تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۱۸
کد مطلب : ۴۰۹۶۳۹

مبارزه با ملخ های مهاجم در مرز گچساران ادامه دارد

سامانه 131 برای گزارش مشاهدات خود به مسئولان/درخواست رئیس جهادکشاورزی گچساران از مردم
۰
مبارزه با ملخ های مهاجم در مرز گچساران ادامه دارد
کبنا ؛با توجه به هشدار سازمان خواروبار جهانی (فائو) بارندگی که در هفته های اخیر در کشور داشته ایم به عنوان یک جاذب برای ورود و حمله حجم عظیمی از گله‌های ملخ شده که به صورت پروازی از شبه جزیره عربستان به ایران می آیند. هرمزگان پیشانی ورود این ملخ ها به داخل کشور بوده است و در حال حاضر  شش استان جنوبی کشور درگیر هجوم ملخ‌های مهاجر هستند.
2هفته دیگر بیشتر فرصت مقابله با ملخ‌های صحرایی در شهرستان دوگنبدان وجود ندارد و در صورت پیشگیری نکردن به موقع از هجوم آن‌ها مناطق وسیعی از استان و استان‌های همجوار مورد هجوم این ملخ‌ها قرار می‌گیرد. مسئولان کهگیلویه و بویراحمد  از تشکیل قرارگاه عملیاتی مبارزه با حمله ملخ‌های صحرایی در گچساران خبر می دهند و می گویند: در این زمینه دو فرمانداری دیلم و گناوه استان بوشهر پای کار هستند. با اطلاع از اینکه «ملخ‌های مهاجم تمام گیاهان زراعی، باغی و حتی علف‌های هرز را می‌خورند، این نوع ملخ قدرت پرواز بسیار زیادی دارد و در یک شبانه روز می‌تواند تا 150 کیلومتر پرواز کند.» مقابله با آنها را باید جدی گرفت.
عزیز فیلی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این باره بیان کرد: با همکاری فرمانداری شهرستان گچساران قرارگاه عملیاتی مبارزه با حمله ملخ‌های صحرایی تشکیل و امکانات لازم در اختیار آن‌ها قرار گرفته است.
وی با اشاره به اختصاص 200 میلیون تومان اعتبار به جهاد کشاورزی برای مبارزه سریع با حمله ملخ‌ها عنوان کرد: تمامی دستگاه‌های اجرایی موظف به همکاری با سازمان جهاد کشاورزی برای گسترش حمله ملخ‌ها هستند و هیچ گونه کم کاری در این زمینه پذیرفتنی نیست.
فیلی ابراز کرد: ملخ‌های صحرائی در دو منطقه گچساران به صورت گله‌ای و پوره مشاهده شده که هم اکنون اقدامات لازم توسط سازمان جهاد کشاورزی در حال انجام است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به این سؤال که آیا صحت دارد ملخ‌ها به منطقه سرگچینه بویراحمد رسیده است؟، افزود: تاکنون این موضوع گزارش نشده است.
عبدالوهاب پورالحسینی رئیس جهاد کشاورزی گچساران گفت: با شناسایی 2 منطقه جدید تعداد مناطق آلوده به آفت ملخ در شهرستان به چهار منطقه افزایش یافت.
پورالحسینی افزود: در مناطق بی بی حکیمه ۲ و دشت آهوباز منطقه خشاب در مرز استان بوشهر امروز و پیش از این در مناطق بی بی حکیمه و باباکلان آفت پوره ملخ شناسایی شده است.
وی اظهار داشت: کار پایش و سمپاشی با همکاری کارشناسان پهنه جهاد کشاورزی، نیروهای بسیج، منابع طبیعی و شرکت نفت گچساران در حال انجام است.
رئیس اداره جهاد کشاورزی گچساران بیان کرد: تاکنون کار سمپاشی در مناطق باباکلان و بی بی حکیمه در سه مرحله انجام شده است.
وی اظهار داشت: 2 منطقه دیگر که امروز گزارش شده و برآوردی از مساحت مراتع آلوده انجام نشده است.
پورالحسینی توضیح داد: در هر یک از مناطق آلوده سه اکیپ متشکل از 15 تا 20 نفر در حال انجام عملیات پایش و سمپاشی هستند.
رئیس جهاد کشاورزی گچساران افزود: تاکنون 15 هزار هکتار عملیات پایش در مناطق مختلف این شهرستان انجام شده است.
پورالحسینی از کسانی که سم پاش پشتی یا تراکتوری دارند خواست برای مبارزه با ملخ‌ها با جهاد کشاورزی همکاری کنند.
 براساس آخرین آمار که در روز چهارشنبه از سوی وزارت جهاد کشاورزی انجام شده است 40 هزار هکتار از مراتع استان‌های درگیر سم پاشی شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه تخم گذاری هر ملخ که به صورت خوشه‌ای انجام می‌شود و در آینده منجر به تولید 300 تا 400 ملخ می‌شود می‌گوید: دلیل نگرانی و جدیت مسئولان این مساله است.
