتر آتش سوزی‌ها در استان انسانی بوده که باید مردم هنگام ورود به طبیعت تا حد امکان از روشن کردن آتش خودداری کنند.
وی بر آمادگی تمام دستگاه‌ها برای مقابله با آتش سوزی‌ها در مناطق مختلف استان تاکید کرد.
جعفری نژاد عنوان کرد: بارش مطلوب سال زراعی جاری در کهگیلویه و بویراحمد سبب رویش مراتع طبیعی و علفزارها در جای جای این استان شده که این امر زنگ خطر کشیدن زبانه‌های آتش را در این استان به صدا درآورده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد افزود: بهتر است از هم اینک فرهنگ سازی، آموزش و اطلاع رسانی نحوه ورود افراد به طبیعت گوشزد شود تا این خطر مهیب آتش سوزی کاهش یابد.
وی تصریح کرد: 20 درصد جنگل‌های زاگرس و به عبارتی 8 درصد کل جنگل‌های کشور در کهگیلویه و بویراحمد واقع شده که این حجم عظیم نیاز به صیانت و حفاظت بیش از پیش دارد.
جعفری نژاد گفت: طبیعت گردان باید بدانند که یک بطری شکسته شیشه‌ای و یا یک بطری آب معدنی با چندین قطره آب موجود در آن می‌تواند نور خورشید را متمرکز و سبب ایجاد آتش سوزی شود و باید از رها کردن زباله‌های خود در طبیعت خودداری کنند.
وی بیان کرد: کوهستانی بودن مناطق آتش سوزی، صعب العبور بودن، وسعت زیاد، وزش باد، رها کردن خرده شیشه و فلزات در طبیعت توسط افراد، دست به دست هم داده تا دامنه آتش سوزی ها در کهگیلویه و بویراحمد بیشتر شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: موضوع پیشگیری در مورد وقوع آتش سوزی ها بسیار مهم است و باید آتش در محل پیشگیری شود.
وی افزود: همچنین فرهنگ سازی صحیح در مورد پیشگیری از وقوع آتش سوزی ها می‌تواند حجم این آتش سوزی ها را در جنگل به حداقل برساند.
جعفری نژاد گفت: زمان به موقع رسیدن به آتش برای خاموش کردن آن بسیار مهم است به دلیل دیر خبر دار شدن از زمان وقوع آتش سوزی در جنگل‌های استان نیروهای امداد و نجات پس از ساعت‌ها پیاده روی به منطقه بروز حادثه می‌رسند که این امر در طولانی شدن مهار آتش و افزایش خسارت‌ها نقش مهم دارد.
وی ابراز داشت: شیب تند کوه، دسترسی نداشتن به محل عرصه و وجود پرتگاه‌های خطرناک، وزش باد و عدم آنتن‌دهی برای خطوط تلفن همراه در برخی منطقه ضرورت وجود بالگرد را برخی مواقع برای انتقال نیروها و تجهیزات بیشتر کرده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: سال‌های گذشته همچنین هماهنگی لازم برای خاموش کردن آتش سوزی ها وجود نداشت که امید است امسال در صورت وقوع آتش سوزی ها با کمک دهیاران و فرمانداران این هماهنگی‌ها افزایش یابد.
وی افزود: برای حفظ محیط زیست باید تلاش شود مدیریت مشارکتی با مردم منطقه داشت و تعارضات باید به حداقل خود برسند.
جعفری نژاد عنوان کرد: تعامل و همیاری مردم نقش بسزایی در کاهش آتش سوزی ها و خاموش کردن به موقع آتش سوزی ها خواهد داشت.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: می‌توان با برنامه ریزی مناسب و برنامه‌های مشارکتی زمینه توسعه و احیا هر بیشتر جنگل‌ها و گیاهان دارویی را با کمک مردم در این استان افزایش داد.
سال گذشته 24 مورد آتش سوزی در 220 هکتار در مناطق حفاظت شده استان رخ داد که این میزان در سال 96 حدود 34 مورد در 483 هکتار بوده است.
