تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۰۷
کد مطلب : ۴۰۹۵۶۸
واکنش‌ها به تقاضای رئیس جمهور امریکا ادامه دارد

ديپلماسي تلفني ترامپ

۱
۰
ديپلماسي تلفني ترامپ
کبنا ؛روزهاست که روابط ایران و آمریکا توجهات را معطوف به خود کرده است؛ آمریکا از یک‌سو درخواست می‌کند که مسئولان ایرانی با او تماس بگیرند و از سوی دیگر خبر رسید که پنتاگون درپی درخواست فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا که در اثر ادعای دولت ترامپ مبنی بر تجهیز نیروهای نیابتی در عراق و سوریه از سوی ایران برای حمله به نیروهای آمریکایی مطرح شده است، آتشبار ضد موشکی و ناو جدید به خلیج‌فارس اعزام می‌کند. البته نباید از نظر دور داشت که هر روز بحث استیضاح ترامپ جدی‌تر می‌شود و او از آرامش فکری لازم برخوردار نیست. بنابراین اظهارات و عملکردهای او را باید تحت شرایط ذکرشده مورد ارزیابی قرار داد.
 ‌مذاکره نشد؛ تلفنی حرف بزنیم!
آمریکا تلاش زیادی دارد ایران را به پای میز مذاکره بکشاند، اما بی‌اعتمادی به این کشور آن اندازه بالاست که تضمینی برای نتیجه‌بخش‌ بودن نتیجه این مذاکرات وجود ندارد که نمونه واضح آن بدعهدی آمریکا و خروج این کشور از توافقنامه برجام است.
مورد دیگر بدعهدی آمریکا به تبادل زندانیان بازمی‌‌گردد. محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان ماه گذشته طی سخنرانی در نشست موسسه «جامعه آسیا» در نیویورک، گفته بود: «آنچه که من می‌توانم به‌عنوان وزیر خارجه انجام دهم، این است که این پیشنهاد را علنا روی میز مذاکرات بگذارم. بیایید آنها را تبادل کنیم. تمام افرادی که در زندان‌ها هستند، چه در آمریکا، چه در کشورهای دیگر و منتظر استرداد به آمریکا هستند، ما معتقدیم که اتهامات علیه آنها ساختگی است و در مقابل آمریکا نیز معتقد است که اتهامات علیه زندانیان در ایران ساختگی است.» بعد از پیشنهاد ظریف برای تبادل زندانی، رابرت اُبراین نماینده دولت آمریکا در امور زندانیان طی نامه‌ای به ایران خواستار آزادی «نمازی» به بهانه‌های پزشکی شد. در حالی که وزیر خارجه ایران از لزوم تبادل همزمان زندانی بین تهران و واشنگتن صحبت کرده بود، اما اُبراین در این نامه با لحنی تحکم‌آمیز نوشته بود که اگر ایران، نمازی را آزاد کند آنگاه ایالات متحده حاضر خواهد شد که در موضوعات کنسولی شامل تبادل بالقوه زندانیان شروع به مذاکره کند. اکنون ترامپ آگاه به بی‌اعتمادی ایران برای مذاکره با این کشور خواستار تماس تلفنی شده است. ترامپ روز پنجشنبه گذشته گفت: «کاری که ایرانی‌ها باید بکنند این است که با من تماس بگیرند و با هم بنشینیم. ما می‌توانیم به توافق برسیم، یک توافق منصفانه، فقط می‌خواهیم سلاح هسته‌ای نداشته باشند. درخواست زیادی نیست، ما نمی‌خواهیم به ایران صدمه بزنیم و کمک می‌کنیم که به وضع عالی برگردند.»
وی تاکید کرد: «من می‌خواهم آنها قوی و باعظمت باشند.