الیاس تاج الدینی افزود: به دلیل حساسیت کار، سمپاشی در مناطق آلوده در سه مرحله انجام می‌شود.
وی تصریح کرد: با توجه به مشاهده ملخ در استان‌های مجاور کار ردیابی و پایش مسیرها در مرز استان‌های فارس، خوزستان و بوشهر از 2 ماه پیش از سوی کارشناسان استان شروع شد.
تاج الدینی ادامه داد: هم اکنون در مرز 2 استان فارس و بوشهر که هر دو به شهرستان گچساران متصل می‌شوند مشکل ایجاد شده است.
وی ابراز داشت: با توجه به اینکه اهالی بومی، هر منطقه را بهتر می‌شناسند مردم می‌توانند با سامانه 131 مشاهدات خود در خصوصی وجود ملخ‌های مهاجر را به مسئولان گزارش دهند تا کار مبارزه در سرایع ترین زمان ممکن آغاز شود.
تاج الدینی با یادآوری این نکته که ملخ‌های مهاجر حدود هفت سانتیمتر طول و بخشی از بدن آنها سبز رنگ است از اهالی روستاها و گردشگران خواست در صورت مشاهده به مسئولان گزارش دهند تا کار مبارزه هر چه زودتر آغاز شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت که بخش قابل توجهی از سموم مورد نیاز برای سمپاشی مبارزه با ملخ در استان خریداری شده است.
الیاس تاج الدینی توضیح داد: بخشی از اعتبار عملیات مبارزه با رایزنی با مسئولان ارشد جهاد کشاورزی تأمین و بخشی نیز با حمایت استاندار کهگیلویه و بویراحمد تأمین خواهد شد.
وی ابراز داشت: براساس برنامه ریزی قرار است که نشستی با مسئولان شهرستان‌های مجاور استان‌های فارس، خوزستان و بوشهر درباره نحوه تعامل برگزار شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون 40 هزارهکتار از اراضی کشاورزی و مراتع این استان در مرز استان‌های جنوبی برای مبارزه با ملخ صحرایی پایش شده است.
وی عنوان کرد: به منظور مهار و مقابله اصولی با ملخ‌های صحرایی در این استان اعتبار برای تأمین امکانات و خرید سم و نیروی کافی مورد نیاز است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: نشستی با حضور فرمانداران شهرستان‌های مجاور از جمله بهبهان، نورآباد ممسنی و بوشهر و دیگر شهرستان‌های در معرض خطر درباره نحوه تعامل در زمینه مقابله با آفت ملخ برگزار خواهد شد.
 معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه آفت ملخ به مراتع هجوم آورده و بر اساس قانون صیانت از مراتع وظیفه همه دستگاه‌های اجرایی است اضافه کرد: مشارکت مسئولان برای دفع ملخ مطلوب است.
شهرام عسکری بیان کرد: برای اثربخش‌تر بودن مبارزه، عملیات سمپاشی بیشتر در ساعت‌های 6 تا 8 بامداد انجام می‌شود.
عسکری اظهار داشت: تا 15 روز آینده کار مبارزه و سمپاشی در مناطق آلوده ادامه خواهد یافت.
ملخ‌های مهاجم تمام گیاهان زراعی، باغی و حتی علف‌های هرز را می‌خورند، این نوع ملخ قدرت پرواز بسیار زیادی دارد و در یک شبانه روز می‌تواند تا 150 کیلومتر پرواز کند.
ملخ صحرایی از کشوری به کشور دیگر و از استانی به استان دیگر می‌تواند مهاجرت کند.
این نوع از ملخ‌ها در مسیر عبور خود با تغذیه از سبزینه‌های مختلف ازجمله جنگل‌ها، باغ‌های میوه، علوفه، غلات، صیفی و مراتع را از بین می‌برند و با توجه به قدرت تخریبی بالایی که دارند باعث قحطی در منطقه نیز می‌شوند.
مدیرکل بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: نگرانی از نظر کمبود اعتبار برای مبارزه با ملخ‌های مهاجر در استان وجود ندارد.
وحید محمدی تبار توضیح داد: فرمانداران شهرستان‌های هشت گانه کهگیلویه و بویراحمد، دستگاه‌های اجرایی منابع طبیعی و آبخیزداری، امور عشایر و محیط زیست و سایر دستگاه‌های اجرایی در صورت ضرورت به کمک جهاد کشاورزی برای مبارزه با آفت ملخ خواهند آمد.
کارشناسان می گویند که شرایط دمایی بر روی این آفت تاثیری ندارد و فقط به یک فضای سبز نیاز دارند.
استان کهگیلویه و بویراحمد 270 هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که 160 هزار هکتار آن زراعی است.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1