استان کهگیلویه و بویراحمد با 312 هزار و 500 هکتار منطقه حفاظت شده و موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه‌ای که افزون بر 20 درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود 40 درصد گونه‌های دارویی کشور را در خود جای داده است.
هم اینک هفت منطقه حفاظت شده با وسعت 93 هزار و 660 هکتار، دنای شرقی با وسعت 28 هزار و 202 هکتار، خاییز سرخ با مساحت 33 هزار و 235 هکتار، خامی با وسعت 25 هزار و 671 هکتار، دیل با 10 هزار و 381 هکتار، سولک با 2 هزار 4287 هکتار و سیوک با 12 هزار 858 هکتار در این استان زیبای طبیعی وجود دارد.
کهگیلویه وبویراحمد همچنین دارای پنج منطقه شکار ممنوع شامل پادنای سمیرم، خرم ناز، لار و ماغر، حاتم و کوه تلرش است.
 فرهام جلیلی رئیس اداره منایع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گچساران اظهار کرد: در پی آتش سوزی روز گذشته که از ساعت 16 الی 21:30 شب در منطقه آبگرمو، امامزاده اسماعیل و کارکنان دولت رخ داد، موجب شد تا 40 هکتار از مراتع و جنگل‌های این منطقه طمعه حریق شود.
 وی با بیان اینکه آتش سوزی اولیه با تلاش نیروهای منابع طبیعی و مردمی پس از یک ساعت مهار شد، گفت: به علت وزش باد شدید در جای دیگر از کوه‌های کارکنان دولت و ارتفاعات این آتش سوزی آغاز شد که پس از تلاش بسیار در ساعت 21:30 دقیقه شب آتش مهار شد.
رئیس اداره منایع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گچساران تصریح کرد: برای مهار این آتش سوزی 15 نفر از نیروهای منابع طبیعی، انجمن کوهنوردی، محیط زیست و مردمی شرکت داشتند.
جلیلی وزش باد شدید، رعد و برق و خطاهای انسانی را عامل این آتش سوزی دانست وعنوان کرد: از ابتدای امسال تاکنون بیش از 62 هکتار از مراتع و جنگل‌های این شهرستان در مناطق مختلف طعمه حریق شده است.
جعفر نیکبخت فرماندار کهگیلویه آمادگی همه دستگاه‌های اجرایی و نهادها برای مقابله با حوادث احتمالی به خصوص آتش‌سوزی را ضروری دانست و گفت: انتظار می‌رود همه مدیران خود را در این زمینه مسؤول بدانند.
فرماندار کهگیلویه با ضعیف خواندن عملکرد دستگاه‌ها در اطفای حریق‌های سال گذشته تصریح کرد: امسال آمادگی و هماهنگی بیشتری لازم است تا در مواقع آتش‌سوزی با مشکلی روبرو نشویم.
رئیس ستاد مدریت بحران کهگیلویه افزود: همه امکانات و تجهیزات ادارات و نهادها برای مقابله با حوادث بسیج شوند و در هر اداره یک گروه گشت تشکیل شود.
نیکبخت از بروز یک فقره آتش‌سوزی در شهرستان خبر داد و گفت: این آتش‌سوزی شب گذشته در حومه غربی روی داد و باعث از بین رفتن 2 هکتار از مزارع روستاهای بوا و روشن‌آباد شد.
وی با بیان اینکه دسترسی برای حضور ماشین آلات در منطقه حادثه مشکل بود، از دستگاه‌ها خواست جاده‌های بین مزارع را برای تسهیل در تردد وسایط نقیله برای مهار آتش‌سوزی‌های احتمالی بازگشایی کنند.
هدایت‌الله آویزش رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه نیز با اشاره به مظلومیت منابع طبیعی در مهار آتش‌سوزی‌ها اظهار داشت: حین بحران آتش‌سوزی همه ادارات مکلف‌اند امکانات و نیروهای خود را بسیج کنند و نباید صرفا از منابع طبیعی انتظار مهار داشت.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه گفت: این اداره همانند دیگر اعضای ستاد مدیریت بحران تنها یک عضو است اما وظیفه خود می‌دانیم در مواقع آتش‌سوزی همیشه خط مقدم باشیم.
