تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۱:۰۳
کد مطلب : ۴۰۹۶۱۷
کبنا هجوم ملخ‌های گیاهخوار را بررسی کرد

قشون کشی ملخ‌های گرسنه به مراتع کهگیلویه و بویراحمد و مسئولان بی‌خیال

۰
قشون کشی ملخ‌های گرسنه به مراتع کهگیلویه و بویراحمد و مسئولان بی‌خیال
کبنا ؛قشون ملخ‌ها به مزارع و مراتع کهگیلویه و بویراحمد رسیده‌اند و اگر مقابل آنها ایستادگی نشود، تمام داشته‌های طبیعی این استان را به ویران می‌کنند.
موضوع هجوم ملخ‌های علف خوار سبب شد تا وحید محمدی تبار مدیرکل مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد جلسه‌ای شورای هماهنگی مدیریت بحران را به ریاست عزیز فیلی معاون عمرانی استاندار و با حضور حسن نوروزی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، فرمانداران و مدیران عضو مدیریت بحران برگزار کند. بعضی مدیران به خوبی خطر این گیاه خواران وحشی و یاغی را احساس کردند و خواهان ایستادگی در مقابل آنها شدند و برخی مسئولان هم سری تکان می‌دادند و می‌خندیدند. فرماندار گچساران و یا رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و مدیرکل بحران و معاون استاندار خطر را با همه وجود احساس کرده بودند و به همین خاطر پیشنهاد تشکیل ستاد بحران و دعوت از فرمانداران گناوه و دیلم و نورآباد و رامهرمز و هندیجان را برای کمک جهت مقابله با این آفت گیاهخوار دادند.
در نشست ستاد بحران که امروز (دوشنبه 23 اردیبهشت ماه 98) در محل جلسات ستاد بحران تشکیل گردید، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مشغول توضیح خصوصیت این آفت گیاه‌خوار بود بسیاری از مسوولان عضو ستاد قضیه را زیاد جدی نگرفتند تا جایی که برخی فرمانداران استان با دست خالی به این نشست آمده بودند و وقتی از آن‌ها جهت اظهار نظر دعوت می‌شد سکوت و حرف نزدن را ترجیح دادند در حالی که هجوم ملخ‌ها تا پشت دروازه‌های شهرستان‌های تحت مدیریت این فرمانداران رسیده است.
خطر به حدی جدی است که مدیرکل بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد خطر رسیدن ملخ‌ها به منطقه سردسیری دنا را هم هشدار داد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان برای مبارزه با این آفت تقاضای مقداری اعتبار کرد که معلوم بود هنوز آن دسته از مدیرانی که مسؤول تقسیم پول و اعتبارات در استان هستند به عمق قضیه و به عبارت بهتر به بحران و فاجعه‌ای که در راه است پی نبرده‌اند.
در این نشست مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یکی از اعضای ستاد بحران از مدیران حاضر در نشست خواست تا نسبت به این بحران مسؤولیت پذیر باشند.
معاون عمرانی استاندار از فرماندار گچساران درخواست کرد تا نشست هم اندیشی با حضور فرمانداران شهرستان‌های همجوار از جمله گناه و دیلم و نورآباد ممسنی و بهبهان و رامهرمز در گچساران تشکیل دهند و برای مقابله با این آفت از کمک سایر استان‌ها بی‌بهره نباشیم.
مدیرکل گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد هم از رئیس سازمان جهاد کشاورزی خواست تا عملیاتی صحبت کند چرا که اکنون روز توضیح دادن شکل و قیافه ملخ نیست؟!.
شهرام عسکری معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان هم در حاشیه این نشست به خبرنگار ما گفت کار سختی در استان پیش رو داریم و اگر مسوولان پای کار نیایند فاجعه‌ای ایجاد می‌شود.
علی خوان پایه فرماندار گچساران هم در این نشست خبر حمله ملخ‌ها را علاوه بر بی‌بی‌حکیمه و باباکلان به منطقه خشاب لیشتر گچساران داد.