اقتصاد قدرتمندی داشته باشند. آنها باید تماس بگیرند. اگر این کار را بکنند، ما آماده مذاکره هستیم.» پس از بی‌پاسخ ‌ماندن خواسته ترامپ بود که رئیس‌جمهور آمریکا به جان کری تاخت و گفت: «می‌دانید دوست دارم درباره ایران چه اتفاقی بیفتد؟ دوست دارم به من زنگ بزنند. می‌دانید که جان کری با آنها زیاد صحبت می‌کند. جان کری بهشان می‌گوید که زنگ نزنند. این نقض قانون لوگان است و او باید بابت این تعقیب قضائی شود، ولی اعضای تیم من نمی‌خواهند کاری کنند که... فقط دموکرات‌ها از این جور کارها انجام می‌دهند.»
وی در ادامه مدعی شد که «جان کری جلسات و تماس‌های تلفنی زیادی با مقام‌های ایران داشته و به آنها گفته که چه کاری انجام دهند.» سخنگوی جان کری، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا هم در واکنش به سخنان دونالد ترامپ درباره ارتباط او با ایرانی‌ها گفت: «تمام چیزهایی که امروز رئیس‌جمهور ترامپ گفت اشتباه است. ختم کلام.» البته باید دانست جان کری از مخالفان خروج آمریکا از برجام بوده است و چندی پیش تصمیم دونالد ترامپ برای خارج‌کردن آمریکا از توافق هسته‌ای را مورد انتقاد قرار داد و گفت: این اقدامی خطرناک و غیرعاقلانه است و مبتنی بر هیچ راهبردی نیست که بتواند کشورهای دیگر را برای حمایت از آن سر یک میز جمع کند و بیشتر بر کارزاری استوار است که او (دونالد ترامپ) آن را دنبال کرده اما بر هیچ‌یک از اهدافی که آنها را ترسیم کرده است تکیه ندارد؛ البته اگر اهدافی در کار باشد. وی افزود: اینکه بگوییم این توافق بدترین توافق است، باعث نمی‌شود که واقعا بدترین توافق باشد.
 ‌ترامپ شماره داد
ظاهرا ترامپ منتظر در کنار تلفن نشسته تا شاید یکی از مسئولان ایران با او تماس بگیرد. از زمانی که ترامپ بحث تماس را مطرح کرد این موضوع به سوژه طنز و خنده در کشور تبدیل شد به نحوی که می‌گفتند با کدام شماره باید با ترامپ تماس گرفت و شماره ترامپ اعلام شود تا همه مردم با او تماس بگیرند و... ترامپ هم تمایل دارد تماس تلفنی مقامات ایرانی با رئیس‌جمهور آمریکا به نام او ثبت شود که در همین راستا «سی‌ان‌ان» نوشت: پس از آنکه ترامپ به‌صورت علنی خواستار آن شد که سران ایران به او زنگ بزنند، یک منبع دیپلماتیک فاش کرد که کاخ سفید با سوئیس تماس گرفته و شماره تلفنی که ایرانی‌ها می‌توانند با آن برای سخن‌گفتن با ترامپ، استفاده کنند در اختیار آنها قرار داده است.
این منبع آگاه گفت: سوئیس به احتمال زیاد این شماره تلفن را در اختیار ایرانی‌ها قرار نمی‌دهد، مگر اینکه ایرانی‌ها خواستار آن شوند.
وی افزود: با این حال احتمال آنکه ایرانی‌ها چنین درخواستی کنند، بعید است. ایران و آمریکا روابط دیپلماتیک ندارند و سوئیس به‌عنوان حافظ منافع واشنگتن در تهران عمل می‌کند.
ریچارد نفیو، طراح تحریم‌های ایران در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما نیز در صفحه توئیتر خود نوشت: اگر همین الان، روحانی با اتاق کنترل کاخ سفید تماس بگیرد تا تماس او را به ترامپ وصل کنند، بولتون خود را از ارتفاع سه طبقه پایین می‌اندازد و از سه در رد می‌شود تا خط تماس را قطع کند.(آرمان)
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
بالاخره این طنز وشوخیها یه روز کار دستمئن میده ترامپ جدی است همانگونه که طی یک سال گذشته از لحاظ اقتصادی.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1