وی تصریح کرد:آتش‌سوزی‌های سال گذشته در سطح شهرستان عمدتا مرتعی بود و خسارت خاصی در حوزه جنگل‌ها وارد نشد.
آویزش با بیان اینکه تیم‌های ادارات برای همکاری در مهار آتش‌سوزی‌ها باید فعال باشند افزود: سال گذشته اعلام امادگی‌ها صوری بود و همکاری خوبی وجود نداشت.
وی دره آبرفتی دره‌شور به سمت روستای امامزاده پهلوان را مستعد آتش‌سوزی دانست و گفت: نخاله‌های ساختمانی در این مسیر راه را بر ورود خودروی آتش‌نشانی برای اطفای حریق بسته و لازم است بازگشایی شود.
این مسؤول تصریح کرد: 80 درصد آتش‌سوزی به علت سوزاندن پسماند مزارع روی می‌دهد.
آویزش با اشاره به امکانات و تجهیزات منابع طبیعی برای مهار آتش‌ گفت: چهار دستگاه دمنده، 15 دستگاه فلس‌بک و 20 عدد آتش‌کوب به تجهیزات موجود افزوده شده این در حالی است که برای اطفای حریق در مناطق کوهستانی امکانات جوابگو نیست.
ایجاد 200 کیلومتر آتش‌بر در جنگل‌ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد
«استان کهگیلویه و بویراحمد یک میلیون و 700 هکتار جنگل و مرتع دارد و 20 درصد جنگل‌های زاگرس در این استان واقع شده است.بارش‌های خوب ابتدای امسال پوشش گیاهی را افزایش داده که علاوه بر تامین علوفه دام می‌تواند باعث آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع شود. برای جلوگیری از آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع، منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد اقدام به ایجاد 200 کیلومتر آتش‌بر در مناطق مختلف استان کرده است.»
غلام‌حسین حکمتیان مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در همین خصوص گفت: مزیت ایجاد آتش‌برها این است که اگر نقطه‌ای دچار آتش‌سوزی شود ادامه پیدا نمی‌کند و به وسیله آتش‌برها، آتش قطع می‌شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: کمک به کنترل و اطفای حریق از دیگر مزیت‌های آتش‌برها در جنگل‌ها و مراتع استان هستند.
این مسوول با بیان اینکه تلفن گویای 1504 به صورت شبانه‌روزی آماده دریافت گزارش هرگونه آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های استان است، افزود: 74 قرق‌بان منابع طبیعی را در مواقع آتش‌سوزی یاری می‌کنند ضمن اینکه به مانند سال‌های گذشته از ظرفیت جوامع محلی استفاده می‌کنیم.
حکمتیان با اشاره به خشک شدن پوشش گیاهی در فصل تابستان به مردم توصیه کرد اگر در دامن طبیعت اقدام به روشن کردن آتش می‌کنند حتما آن را خاموش و از خاموش شدن آتش اطمینان حاصل کنند.
وی با تأکید بر اینکه مردم زباله‌های خود را در دامان طبیعت رها نکنند، خاطرنشان کرد: برخی از زباله‌ها مانند شیشه مثل ذره‌بین عمل می‌کنند و احتمال آتش‌سوزی در جنگل و مراتع را افزایش می‌دهند.
مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: سال گذشته 350 هکتار از جنگل‌ها و مراتع استان دچار آتش‌سوزی شد که با اقدامات پیشگیرانه‌ای که در سال جدید صورت گرفته و همچنین مشارکت مردم امیدواریم شاهد کاهش آتش‌سوزی و خسارت به منابع طبیعی استان باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

حیدرشاه
Iran, Islamic Republic of
جنگل در اداره منابع طبیعی . خدا میدونه جنگل ها نیاز به جنگلبان ندارن. در خانه هستش... خدایی خدایی. منابع طبیعی یاسوج نگاه کنید ای.......بدبختی
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1