خوان پایه با اشاره به آلودگی مناطق بی بی حکیمه و باباکلان به ملخ‌های مهاجم، افزود: ملخ‌ها به منطقه لیشتر هم سرایت کرده و در حال پیشروی هستند که اگر پیشگیری نشود سایر شهرستان‌ها را درگیر خواهند کرد و از استان عبور می‌کنند.
وی تصریح کرد: همه امکانات شهرستان را بسیج کرده‌ایم اما جوابگو نیست و ملخ‌ها در حال سرایت به دیگر مناطق استان هستند.
 فرماندار گچساران با بیان اینکه ۴۰ هزار هکتار از اراضی گچساران به ملخ‌های مهاجم آلوده شده و ملخ‌ها در حال پیشروی هستند، عنوان کرد: کارگروهی توسط جهاد کشاورزی در شهرستان مستقر شده اما این کارگروه باید امکانات داشته باشد اگر قرار باشد دو نفر از جهاد کشاورزی استان بیایند مستقر شوند و از امکانات شهرستان استفاده کنند، ما خودمان می‌توانیم مدیریت کنیم.
خوان پایه اظهار کرد: دست خالی نمی‌شود با ملخ‌های مهاجم مبارزه کرد و این ملخ‌ها به سمت گیاهان سبز در حال پیشروی هستند.
الیاس تاج الدینی رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد کمک گرفتن از هواپیمای سم پاش را برای مبارزه با این آفت نامناسب دانست چرا که باید از فاصله دو متری سم پاشی کرد و همچنین سم‌پاشی با هواپیما در این زمان ضررهای خود را دارد.
تاج‌الدینی با بیان این که در سال جاری آورد آبی خوبی داریم اظهار کرد: امسال همچنین وضعیت خوب تولید را داریم به ترتیبی که در سال قبل 80 هزار تن تولید گندم داشتیم و امسال پیش بینی 170 هزار تن تولید گندم در استان خواهیم داشت.
این مسؤول گفت: خرید مازاد گندم امسال سه برابر سال قبل و به مقدار پیش‌بینی شده 75 هزار تن است که خرید 10 هزار تن گندم بذری را نیز خواهیم داشت.
 وی بحران کنونی کشاورزی استان را هجوم ملخ‌ها ذکر کرد و با بیان این که در فاز اول این هجوم 6 استان را درگیر کرده بود افزود: اکنون در موج دوم 8 استان دیگر هم مورد هجوم ملخ‌ها قرار گرفته‌اند که یک آفت عمومی است و تنها جهاد کشاورزی نمی‌تواند با آن مقابله کند.
تاج‌الدینی با بیان این که این ملخ هر چه که رنگ سبز گیاهان در جلوی روی خود ببیند از بین می‌برد افزود: غلات و باغات و جنگل‌ها نیز شامل حال این قضیه می‌شوند که تا دنا خطر آن وجود دارد ملخ‌هایی که روزانه بین 200 تا 400 کیلومتر قادر به پرواز هستند.
وی در توصیف این ملخ افزود: یک ملخ زردرنگ به طول 45 میلی‌متر تا 75 میلی‌متر است و مشکل اساسی که با آن داریم تخم‌گذاری است و از هر تخم 300 تا 400 ملخ تولید می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان این که از همان موج اول همکاران ما برای بررسی به استان‌های دیگر رفتند اظهار کرد: حداقل 40 هزار هکتار از مزارع خودمان را پایش کردیم و اکنون بیش از دو هفته دیگر فرصت نداریم و اگر در دو هفته مبارزه نکنیم به بقیه شهرستان‌ها و مناطق استان سرایت می‌کند هر چند در حال حاضر در خصوص مزارع و باغات مشکلی نداریم اما باید از هم اکنون نگران سال آینده باشیم چرا که پوره‌ها و تخم‌ها را زیر خاک پنهان می‌کنند و تنها 75 روز فرصت دارند تا به ملخ تبدیل شوند.
وی از معاون عمرانی استاندار تقاضا کرد که شورای بحران در گچساران تشکیل شود و همه دستگاه‌ها پای کار بیایند و با فرمانداران شهرستان‌های مجاور از جمله گناوه و دیلم و رامهرمز و نورآباد ممسنی نشستی برگزار شود تا همه شهرستان‌های استان و مناطق مجاور در استان‌های دیگر به این مبارزه بپیوندند.
وی افزود: در حال حاضر در سه نوبت همکاران ما 900 هکتار از اراضی را سم‌پاشی کرده‌اند و برای این کار به آب و چراغ و اعتبار برای سم و نیرو نیاز داریم که خوشبختانه سپاه هم پای کار آمده است.
هجوم ملخ‌ها به 3 منطقه در گچساران
سید عبدالوهاب پورالحسینی رئیس جهاد کشاورزی گچساران نیز قبلاً در این باره گفته بود که با توجه به مشاهده پوره‌های سنین مختلف ملخ صحرایی در منطقه خشاب لیشتر و خطر آسیبهای جبران ناپذیر به باغات و صیفی جات با هماهنگی فرمانداری، جهادکشاورزی، نیروهای بسیج سپاه، شرکت نفت و دگیر ارگان برای مبارزه با این آفات عازم این منطقه می‌شوند.
وی با بیان اینکه تمهیدات لازم برای مبارزه با آفت ملخ صحرایی انجام گرفته است، گفت: عملیات سم‌پاشی منطقه در حال انجام است.
رئیس جهادکشاورزی گچساران گفت: در پی پایش کارشناسان جهادکشاورزی ملخ‌های صحرایی مهاجم علاوه بر ورود به مراتع منطقه باباکلان و بی بی حکیمه (س) در دو منطقه دیگر شهرستان گچساران مشاهده شده است.
این مسوول با بیان اینکه در حال حاضر ملخ‌های صحرایی به سه منطقه از مراتع در جنوب گچساران هجوم آورده‌اند، افزود: کار سم پاشی در منطقه دشت خشاب از 3 بامداد فردا آغاز و در منطقه بی بی حکیمه 1 و 2 و روستای باباکلان گچساران برای سومین بار انجام شد.
وی ابراز کرد: بیش از 200 هکتار از مراتع منطقه بی‌بی حکیمه و روستای باباکلان گچساران در مبارزه با ملخ‌های صحرایی سم‌پاشی شده است.
پورالحسینی با اشاره به اینکه این ملخ‌ها در منطقه بی بی حکیمه شهرستان گچساران به صورت دسته‌ای مشاهده شده است، گفت: به دلیل مرز دیلم و گناوه با شهرستان گچساران ملخ‌ها به صورت دسته‌ای مشاهده شده است.
رئیس جهاد کشاورزی با بیان اینکه مراتع مناطق جنوب گچساران در حال خشک شدن است افزود: با توجه به اینکه ملخ‌ها در مناطق سبز و مرطوب زندگی می‌کنند این ملخ‌ها برای تغذیه وارد مزارع صیفی جات و باغات می‌شوند و چنانچه منطقه سم‌پاشی نشود خسارت جبران ناپذیری به مزارع وارد خواهند کرد.
این مسوول ابراز کرد: شهرستان گچساران دارای 2 هزار هکتار باغ و بیش از 20 هزار هکتار زراعت صیفی‌جات است که با وجود هجوم ملخ‌ها در منطقه این اراضی را تهدید می‌کند.
 این گونه استنباط می‌شد که بسیاری از مسؤولان ستاد بحران استان کهگیلویه و بویراحمد هنوز به خوبی بحران را درک نکرده و آمادگی لازم را برای پیشگیری و مقابله با این آفت ندارند.
نام شما

آدرس ايميل شما

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1